Урок з теми "Узагальнення знань про класи неорганічних сполук "Все про все" розрахований на учнів восьмого класу. Мета уроку систематизувати та узагальнити знань про класи неорганічних сполук і розкриття взаємозв'язку між речовинами.
Виховувати товариські взаємостосунки, формувати вміння прийти на допомогу товаришу.
Узагальнення знань про класи неорганічних сполук
«Все про все»
(підготувала Пустяк Ю.Г.)
Мета. Систематизація, узагальнення знань про класи неорганічних сполук і розкриття взаємозв'язку між речовинами.
Виховна мета. Виховувати товариські взаємостосунки, формувати вміння прийти на допомогу товаришу.
Хід уроку
Вчитель. Сьогодні ми з вами вже вивчили всі класи неорганічних сполук, а тому і знаємо дещо.
Більш детальніше ми з вами поговоримо про складні речовини, які утворюють чотири хімічні держави.
Увага! Прошу приготуватися до хімічного аукціону. Сьогодні я продаю товари, для виготовлення яких використовують певні хімічні речовини, а вони належать певним класам неорганічних сполук. Я купую ваші знання за тверду шкільну валюту — оцінки. Будьте уважні, активні. Починаємо.
Лот № 1. (Кришталева склянка)
До речі, лот — це група товарів одного класу.
До вашої уваги ця гарна посудина.
Перша хімічна держава «Оксиди», герб Оу. Самим найпоширенішим мешканцем цієї держави є... Н2О (плакат).
Завдання № 1. «Знайди мене»
Складіть формули оксидів, використовуючи складові частини, що розташовані поряд по вертикалі або горизонталі.
|
Са |
|||||
|
СuI |
О |
Аl2 |
|
||
|
Р |
О2 |
Fe2 |
О3 |
Li |
|
К2 |
О |
Ва |
О |
СIV |
О |
Рb |
СаО, К2О, ВаО, Fe2О3, Аl2О3.
Завдання № 2. Гра у «X» і «У».
Виграшний шлях — кислотні оксиди.
Ag2O |
Сl2O7 |
СО2 |
СаО |
Fe2О3 |
SO2 |
СuО |
N2O5 |
Р2О5 |
Завдання № 3. «Сполучна ланка».
Біля дошки 2 учня, один пише оксид, другий — що йому відповідає, потім навпаки.
Завдання № 4. «Штрихи до портрету».
Визначити валентність, тобто вид оксиду.
МnО, Сг2Оз, СгОз, Мn2О7, СrO.
Завдання № 5. «Теорія і реальність».
Де можливо закінчити рівняння реакції.
МgО + ... → Мg(ОН)2 тип реакції
СuО + ... → Сu + Н2О тип реакції
S + ... → SO2
SiO2 + Н2О → ...
Увага! Лот № 2. (Банка помідорів)
Перед вами новий товар. Чому я його продаю? Які речовини використано для приготування смачних помідорів?
Держава «Кислоти», герб Нn[Кn3]
Що таке кислота?
Завдання № 6. «Штрихи до портрету».
Скласти формули відомих кислот.
Н — О3, Н3 — О4, Н2 — О4, Н2С —
Завдання № 7. «Теорія і реальність».
Скласти формули кислот і визначити валентність кислотного залишку.
НС1, H2SO4, -SiIIO3, -PIIIO4, -NO3.
Завдання № 8. «Біла ворона».
Виявити у кожному ряду зайву кислоту.
Пригадаємо, як треба працювати з кислотами, особливо з сульфатною кислотою. Нагадує інженер по ТБ.
Пам'ятаємо! Спочатку вода, а потім — кислота! Інакше трапиться велика біда.
Увага! Експеримент!
Під час підготовки я забула помітити, де влита кислота, а де — вода. Як визначити?
- Що таке індикатор?
Біля дошки учень-експериментатор визначає кислоту.
Державний хімічний етикет — справа тонка. Згідно його кислотам дозволяється спілкуватися не з усіма речовинами, особливо металами. Завдання № 9. «Вічний пошук».
Чи можна отримати речовини із правого стовпика, використовуючи речовини із правого стовпика?
Zn NaOH CaO Hg |
+ НС1 → |
NaCl H2 ZnCl2 H2O CaCl2 HgCl2 |
Лот № 3. (Мильний)
Перед вами мило? Які речовини використані для його виготовлення?
Держава «Основи», герб Ме(ОН)n
Завдання № 10. «Старі знайомі».
Вправи хімічного тренажеру. Показати формули
ферум (III) гідроксид
купрум (II) гідроксид
натрій гідроксид
кальцій гідроксид
Завдання № 11. Знов «Штрихи до портрету».
Визначити валентність Ме і кількість -ОН груп.
КОН, А1(ОН)3, FeІІ(OH), MgІІOH
Основи поділяються на луги і нерозчинні. Серед цих основ вкажіть луги.
Завдання № 12. Інформація до роздумів.
Щирий гідроксид Мг = 107, валентність Ме = 111. Визначити Ме.
Увага! Експеримент! «Дволикі речовини» (індикатори)
В одній пробірці хлоридна кислота, в іншій натрій гідроксид. Визначити, в якій пробірці натрій гідроксид, луг, відповідно підняти картку. Злити речовини. Яка відбулася реакція? Запишемо, який тип реакції.
Лот № 4. (Смачний. «Тістечко», «сало»).
Держава «Солі», герб Мех(КЗ)У.
Назва Ме + назва кислотного залишку.
Завдання № 13. «Від теорії до практики».
З даних склянок вибрати і назвати тільки солі.
— Назвіть нерозчинну сіль хлоридної кислоти, сульфатної кислоти.
Всі товари продані, аукціон завершується.
Завдання № 14. «Музичний штрих до портрету хіміка» або «Хімічний штрих до портрету музиканта»
Гра в «X» і «У» — визначення класу сполук.
Якщо правильно визначите, то прочитаємо прізвище — Бородін Олександр Порфір'євич. Хто він? (Автор опери «Князь Ігор», хімік, композитор, лікар).
Завдання № 15. «Задача для Шерлока Холмса
«Ура! — закричав Незнайко — знайшов! Дивіться беру фенолфталеїн, додаю хлороводневу кислоту, розчин стає красивого жовтого кольору. А зараз додам до нього цинк. Відбувається хімічна реакція! Дивіться, як активно виділяється газ. Це ж вуглекислий газ! Зараз цей газ перепущу через купрум (ІІ) оксид. Ой, дивіться, утворюється чиста мідь і рідина. Так це ж кислота! Як цікаво!»
— Допоможіть Шерлоку Холмсу виправити помилки Незнайка!
Між всіма класами неорганічних сполук існує зв'язок — генетичний зв'язок.
Завдання № 16. «Моніторинг».
Скласти генетичний ряд.
І в. магнію, II в. сульфуру
Mg, HCl, SO3, Mg(OH)2, ZnCl2, MgO, H2SO4, CO2, Na2SO4, KOH, S, MgSO4, HNO3.
Перевірка завдання.
ІІІ. Підсумок уроку.
ІV. Домашнє завдання. (Повторити клас неорганічних сполук)