Урок узагальнення й систематизації знань «Іменник»" Вода із семи криниць"

Про матеріал
В.Сухомлинський стверджував,що за маленькою шкільною партою твориться народ. А причетні до цього процесу насамперед учителі - словесники, бо наука рідної мови - наука про найголовніше: про Україну, рідну землю,її силу й красу, її минуле й майбутнє. Саме цей урок спрямований на роботу в цьому напрямку.
Перегляд файлу

Українсько мова.Урок узагальнення й систематизації знань з теми «Іменник»

Вода  із семи криниць

Мета: повторити й узагальнити знання учнів про іменник як частину мови, розвивати творчі здібності, пам’ять, логічне мислення, виховувати  людяність та милосердя,глибоке почуття шани до рідної домівки, рідного слова, поезії.

Обладнання: світлини криниць,підручники, мультимедійне обладнання, компютер, диски із записом пісні.

                             Перебіг уроку

І. Організаційний момент

ІІ. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми і мети уроку

( Учитель  оголошує тему, і в цей же час тема й мета уроку висвітлюється на екрані)

ІІІ Актуалізація знань

1 Слово вчителя (Звучить музика пісні П. Зіброва Душі криниця. На екрані висвітлюється епіграф, учитель його читає)

Ой криниченька-криниця,

Дай водиченьки напиться

Низько в пояс поклониться

І пізнать … Пізнать, хто я

Яка доленька моя?!

                                Іван Ді.

Саме ось цими словами Івана Ді, які ми взяли епіграфом до нашого уроку, я хочу розпочати нашу роботу. Ми поведемо розмову про криниці, які недарма вважають одним із проявів народної мудрості й таланту. Історія виникнення криниць й колодязів сягає в сиву давнину. Вони сприяли освоєнню нових земель. Воду з криниць доставали за допомогою різних пристроїв. Проте найпоширеніші -  журавлі та коловороти. Криниці копали й у кожному селі , на перехресті доріг, просто в полі, де дзюркочуть живі джерела. Навкруги криницю викладали камінням, а поруч обладнували місце для відпочинку. Зупинися, людино, вгамуй спрагу.

Цей домашній оберіг єднає покоління, адже криниці копали діди, батьки, а п’ють з них воду їх діти й онуки - прийдешні покоління народу.

Скільки іменних та безіменних криниць на українській землі!

Та найціннішим є духовне значення криниць, бо це чисте джерело наших душ. Недарма в народі порівнюють глибоку й чисту криницю із кришталево-чистою людською душею, яка увібрала в себе найкращі й найтонші цінності людей : доброту, людяність, чесність,історичну пам’ять… Цей перелік можна продовжувати й продовжувати.

То ж давайте спробуємо відкрити в наших душах криниці людських цінностей.     (Учитель промовляє назви криниць-чеснот, а на екран проектуються світлини цих криниць.)

  1. Криницю людяності та доброти,
  2. Криницю пам’яті,
  3. Кмітливості,
  4. Дружби,
  5. Працьовитості,
  6. Мудрості,
  7. Знань.

   Для того, щоб відкрити й наповнити ці криниці в душах своїх , потрібно виконати ряд завдань. Вони під силу тільки добрим, розумним і працьовитим людям.

Відкрити першу криницю нам допоможе домашнє завдання. Ми зможемо наповнити її тією добротою та людяністю, яку ви почерпнули з джерел народної творчості. Зачитайте ,будь ласка,підібрані дома прислівя, приказки, віршовані рядки про добро, доброзичливість.

(Діти зачитують домашнє завдання)

ІV. Відновлення знань, засвоєних на уроках

Учитель  Тепер давайте спробуємо відновити криницю памяті. Умовно ви вже обєднані в групи- ряди,кожна з яких має задати по 3 запитання з вивченої теми:Іменникпредставникам інших груп.

1 Бліц- опитування Я- тобі, ти-мені

( Діти задають питання.)

V. Застосування набутих знань, умінь, навичок

1 Тренувальні вправи

Учитель

Ви гарно зуміли відновити криницю памяті, то ж рухаймось до наступної криниці. Криниця кмітливості закликає нас хутчіш виконати таке завдання. На дошці ви бачите вірш, з нього потрібно виписати  у 2 колонки іменники - істоти та іменники-неістоти.

Он повзе мурашка,

Ось хлюпоче річка.

Не зривай ромашку,

Не топчи травичку.

У зеленій діброві

Всміхається Мавка,

Табун сивогривих

Мчиться полем славно.

Журавлі курличуть,

Пісня дзвінко лине.

Батько, мама, друзі-

Все це Батьківщина.

( Діти виконують завдання )

2 Бесіда

То ж давайте зробимо висновок: які іменники належать до істот?

До неістот? І на які питання відповідають іменники-неістоти?

3 Ігрове завдання.

Ще одне завдання пропонує нам криниця кмітливості: відгадати загадки , а відгадки записати у зошит.

1 Вийшла звідкись гарна дівка,

На ній стрічка- семицвітна,

А де з річки воду брала-

Там коромисло зламала.

                          (Веселка)

2 Як назвати того,

Хто вічно сльози ллє

І спокою нікому не дає.

                          ( Плакса)

3 Скатертина біла увесь світ накрила.

                         ( Сніг.)

4 Із- під гірки, з-під крутої

Прокрадається норою,

Та й до моря утіка

Через лози по ярках.

                        ( Джерело )

5 Звечора вмирає, вранці оживає.

                         ( День.)

6 Як назвати того чи ту,

Що не люблять чорну роботу?

                          ( Білоручка )

7 Зоря - зірниця, красна дівиця

По небу гуляла, плакала-ридала.

Місяць бачив – не підняв,

Сонце встало і забрало.

Зачитайте записані іменники та визначте їх рід.

( Відповіді учнів )

Добре. А зараз зробіть , будь ласка, морфологічний розбір іменника- джерело.

4 Робота біля дошки. Морфологічний розбір слова.

Товариськість і дружба єднає людей, підтримує в скрутну хвилину. Що може дати одна людина іншій , крім краплі тепла ? А що може бути більшим за це тепло?

Отже, давайте поповнимо наші духовні скарбнички товариськості й дружби маленькими крапельками тепла. Для цього потрібно виконати такі завдання.

5 Творче завдання.

Група А складатиме сенкан на тему : “Друг ,дружба “.

Група “ В писатиме твір - мініатюру на тему : Справжній друг. Який він?

Група С складатиме речення на тему : Дружба.

( Учні виконують роботу й відповідають)

 Добре. Ви попрацювали на славу  . Давайте трішки перепочинемо й послухаємо пісню, яку   виконує наш земляк - заслужений артист України Павло Зібров Душі криниця. ( Звучить пісня)

Відпочили й знову до праці. Недарма  наступна криниця – криниця працьовитості.

1 Вибірковий диктант.

Я читатиму вам вірш, а ви виписуватимете іменники, які ми відносимо до незмінюваних. Автор поезії Ганна Чубач – наша землячка, подільська зіронька.

Овочеве їм рагу,запиваю чаєм.

Пригостив би кенгуру, та його немає.

Потім з’їм іще желе, а після обіду

Сядем з другом у метро

І в кіно поїдем.

Назвіть слова, які ви виписали й визначте їх рід. Пригадайте , будь ласка, як ми визначаємо рід у незмінюваних іменників.

(Відповіді учнів.)

Молодці. Видно, що ви працьовиті діти. Адже ваші кринички працьовитості заповнені вщент. Настав час переходити до криниці мудрості. Саме ця криничка заповнюється не зразу,  поступово ,протягом усього життя, тоді, коли  вже скронь торкається сивина; люди вважають себе мудрими, досвідченими, спроможними давати поради. А ми , хоч іще не зовсім дорослі, уявімо себе через 20 -30 років, згадаємо свої імена та по батькові й посмакуємо їх, провідмінявши за відмінками.

( Учні виконують завдання )

Молодці, добре попрацювали, та останньої криниці ми ще не відкрили. А це – криниця знань. Щоб її відкрити, потрібно багато знань показати. Для вас наступне завдання – навчальне редагування. Прочитайте слова, знайдіть помилки й поясніть орфограми.

 1 Лінгвістична гра Впіймай помилку.

Подорожю, Анатолієвни, зайченя, пташичка, палево, радісттю, Ігоревич, не ук, в метрі, читаня.

VІ Підсумок уроку. Домашнє завдання. Оцінювання учнів

Гарно ми сьогодні працювали, згадали основні моменти з теми Іменник. Урок я хочу закінчити такими словами:

Ми іменники з вами вивчали,

Пізнавали морфологічну їх суть

Й криниці своїх душ заповняли,

Щоб імення своє не забуть.

Щоб тепло ми могли дарувати

Не лише на уроці , а й в житті

І завжди про край свій рідний дбати,

Та знайти свою дорогу в майбутті.

Всім здоровя зичу. Дякую за роботу на уроці. До побачення.

 

docx
Додано
1 квітня 2020
Переглядів
804
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку