Урок "Аплікація як вид художнього оздоблення виробів." 5 клас

Про матеріал
З давніх-давен людина прагнула до краси. Вона не тільки бачила й відчувала її, а й відтворювала у своїх виробах. Завжди цінувалися й цінуються речі, зроблені власноруч. І ми з вами навчимося творити красу своїми руками, а саме — аплікації з різних матеріалів. Для цього нам потрібні будуть певні знання, уміння і, звичайно ж, бажання.
Перегляд файлу

Урок 5-8

 Тема. Аплікація як вид художнього оздоблення виробів.

 

     Практична  робота. Створення ескізу аплікації та перенесення малюнка на папір.

 

     Мета  заняття.

     навчальна: забезпечити  а)   засвоєння  учнями знань з  історії аплікації, її видами та застосуванням;                                  

б)  формування   умінь створювати ескіз аплікації та переносити малюнок на основу;

в) дотримання  санітарно-гігієнічних  вимог,  правил  безпечної  праці й  організації  робочого  місця.

     Розвивальна. Розвивати мислення, творчі здібності, уяву.

     Виховна. Виховувати охайність, терпіння та старанність під час виконання роботи.

     Обладнання, матеріали та наочність: зразки аплікацій, картон, калька, копіювальний папір, аркуш паперу, олівці, малюнки для аплікацій.

     Об’єкт  праці. Ескіз аплікації.

     Міжпредметні  зв’язки:  образотворче мистецтво, математика.

     Тип   заняття:  комбіноване.

 

Хід заняття

 

     I. Організаційний момент.

  • підготовка робочих місць учнів (на перерві);
  • перевірка наявності учнів, підготовленості їх до заняття, наявності робочого одягу;
  • організація учнів до роботи.

Добрий день! В добрий час.

Рада, діти, бачить вас.

Ви почули всі дзвінок?

Він покликав на урок.

Кожен з вас приготувався,

На перерві постарався.

Зараз сядуть лиш дівчата,

А за ними – і хлоп’ята.

Сядьте всі рівненько і дуже уважно мене слухайте.

 

    II.  Актуалізація   опорних   знань  учнів.

    Бесіда

   1) Як називаються матеріали, які використовуються для виготовлення виробу?

   2) Від чого залежить вибір конструкційних матеріалів? Чи можливе їх поєднання?

     3) За якими показниками ви відібрали б матеріали для виконання аплікації? Обґрунтуйте свій вибір.

 

     IІІ. Мотивація  навчальної   діяльності  учнів.

     З давніх-давен людина прагнула до краси. Вона не тільки бачила й відчувала її, а й відтворювала у своїх виробах. Завжди цінувалися й цінуються речі, зроблені власноруч. І ми з вами навчимося творити красу своїми руками, а саме — аплікації з різних матеріалів. Для цього нам потрібні будуть певні знання, уміння і, звичайно ж, бажання.

 

   ІV. Повідомлення   теми  уроку.

 

  Учні:

називають вироби, виготовлені технікою аплікації; їх застосування;

розрізняють види аплікації;

характеризують матеріали, які використовуються для аплікації;

добирають інструменти та матеріали для роботи;

дотримуються правил безпечної праці, санітарно-гігієнічних вимог, організовують робоче місце.

 

   V.  Вивчення  нового  матеріалу.

З історії аплікації

    Для того щоб оздобити одяг, побутові речі, люди з давніх-давен виконували аплікації. Аплікація виникла понад дві тисячі років тому, коли кочівники прикрашали предмети домашнього вжитку, одяг, взуття, упряж  й житло візерунками зі шматочків шкіри, хутра, повсті, берести.

    Основним матеріалом для виготовлення аплікації в давнину були шкіра тварин і вовна. Пізніше для оздоблення почали використовувати різні тканини (вовну, шовк, оксамит), хутро, шнури, тасьму, бісер,  лелітки (блискучі кружальця). Кравці та ткачі виготовляли смуги тканих, вишитих орнаментів, які нашивали на одяг. Яскравими аплікаціями з оксамиту, сукна та шкіри оздоблювали шатра, господарський інвентар.

Види аплікацій, її застосування

     Існують такі види аплікації:

предметна, сюжетна;

одноколірна, багатокольорова;

декоративна (орнаментальна);

пласка, об’ємна;

абстрактна;

силуетна тощо.

    Предметна аплікація — це зображення окремих предметів.

    Сюжетна аплікація відображає події, явища, складається з декількох різних фігур.

    Декоративну аплікацію можна складати з геометричних і рослинних елементів та візерунків народного орнаменту.

     Пласку аплікацію виконують вирізуванням деталей із тканини, шкіри та інших матеріалів і нашиванням або наклеюванням на основу.

     В об’ємній аплікації пришивають чи приклеюють на основу тільки частини окремих елементів. Крім того, об’ємну аплікацію виготовляють, підкладаючи під деталі аплікації вату, синтепон, ватин, шматочки байки, фланелі тощо.

    Абстрактна аплікація передбачає спрощене зображення загальної картини, позбавленої конкретності.

    Силуетна аплікація полягає в зображенні певних силуетів людей, тварин, птахів, рослин, предметів.

    Аплікації можуть бути простими і складними, тобто складатись із декількох або багатьох елементів.

    Аплікація може бути одношарова або багатошарова. В одношаровій аплікації зображення предметів та їх деталей нашивають або наклеюють на основу в один шар. Багатошарову аплікацію виконують нашиванням або наклеюванням на фон зображень предметів та їх деталей у два-три шари.

 

    Сьогодні аплікацією прикрашають найрізноманітніші за призначенням вироби: одяг, речі для дому та відпочинку. Часто застосовують аплікацію і при оформленні інтер’єру.

 

Аплікація з тканини

 

        

Аплікація з природніх матеріалів

 

  

Аплікація із повсті (фетру)

 

Аплікація зі шкіри

 

 

Аплікація із ниток

       

Аплікація із яєчної скорлупи

Аплікація із паперу

 

Аплікація із пуху тополі

 

Аплікація соломкою

ВИРОБИ, ПРИКРАШЕНІ АПЛІКАЦІЯМИ

C:\Documents and Settings\граф\Мои документы\My PaperPort Documents\Samples\12 Декабрь 2010 г..jpg C:\Documents and Settings\граф\Мои документы\My PaperPort Documents\Samples\12 Декабрь 2010 г. (2).jpg C:\Documents and Settings\граф\Мои документы\My PaperPort Documents\Samples\12 Декабрь 2010 г. (3).jpg

C:\Documents and Settings\граф\Мои документы\My PaperPort Documents\Samples\12 Декабрь 2010 г. (4).jpg C:\Documents and Settings\граф\Мои документы\My PaperPort Documents\Samples\12 Декабрь 2010 г. (5).jpg

 

     Технікою аплікації можна виготовити безліч виробів із різноманітних матеріалів. Тканиною, мереживом, стрічками оздоблюють панно, штори, ковдри, скатертини, покривала, сумки, одяг, меблі тощо.

     Аплікацією можна оздобити вироби зі шкіри: сумки, гаманці, скриньки,

обкладинки, ремені, прикраси тощо.

     Для оздоблення предметів домашнього вжитку використовують папір, ґудзики, намистинки, бісер, природний матеріал.

 

Розробка малюнка як складової процесу виготовлення аплікації.

 Вибір малюнка для аплікації

     Малюнки для аплікації надзвичайно різноманітні: люди, тваринний і рослинний світ, фантастичні істоти, окремі сцени з життя тощо.

     Вибір малюнка аплікації має відповідати призначенню виробу. Наприклад, на виробах для кухні добре було б виконати аплікацію з тканини із зображенням овочів, фруктів, ягід, чашок, чайника, а на дитячому одязі — іграшок, казкових героїв, тварин, рослин тощо.

 

Інструменти та матеріали для виготовлення аплікації

 

     Для виготовлення аплікації необхідні відповідні інструменти, пристосування та матеріали тканина, копіювальний папір, калька, лінійка, сантиметрова стрічка, гольник, нитки для вишивання та шиття, полотно для вишивання,  п’яльця, крейда, кілочок, наперсток, ножиці для паперу, тканини і ниток, клей, голки для вишивання  та шиття, олівець, гумка.

 

 

     VI. Осмислення  учнями  вивченого  матеріалу. 

1. Що таке аплікація?

2. Коли виникла техніка аплікації?

3. Які бувають види аплікації?

4. Назвіть матеріали для виготовлення аплікації.

5. Які вироби можна прикрасити аплікацією?

6. Які інструменти необхідні для виготовлення аплікації з тканини?

 

VІІ.  Формування   умінь   та  навичок  учнів.  Практична   робота.

 

Створення ескізу аплікації та перенесення малюнка на папір.

 

     Інструменти та матеріали: олівець, аркуш паперу, картон,

копіювальний папір, калька, зразки аплікацій.

Послідовність виконання роботи

1. Вибрати малюнок для аплікації (можна скористатись малюнками, поданими на форзаці підручника) та перевести його на кальку.

2. За допомогою копіювального паперу перебити малюнок на картон або цупкий папір.

3. Розфарбувати ескіз за власним бажанням.

4. Роботу виконувати з дотриманням правил безпечної праці.

    Фізкультхвилинка.

     Правила  безпечної праці,  організації  робочого  місця    та  санітарно-гігієнічні вимоги  під  час  виконання  завдань   практичної   роботи.

     Самостійне   виконання  завдань  практичної   роботи.

     Контроль   учителя  з  метою  виявлення  недоліків  у  знаннях  та  вміннях   учнів.

     Поточний   інструктаж   (індивідуальний,   груповий).

     Самоконтроль  та  взаємоконтроль   учнів.

     Підбиття  підсумків   практичної  роботи:

– демонстрація  кращих  робіт;

– аналіз  недоліків  у  результатах роботи  та  шляхи  їх  усунення;                                         

– оцінювання результатів   практичної   роботи.

 

VІІІ. Рефлексія.

1. Що  нового  дізнались  на  занятті?

2. Чи цікаво було на занятті?

3. Чого навчились? Яку роботу виконали?

4. Який етап роботи найбільше сподобався?

7. Де  можна  використати  набуті  знання  та  вміння?

 

ІX.  Мотивація оцінок за  урок,  виставлення   їх  у  журнал,  щоденники.

X. Завдання додому. Підготувати інструменти та матеріали для практичної роботи.

XI.  Прибирання  робочого  місця

 

 

1

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 3
Оцінки та відгуки
  1. Иванов Василий
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Авраменко Тамара
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. Седлецька Тетяна Іванівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додано
31 березня 2020
Переглядів
4962
Оцінка розробки
5.0 (3 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку