Урок "Узагальнення вивченого з теми «Лексикологія»"

Про матеріал
Урок розроблено Чифурко Іриною Євгенівною, вчителькою української мови і літератури Чернівецької ЗОШ І-ІІІ ступенів №4 та Маслюк Галиною Іванівною, вчителькою української мови і літератури Чернівецької гімназії №3. Оригінальна форма проведення уроку (робота в ротаційних станціях) дає можливість учням виконати всі завдання в групах, але в різній послідовності. своєрідною мотивацією до навчання стає смайл-самооцінювання, яке здійснюється на кожній станції.
Перегляд файлу

Урок розроблено

Чифурко Іриною Євгенівною, вчителькою української мови і літератури Чернівецької ЗОШ І-ІІІ ступенів №4

Маслюк Галиною Іванівною, вчителькою української мови і літератури Чернівецької гімназії №3

Тема: Узагальнення вивченого з теми «Лексикологія»

Очікувані результати: учень/учениця

  •              дотримується норм у виборі мовленнєвих засобів;
  •              читає тексти різних функціональних стилів;
  •              висловлює власні почуття, враження, викликані прочитаним;
  •              використовує для розв’язання завдань актуальні та достовірні текстові джерела інформації;
  •              складає та оформлює власне висловлення згідно з усталеними лексичними нормами;
  •              добирає доречні засоби мовної виразності для оформлення власного висловлення;
  •              знаходить і виправляє недоліки та помилки в мовному оформленні текстів і  власних висловлень, пояснює окремі виправлення з урахуванням вивчених правил;
  •              створює невеликі типові повідомлення на цифрових сервісах;
  •              виокремлює та розрізняє мовні одиниці різних рівнів (слова, речення, тексти);
  •              порівнює текст щодо наявності в ньому однозначних і багатозначних слів, синонімів, омонімів, антонімів, паронімів, прямого і переносного значення;
  •              вирізняє лексичні явища у своєму та чужому мовленні, пояснює їх суть;
  •              творчо використовує лексичні засоби, обираючи доречні нестандартні рішення;
  •              урізноманітнює власне мовлення завдяки роботі із словниками та довідковими джерелами.

Види навчальної діяльності: робота в групах, вправи «Сонячний настрій», «Я знаю!», «Відшукай», «Машина часу», хмарки слів, робота з текстом, редагування тексту, сенкан.

Тип уроку: узагальнення й систематизація вивченого.

Форма уроку: робота в ротаційних станціях.

Обладнання: ноутбуки, смартфони чи планшети, заготовки для кожного учня щодо визначення настрою, тексти «Символи міста Чернівців», тексти для редагування, хмари слів, заготовки сенкана, QR-коди, таблиці для вписування слів у прямому і переносному значенні, заготовки для вправи «Машина часу», смайлики для оцінювання,

Урок формує такі компетентності:

  •              вільне володіння державною мовою;
  •              математична;
  •              компетентності в галузі природничих наук і технологій;
  •              інноваційність;
  •              інформаційно-комункаційна компетентність;
  •              навчання впродовж життя;
  •              громадянські та соціальні компетентності;
  •              культурна;
  •              підприємливість і фінансова грамотність.

Наскрізні вміння:

  •              читати з розумінням;
  •              висловлювати власну думку усно і письмово;
  •              критично та системно мислити;
  •              діяти творчо;
  •              виявляти ініціативність;
  •              здатність логічно обґрунтувати позицію;
  •              конструктивно керувати емоціями;
  •              оцінювати ризики;
  •              приймати рішення;
  •              розв’язувати проблеми;
  •              здатність співпрацювати з іншими людьми.

 

Бринить-співає наша мова,

чарує, тішить і п’янить.

Олександр Олесь

Перебіг уроку

Станція 1 «Інтерактивна».

1. Вправа «Сонячний настрій».

Яке «сонечко» сьогодні ти обереш?

 

 

 

Побажай невеселому «сонечку» поруч із тобою сонячного настрою.

 

2. Вправа «Хмарки слів».

Учні створюють хмари слів про синоніми, омоніми, антоніми та пароніми і розповідають про ці групи слів. Діти користуються програмою WordArt.

C:\Users\ПК\Downloads\Word Art.jpeg C:\Users\ПК\Downloads\Word Art (1).jpeg

C:\Users\ПК\Downloads\Word Art (2).jpeg C:\Users\ПК\Downloads\Word Art (3).jpeg

Оцініть свою роботу Смайлики в нашей жизниСмайлики в нашей жизниСмайлики в нашей жизни   

 

Станція 2 «Wow! Текст!»

Учні читають текст і виконують завдання до нього.

 

Символи міста Чернівців

Герб Чернівців — офіційний символ міста Чернівців. 17 липня 1992 року його затвердила сесія міської ради. Автором ескізу герба є чернівчанин, заслужений художник України Орест Криворучко, у якого золоті руки.

Герб міста складається з геральдичного щита, на якому розміщена відкрита мурована брама з сімома гострими зубцями. Над ними — у два ряди вісім вмурованих каменів. Посеред відкритої брами розміщено державний герб України — золотий фігуральний тризуб. Під брамою – дві перехрещені лаврові гілки, перев’язані жовто-синіми стрічками.

Герб обрамлений бронзовим орнаментальним картушем, завершеним мурованою короною з п’ятьма помітними виступами.

Якщо зупинити гострий погляд на прапорі міста Чернівців, то можна побачити герб, який є головним елементом на шовковому полотнищі. Обабіч герба розміщений рослинний орнамент, доповнений у куточках дубовими листочками й жолудями. Над гербом напівколом вишито напис «Чернівці», а під гербом – гасло «Спільними зусиллями» й рік «1408» (З мережі «Інтернет»).

Завдання до тексту.

1.Вправа «Я знаю!»

Перейдіть за QR-кодом і за допомогою електронного словника знайдіть лексичне значення слова «герб». З’ясуйте: це однозначне чи багатозначне слово. Що ви знаєте про герб України?

C:\Users\Користувач\Downloads\frame (2).png

2. Вправа «Відшукай».

Відшукайте в тексті багатозначні слова. Запишіть їх у таблицю. Дослідіть стилістичну роль слів, вжитих у переносному значенні.

Пряме значення

Переносне значення

 

 

 

 

 

 

Оцініть свою роботу Смайлики в нашей жизниСмайлики в нашей жизниСмайлики в нашей жизни   

 

Станція 3 «Антисуржик»

1.Редагування тексту.

Учні редагують абзац тексту про Чернівецький обласний музей народної архітектури та побуту, визначають помилки, на яких зосередили увагу. Обмінюються думками щодо недопущення лексичних помилок у власному мовленні.

Пікнік – у музеї під відкритим небом » Новини Чернівці: Інформаційний  портал «Молодий буковинець»

На мальованій північно-східній околиці нашого міста усім кидається в очі Чернівецький обласний музей народної архітектури та побуту. Музей під відкритим небом – пам’ятник культурного спадку. Експозицію відчинено для оглядин у липні 1986 року.

2.Вправа «Машина часу».

Уявіть, що у вас є машина часу й ви потрапили в ХІХ ст. Якою сучасною побутовою технікою ви б обладнали будинки? До суржику «стіралка», «утюг», «мобілка», «мікроволновка», «пилосос», «тєлєк» підберіть літературні відповідники. Запишіть їх у зошит.

Оцініть свою роботу Смайлики в нашей жизниСмайлики в нашей жизниСмайлики в нашей жизни   

Станція 4 «Творча»

Учні складають сенкани до слів «Синоніми», «Антоніми», «Омоніми», «Пароніми». На заготовлених аркушах діти записують сенкан.

C:\Users\ПК\Downloads\IMG-20d0ceb68fab359bca8733add45ec86e-V.jpg

Структура сенкана.

Презентація "Сенкан"

 

Оцініть свою роботу Смайлики в нашей жизниСмайлики в нашей жизниСмайлики в нашей жизни   

docx
Додано
22 лютого 2023
Переглядів
269
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку