Урок розроблено
Чифурко Іриною Євгенівною, вчителькою української мови і літератури Чернівецької ЗОШ І-ІІІ ступенів №4
Маслюк Галиною Іванівною, вчителькою української мови і літератури Чернівецької гімназії №3
Тема: Узагальнення вивченого з теми «Лексикологія»
Очікувані результати: учень/учениця
Види навчальної діяльності: робота в групах,вправи «Сонячний настрій», «Я знаю!», «Відшукай», «Машина часу», хмарки слів, робота з текстом, редагування тексту, сенкан.
Тип уроку: узагальнення й систематизація вивченого.
Форма уроку: робота в ротаційних станціях.
Обладнання:ноутбуки, смартфони чи планшети, заготовки для кожного учня щодо визначення настрою, тексти «Символи міста Чернівців», тексти для редагування, хмари слів, заготовки сенкана, QR-коди, таблиці для вписування слів у прямому і переносному значенні, заготовки для вправи «Машина часу», смайлики для оцінювання,
Урок формує такі компетентності:
Наскрізні вміння:
Бринить-співає наша мова,
чарує, тішить і п’янить.
Олександр Олесь
Перебіг уроку
Станція 1 «Інтерактивна».
1. Вправа «Сонячний настрій».
Яке «сонечко» сьогодні ти обереш?
Побажай невеселому «сонечку» поруч із тобою сонячного настрою.
2.Вправа «Хмарки слів».
Учні створюють хмари слів про синоніми, омоніми, антоніми та пароніми і розповідають про ці групи слів. Діти користуються програмою WordArt.
Оцініть свою роботу
Станція 2 «Wow! Текст!»
Учні читають текст і виконують завдання до нього.
Символи міста Чернівців
Герб Чернівців — офіційний символ міста Чернівців. 17 липня 1992 року його затвердила сесія міської ради. Автором ескізу герба є чернівчанин, заслужений художник України Орест Криворучко, у якого золоті руки.
Герб міста складається з геральдичного щита, на якому розміщена відкрита мурована брама з сімома гострими зубцями. Над ними — у два ряди вісім вмурованих каменів. Посеред відкритої брами розміщено державний герб України — золотий фігуральний тризуб. Під брамою – дві перехрещені лаврові гілки, перев’язані жовто-синіми стрічками.
Герб обрамлений бронзовим орнаментальним картушем, завершеним мурованою короною з п’ятьма помітними виступами.
Якщо зупинити гострий погляд на прапорі міста Чернівців, то можна побачити герб, який є головним елементом на шовковому полотнищі. Обабіч герба розміщений рослинний орнамент, доповнений у куточках дубовими листочками й жолудями. Над гербом напівколом вишито напис «Чернівці», а під гербом – гасло «Спільними зусиллями» й рік «1408» (З мережі «Інтернет»).
Завдання до тексту.
1.Вправа «Я знаю!»
Перейдіть за QR-кодом і за допомогою електронного словника знайдіть лексичне значення слова «герб». З’ясуйте: це однозначне чи багатозначне слово. Що ви знаєте про герб України?
2. Вправа «Відшукай».
Відшукайте в тексті багатозначні слова. Запишіть їх у таблицю. Дослідіть стилістичну роль слів, вжитих у переносному значенні.
Пряме значення |
Переносне значення |
|
|
|
|
|
|
Оцініть свою роботу
Станція 3 «Антисуржик»
1.Редагування тексту.
Учні редагують абзац тексту про Чернівецький обласний музей народної архітектури та побуту, визначають помилки, на яких зосередили увагу. Обмінюються думками щодо недопущення лексичних помилок у власному мовленні.
На мальованій північно-східній околиці нашого міста усім кидається в очі Чернівецький обласний музей народної архітектури та побуту. Музей під відкритим небом – пам’ятник культурного спадку. Експозицію відчинено для оглядин у липні 1986 року.
2.Вправа «Машина часу».
Уявіть, що у вас є машина часу й ви потрапили в ХІХ ст. Якою сучасною побутовою технікою ви б обладнали будинки? До суржику «стіралка», «утюг», «мобілка», «мікроволновка», «пилосос», «тєлєк» підберіть літературні відповідники. Запишіть їх у зошит.
Оцініть свою роботу
Станція 4 «Творча»
Учні складають сенкани до слів «Синоніми», «Антоніми», «Омоніми», «Пароніми». На заготовлених аркушах діти записують сенкан.
Структура сенкана.
Оцініть свою роботу