Урок "Узагальнення знань учнями, отримані в початковій школі. Завдання предмету «Трудове навчання». Поняття про технологію. Основні види технологічної діяльності у побуті. " 5 клас

Про матеріал
У сучасному житті нас оточує багато різних предметів: меблі, техніка, одяг, транспорт, книги тощо. Усі ці предмети стали невід’ємною частиною нашого життя, адже вони полегшують працю людей, створюють затишок у помешканнях, сприяють відпочинку тощо. Одяг, взуття, книги, посуд, меблі та багато інших речей є результатом праці або об’єктами технологічної діяльності людини.
Перегляд файлу

Урок1-2

Тема:

Узагальнення знань учнями, отримані в початковій школі. Завдання предмету «Трудове навчання».

Поняття про технологію. Основні види технологічної діяльності у побуті.

Правила внутрішнього розпорядку в майстерні, правила безпечної праці.

Мета уроку:

Навчальна: а) забезпечити засвоєння учнями поняття про технологію та основні види технологічної діяльності у побуті. Забезпечити формування в учнів усвідомленого виконання правил внутрішнього розпорядку;

б) формування умінь розпізнавати  матеріали, з яких виготовлено виріб, наводити приклади технологічної діяльності у побуті;

 в) дотримання санітарно-гігієнічних вимог, правил безпечної праці в організації робочого місця.

Розвивальна: сприяти розвитку творчого мислення  щодо використання різних матеріалів у створенні виробів.

Виховна: виховувати акуратне і дбайливе ставлення до обладнання й інструментів.

Обладнання, матеріали та наочність: зошити, підручник, ПК, електронна презентація (Додаток 1), інструкційна картка до практичної роботи    (Додаток 2),  таблиця «Правила внутрішнього розпорядку та безпечної праці в шкільній майстерні» (Додаток 3).

Основні поняття: технологічна діяльність, об’єкт технологічної діяльності, технологія, предмет праці, засоби праці, продукт праці, технологічний процес, технологічне обладнання; правила внутрішнього розпорядку, безпека праці, робоче місце, робоча зона, виробнича санітарія, особиста гігієна.

Міжпредметні зв’язки: природознавство, трудове навчання 4 клас.  

Тип уроку:  комбінований.

 

 

 

Хід уроку

  1. Організаційний момент.

Знайомство з учнями. Перевірка наявності учнів.

  1. Актуалізація опорних знань учнів.

У процесі бесіди з’ясовуються такі питання:

-  З якими інструментами та матеріалами ви навчилися працювати у початковій школі?

- Які вироби можна зробити використовуючи ці інструменти та матеріали?

- Чим вам сподобалося займатися найбільше?

- Як оцінювали результати вашої роботи ваші близькі, друзі?

- Хто, як на вашу думку гідний звання «Майстер – золоті руки»? Чому?

  1. Мотивація навчальної діяльності учнів

Розповідь учителя.

Знання й уміння, здобуті вами в початковій школі, стануть основою для набуття нових навичок.  У  п’ятому класі, працюючи в шкільній майстерні ви продовжите удосконалювати свої уміння: ви навчитеся виготовляти красиві та корисні речі, ознайомитеся з новими конструкційними матеріалами, навчитеся працювати праскою та вміло виготовляти вироби в техніці «аплікація». Розкриєте для себе секрети культури споживання їжі, правила поведінки за столом, та безпечні прийоми користування побутовими електроприладами.

Тож, в цьому навчальному році бажаю вам цікавого вивчення предмету «Трудове навчання». Наполегливо здобувайте нові знання, вміння та навички,сміливо застосовуйте їх у житті. Бажаю вам успіхів та творчого натхнення.

Учитель пропонує ознайомитися учням з експозиціями в шкільній майстерні, де представлені кращі роботи учнів за попередні роки.

 

 

  1. Повідомлення теми уроку:
    1. Поняття про технологію.

У сучасному житті нас оточує багато різних предметів: меблі, техніка, одяг, транспорт, книги тощо. Усі ці предмети стали невід’ємною частиною нашого життя, адже вони полегшують працю людей, створюють затишок у помешканнях, сприяють відпочинку тощо. Одяг, взуття, книги, посуд, меблі та багато інших речей є результатом праці або об’єктами технологічної діяльності людини.

Виготовлення будь-якого виробу потребує затрат енергії, матеріалів і використання спеціального обладнання. Чи замислювалися ви над тим,  що виготовити один і той самий виріб можна  з різних матеріалів з різними витратами енергії?

  • Від чого це може залежати? (від сировини з якої буде виготовлятися майбутній виріб, обраного обладнання, форми і розмірів виробу).

Існує спеціальна  наука ,  яка вивчає майстерність та способи виробництва виробу – це технологія – сукупність прийомів способів обробки або переробки сировини та матеріалів з метою отримання виробів.

Будь-яка технологія складається з таких елементів: предмет праці (те, що необхідно виготовити), засоби праці (пристрої для виготовлення виробів), носії технологічних функцій (працівник, трудовий колектив) та продукт праці.

  1. Технологічна діяльність на виробництві.

Усі речі, якими ми користуємося, виготовляють вручну або за

допомогою спеціального обладнання на  спеціалізованих підприємствах — заводах, фабриках, приватних підприємствах, агропромислових виробництвах.

 Уся робота таких підприємств поєднана в єдиний технологічний процес і спрямована на перетворення матеріалів і виготовлення швейних виробів.

Кожне виробництво, що виготовляє продукцію, має підрозділи, які виконують певну роботу. Наприклад, на швейному виробництві є:

  • конструкторський відділ, де розробляють конструкцію майбутнього виробу;
  • експериментальний  відділ, де розробляють модель і проводять випробування майбутніх виробів;
  • розкрійний цех, де відбувається розкроювання швейних виробів;
  • швейний цех, у якому шиють виріб;
  • цех контролю та кінцевою обробки, де вироби прасують, перевіряють якість, складають, пакують тощо.
    1. Технологічна діяльність у побуті

Технологічна діяльність притаманна не тільки виробництву, а й побуту. Майже щодня удома ми переробляємо продукти для приготування їжі, прибираємо приміщення, прасуємо вироби. Дехто вдома із захопленням вишиває, в’яже, шиє вироби або ремонтує та виготовляє меблі. Усе це також технологічна діяльність, в результаті якої ми з матеріалів отримуємо виріб.

Пригадайте, які інструменти (знаряддя праці) використовують для виконання ремонтних робіт?  (Молоток, ножиці, викрутки, гайкові ключі, електродриль, швейні машини, спиці, гачки тощо).

  1. Осмислення учнями вивченого матеріалу
  • Робота з підручником (ст. 4-6).
  • Робота в робочих зошитах. Складання міні-конспекту з використанням  підручника.
  • Виконання лабораторно-практичної роботи (див. ст. 7 підручника).

 

  1. Формування вмінь та навичок учнів.

Лабораторно-практична робота

Ознайомлення з видами технологічної діяльності

Матеріали: зразки об’єктів технологічної діяльності, зразки

виробів, виготовлених учнями в попередні роки.

Послідовність виконання роботи

1. Ознайомитися зі зразками виробів та їх призначенням.

2. Визначити, які з них виготовлено на промислових підприємствах, а які — у шкільних майстернях.

3. Визначити, з яких матеріалів виготовлено вироби.

4. Порівняти якість виробів.

5. Заповнити таблицю у зошиті за поданим нижче зразком.

6. Роботу виконувати з дотриманням правил безпечної праці.

 

Назва  виробу

 

Призначення виробу

Матеріали,

з яких виготовлено

виріб

Якість

виробу

 

Вироби, 

виготовлені на промислових

підприємствах

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Вироби,  

виготовлені в шкільних майстернях

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1. Аналіз завдань практичної роботи.
  2. Організація  безпечної праці на робочих місцях та санітарно-гігієнічні вимоги під час виконання завдань практичної роботи.
  3. Самостійне виконання завдань практичної роботи за інструкційними картками. (Додаток 1).
  4. Контроль вчителя з метою виявлення недоліків у знаннях та вміннях учнів.
  5. Самоконтроль та взаємоконтроль (обмін роботами та їх аналіз).
  6. Підбиття підсумків практичної роботи:

а) демонстрація кращих робіт;

б) аналіз недоліків у результатах роботи та шляхи їх усунення;

в) оцінювання результатів практичної роботи.

      

         4.  Правила внутрішнього розпорядку та безпечної праці в шкільній майстерні.

         4.1 Організація робочого місця

У 5-му класі уроки трудового навчання проходитимуть у шкільній майстерні , де знаходяться меблі, обладнання та інструменти. Усе це допомагатиме у виготовленні виробів. Перед тим як розпочати роботу, потрібно насамперед правильно організувати своє робоче місце. Правильна, раціональна організація робочого місця — це розміщення обладнання, матеріалів, усіх потрібних для роботи інструментів і пристроїв у відповідних робочих зонах ( див. підручник, мал. 4, ).

Робоча зона — це простір, у межах якого можна дістати необхідний інструмент або матеріал при зручному положенні частин тіла.

Щоб робота приносила задоволення, необхідно знати, як правильно поводитись у майстерні, правила безпечної праці   й санітарно-гігієнічні вимоги.

 4.2 Правила внутрішнього розпорядку в шкільній майстерні

1. Приходити на заняття за кілька хвилин до дзвінка.

2. Заходити до майстерні організовано з дозволу вчителя.

3. Перед початком заняття вдягнути робочий одяг (халат або фартух, хустку).

4. Підготувати своє робоче місце до роботи.

5. Розпочинати виконання робіт тільки з дозволу вчителя.

6. Працювати на своєму робочому місці. Не залишати його без дозволу вчителя.

7. Не відволікатися від роботи, не заважати працювати іншим.

8. Дотримуватися порядку та чистоти на робочому місці.

9. Обережно та дбайливо поводитися з інструментами й матеріалами, використовувати їх лише за призначенням.

10. Не вмикати електричні прилади та обладнання без дозволу

вчителя, без потреби не крутити ручки й важелі швейних машин та інших пристроїв, не торкатись електричних проводів і рухомих частин механізмів.

11. Економно використовувати електроенергію та матеріали.

12. Припиняти роботу за вказівкою вчителя й уважно слухати його пояснення  та зауваження.

13. Під час перерви виходити з майстерні.

14. Після завершення роботи прибрати своє робоче місце (покласти інструменти, пристрої та матеріали у відповідні місця). Зняти спецодяг, вимити руки.

4.2 Правила виробничої санітарії та особистої гігієни

1. Працювати лише в робочому одязі.

2. Робочий одяг має бути охайним, чистим.

3. Виконуючи роботу, сидіти прямо, на всій поверхні стільця, на відстані 10–15 см від краю стола. Відстань від очей до виробу, що виготовляється, має дорівнювати 30–35 см (неправильна робоча поза шкодить поставі, спричинює швидку втомлюваність і заважає роботі органів травлення).

4. Під час роботи світло має падати на робоче місце зліва або спереду.

5. На робочому місці не має бути зайвих інструментів і матеріалів.

6. Робоче місце слід тримати в чистоті й порядку.

7. Після закінчення роботи прибрати робоче місце щіткою або вологою ганчіркою. Здмухувати сміття або ж змітати рукою заборонено.

 

4.3 Правила виконання практичних робіт

1. До початку роботи перевірити справність інструментів та обладнання.

2. Під час роботи додержувати технологічної дисципліни, правил користування обладнанням та інструментами, чітко дотримуватися правил безпечної праці.

3. Після завершення роботи вимкнути електричні прилади, покласти інструменти й вироби у відповідні місця, прибрати робоче

місце.

  1. Практична робота № 1.

«Ознайомлення з обладнанням майстерні»

Робота в групах (3-4 особи)

Учні вивчають предмети побутової техніки, які є в майстерні, заповнюють таблицю.

Обладнання майстерні

Назва приладу

Призначення

1

 

 

2

 

 

3

 

 

4

 

 

 

Підсумок уроку.

Рефлексія «Мікрофон»

  • Що нового дізналися на уроці?
  • Де можна застосувати знання, які ви сьогодні отримали в повсякденному житті?
  • Чи справилися ви зі своїми завданнями?
  • Що найбільше сподобалося та запам’яталося на уроці?
  1. Мотивація оцінок за урок, виставляння їх у журнал, щоденники.
  2. Завдання додому: принести зошити, підручники, робочу форму.
  3.  Прибирання робочого місця.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 1

Лабораторно-практична робота

Ознайомлення з видами технологічної діяльності

Матеріали: зразки об’єктів технологічної діяльності, зразки

виробів, виготовлених учнями в попередні роки.

Послідовність виконання роботи

1. Ознайомитися зі зразками виробів та їх призначенням.

2. Визначити, які з них виготовлено на промислових підприємствах, а які — у шкільних майстернях.

3. Визначити, з яких матеріалів виготовлено вироби.

4. Порівняти якість виробів.

5. Заповнити таблицю у зошиті за поданим нижче зразком.

6. Роботу виконувати з дотриманням правил безпечної праці.

 

Назва  виробу

 

Призначення виробу

Матеріали,

з яких виготовлено

виріб

Якість

виробу

 

Вироби, 

виготовлені на промислових

підприємствах

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Вироби,  

виготовлені в шкільних майстернях

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 2

Правила внутрішнього розпорядку в шкільній майстерні

1. Приходити на заняття за кілька хвилин до дзвінка.

2. Заходити до майстерні організовано з дозволу вчителя.

3. Перед початком заняття вдягнути робочий одяг (халат або фартух, хустку).

4. Підготувати своє робоче місце до роботи.

5. Розпочинати виконання робіт тільки з дозволу вчителя.

6. Працювати на своєму робочому місці. Не залишати його без дозволу вчителя.

7. Не відволікатися від роботи, не заважати працювати іншим.

8. Дотримуватися порядку та чистоти на робочому місці.

9. Обережно та дбайливо поводитися з інструментами й матеріалами, використовувати їх лише за призначенням.

10. Не вмикати електричні прилади та обладнання без дозволу

вчителя, без потреби не крутити ручки й важелі швейних машин та інших пристроїв, не торкатись електричних проводів і рухомих частин механізмів.

11. Економно використовувати електроенергію та матеріали.

12. Припиняти роботу за вказівкою вчителя й уважно слухати його пояснення  та зауваження.

13. Під час перерви виходити з майстерні.

14. Після завершення роботи прибрати своє робоче місце (покласти інструменти, пристрої та матеріали у відповідні місця). Зняти спецодяг, вимити руки.

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 3

 Правила виробничої санітарії та особистої гігієни

1. Працювати лише в робочому одязі.

2. Робочий одяг має бути охайним, чистим.

3. Виконуючи роботу, сидіти прямо, на всій поверхні стільця, на відстані 10–15 см від краю стола. Відстань від очей до виробу, що виготовляється, має дорівнювати 30–35 см (неправильна робоча поза шкодить поставі, спричинює швидку втомлюваність і заважає роботі органів травлення).

4. Під час роботи світло має падати на робоче місце зліва або спереду.

5. На робочому місці не має бути зайвих інструментів і матеріалів.

6. Робоче місце слід тримати в чистоті й порядку.

7. Після закінчення роботи прибрати робоче місце щіткою або вологою ганчіркою. Здмухувати сміття або ж змітати рукою заборонено.

 

 

 

Додаток 4

  Правила виконання практичних робіт

1. До початку роботи перевірити справність інструментів та обладнання.

2. Під час роботи додержувати технологічної дисципліни, правил користування обладнанням та інструментами, чітко дотримуватися правил безпечної праці.

3. Після завершення роботи вимкнути електричні прилади, покласти інструменти й вироби у відповідні місця, прибрати робоче

місце.

 

 

 

 

 

 

Додаток  5

 

Практична робота № 1.

«Ознайомлення з обладнанням майстерні»

Робота в групах (3-4 особи)

Учні вивчають предмети побутової техніки, які є в майстерні, заповнюють таблицю.

Обладнання майстерні

Назва приладу

Призначення

1

 

 

2

 

 

3

 

 

4

 

 

 

 

 

 

Додаток  5

 Практична робота № 1.

«Ознайомлення з обладнанням майстерні»

Робота в групах (3-4 особи)

Учні вивчають предмети побутової техніки, які є в майстерні, заповнюють таблицю.

Обладнання майстерні

Назва приладу

Призначення

1

 

 

2

 

 

3

 

 

4

 

 

           

 

docx
Додано
31 березня 2020
Переглядів
1718
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку