Тема. Складне речення з різними видами зв’язку
Мета:сформувати поняття про складне речення з різними видами сполучникового і безсполучникового зв’язку, навчити визначати основні ознаки складних конструкцій, їх структуру; формувати вміння визначати вид складного речення з різними видами зв’язку ; розвивати пам'ять, увагу, логічне мислення, творчі здібності учнів; виховувати любов та повагу до творчості Шевченка
Хід уроку
I.Організаційний момент
II.Перевірка домашнього завдання
Робота над помилками
Записати речення, вставляючи пропущені літери та розставляючи розділові знаки
Т…хесен..ко віт..р віє степи лани мріют.. між ярами над ставами верби з..л..ніют..
Теоритична розминка
III. Оголошення теми, мети уроку
IV. Робота над темою уроку
Пояснення нового матеріалу
( презентація)
Складне речення з різними видами зв’язку
Шевченків «Кобзар» викликав любов до рідного слова, яке було вигнане з ужитку, а тепер воно заблищало новим змістом і новими барвами
Збулись Шевченкові слова пророчі, і час оновлення настав, і
темні просвітились очі, вчорашній раб Всесильним став.
- Складне речення з безсполучниковим та підрядним зв’язком.
Тарас Шевченко – це не тільки поезія, Тарас Шевченко – це дух, який в усі часи витатиме над нашою землею
Надвечір хуга втихла, хмари на заході почервоніли, сніг стужавів і гостро заблищав, а повітря стало таким прозорим, що було далеко видно голі дерева понад шляхом.
Робота з підручником
( с.142, 146)
Робота з текстом (усно)
Він належить вічності
Тарас Шевченко народився на українській землі, під українським небом, проте він належить до тих людей-світочів, що стають дорогими для всього людства і що в пошані всього людства знаходять своє безсмертя. Він був поетом, якого ми до того не мали: поетом для всіх, пое том народним, поетом гноблених, але не скорених.
Відкрите серце народного співця щедро ввібрало в себе
могутній волелюбний дух українського народу. В тій невеликій книжці, що ім’я їй «Кобзар», клекоче ціле море горя народного, в ній — невольницький поклик до помсти і порив до свободи, муд рий розум гуманіста і ніжна чарівна краса української пісні… (О. Гончар)
Гортаючи сторінки «Кобзаря»
( пошукова робота в групах)
Виписати речення
1.Cкладне речення з сурядним і підрядним зв’язком
3. Складне речення з безсполучниковим та підрядним зв’язком.
Ще треті півні не співали, ніхто ніде не гомонів, сичі в гаю перекликались, та ясен раз у раз скрипів
Он глянь: у тім раї, що ти покидаєш, латану свитину з каліки знімають
Ми вкупочці колись росли, маленькими собі любились, а матері на нас дивились та говорили, що колись одружимо їх.
Сонце заходить, гори чорніють, пташечка тихне, поле німіє,
радіють люди, що одпочинуть, а я дивлюся і серцем лину в темний куточок на Україну
Відеофільм «Шевченко- художник»
Коментоване письмо
Записати речення, зробити його повний синтаксичний розбір.
З іменем Шевченка Україна перетнула всі паралелі й меридіани, і скрізь, де на планеті ступала нога українця, народжувалися школи імені Тараса Шевченка, друкувався і перекладався мовами світу «Кобзар»
Мить творчості
Із простих речень скласти складні речення з різними видами зв’язку
У Києві поет познайомився з Костомаровим. Він загітував Шевченка до Кирило- Мефодіївського братства. Воно поширювало ідеї словянського єднання. Всі члени його відзначалися високою культурою.
V. Підсумок уроку
VI. Домашнє завдання
Вивчити 27-28, виконати впр. 283, *285