Урок "Узагальнення знань учнів про написання ненаголошених е , и в корені слова"

Про матеріал
Урок української мови в 2 класі, що передбачає на меті узагальнити знання учнів про наголошені і ненаголошені склади, правопис слів з ненаголошеними голосними е, и; закріплювати вміння визначати наголошений склад, перевіряти написання букв е, и в корені слова, добирати споріднені слова; розвивати навички зв’язного мовлення, пам’ять, уважність збагачувати словниковий запас учнів; виховувати естетичні смаки, любов та бережливе ставлення до живої природи, а саме перших весняних квітів
Перегляд файлу

Урок української мови

 

Тема. Узагальнення знань учнів про написання ненаголошених  е , и  в корені слова.

Мета: узагальнити знання учнів про наголошені і ненаголошені склади, правопис слів з ненаголошеними голосними е, и; закріплювати вміння визначати наголошений склад, перевіряти написання букв е, и  в корені слова, добирати споріднені слова; удосконалювати навички звуко-буквеного аналізу слів; розвивати навички зв’язного мовлення, пам’ять, уважність збагачувати словниковий запас учнів; виховувати естетичні смаки, любов та бережливе ставлення до живої природи, а саме перших весняних квітів.

Обладнання: Червона книга України; малюнки із зображенням дівчинки-Весни, лисиці, весняних квітів (підсніжник, сон-трава, шафран, нарцис, конвалія, ряст), ключ Весни, ребус; перфокарти; картки для роботи в парах (з контролем), картки зі словами для роботи над деформованим реченням; сигнальні картки (Е – И); таблиці «Я знаю …», «Я вмію …», «Я ціную …».

 

ХІД УРОКУ

 

І. Організаційна частина

Встаньте, дітки, ви рівненько,

Посміхніться всі гарненько.

Усміхніться ви до мене,

Поверніться до гостей,

Привітайтесь: «Добрий день!»

Всім присутнім ми зичим здоров’я й добра!

А тепер до роботи нам братись пора!

  • Дивлюсь у ваші, діти, очі й бачу в них інтерес до уроку. А мені дуже приємно вчити того, хто хоче вчитися.
  • Перевірте, чи готові ви до уроку: чи всі приготували зошит, підручник, ручку й олівець.

 

ІІ. Мотивація навчальної діяльності.

  • Мабуть, уже кожен із вас вже відчув, що надворі відбуваються якісь гарні зміни. І сонечко стає якесь ласкаве. Чому? (Так, бо прийшла весна.)
  • Завітала Весна і до нас з вами в гості.

Ось красунечка-Весна

До вас в гості вже прийшла.

(На дошці малюнок дівчинка-Весна.)

  • Діти, а чи знаєте ви, що кожна пора року має свій ключик.  Як ви думаєте, якого кольору ключик у Весни? (Зелений) Чому?
  • Але цього року весна пізня, бо ще бувають морози, холод, навіть сніг. Зустрілися якось Зима з Весною. Просить Весна Зиму заховати свого білого ключика. А в цей час мимо пролітав горобчик і помилково схопив ключик Весни. Сів на дерево і засумував, бо не знав, чий ключик схопив, адже він досі плутає кольори. Вирішив запитати у того, хто перший зустрінеться. А цей звір вислухав горобчика, схопив ключик і утік. Хочете знати, хто забрав ключик Весни? Тоді розгадайте ребус: (лист *  иця)
  • Так, це була хитрунка лисиця. Треба нам разом з Весною потрудитися, аби виконати всі завдання хитрої лисиці і забрати в неї ключик Весни.
  • Та Весна прийшла не сама, а щоб дізнатися з ким, нам треба прочитати слова,  вставляючи пропущені букви.

        (Запис на дошці)

Гей, квіти в…сняні,

В…селі, кохані.

З-під л…сточка  виходьте,

Голівки підводьте!

  • Отже, на сьогоднішньому уроці разом із нашою гостею та її помічниками ми не тільки будемо шукати ключик Весни, а ще пригадаємо, які бувають склади, як треба писати слова з ненаголошеними голосними е, и, повправляємося у  доборі перевірних слів та звуко-буквеному розборі слів.

 

ІІІ. Узагальнення знань, умінь та навичок учнів.

  1. Хвилинка каліграфічного письма.

У проміннях сонця ніжних,

Край веселого струмка,

Білий, росяний підсніжник

Раптом блиснув з-під листка.

(На дошці малюнок підсніжника.)

  • Ось і перший помічник Весни.

Учень: Своїм гострим, як спис, листом, підсніжник про-

биває землю, торішнє листя, навіть, сніг. Таку велику си-

лу йому дає мати-цибулинка, з якої він проростає. Ні в

якому разі, малята, не виривайте підсніжники з цибулин-

кою! У народі його називають сніговим дзвіночком. Під-

сніжник перебуває під загрозою зникнення, тому занесе-

ний до Червоної книги України.

  ______________________________________________________

      в   вв  ве  ес  на  ли   ця  

 

 - Запишіть красиво й каліграфічно слова  весна, лисиця.

 - Яку букву е чи и напишемо у цих словах? Чому?

 - Поставте наголос, поділіть слова на склади.

 - Назвіть наголошений склад, ненаголошений склад у кожному слові.

 - Доберіть запишіть споріднені слова, виділіть корінь:

  І варіант – до слова весна (веснонька, веснянка, весняний);

  ІІ варіант – до слова лисиця (лис, лисячий, лисонька).

 

  1. Повторення звуко-буквеного розбору слів.

І варіант - звуко-буквений розбір слова лисиця;

ІІ варіант - звуко-буквений розбір слова веснянка;

(Самоперевірка)

  • Червона книга - це книга незвичайна. Вона ніби звертається до людей: «Зупиніться! Подумайте!», ніби попереджає, що треба звернути увагу на ті види рослин і тварин, які занесені до неї. Адже вони є рідкісними, деякі перебувають на межі вимирання чи зникнення. Тож, не спішіть простягати руку за гарною квіткою, краще помилуйтеся нею й залишіть її квітувати, хай милує погляд людям.

 

  1. Повторення правила перевірки написання слів з ненаголошеними е, и.

Ще холодні в лісі ранки,

Сніг ще в лузі дотліва;

Та розкрила на світанку

Сині очі сон-трава.

На дошці малюнок сон-трави.)

Учень: У сон-трави багато народних назв. І дзвіночок,

і сон-зілля, і сончик. Ця квітка вся покрита волосками,

тому її називають ще … бобриком. Сік цієї чарівної квітки

 містить отруту. Але сон-трава така незвичайна, що важко

не втриматися, аби її не зірвати. Тому сон-трава під загро-

зою зникнення і занесена до Червоної книги України.

  • Яким правилом ми повинні користуватися, щоб дізнатися яку букву е чи и треба писати?

(Робота в парах. Взаємоперевірка.)

  1. Робота в парах (за картками із контролем).

Він на інших геть не схожий:

Кучерявий ряст, пригожий.

Розстеля під голе віття 

Фіолетове суцвіття.

(На дошці малюнок рясту.)

Учень: Ряст ціниться як ранньовесняний медонос. Рослину масово збирають у букети, часто вириваючи разом з бульбами. Це призводить до її масового знищення. Тому ряст потребує охорони, його занесено до Червоної книги України.

  • Давайте пограємо в гру «Учитель – учень».
  • Учні І варіанту будуть виконувати роль учня і відповідатимуть на завдання картки, тобто вставлятимуть пропущену букву і добиратимуть перевірне слово; учні ІІ варіанту будуть виконувати роль учителів і перевірятимуть правильність відповідей учнів.

(Заслуховую роботу 1-2 пар, оцінюю.)

Зразок картки:

С…ЛО - _____ ,      СЕЛО – СЕЛА,

  Л…СТОК - _____ ,      ЛИСТОК – ЛИСТ,

  ГР…ЧАНИЙ - _____ ,      ГРЕЧАНИЙ – ГРЕЧКА,

  Н…ЗЬКИЙ - _____ ,      НИЗЬКИЙ – НИЗЬКО.

  1. Індивідуальна робота учнів за перфокартками.

Зразок картки:

З ___ РНО      Р ___ БРО

  С ___ РИЙ      К ___ СЛИЦЯ

  В ___ СЛО      Х ___ ЖАК

  З ___ МА      С ___ НИ

  1. Робота за підручником. Колективне виконання вправи 154 (с.67).

Я весняна квіточка – шафран.

І для себе цілу зиму шила сарафан.

Не один, а три їх маю:

Рідко жовтий одягаю,

Фіолетовий – частіше.

Ну, а в білім сарафані                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                     

Я ходжу найрідше.

(На дошці малюнок шафрану.)

Учень: Виявляється, шафран буває не тільки фіолетового

кольору, а ще й жовтого, і білого. Ранньої весни дуже багато букетиків цього цвіту продається на базарах. Але їх не можна виривати, бо шафран занесено до Червоної книги.

  • Прочитайте завдання до вправи.
  • Прочитайте слова і скажіть, на яке питання вони відповідають.
  • Запишіть всі слова у стовпчик і підкресліть у них букви, написання яких пояснюється правилом.
  • Доберіть і запишіть спільнокореневі слова, які відповідають на питання що?

(1 учень працює біля дошки, решта -  в зошитах. Самоконтроль.)

  1. Робота в парах (за вправою 154)
  • Прочитайте і запишіть слова.
  • Доберіть і запишіть перевірні слова для кожної сумнівної букви.

(Перевірка роботи.)

Фізкультхвилинка

(Під музичний супровід діти виконують танок „Подоляночка”)

 

  1. Робота в парах. Дидактична гра  «Е чи И»?

Струнка ніжка,

Чарівна усмішка,

Білий комірець,

Мій аромат – краси вінець!

   (На дошці малюнок нарциса.)

Учень: Нарцис – найулюбленіша квітка англійців, та не

менше в нас, українців. В Карпатах є, навіть, ціла нарцисо-

ва долина. Але не так уже чудово живеться нарцисам, їх у

природі все меншає, тому вони перебувають під охороною

держави і занесені до Червоної книги України.

  • Просигналізуйте карткою, яку букву е чи и ви вставите у даних словах.
  • Усно назвіть перевірне слово.

ГЛИБОКА, ВЕСЕЛА,  ЖИТТЯ, ДИХНУЛА, ВЕРБА, БЕРЕЗЕНЬ, ВИСОКА.

 

  1. Вибіркове письмо.
  • Запишіть у зошити ті слова, які ми не можемо перевірити правилом, а написання яких ми повинні запам’ятати:

Лимон, весна, апельсин, абрикос, весняночка,

зеленіють, дитина, глибока,  ясен, крижина.

  • Перевірте, чи всі слова ви записали:

ЛИМОН   АПЕЛЬСИН

АБРИКОС   ДИТИНА

ЯСЕН

  • Поставте наголос у записаних словах.
  • Назвіть двоскладові слова.
  • В якому слові букв більше, ніж звуків? (Апельсин) А в якому слові звуків більше, ніж букв? (Ясен)
  • Яке з цих слів „зайве”? Чому? (Дитина)
  •  
  1. Творча робота. Робота з деформованим реченням.

Я конвалія ніжна, така білосніжна.

Маленька, тендітна, ласкава, привітна.

Послухай, як срібно звучить голосок –

Не треба, не треба зривати квіток.

(На дошці малюнок конвалії.)

Учень: Назва «конвалія» в перекладі з латинської мови означає «лілія, яка цвіте у травні». Коли вона відквітне, утворюються ягідки, які є отруйними. Але з квітів конвалії виготовляють цілющі ліки від хвороб серця. Конвалія знаходиться під загрозою знищення і занесена до Червоної книги.

Достатній рівень

  • Складіть зі слів речення.
  • Запишіть, вставляючи пропущені букви. Усно доберіть перевірні слова.
  • Підкресліть слова-звертання.
    1. Веснонько, прийди, з…млицю розбуди.
    2. Сонечко, пригрій, з…мельку зігрій.
    3. Л…тіть, соловейки, на нашу з…мельку.
  • Що виражає речення?
  • Визначте, які ці речення за метою висловлювання.
  • Які ще бувають речення за метою висловлювання?
  • Завтра у нас 18 березня – Конопів день. Наші предки у цей день влаштовували заклички птахів. Мами й бабусі випікали для дітей з тіста фігурки птахів – жайворонків та голубків. Коли добре пригріє сонце, діти виходили за село, несучи в руках печиво і промовляючи:

Благослови, мати, весну зустрічати,

Веснянками, гаївками її привітати.

Пташок викликаю з теплого краю.

Летіть, соловейки, на нашу земельку.

Високий рівень

  • Зі слів скласти речення. Розмістити речення так, щоб вийшла зв’язна розповідь, і записати її.

1) стали, Вже, і, л...сточки, з...лененькі, трава

(Вже листочки і трава стали зелененькі.)

2) пр…рода,  від, Пробудилася, сну, з…мового  

(Пробудилася природа від зимового сну.)

  1. з, в...селе, засміялось, н...бес, проміння

(Веселе проміння з небес засміялось.)

 

ІV. Підсумок уроку

 - Діти, лисичка не навмисне взяла ключика. Вона теж любить весну-красну і               хоче аби вона скоріше прийшла, тому і повертає нам ключик Весни.

 - Давайте подивимося, якого він кольору?

- Яку букву е чи и треба писати у слові зелений? Чому?

- Весна – чудова пора року, адже все пробуджується, оживає. Вона приносить красу, а ми повинні навчитися її бачити. Назви, яких квітів, занесених до Червоної книги України, ви запам’ятали на сьогоднішньому уроці?

Не рвіть трави товсті жмути,

Не рвіть в букети квіти,

Все, що навколо бачиш ти,

Рости повинно й вічно жити.

  • Чому ми вчилися на сьогоднішньому уроці?
  • Продовжіть речення: «Я знаю …», «Я вмію …», «Я ціную …».
  • Яким правилом треба користуватися, аби правильно писати слова з ненаголошеними голосними е, и?
  • Коли на уроці ви відчули задоволення?
  • Коли хвилювалися?
  • Який ваш настрій зараз? Зобразіть його на своєму обличчі.

Ось закінчився урок

І дзвенить для всіх дзвінок!

Працювали добре, друзі,

Відпочиньте ж по заслузі!

 

V. Домашнє завдання

Високий рівень: підготувати словниковий диктант із 12 слів на правопис

ненаголошених е, и в коренях слів.

Достатній рівень: виконати вправу 157, с.68. 

С.45,47,56 - повторити правила

 

 

 

1

 

docx
Додано
24 січня 2019
Переглядів
2212
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку