«Інтонація складносурядного речення. Синонімічність складносурядних речень з різними сполучниками»

Про матеріал

Урок направлений з'ясувати інтонацію складносурядного речення, ознайомити учнів з синонімією складносурядних речень з різними сполучниками, а також складносурядних і ряду простих; вдосконалювати їх уміння розрізняти в текстах складносурядні речення, відмежовувати їх від інших синтаксичних конструкцій, конструювати такі речення й уживати їх у мовленні; виховувати в учнів любов до українського слова та природи рідного краю

Перегляд файлу

Тернопільський навчально-виховний комплекс

«Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів - правовий ліцей №2»

 

 

Конспект уроку

на тему:

«Інтонація складносурядного речення. Синонімічність складносурядних речень з різними сполучниками, а також складносурядного речення і ряду простих речень. Узагальнення теми» (9 клас)

 

 

 

 

 

 

Підготувала

вчитель української мови та літератури

ТНВК ШПЛ №2

Чіпак Ю.В.

 

 

 

 

 

Тернопіль - 2019

 

Мета: з'ясувати інтонацію складносурядного речення, ознайомити учнів з синонімією складносурядних речень з різними сполучниками, а також складносурядних і ряду простих; вдосконалювати їх уміння розрізняти в текстах складносурядні речення, відмежовувати їх від інших синтаксичних конструкцій, конструювати такі речення й уживати їх у мовленні; виховувати в учнів любов до українського слова та природи рідного краю.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань (формування мовної та мовленнєвознавчої компетенцій)

Засоби навчання: підручник, таблиця, роздавальні картки (їх зміст – у конспекті уроку), мультимедійна презентація (її зміст – у конспекті уроку)

 

ЗМІСТ УРОКУ

І. Організаційний етап.

1. Привітання.

2. Перевірка присутніх.

ІІ. Мотивація учіння (слайд 1).

 Готуючись до сьогоднішнього уроку, я надрукувала девіз, але невідомий вірус переплутав усі слова між собою. І тепер ваше завдання розставити ці слова правильно, щоб прочитати девіз нашого уроку.

ВІДПОВІДЬ: Добре того навчати, хто хоче все знати.

ІІ. Мовна розминка (слайд 2).

  • Розподільне письмо (навчально-пізнавальна компетентність).

До першої колонки учні записують слова – власні назви, до другої – загальні.

Благовіщення, боги, Буковина, Вандервальде, Вінниччина, Геракл, демон, Еллада, Закарпаття, Каменяр (І.Франко), каменяр (ремесло), Коран, Лель, Людвіг ван Бетховен, меценат, парламент, Пегас, Петрівка, Північно-Західна Америка, Посол України в Польщі, сейм, Старий Завіт, франківські рукописи, Черкащина.

ІІІ. Актуалізація і корекція опорних знань.

1. Перевірка домашнього завдання.

Рольова гра «вчитель-учень» (компетенція продуктивної творчої діяльності).

Одні учні ставлять запитання з таблиці «Види складносурядних речень», складеної вдома, інші відповідають, ілюструючи свої відповіді прикладами з домашнього завдання.

2. Фронтальне опитування (компетенція саморозвитку й самоосвіти).

1) Яке речення називається складносурядним?

2) Які є групи сполучників сурядності?

3) Які смислові зв'язки існують між простими реченнями у складносурядному?

3. Індивідуальна робота учнів з картками (навчально-пізнавальна компетентність)

 

Картка № 1

 

Переписати, вставляючи замість крапок пропущені букви і потрібні розділові знаки. Зробити усний аналіз речень за схемою: а) із скількох частин складається; б) головні члени речення; в) сполучники; г) смислові зв'язки в складносурядному реченні.

 

Люди й тварини вич...кували його (час) довгу гірську зиму і ось ти нарешті пр...йшов. Крізь діри і даху моргали їм (пастухам) бл...скучі зорі а вони уві сні щасливо всміхалися. У лісі десь пугач пугутькав а в одній з пастуших стайок (хат) хтось вигравав на флоярі (сопілці), розл...ваючи ген по горах свою тугу.

 

Картка № 2

 

Списати, розкриваючи дужки та вставляючи замість крапок про­пущені букви і потрібні розділові знаки. Назвати окремі частини складного речення.

 

І помінився світ поп...ред мене і засвітило небо (на)всібіч. (М. Ткач.) Кудел...ть хмара явори, пряде дощів осін...і мітки і човниками трактори снують основи ч...рні нитки. (3. Гончарук.) Усе іде але (не)все м...нає над берегами вічної ріки. Десь голос мій шукає моїх друзів і хто(сь) чужий кр...чить мені: ау! Людей міл...ярди і мільярди слів а ти їх маєш вимовити (в)перше!

 

4. Пояснювальний диктант.

Завдання: записати й виразно, з інтонацією прочитати речення.

Ще не вмерла України і слава, і воля, ще нам, браття молодії усміхнеться доля. (П. Чубинський.) Співай же, Десно, у весняних просторах, ростіть будови, гомоніть міста. (М.Рильський.) Та пітьма не так уже мучила Соломію, але холод проймав її наскрізь. (М. Коцюбинський.) Прилинув вітер, і в нічній хатині він про весняну волю заспівав. (Леся Українка.) Можна вибрать друга і по духу брата, та не можна рідну матір вибирати. (В. Симоненко.)

 

 

IV. Повідомлення теми, цілей і завдань уроку.

Настановчо-мотиваційний етап

1. Робота з таблицею (очікувані результати) (слайд 3)

 

Що я знаю?

Про що дізнаюся?

Що хочу дізнатися?

 

 

 

 

V. Сприймання та усвідомлення учнями фактичного матеріалу

1. Слово вчителя (слайд 4)

Прості речення в складносурядному інтонаційно оформлені як єдине ціле. Розрізняють два типи інтонації складносурядних речень: перелічення і зіставлення.

При інтонації перелічення в кінці кожного простого речення, крім останнього, підвищується тон і робиться пауза; на останньому реченні тон знижується.

При інтонації зіставлення в кожному простому реченні логічний наголос падає на той член речення, який протиставляється (зіставляється).

Щоб засвоїти правильну інтонацію в складносурядному реченні, слід розглянути графічне зображення інтонування при виразному читанні.

 

Хлопчик полюбив ці степові краєвиди. Пройшла гроза, і ніч

 

промчала, і знову день шумить кругом. (В. Сосюра.)

 

При читанні простого речення голос спершу підвищується, робиться невеличка пауза, а в кінці речення голос дещо спадає. У складно­сурядному реченні ритмомелодика специфічна: кожна з частин інто­нується, але весь комплекс речень (як смислове, так і граматично ціле) накладає на інтонацію, яка є в реченнях-частинах, ще одну, загальну інтонацію кінця. Але й вона не однорідна і є зіставна (властива речен­ням з протиставним зв'язком, де логічним наголосом виділяються ті члени, зміст яких протиставляється). Графічно це зображується так:

 

 

На заході ще жевріло небо, а в степу вже заходила ніч. (П. Панч.)

 

Є й перелічувальна інтонація (властива реченням, що передають одночасність або послідовність дій), коли йдеться про констатацію (перелік) фактів чи явищ. Інтонування в цьому разі має такий гра­фічний вигляд:

 

Довкола будиночків цвів бузок, і на білі стіни падала прозора тінь від листя. (П. Панч.)

 

Висновок: інтонація в складносурядному реченні залежить від смислових відношень між частинами-реченнями, а ці відношен­ня — від сполучників.

2. Робота в парах (слайд 5) (соціально-групова компетенція).

Виразно, з інтонацією прочитати подані речення. Визначити в них смислові зв'язки.

- Дмитро з силою заглиблював лопату, вивертав землю, а всередині неспокійно й тоскно ворушилися думки про цю скорботну жінку.

- Зорі, як і люди, падають на землю, і вони мають свій вік.

- Ідеш собі з ковзанки, то й заверни у наш двір. (Із творів М.Стельмаха)

3. Робота з підручником (компетенція особистісного самовдосконалення)

- Звірте свої міркування з теоретичним матеріалом підручника.

4. Бесіда. Питання для бесіди

1) Що таке синоніми?

2) Які є види сурядних сполучників за вживанням? Назвати їх.

5. Виконання вправи (слайд 6) (навчально-пізнавальна компетенція)

Прочитайте. Запишіть текст, замінивши виділені речення синонімічними конструкціями

Як колись готувалися будувати оселю

До будівництва хати майбутні господарі готувалися ретельно, бо вони думали про нащадків. На тому місці, де мав стояти дім, увечері розкладали чотири спеціально випечені житні перепічки. За повір'ям, хоч одна з них мала б упродовж ночі зникнути, і тоді тут можна було будувати оселю. Значить, котрась із тварин поласувала хлібцем, а це гарна прикмета — вестиметься живність, буде достаток.

 Потім теслі закладали підвалини, розплановували розмір майбутньої будівлі, ставили стовпці. На покутньому стовпці хазяїн клав кілька копійок, «щоб у господарстві завжди велися гроші». Закладини обов'язково освячувалися ритуальним обідом. На умовному покуті господиня застеляла скатертину й розставляла страви. Майстри з господарем повагом бралися до їжі, а тим часом старший серед теслярів бажав новоселам зажитків, статку, злагоди.

Тут же домовлялися, коли почнуть зводити стіни та на який день кликати односельців на толоку — дружню безоплатну допомогу родичів, сусідів, усіх охочих. Без толоки практично не могла обійтися жодна сільська родина, бо будь-яка важлива господарська робота потребувала чимало робочих рук. Саме тому за звичаєм на толоку збиралося все село (За В. Скуратівським).

6. Пояснення вчителя

Сполучники сурядності в складносурядних реченнях можуть уживатися з таким самим, тобто синонімічним, значенням. Деякі з них припустимо замінювати тільки в окремих випадках.

Єднальні сполучники і, та в основному можна замінювати, якщо вони не повторюються. Сполучник та не вживається перед першим однорідним членом.

Заміна і сполучником й має не порушувати правила їх чергування. Протиставні сполучники та, проте, зате здебільшого можна замінювати.

VI. Cамостійне застосування учнями знань.

1. Вибірковий диктант (слайд 7) (компетенція продуктивної творчої діяльності).

З-поміж поданих речень вибрати й записати ті, у яких протиставні сполучники можна замінити іншими.

- Дядько Сергій, не вітаючись, обнишпорив очима всю хату й присів перед куріпкою, а та, чуючи щось недобре, дременула під ліжко.

- Жінка зупиняється навпроти мене, потрісканими пальцями поправляє хустку, а в її чорних очах закипають темні сльози…

- За греблею дорога бере праворуч понад ставом, а за ним і дядько Себастіян живе.

- І хоч не раз мати нарікала на свою мужицьку долю з її вічними супутниками - нестатками й злиднями, проте нічого так не любила, як землю. (Із творів М.Стельмаха)

2. Дослідження-відновлення (слайд 8) (компетенція продуктивної творчої діяльності).

Закінчити кожне з поданих речень, утворивши складносурядне з єднальним або протиставним сполучником. Дослідити, чи можна замінити їх синонімічними. Поставити розділові знаки.

- Здалеку, наче по блакитній воді, поволі пропливав приломлений до плуга орач.

- Земля обзивалась до мене не то шарудінням, не то попискуванням.

- Зсутулившись, старий коливається на возі.

- І легко йти моїм ногам по землі. легко летіти моїм думкам по всіх світах…

Довідка: 1)…все одно страх як цікаво було прислухатись до її таємниці, до чийогось життя, привороженого не сонцем, а землею. 2)… за ним, біля самого неба, вітряки намотували на свої крила бабине літо й час… 3)… летіти моїм думкам по всіх світах… 4)…позад нього вмостились чорні, як шпаки, дрібнята з глиняними кониками в руках. ( Із творів М.Стельмаха)

3. Розподільний диктант (слайд 9) (компетенція продуктивної творчої діяльності).

На моніторі комп’ютера – речення. У першу колонку виписати прості речення із сурядним сполучником, а в другу — складносурядні.

- Вулиця наша, насправді, вузенька ще й покарлючена.

- І ліс, і птиця чогось притихли, а дзюркотливе джерельце співало й співало свою пісеньку ще й на дурничку підгойдувало розмите коріння.

- І радість, і смуток, і срібний передзвін огортають та й огортають мене.

- І справді, на прибережнім сухопутті звиваються посірілі в’юни, і, поблискуючи, вигинаються носаті щупаки…

- Кінь тихенько заіржав, вигнув голову, і проти місяця росою заіскрилася його грива

- Куріпчині мокрі крила аж черкали землю, а побіля матері вовтузилося кілька пташенят.

- У дитинстві Данило не раз у сухоліття пригонив сюди худобу, пасучи її понад краями болота, а парубком приходив ночами на полювання. (Із творів М.Стельмаха)

4. Лінгвістичний практикум. Синтаксичний розбір ССР (слайд 10) (навчально-пізнавальна компетентність)

І варіант

На заході ще жевріло небо, а в степу вже заходила ніч. (П.Панч)

ІІ варіант

Довкола будиночків цвів бузок, і на білі стіни падала прозора тінь від листя. (П. Панч)

ІІІ варіант

Ані шелесту не було чути, ані колихання не було помітно. (Марко Вовчок)

VIІ. Узагальнення та систематизація знань, умінь і навичок.

1. Бесіда

- Яку тему ми сьогодні вивчали на уроці?

- Назвіть два типи інтонації складносурядних речень?

- Як вимовляється речення при інтонації перелічення?

- Як вимовляється речення при інтонації зіставлення?

- За допомогою яких сполучників з’єднуються прості речення в складносурядному?

- Чи можна в складносурядних реченнях замінювати сполучники на синонімічні? Наведіть приклади.

VШ. Підсумки. Рефлексія. Оцінювання.

Рефлексія (слайд 11)

- Оцініть свою роботу на уроці.

- Мені сподобалась тема тим, що…

- Я добре розібрався в…

- У мене виникають труднощі…

VII. Домашнє завдання та інструктаж до його виконання (компетенція саморозвитку та самоосвіти).

Опрацювати §9; письмове завдання: вправа 88; скласти п’ять складносурядних речень та виконати їх синтаксичний розбір.

docx
Додано
25 січня 2019
Переглядів
4299
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку