Тип уроку: узагальнення і систематизація знань
Форми роботи: робота в групах, повідомлення учнів, елементи гри.
Обладнання: таблиці, роздатковий матеріал, кросворди, трафарети будови рослин, гербарний матеріал, кам’яне вугілля, торф.
« Все, що чую – забуваю,
Все, що бачу – розумію,
Все, що роблю – пам’ятаю.»
Хід уроку
І. Організаційний момент
Ознайомлення учнів із завданнями уроку
Завдання уроку.
Сьогодні на уроці ми пригадаємо:
Які рослини належать до вищих спорових;
Особливості їх будови;
Процеси їх життєдіяльності
З’ясуємо:
Значення вищих спорових рослин в природі і житті людини.
ІІ. Повторення основних понять.
( складання схем рослин із частин, коментування)
Біологічний диктант.
Із запропонованого переліку термінів і понять вкажіть, які з них відповідають визначенням.
Терміни і поняття
1.Статеве покоління.
2. Зигота.
3.Нестатеве покоління.
4.Рівноспорові рослини.
5.Різноспорові рослини.
6.Тканина.
7.Провідна тканина.
9.Покривна тканина
В-1
1.Сукупність клітин, які мають спільне походження , подібну будову і виконують подібні функції.
2. Рослини, які мають два види спор.
3.Клітина , яка утворюється в результаті злиття гамет.
В-2
1.Покоління у житті спорових рослин, на якому утворюються статеві клітини.
2.Тканина , яка захищає тіло рослин від несприятливих умов.
3. Клітина , з якої починається розвиток нестатевого покоління.
В-3
1.Тканина , яка забезпечує рух речовин по рослині.
2.Покоління на якому утворюються спорангії зі спорами.
3.Рослини , в яких усі спори однакові.
Вставте пропущені літери в термінах, дайте визначення цих термінів.
Ви отримали домашнє завдання скласти кросворди по темі яку вивчали.
Зараз вам відводиться час для їх розв’язання.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Сьогодні я отримала листа від барона Мюнхаузена і зараз вам зачитаю.
« Добрий день ,вельмишановне панство!
Нещодавно я повернувся з подорожі навколо світу(літав я на ядрі), де бачив багато цікавого про вищі спорові рослини. Мене дуже вразив рослинний світ. Особливо деревоподібні плауни, які деякі народи Африки вживали в їжу і мене пригощали. Страви в них, правда, не дуже смачні, але поживні. В Україні я випадково потрапив до кам’яновугільної шахти і дізнався , що кам’яне вугілля утворилося з давніх мохів. Це мене дуже вразило. А також я дізнався, що папороті дуже гарно горять і виділяють багато тепла. Тому їх спалюють , щоб обігрівати житло в країнах півночі. А в Японії використовують хвощі як декоративні рослини, висаджують у горщики і милуються, я й собі прихопив декілька. Я вам рекомендую злітати до Китаю і подивитись, як вони виготовляють піротехнічні засоби зі спор мохів. Я був у захваті. Зараз я відпочиваю і пишу найправдивіше історії. Може бути , що щось я трішки переплутав, але ви, сподіваюсь, виправите мої незначні помилки. Бажаю успіхів.
Ваш барон Мюнхаузен.»
Отже , наше завдання – виправити помилки барона Мюнхаузена. Але для того щоб виправити його помилки, ми повинні сьогодні на уроці познайомитися із значенням і вищих спорових рослин у природі та в житті людини.
ІV. Засвоєння матеріалу.
1. Кожна група учнів підготувала повідомлення про значення і застосування спорових рослин .
(Ознайомлення із повідомленнями учнів.)
2. Заповнення схеми « Значення спорових рослин»
Кожна група окремо заповнює схему.
Потім на дошці вивішується загальна схема, складена із частин ,що заповнили учні.
V. Закріплення матеріалу.
Виправлення помилок у листі .
VІ.Домашнє завдання
Повторити вивчений матеріал теми.
Якщо залишився час.
Гра «Асоціації»
Створити асоціативний ланцюг.
Наприклад:
Болото – сфагнум – торф – вогонь – вугілля – папороті…
ДОДАТКИ
« Добрий день ,вельмишановне панство!»
Нещодавно я повернувся з подорожі навколо світу(літав я на ядрі), де бачив багато цікавого про вищі спорові рослини. Мене дуже вразив рослинний світ. Особливо деревоподібні плауни, які деякі народи Африки вживали в їжу і мене пригощали. Страви в них, правда, не дуже смачні, але поживні. В Україні я випадково потрапив до кам’яновугільної шахти і дізнався , що кам’яне вугілля утворилося з давніх мохів. Це мене дуже вразило. А також я дізнався, що папороті дуже гарно горять і виділяють багато тепла. Тому їх спалюють , щоб обігрівати житло в країнах півночі. А в Японії використовують хвощі як декоративні рослини, висаджують у горщики і милуються, я й собі прихопив декілька. Я вам рекомендую злітати до Китаю і подивитись, як вони виготовляють піротехнічні засоби зі спор мохів. Я був у захваті. Зараз я відпочиваю і пишу найправдивіше історії. Може бути , що щось я трішки переплутав, але ви, сподіваюсь, виправите мої незначні помилки. Бажаю успіхів.
Ваш барон Мюнхаузен.
Знайди відповідність
(розрізати )
1.Статеве покоління |
2. Зигота |
3.Нестатеве покоління |
4.Рівноспорові рослини |
5.Різноспорові рослини |
6.Тканина. |
7.Провідна тканина |
9.Покривна тканина |
1.Сукупність клітин, які мають спільне походження , подібну будову і виконують подібні функції.
2. Рослини, які мають два види спор.
3.Клітина , яка утворюється в результаті злиття гамет.