Урок "Узагальнення знань з теми «Хімічні реакції»"

Про матеріал
Конспект уроку у вигляді гри "Перший мільйон" з теми «Хімічні реакції» . Розробку можна використати для позакласної роботи.
Перегляд файлу

Тема:  Узагальнення знань з теми «Хімічні реакції»

Мета: повторити, систематизувати, узагальнити та розширити знання учнів про хімічні реакції, покращити вміння аналізувати факти і робити висновки; активізувати пізнавальну діяльність учнів, формувати вміння діяти в нестандартній ситуації, розвивати фантазію учнів.

Обладнання: картки із завданнями, чотирикольорові сигнальні картки.

Тип уроку: узагальнення знань.

Форма уроку: урок-гра «Перший мільйон»

Хід уроку.

І. Організаційний момент.

Сьогодні у нас незвичний урок. Ми проведемо його у формі інтелектуальної гри «Перший мільйон». Для цього нам потрібен один статист, який буде проводити підрахунки та ще один помічник.

                   У грі беруть участь 10 учасників, які виконують завдання відбіркового туру. Учасник, який першим виконає завдання, продовжує гру. Перед ним почергово кладуть картки із запитаннями. Для учнів класу ці запитання проектуються на екран.

Умови гри.

  1. Учасник відповідає на 10 запитань. Кожному запитанню відповідає певна  сума виграшу.

 

Оцінювання виграшу.

 

№ п/п запитання

Сума виграшу

Залікові бали

1

150

1

2

300

2

3

600

3-4

4

10000

5

5

25000

6

6

50000

7

7

125000

8

8

250000

9

9

500000

10-11

10

1000000

12


  1.               Четверте запитання дає неспалиму суму.
  2.               Сьоме запитання дає другу неспалиму суму.
  3.               Десяте запитання приносить бажаний мільйон.
  4.               Учасник може використати дві підказки:

а) допомога друга (учасник гри може звернутися, до будь-якого учня класу протягом 1 хвилини);

б) допомога залу (в залі всі учні мають 4- кольорові сигнальні картки:

відповідь а) – червона картка;

відповідь б) - зелена картка;

відповідь в) - жовта картка;

відповідь г) - синя картка.

Учні піднімають картки, статист та його помічник ведуть підрахунки).

5.  В будь-який момент учасник може припинити гру і взяти виграш. Але лише до того, як відповість на запитання. Якщо він дав неправильну відповідь, втрачає всі бали, крім неспалимої суми.

  1.                 Проведення гри.

Варіант 1

Відбірковий тур.

Розмістіть реакції в такому порядку: спочатку реакція розкладу, потім сполучення, заміщення, обміну:

а)СаО  + Н2O Са(ОН)2;

б) Zn + Н2SO4 Zn SO4 + Н2↑;

в) СаСОз  → СаO + СO2↑;

г)СaО  + 2НСl →  СаСl2 + Н2O.

  1. Назвіть тип реакції, що відбувається за схемою:

Сu (ОН)2 + 2НNO3 → Сu (NO3)2 + 2Н2O

а) сполучення; в) заміщення;

б) розкладу; г) обміну.

  1. Назвіть, яка з цих схем реакцій відповідає реакції типу заміщення:

а) Н3РО4 + NaOH  → Na3PO4 + H2O;

б) Mg + О2 → MgO ;

в) Mg + HCl → MgCl2 + H2 ↑;

r) NaOH + HCl → NaCl + H2O.

  1. Які з термохімічних рівнянь відображають екзотермічні реакції:

а) 2СО + O2 = 2СO2 ; ∆ Н= -564кДж;

б)  С + Н2O = СO + Н2;   ∆Н = +131,4кДж;

в) 2NH3=N2 + 3Н2 ; ∆Н = +46,2 кДж.

  1. За допомогою якого чинника найбільш ефективно можна збільшити швидкість прямої реакції у випадку взаємодії порошку вугілля з киснем С +O2 →  СO2:

а) збільшити ступінь подрібнення;

б) збільшити концепцію вихідної речовини;

в) збільшити температуру;

г) змінити агрегатний стан речовини.

  1. Як зміниться стан хімічної рівноваги в системі 2SO2 + О22SO3 ,якщо збільшити тиск?

а) рівновага зміститься вліво;

б) рівновага зміститься вправо;

в) стан рівноваги не зміниться.

  1. Назвіть, яке з цих рівнянь відповідає оборотній реакції:

а) Н3РO4 + 3NaOH = Na3PO4 + 3H2O;

б) 2Mg + O2 = 2MgO;

в) 2СО = СO2 + С;

г) Ba(NO3)2 + K2SO4 = BaSO4 + 2KNO3.

  1. Що є ознакою необоротності даної реакції

KCl + AgNO3 = AgCl + KNO3?

а) виділення газу;

б) випадання осаду;

в) виділення великої кількості енергії;

г) утворення малодисоційованої речовини..


  1. Яка з перелічених речовин не розкладається при нагріванні:

а) NaNО3;      в) СаСО3;

б) Na24.

  1.  Які зміни температури (Т) тиску(Р) сприяють утворенню СО за реакцією:

С + С02 = 2СО; ∆Н = +119,8 кДж?

а) підвищення Т і підвищення Р;

б) підвищення Т і зниження Р;

в) зниження Т і підвищення Р;

г) зниження Т і зниження Р.

  1. В якому випадку швидкість реакції буде залежати від концентрації обох взаємодіючих речовин:

а) 2СО + О2 = 2СО2;

б) СО2 + С = 2СО ;

в)С + О2 = СО2.

Варіант II.

Відбірковий тур.

Розмістіть дані реакції по порядку: спочатку реакція обміну, потім сполучення, заміщення, розкладу:

а) 2 + Н2 → H23;

б) Na2SO4 + BaCl2  BaSO4↓ + 2NaCl;

в) Mg + HCl  → MgCl2 + Н2↑;

r) Cu(OH)2 CuO + H2O ;

  1. Назвіть тип реакції, що відбувається за схемою:

NO + NO2  → NO3

а) заміщення; в) сполучення;

б) розкладу; г) обміну.

  1.   Назвіть, яка з цих схем реакцій відповідає реакції типу заміщення:

а) Na2O + Н2O →  NaOH;

б) Al + Cl2 → AlCl3;

в) Al + HCl→  AlCl3 + H2↑;

          г) KCl + AgNO3 → AgCl3 + KNO3 .

  1. Які з термохімічних рівнянь відображають ендотермічні реакції:

а) 2С + O2 = 2СО ;  ∆Н = -221кДж;

б) СаСОз  = СаО + СО2 ; ∆Н = +157кДж;

в) 4Р + 5О2 = 2Р2О5 ; ∆Н = -3010кДж;

г) Н2 + І2 = 2НІ ; ∆Н = +52кДж.

  1.   За допомогою якого чинника найбільш ефективно збільшиться швидкість прямої реакції у випадку розкладу гідрооксиду купруму (П)

Сu(ОН)2  СuO + Н2O ?

а) ступінь подрібнення;

б) збільшити концентрацію;

в) збільшити температуру;

г) змінити агрегатний стан речовини.

  1. Як зміниться стан хімічної рівноваги в системі С + O2 → СО,

∆Н = -393кДж,  якщо знизити температуру?

а) рівновага зміститься вліво;

б) рівновага зміститься вправо;

в) стан рівноваги не зміниться.

  1. Що є ознакою необоротності даної реакції: СuО + НСl = СиСl2 + Н2O ?

а) випадання осаду;

б) виділення газу;

в) виділення великої кількості енергії;

г) утворення малодисоційованої речовини.

  1. Назвіть, яке з цих рівнянь відповідає оборотній реакції:

а) ВаСl2 + Н2SO4 = ВаSO4 + 2НСl ;

б) 2КОН + ВаСl2 = Ва(ОН)2 + 2КСl ;

в) Mg (ОН)2 + 2НСl = MgСl2 + 2Н2O ;

г) Mg + 2НСl =  MgСl2 + Н2↑.

  1. Яка з перерахованих речовин не розкладається при нагріванні:

а) СuСl2 :    б) 2SO4  :           в) Nа2СO3

 

  1. Які зміни температури Т і тиску Р сприяють утворенню СО2 за реакцією: Fe3O4 + 2СО  ↔ 3Fe + 4СO2;     ∆H = +43,7кДж.

а) підвищення Т і підвищення Р;

б) підвищення Т і зниження Р;

в) зниження Т і підвищення Р;

г) зниження Т і зниження Р.

  1.   В якому випадку швидкість реакції буде залежати від концентрації обох взаємодіючих речовин:

а) СuО + Н2 = Сu + Н20;

б) N2 + O2 = 2NO;

в) FeO + CO = Fe + СO2.

Варіант III.

Відбірковий тур.

Розмістіть дані реакції в такому порядку: спочатку реакція обміну, потім розкладу, заміщення, сполучення:

а) HCl + KOH →  KCl + Н2O;

б) Fe + CuSO4 → FeSO4 + Cu;

в) Ag(NO3)2  → AgO + N2O5;

г) 2CO + O2 → 2CO2.

  1. Назвіть тип реакції, що відбувається за схемою:

NH 4 NO 2 2O + N2

а) сполучення; в) заміщення;

б) розкладу; г) обміну.

  1. Назвіть, яка з цих схем реакцій відповідає реакції типу заміщення:

а) Zn + CuSO4  → ZnSO4 + Cu

б) Cu(OH)2 → CuO + H2O

в) CaO + H2SO4 → CaSO4 + H2O

г) C + O2 → СO2

  1. Які з термохімічних рівнянь відображають екзотермічні реакції:

а) Н2O + С = СО + Н2 ; ∆H = +132кДж;

б) С + O2 = СO2;  ∆Н = -393 кДж; .

в) Fe 3О4 + 4CO = 3Fe + 4CO2 ;  ∆Н = + 43,7 кДж;

r) 2SO2 + O2 = 2SO3 ;    ∆Н = -192 кДж.

  1. За допомогою якого чинника можна найбільш ефективно збільшити швидкість прямої реакції у випадку взаємодії порошку заліза з сульфатною кислотою

Fe + H2SO4 FeSO4 + Н2

а) збільшити ступінь подрібнення;

б) збільшити концентрацію;

в) збільшити температуру;

г) змінити агрегатний стан речовини.

  1. Як зміниться стан хімічної рівноваги в системі Н2 + Cl2 → 2HCl, якщо

суміш газів стиснути?

а) рівновага зміститься вліво;

б) рівновага зміститься вправо;

в) стан рівноваги не зміниться.

  1. Що є ознакою необоротності реакції K2SO3 + 2HCl = 2KCl + SO2 + Н2O?

а) випадання осаду;

б) виділення газу;

в) виділення великої кількості енергії;

г) утворення малодисоційованої речовини.

  1. Назвіть, яке з цих рівнянь відповідає оборотній реакції?

а) 2Сu+ O2   t→ 2СuО

б) K2SO4  + 2NaCl = Na2SO4 + 2KCl

в) FeCl3 + 3NaOH = Fe(OH)3 + 3NaCl;

г) CaO + H3PO4 = Ca3(PO4)2 + H2O

  1. Яка з перерахованих речовин не вступає в реакцію сполучення з оксидом кальцію:

а)  Н2O                 б)  НNO3

в) СO2

  1. Які зміни температури Т і тиску Р сприяють утворенню SO2 за реакцією:

2SO3 ↔ 2SO2 +O2;   ∆Н=192 кДж?

а) підвищення Т і підвищення Р;

б) підвищення Т і зниження Р;

в) зниження Т і підвищення Р;

г) зниження Т і зниження Р.

  1.   В якому випадку швидкість реакції буде залежати від концентрації обох взаємодіючих речовин:

а) S + O2 = SO2;  б)2SO2 + O2 =SO3;  в) ZnО + Н2 = Zn + Н20.

Варіант IV.

Відбірковий тур.

Розмістіть дані реакції в такому порядку: спочатку реакція заміщення, потім обміну, сполучення, розкладу:

а) Са(ОН)2 + Н2SO4  → СаSO4 + 2Н2O;

б) Zn + FеSO4  → ZnSO4 + Fе;

в) Zn + Вг2 → ZnВг2 ;

г) Н2O2 кат  Н2O + О2?

  1. Назвіть тип реакції, що відбувається за схемою:

КС1 + АgNOз  → АgС1 + КNO3

а) сполучення;       в) заміщення;

б) розкладу; г) обміну.

  1.   Яка з цих схем відповідає реакції типу заміщення:

а) 2O + Н2O  → NаОН;

в) Н2O + С  → СО + Н2;

б) SOз + К2O   → К2SO4;

г) NаОН + Н2SO4   → Nа2SO4 + Н2O.

  1.   Які з термохімічних рівнянь відображають ендотермічні реакції:

а) 2Сu  + О2  = 2СuO ;            ∆Н = -276кДж;

б) СuО + С = Сu + СО;          ∆Н = +46кДж;

в) 2Fе + O2 =  2FеО; ∆Н = -532кДж;

г) FеО + СО = Fе + СO2 ;       ∆Н = -17кДж.

  1.   За допомогою якого чинника можна найбільш ефективно збільшити швидкість прямої реакції у випадку взаємодії магнієвої стрічки з  хлоридною кислотою.

Mg + 2НСl → МgСl2 + Н2

а) збільшити ступінь подрібнення;

б) збільшити концентрацію;

в) збільшити температуру;

г) змінити агрегатний стан речовини.

  1. Як зміниться стан хімічної рівноваги в системі 3H2 + N2 → 2NH3, якщо

збільшити концентрацію водню і азоту?

а) рівновага зміститься вліво;

б) рівновага зміститься вправо;.

в) стан рівноваги не зміниться.

  1. Що є ознакою необоротності даної реакції 4Р + 5O2 = 2Р2O5

а) випадання осаду;

б) виділення газу;

в) виділення великої енергії;

г) утворення малодисоційованої речовини.

  1. Яке з цих рівнянь відповідає оборотній реакції:

а) FеО + СО → Fе + СO2

б) Мg + 2НСl = МgС12 + Н2

в) 3КNОз + FеСlз = Fе(NO3)3 + 3КСl

г) 2Мg + O2 = 2МgО.

  1. Яка з перерахованих речовин не вступає в реакцію заміщення з залізом:

а) Сu(NOз)2

б) NaNOз

в) НСl.

  1. Які зміни температури Т і тиску Р сприяють утворенню Сl2 в системі

4НСl + O2 ↔ 2Сl2 + 2Н2O;    ∆Н = - 113 кДж?

а) підвищення Т і підвищення Р;

б) підвищення Т і зниження Р;

в) зниження Т і підвищення Р;

г) зниження Т і зниження Р.

 

ІІІ. Підведення підсумків та визначення переможців.

 

docx
Пов’язані теми
Хімія, 9 клас, Розробки уроків
До підручника
Хімія 9 клас (Березан О.В.)
Додано
2 квітня 2023
Переглядів
230
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку