Розробка уроку-подорожі "Морські пригоди" містить різноманітні запитання і завдання, які вчитель може використати для закріплення і перевірки знань і умінь учнів з теми "Океани". Мета – сприяти розвитку пізнавальних інтересів учнів, формуванню вміння учнів самостійно працювати з різними джерелами географічних знань, особливо з географічними картами, розвивати екологічне мислення.
.
«Морські пригоди»
( узагальнення знань з теми «Океани»)
Мета: узагальнити і систематизувати знання учнів про Світовий океан, про процеси, які відбуваються в ньому; розвивати логічне мислення та формувати комунікативні здібності учнів; перевірити вміння використовувати свої знання в нестандартних ситуаціях; сприяти екологічному вихованню учнів, оцінюючи вплив людської діяльності на природу Світового океану; сприяти вихованню в учнів інтересу до предмета.
Обладнання: фізична карта світу, атласи, мультимедійна система, слайди
Тип уроку: узагальнення знань, умінь і навичок
Форма проведення: урок – подорож «Морські пригоди»
Хід уроку
І. Організаційний момент
Сьогодні ми вирушаємо в морську подорож навколо світу по маршруту Магеллана. Напередодні ми з вами організували дві команди. Екіпажі команд призначили капітанів і штурманів, придумали назви команд.
ІІ. Основна частина уроку
Перш ніж вирушити в далеку морську мандрівку, під час якої вас чекають складні випробування, необхідно перевірити готовність команд до подорожі.
Конкурс «Картографів». У конкурсі беруть участь по два учні з команди. За кожну правильну відповідь - 1 бал.
Питання обом командам:
Точка 1. 36°пн.ш., 6°зх.д.;
Точка 2. 33°пн.ш, 17°зх.д;
Точка 3. 1°пн.ш.,29°зх.д.;
Точка 4. 54°пд.ш., 70°зх.д.;
Точка5. 20°пд.ш., 140°зх.д.;
Точка 6. 7°пн.ш, 126°сх.д.;
Точка 7. 10°пд.ш., 123°сх.д.;
Точка 8. 34°пд.ш, 20°сх.д.;
Точка 9. 16°пн.ш.,23°зх.д.;
Точка 10. 36°пн.ш., 6°зх.д.
В кожній із цих точок нас чекатимуть випробування, які нам потрібно
подолати. І допоможуть нам в цьому знання про океани.
Отже, наш корабель із точки 1( 36°пн.ш., 6°зх.д.-Гібралтарська протока) взяв курс на південний захід до точки 2 (33°пн.ш, 17°зх.д – о-ви Мадейра), де на капітанів чекає перше випробування.
Конкурс капітанів.
Від капітана корабля в значній мірі залежить чи буде подорож успішною. Вони ще не раз виручатимуть команду під час наших морських пригод.
Ми на острові з координатами 1°пн.ш.,29°зх.д .(точка 3).
Що це за острів? (о.Сан-Паулу). Щоб вирушити далі, ми повинні впевнитися, що в нас хороші штурмани. Штурман повинен добре знати карту.
Конкурс штурманів
Завдання на знання номенклатури карти:
І команда
Середземне море, Аравійська затока, Японське море, Берингове море, Мозамбіцька протока, Біскайська затока, Північне море, Чорне море.
ІІ команда
Баренцове море, протока Дрейка, Бенгальська затока, Мексиканська затока, Гвінейська затока, Охотське море, Гібралтарська протока,Червоне море
Вчитель.
В якому океані ми знаходимося? (Атлантичному)
Вздовж берегів якого материка пропливаємо?(Південної Америки)
Який об’єкт знаходить в точці 4 з координатами 54°пд.ш., 70°зх.д.? (Магелланова протока)
Щоб продовжити подорож по Тихому океану , члени команд повинні виконати правильно географічний диктант.
Географічний диктант : продовжити речення:
Вчитель.
Наша морська подорож триває. Найцікавіша пригода чекає нас на островах з координатами 20°пд.ш., 140°зх.д(точка 5).
Що це за острови? (о-ви Туамоту)
Якого вони походження? (коралового)
Отже, ми на островах Океанії. Що таке Океанія?
Настав час гри.
Гра «Незвичайна квітка»
У грі беруть участь капітани. Вони по черзі зривають пелюстки , зачитують запитання. Команда отримує 30 секунд на обдумування.
Після успішного подолання і цієї перешкоди, вирушаємо далі на північний захід по теплих водах Тихого океану в точку 6 з координатами 7°пн.ш, 126°сх.д.на цих островах загинув Фернан Магеллан під час першої кругосвітньої подорожі. Назвіть їх. (Філіппінські)
«Пляшкова» пошта.
Кожна команда отримує пляшку з листом, в якому вказані географічні координати потерпілих мореплавців і сигнал SOS.
SOS |
SOS |
20◦пн.ш., 140◦сх.д. |
26◦пд.ш., 157◦сх.д. |
|
|
Наступна наша зупинка в точці з координатами . 10°пд.ш., 123°сх.д. (точка 7). Учні визначають по карті, що знаходить в цій точці. (о.Тімор)
Конкурс «Розповідь Мюнхаузена»
Кожна команда отримує «Розповідь Мюнхаузена», уважно читає та знаходить помилки.
«Юний друже! Я, як і ти, дуже люблю подорожувати. Одного разу на своїй яхті я вирішив розпочати свою подорож від найбільшого материка – Гренландія, відомого жарким кліматом і густими тропічними лісами. Взявши від Гренландії курс на північ, я перетнув Атлантику,досягши Берінгової протоки, що з’єднує Атлантичний і Тихий океани. Далі мій шлях проліг до островів Кука,що утворилися в результаті дії підводних вулканів. Я мало не загинув, бо шляху яхти раптом піднялася водна стіна – хвиля цунамі. В районі екватора я дістався Гавайський островів, які утворені кораловими поліпами. Саме тут я мав намір перепочити».
Наша восьма зупинка відбудеться в точці з координатами 34°пд.ш, 20°сх.д.( мис Аґульяс).
Конкурс «Най-, най-»
Обігнувши Африку, повертаємося у вихідну точку нашої морської мандрівки.
Протягом усієї подорожі в обох командах працювали «вчені» - екологи, які вивчали сучасне становище Світового океану, аналізували додатки 1 і 2[ ].
Додаток 1
Забруднення |
|||
Фізичні |
Хімічні |
Біологічні |
Теплові |
Нерозчинні речовини:пісок, глина (за рахунок змивів дощовими водами з поля, надходження сумішей з промислових підприємств та ін..) |
Шкідливі неорганічні речовини:кислоти, мінеральні солі; органічні: нафта, нафтопродукти, миючі засоби, пестициди та ін. |
Наявність в стічних водах різних мікроорганізмів (бактерії, віруси, спори грибків,яйця червів тощо), багато з яких являються хвороботворними для людей і тварин |
Викиди у водоймища теплих вод ТЕС, АЕС, які змінюють термічні і біологічні режими води |
Додаток 2
Наслідки |
|||
Фізичного забруднення |
Хімічного забруднення |
Біологічного забруднення |
Теплового забруднення |
Тверді частинки:
|
Нафтова плівка:
Згустки мазути, осідаючи на дно:
|
Захворювання:
|
+26°…+30° погано впливає на жителів водоймищ; При +36° гинуть риби. |
Після звітів екологів можна запропонувати проблемне питання всьому класу:
Підсумок уроку: остаточний підрахунок балів . Визначення переможця. Оцінювання.
Домашнє завдання: повторити тему «Океани». Скласти кросворд по темі.