Урок "Узагальнення знань про класи неорганічних сполук «Все про все»

Про матеріал

Урок з теми "Узагальнення знань про класи неорганічних сполук "Все про все" розрахований на учнів восьмого класу. Мета уроку систематизувати та узагальнити знань про класи неорганічних сполук і розкриття взаємозв'язку між речовинами.

Виховувати товариські взаємосто­сунки, формувати вміння прийти на допомогу това­ришу.

Перегляд файлу

Узагальнення знань про класи неорганічних сполук

«Все про все»

(підготувала Пустяк Ю.Г.)

Мета. Систематизація, узагальнення знань про класи неорганічних сполук і розкриття взаємозв'язку між речовинами.

Виховна мета. Виховувати товариські взаємосто­сунки, формувати вміння прийти на допомогу това­ришу.

Хід уроку

  1.        Організаційний момент. Перевірка учнів, пе­ревірка домашнього завдання, наявності необхідного до уроку.
  2.    Актуалізація основних питань теми.

Вчитель. Сьогодні ми з вами вже вивчили всі кла­си неорганічних сполук, а тому і знаємо дещо.

  •    Що оточує нас?
  •    З чого ж складаються тіла?
  •     Всі речовини поділяються на дві групи: прості і складні.
  •    Що таке прості сполуки? Приклади.
  •    Що таке складні сполуки? Приклади.

Більш детальніше ми з вами поговоримо про складні речовини, які утворюють чотири хімічні дер­жави.

Увага! Прошу приготуватися до хімічного аукціону. Сьогодні я продаю товари, для виготовлен­ня яких використовують певні хімічні речовини, а вони належать певним класам неорганічних сполук. Я купую ваші знання за тверду шкільну валюту — оцінки. Будьте уважні, активні. Починаємо.

Лот № 1. (Кришталева склянка)

До речі, лот — це група товарів одного класу.

До вашої уваги ця гарна посудина.

  •    Чому він на нашому хімічному аукціоні?

Перша хімічна держава «Оксиди», герб Оу. Са­мим найпоширенішим мешканцем цієї держави є... Н2О (плакат).

Завдання № 1. «Знайди мене»

Складіть формули оксидів, використовуючи скла­дові частини, що розташовані поряд по вертикалі або горизонталі.

 

Са

 

СuI

О

Аl2

 

 

Р

О2

Fe2

О3

Li

 

К2

О

Ва

О

СIV

О

Рb

СаО, К2О, ВаО, Fe2О3, Аl2О3.

  •    Які бувають оксиди?
  •    Які оксиди утворились у нас? (Основні)

Завдання № 2. Гра у «X» і «У».

Виграшний шлях — кислотні оксиди.

Ag2O

Сl2O7

СО2

СаО

Fe2О3

SO2

СuО

N2O5

Р2О5

 

  •    Що відповідає оксидам — кислотним, основним.

Завдання № 3. «Сполучна ланка».

Біля дошки 2 учня, один пише оксид, другий — що йому відповідає, потім навпаки.

  •    А як визначити, до якого типу належить оксид?

Завдання № 4. «Штрихи до портрету».

Визначити валентність, тобто вид оксиду.

МnО, Сг2Оз, СгОз, Мn2О7, СrO.

Завдання № 5. «Теорія і реальність».

Де можливо закінчити рівняння реакції.

МgО + ... → Мg(ОН)2 тип реакції

СuО + ...   Сu + Н2О тип реакції

S + ... → SO2

SiO2 + Н2О → ...

Увага! Лот № 2. (Банка помідорів)

Перед вами новий товар. Чому я його продаю? Які речовини використано для приготування смачних помідорів?

Держава «Кислоти», герб Нnn3]

Що таке кислота?

Завдання № 6. «Штрихи до портрету».

Скласти формули відомих кислот.

Н — О3, Н3 — О4, Н2  О4, Н2С   

  •    Як визначити валентність кислотного залишку?

Завдання № 7. «Теорія і реальність».

Скласти формули кислот і визначити валентність кислотного залишку.

НС1, H2SO4, -SiIIO3, -PIIIO4, -NO3.

  •     Як кислоти поділяються за якісним і кількісним складом?

Завдання № 8. «Біла ворона».

Виявити у кожному ряду зайву кислоту.

  1.      НС1, HF, H3PO4, H2S.
  2.      H2SO4, H3PO4, H2SO3, H2СO3.
  3.    НNO3, НВr, HCl, HI.

Пригадаємо, як треба працювати з кислотами, особ­ливо з сульфатною кислотою. Нагадує інженер по ТБ.

Пам'ятаємо! Спочатку вода, а потім — кислота! Інакше трапиться велика біда.

Увага! Експеримент!

Під час підготовки я забула помітити, де влита кис­лота, а де — вода. Як визначити?

- Що таке індикатор?

Біля дошки учень-експериментатор визначає кис­лоту.

Державний хімічний етикет — справа тонка. Згідно його кислотам дозволяється спілкуватися не з усіма речовинами, особливо металами. Завдання № 9. «Вічний пошук».

Чи можна отримати речовини із правого стовпика, використовуючи речовини із правого стовпика?

 

Zn

NaOH

CaO

Hg

 

 

 

+ НС1

NaCl

H2

ZnCl2

H2O

CaCl2

HgCl2

Лот № 3. (Мильний)

Перед вами мило? Які речовини використані для його виготовлення?

Держава «Основи», герб Ме(ОН)n

  •     Що таке основа, гідроксид?

Завдання № 10. «Старі знайомі».

Вправи хімічного тренажеру. Показати формули

 ферум (III) гідроксид

купрум (II) гідроксид

натрій гідроксид

кальцій гідроксид

  •     А як ви визначали кількість -ОН груп?

 Завдання № 11. Знов «Штрихи до портрету».

Визначити валентність Ме і кількість -ОН груп.

КОН, А1(ОН)3, FeІІ(OH), MgІІOH

Основи поділяються на луги і нерозчинні. Серед цих основ вкажіть луги.

Завдання № 12. Інформація до роздумів.

Щирий гідроксид Мг = 107, валентність Ме = 111. Визначити Ме.

Увага! Експеримент! «Дволикі речовини» (індика­тори)

В одній пробірці хлоридна кислота, в іншій натрій гідроксид. Визначити, в якій пробірці натрій гідрок­сид, луг, відповідно підняти картку. Злити речовини. Яка відбулася реакція? Запишемо, який тип реакції.

Лот № 4. (Смачний. «Тістечко», «сало»).

Держава «Солі», герб Мех(КЗ)У.

  •     Як складаємо назви солей?

Назва Ме + назва кислотного залишку.

Завдання № 13. «Від теорії до практики».

З даних склянок вибрати і назвати тільки солі.

  •     Які бувають солі? А за розчинністю? Робота з таблицею розчинності.

   Назвіть нерозчинну сіль хлоридної кислоти, сульфатної кислоти.

Всі товари продані, аукціон завершується.

Завдання № 14. «Музичний штрих до портрету хіміка» або «Хімічний штрих до портрету музиканта»

Гра в «X» і «У» визначення класу сполук.

Якщо правильно визначите, то прочитаємо прізвище Бородін Олександр Порфір'євич. Хто він? (Автор опери «Князь Ігор», хімік, композитор, лікар).

Завдання № 15. «Задача для Шерлока Холмса

«Ура! закричав Незнайко знайшов! Дивіться беру фенолфталеїн, додаю хлороводневу кислоту, розчин стає красивого жовтого кольору. А зараз додам до нього цинк. Відбувається хімічна реакція! Дивіться, як активно виділяється газ. Це ж вуглекислий газ! Зараз цей газ перепущу через купрум (ІІ) оксид. Ой, дивіться, утворюється чиста мідь і рідина. Так це ж кислота! Як цікаво!»

Допоможіть Шерлоку Холмсу виправити помилки Незнайка!

Між всіма класами неорганічних сполук існує зв'язок генетичний зв'язок.

Завдання № 16. «Моніторинг».

Скласти генетичний ряд.

І в. магнію, II в. сульфуру

Mg, HCl, SO3, Mg(OH)2, ZnCl2, MgO, H2SO4, CO2, Na2SO4, KOH, S, MgSO4, HNO3.

Перевірка завдання.

ІІІ. Підсумок уроку.

ІV. Домашнє завдання. (Повторити клас неорганічних сполук)

 

 

 

docx
Пов’язані теми
Хімія, 8 клас, Розробки уроків
Додано
16 вересня 2018
Переглядів
448
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку