Урок "Узагальнення знань з теми "Духовне життя в українських землях наприкінці 18-першій половині 19 століття"

Про матеріал
Матеріали містять конспект уроку та тестові завдання з відповідями до уроку узагальнення знань та оцінювання рівня навчальних досягнень учнів з теми «Духовне життя в українських землях наприкінці ХVІІІ — у першій половині ХІХ ст.». Історія України, 9 клас.
Перегляд файлу

Тема. Узагальнення знань та оцінювання рівня навчальних досягнень учнів з теми «Духовне життя в українських землях наприкінці ХVІІІ — у першій половині ХІХ ст.»

Мета: повторити та узагальнити матеріал з теми «Духовне життя в українських землях наприкінці ХVІІІ — у першій половині ХІХ ст.», а також перевірити рівень підготовки учнів з теми відповідно до програмових вимог: рівень теоретичних знань дат, фактів, подій, понять та їх розуміння і використання; набутих умінь і сформованих навичок; навчальних досягнень учнів з вивченої теми; розвивати в учнів вміння аналізувати матеріал, робити висновки, встановлювати причинно-наслідкові зв’язки, висловлювати свою точку зору; виховувати в учнів естетичні почуття.

Обладнання: картки із завданнями, кросворди.

Тип уроку: комбінований.

ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент

ІІ . Узагальнення знань

Робота з документами

Прочитати документи та дати відповіді на запитання.

З розпорядження попечителя Київського навчального округу ректору Київського університету (30.11.1834 р.)
«Беручи до уваги умови цього краю, я вважаю за потрібне запропонувати вашому високородію доводити негайно до мого відома про такі обставини:
Якби в лекції панів викладачів… був заклик любові до якоїсь батьківщини, відділеної перекрученими думками про загальну улюблену вітчизну, для цього я доручаю вам пильний, але таємний нагляд за викладанням університетських лекцій…»

Чеський поет і критик Ф. Палацкий про Галичину першої половини ХІХ ст.
«Я визнаю українців за самостійний народ, знаю Галичину особисто і знаю їхню літературну мову… Поважайте національне прагнення цього переслідуваного, але до самостійності покликаного народу».

Запитання
1. Що спільного між цими двома документами?
2. Яке значення в українському національному відродженні мав розвиток української мови та освіти?
3. Яку увагу цьому питанню приділяли діячі національного відродження? Як до цього ставилися Російський та Австрійський уряди?

Бесіда за запитаннями
1. Розкрийте питання про розвиток освіти на Україні в першій половині ХІХ ст.
2. Охарактеризуйте основні досягнення української науки в першій половині ХІХ ст.
3. Визначте особливості розвитку українського мистецтва першої половини ХІХ ст.
4. Якими були особливості українського побуту в першій половині ХІХ ст.в даний період?

Робота з пам’ятками української культури
Учням пропонується спочатку назвати визначні пам’ятки української культури першої половини ХІХ ст., а потім розкрити тему та ідею одного з художніх витворів літератури, живопису або архітектури. При цьому вони обирають будь-який твір за власним бажанням. Це можуть бути твори Т. Г. Шевченка, «Енеїда» І. Котляревського, «Тарас Бульба» М. Гоголя, картини українських художників або визначні архітектурні споруди. Учні мають охарактеризувати твір, художнє полотно або архітектурну пам’ятку, розкрити їх провідну ідею, зробити висновок. Завдання можна виконати в парах.

1. Університет в Україні, відкритий 1805 р. (Харківський).

2. Відомий український математик, автор підручника «Курс математики». (Осиповський)

3. Архітектор, автор Сокиринського палацу поміщика Галагана. (Дубровський)

4. Повість Є. Гребінки «Ніжинський полковник Іван __» (Золотаренко).

5. Картина Т. Г. Шевченка. («Автопортрет»)

6. Відомий український кобзар-лірник. (Крюковський)

ІІІ . Оцінювання та перевірка знань

1. Прочитайте текст і виконайте завдання.
«…Він (арх. стиль. — прим. автора) значною мірою відповідав ментальності українців, оскільки органічно поєднував відчуття святковості, динамічності, яскравої багатобарвності світу з ліричною, поетичною, філософською сентиментальністю. До того ж українці, як і всі народи, що тією чи іншою мірою мали контакти зі сходом, у сфері мистецтва тяжіли до пишності, емоційності, декоративності…» (Бойко О. Д. Історія України. — К.: Академія, 2001. — С. 211–212)

Укажіть назву архітектурного стилю, що набув поширення в Україні в кінці ХVIII — на початку ХІХ ст., та назвіть його ознаки.

Відповідь: бароко; більш спокійні форми, помірність у декоративності, більша врівноваженість.

2. Позначте твори, які належать перу Т. Г. Шевченка.
1) «Сватання на Гончарівці»;
2) «Назар Стодоля»;
3) «Наталка Полтавка»;
4) «Гайдамаки»;
5) «Тарас Бульба»;
6) «Наймичка»;
7) «Катерина».

Відповідь: 2), 4), 6), 7).

3. Позначте діячів культури першої половини ХІХ ст., які належать до плеяди видатних українських живописців.
1) Василь Тропінін;
2) Володимир Боровиковський;
3) Михайло Вербицький;
4) Тарас Шевченко;
5) Михайло Щепкін;
6) Андрій Меленський;
7) Іван Сошенко.

Відповідь: 1), 2), 4), 7).

Хід уроку

І. Актуалізація та мотивація навчальної діяльності

Вчитель: Наступний урок  буде останній з теми «Духовне життя в українських землях наприкінці ХVІІІ – у першій половині ХІХ ст.». Тому сьогодні ми спробуємо узагальнити та систематизувати попередньо пройдений матеріал. З цією метою ми розв’яжемо ряд цікавих завдань, які допоможуть нам краще освоїти та закріпити попередньо здобуті знання. Отож, почнімо нашу роботу.

ІІ. Осмислення, узагальнення і систематизація знань, умінь та навиків.

I завдання: «Бліц опитування»

  1. В складі яких держав перебували українські землі наприкінці ХVІІІ – у першій половині ХІХ ст.? (Австро-Угорщини і Російської імперії).
  2. Які два основні напрямки культури прийшли на територію України в першій половині ХІХ ст.? (класицизм і романтизм). 
  3. Назвіть нові верстви суспільства, які сформувалися під впливом капіталізації (буржуазія та інтелігенція).
  4. Кого ми відносимо до буржуазії? (підприємців).
  5. Кого ми відносимо до інтелігенції? (діячів науки, мистецтва, вчителів).
  6. Назвіть основні культурні центри в Україні. (Харків, Київ, Львів).
  7. Які існували розряди навчальних закладів в Україні? (Була початкова, середня та вища освіта. До початкової освіти відносились такі освітні заклади як парафіяльні школи та повітові училища, до середньої – гімназії, до вищої – ліцеї, вищі гімназії і університети).
  8. Назвіть університети які існували у той час на Україні. (Львівський, Харківський, Київський). 
  9. Які факультети існували в університетах? (історико-філологічний, фізико-математичний, юридичний і медичний).
  10. Кили була заснована перша жіноча гімназія в Україні? (1850 р.). 
  11. Хто є автором праці «Історія Малої Росії?» (Бантиш-Каменський). 
  12. Назвіть відому працю Маркевича. («Історія Малоросії»). 

13. Хто є автором праці «Історія Нової Січі»? (Скальковський). 

      14. Хто є автором твору «Енеїда»? (І. Котляревський).

      15. Коли відбулося видання «Кобзаря»? (1840 р.).

      16. Де діяв відомий аматорський (самодіяльний) театр Д. Трощинського? (На Полтавщині). 

      17. У якому році у Львові відбувся з’їзд українських учених? (1848 р.). 

      18. Напишіть найвидатнішого кобзаря України в першій половині ХІХ ст. (О. Вересай). 

      19.Який, властивий тільки їм, вид мистецтва створили українці? (Декоративно-ужитвкове). 

      20.Хто є автором твору «Думи мої» (Т. Шевченко).

      21. Назвіть архітектора побудованого у 1803 р. в Києві пам’ятника на честь поновлення магдебурзького права. (А. Меленський). 

      22. Які церкви були поширені на території України наприкінці ХVІІІ – у першій половині ХІХ ст.? (Православна, римо-католицька, греко-католицька).

III завдання: «Знайди помилку»

Вчитель читає речення, в якому є невірні судження. Учні повинні знайти помилки.

1. Одним із чинників розвитку тогочасної української культури стало сільське господарство (стала капіталізація). Під його впливом активно формувалися нові верстви шанувальників творів мистецтва: дворянство (буржуазія), що прагнуло краще організувати свій побут; козаки(інтелігенція), які, займаючись розумовою працею, потребували мистецьких творів для душевної гармонії та естетичної насолоди.

2. В першій половині ХІХ ст. існувала початкова, середня та вища освіта. До початкової освіти відносились такі освітні заклади як університети (парафіяльні школи та повітові училища), до середньої – ліцеї, вищі гімназії (гімназії), до вищої – гімназії, парафіяльні школи, повітові училища(ліцеї, вищі гімназії і університети).

3. Набули слави такі університети як Київський університет Ярослава Мудрого (Св. Володимира) та Харківський університет ім. М. Костомарова. (В. Каразіна). В ліцеях навчалися 4–5 років (9–10 років), в університетах – 9–10 років (до 5 років).

4. Протягом 1800–1812 рр. (1812–1820 рр.) при Харківському університеті працювало Товариство наук. 1828 р. в Києві (Одесі) заснували Товариство сільського господарства Південної України (Росії),яке з 1840 р. видавало свої «Записки».

5. Наріжний камінь у розбудову української літератури заклав П. Куліш (І. Котляревський). Видана 1789 р. (1798 р.) його  «Енеїда» написана народною мовою.

6. Перші професійні театральні колективи сформувалися у визнаних центрах культурного життя – Києві й Одесі (Харкові й Полтаві). На чолі професійного театру в Львові (Харкові) стояв Г. Квітка-Основ'яненко.

7. У 1846 р. (1848 р.) у Львові відбувся з'їзд українських учених, для яких місцева аматорська трупа поставила п'єсу «Сватання на Гончарівці» («Наталка Полтавка»).

8. У Києві за проектами архітектора А. Меленського було збудовано пам'ятник на честь укладання Люблінської унії (1803) (пам'ятник на честь поновлення магдебурзького права (1803)), Воронцовський палац (церкву-мавзолей) на Аскольдовій могилі (1810), перший у місті пам’ятник (театр) на Хрещатику.

9. 1809 р. на Контрактовій площі Полтави (Києва) встановлено композицію «Самсон, який роздирає пащу тигра (леву)» (автор невідомий), що символізувала перемогу Росії над поляками (шведами) у Полтавській битві 1709 р.

ІІІ. Підведення підсумків уроку

Отже, сьогодні ми узагальнили та систематизували матеріал теми «Духовне життя в українських землях наприкінці ХVІІІ – у першій половині ХІХ ст.». Виконали ряд завдань, які допомогли нам у цьому впоратись. Зараз ви отримаєте бали за роботу на уроці.

ІV.  Домашнє завдання

Повторити матеріали теми

 

 

 

 

 

 

Тест на тему «Духовне життя в українських землях наприкінці ХVІІІ — у першій половині ХІХ ст.»

І варіант

1. Як називався  гурток «будителів» народу, заснований у Львові 1833 р.?

А. Північне товариство;

Б. «Товариство об'єднаних слов'ян»;

В «Руська трійця».

2. Закарпатський письменник, що видав 1847р. український буквар.

А. О. Духнович;

Б. М. Левицький;

В. Я. Головацький.

3. Адміністративно-політичні одиниці в Закарпатті:

А. жупи;

Б. губернії;

В. повіти.

4. Діячі «Руської трійці»:

А. І. Котляревський, В. Капніст, В. Полетика;

Б. М. Гулак, П. Куліш, Л.Кобилиця;

В. М. Шашкевич, І. Вагилевич, Я. Головацький.

5. Буковина відійшла до Австрії в:

А. 1774 р.;

Б. 1781 р.;

В. 1780 р.

6. Львівський університет відкрито у:

А. 1784 р.;

Б. 1791 р.;

В. 1834 р.;

Відповідь: 1-В,2-А,3-А,4-В, 5-А, 6-А

7. Позначте діячів культури першої половини ХІХ ст., які належать до плеяди видатних українських живописців ( 4 правильні відповіді)
1) Василь Тропінін;
2) Володимир Боровиковський;
3) Михайло Вербицький;
4) Тарас Шевченко;
5) Михайло Щепкін;
6) Андрій Меленський;
7) Іван Сошенко.

Відповідь: 1), 2), 4), 7).

8. Виправити помилки в тексті

А) В першій половині ХІХ ст. існувала початкова, середня та вища освіта. До початкової освіти відносились такі освітні заклади як університети (парафіяльні школи та повітові училища), до середньої – ліцеї, вищі гімназії (гімназії), до вищої – гімназії, парафіяльні школи, повітові училища(ліцеї, вищі гімназії і університети).

Б) У Києві за проектами архітектора А. Меленського було збудовано пам'ятник на честь укладання Люблінської унії (1803) (пам'ятник на честь поновлення магдебурзького права (1803)), Воронцовський палац (церкву-мавзолей) на Аскольдовій могилі (1810), перший у місті пам’ятник (театр) на Хрещатику.

9. Прочитайте текст і виконайте завдання.
«…Він (арх. стиль. — прим. автора) значною мірою відповідав ментальності українців, оскільки органічно поєднував відчуття святковості, динамічності, яскравої багатобарвності світу з ліричною, поетичною, філософською сентиментальністю. До того ж українці, як і всі народи, що тією чи іншою мірою мали контакти зі сходом, у сфері мистецтва тяжіли до пишності, емоційності, декоративності…» (Бойко О. Д. Історія України. — К.: Академія, 2001. — С. 211–212)

Укажіть назву архітектурного стилю, що набув поширення в Україні в кінці ХVIII — на початку ХІХ ст., та назвіть його ознаки.

Відповідь: бароко; більш спокійні форми, помірність у декоративності, більша врівноваженість.

Тест на тему «Духовне життя в українських землях наприкінці ХVІІІ — у першій половині ХІХ ст.»

ІІ варіант

1. Перші театральні вистави, поставлені у Полтаві за п'єсами І. Котляревського у:

А. 1820 р.;

Б. 1819 р.;    

В.  1818 р.   

2. Винищення всього українського, насадження мови і культури панівної нації – це:

А. денаціоналізація;

Б. бюрократизація;

В. інтеграція.  

3. Перший переклад « Слова о  полку  Ігоревім» українською мовою здійснив:

А. І. Орлай;

Б. Я. Головацький;

В. І. Вагилевич.                

4. Закарпатський письменник, що видав 1847р. український буквар.

А. О. Духнович;

Б. М. Левицький;

В. Я. Головацький.

5. Діячі «Руської трійці»:

А. І. Котляревський, В. Капніст, В. Полетика;

Б. М. Гулак, П. Куліш, Л.Кобилиця;

В. М. Шашкевич, І. Вагилевич, Я. Головацький.

6. Буковина відійшла до Австрії в:

А. 1774 р.;

Б. 1781 р.;

В. 1780 р.

Відповідь: 1-Б,2-А,3-В,4-А, 5-В, 6-А

7. Позначте діячів культури першої половини ХІХ ст., які належать до плеяди видатних українських живописців ( 4 правильні відповіді)
1) Михайло Вербицький;
2) Володимир Боровиковський;
3) Василь Тропінін;
4) Тарас Шевченко;
5) Михайло Щепкін;
6) Іван Сошенко;
7) Андрій Меленський.

Відповідь: 2), 3), 4), 6).

8. Виправити помилки в тексті

А). Протягом 1800–1812 рр. (1812–1820 рр.) при Харківському університеті працювало Товариство наук. 1828 р. в Києві (Одесі) заснували Товариство сільського господарства Південної України (Росії), яке з 1840 р. видавало свої «Записки».

Б). 1809 р. на Контрактовій площі Полтави (Києва) встановлено композицію «Самсон, який роздирає пащу тигра (леву)» (автор невідомий), що символізувала перемогу Росії над поляками (шведами) у Полтавській битві 1709 р.

9. Прочитайте текст і виконайте завдання.
«…Він (арх. стиль. — прим. автора) значною мірою відповідав ментальності українців, оскільки органічно поєднував відчуття святковості, динамічності, яскравої багатобарвності світу з ліричною, поетичною, філософською сентиментальністю. До того ж українці, як і всі народи, що тією чи іншою мірою мали контакти зі сходом, у сфері мистецтва тяжіли до пишності, емоційності, декоративності…» (Бойко О. Д. Історія України. — К.: Академія, 2001. — С. 211–212)

Укажіть назву архітектурного стилю, що набув поширення в Україні в кінці ХVIII — на початку ХІХ ст., та назвіть його ознаки.

Відповідь: бароко; більш спокійні форми, помірність у декоративності, більша врівноваженість.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
1 квітня 2019
Переглядів
1773
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку