Узагальнюючий урок проводиться у формі гри "Брейн - ринг" . Клас ділиться на дві команди, обирається капітан. Така форма роботи ефективно впливає на вміння учнів діяти швидко, злагоджено та правильно відповідати на питання. Після таких уроків краще запам'ятовується матеріал.
Тема. Україна в Першій світовій війні.
Мета: повторити та узагальнити матеріал з теми; розвивати в учнів вміння
аналізувати матеріал, робити висновки, встановлювати причинно -
наслідкові зв’язки, висловлювати свою точку зору; виховувати почуття
патріотизму, наполегливості, відданості своїй справі.
Тип уроку: повторювально-узагальнюючий.
Форма проведення: гра «Брейн-ринг».
Обладнання: 2 настільні лампи, картки, мультимедійна дошка.
Хід уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Гра «Брейн – ринг» (клас ділиться на дві команди, право відповіді надається команді, яка перша натиснула вмикач та лампа засвітилася).
Завдання 1. Історична розминка
1) Скільки років тривала Перша світова війна? (чотири)
2) У якому місті відбувся конфлікт, який привів до війни? (Сараєво)
3) Коли розпочалася Перша світова війна? (1 серпня 1914 р.)
4) Розшифруйте СВУ. (Союз визволення України)
5) До якого військового блоку входила Росія в період Першої світової війни? (Антанта)
6) Які ще країни входили до Антанти? (Франція, Велика Британія)
7) Назвіть країни, які входили до Троїстого союзу? (Німеччина, Австро-Угорщина, Італія)
8) Хто стояв на чолі Головної української ради? (К. Левицький)
9) Як розшифровується УСС? (Українські січові стрільці)
10) Які українські території планувала приєднати Австро-Угорщина? (Волинь, Поділля)
11) Яка українська територія потрібна була Росії? (Буковина, Галичина, Закарпаття)
12) Яка битва відбулася 10 серпня – 13 вересня 1914 р.? (Галицька)
13) Хто був першим командиром УСС? (М. Галущинський)
14) У складі австрійської чи російської армії воювали Українські січові стрільці? (австрійської)
15) Хто був російським генерал – губернатором Галичини на початку війни? (граф О. Бобринський)
16) Коли відбувся Брусиловський прорив? (22 травня – 31 липня 1916 р)
17) Який фронт вів воєнні дії в Україні? (Південно – Західний)
18) В яких боях брали участь «усуси»? (за гори Маківка, Лисоня)
19) Скільки чоловік брало участь у Галицькій битві з обох боків? (1,5 млн.)
20) Розшифруйте ТУП. (Товариство українських поступовців)
21) На чиїй стороні стояло ТУП? (російській)
22) Назвіть лідерів УСДРП. (С. Петлюра, В. Винниченко)
23) Хто з лідерів УСДРП засудив війну та відстоював ідею автономії України? (В. Винниченко)
24) Яку українську землю називали «Українським П’ємонтом»? (Галичину)
25) Яку країну закликав підтримувати С. Петлюра на початку Першої світової війни? (Росію)
26) Яка організація була ініціатором створення УСС? (ГУР)
27) Назвіть прізвище митрополита УГКЦ, засланого російською окупаційною владою. (А. Шептицький)
28) Яка частина України під час Першої світової війни була прифронтовою зоною? (Наддніпрянська)
29) Назвіть прізвища командирів УСС. (В. Дідушок, А. Варивода, Г. Коссак)
30) Яке місто на думку німецького журналіста П. Рорбаха, було «ключем від Росії»? (Київ).
Завдання 2. Знайди відповідність(робота на картках, за швидкість – 1 бал)
Команда 1
А) СВУ 1) М.Галущинський; Г. Коссак;
Б) ГУР 2) Д.Донцов; М.Меленевський;
В) УСС 3) К.Левицький; М.Ганкевич;
Команда 2
А) О.Бобринський 1) генерал-губернатор Галичини
Б) О. Брусилов 2) Голова ГУР;
В) К. Левицький; 3) Командуючий російським Південно-Західним
фронтом.
Відповіді: Команда 1. А 2; Б 3; В 1;
Команда 2. А 1; Б 3; В 2;
Завдання 3. Причини і наслідки (необхідно вказати причини та наслідки наведеного факту, оцінюється 5 балами)
Команда 1
Загальний видобуток вугілля Донбасу в 1917 р. значно зменшився в порівнянні з мирним 1913 р, хоча кількість робітників збільшилася. (низька кваліфікація багатьох новоприйнятих робітників).
Команда 2
1916 р. в Україні посівні площі скоротилися на 1 млн. 900 тис. десятин.
(збільшення селянських виступів через продовольчу кризу, погіршення економічного становища).
Завдання 4. Впізнай особу (пропонується зображення історичного діяча на мультимедійній дошці, яка команда перша натискає вмикач, та відповідає)
В. Винниченко К. Левицький
С. Петлюра А. Шептицький
Г. Коссак Д. Донцов
ІІІ. Підведення підсумків.
(Оголошується команда – переможець, визначаються кращі гравці в команді).
ІV. Домашнє завдання (повторити матеріал теми та підготуватися до уроку тематичного оцінювання).