Урок має велику кількість різних форм та методів навчання. Учитель може вибрати те завдання, яке підходить саме йому.
Учні знатимуть:
короткі відомості про І.Франка;
зміст повісті «Захар Беркут»;
зміст понять історична повість, дійові особи твору;
засоби характеристики героя художнього твору;
художні особливості твору.
А також поринуть у вир цікавих завдань.
Урок №__________ І. Я. ФРАНКО «ЗАХАР БЕРКУТ»
Мета:
• навчальна: закріпити вивчений матеріал;
• розвивальна: розвивати логічне мислення, навички роботи з текстом, спостережливість, уміння узагальнювати, робити висновки, виразно читати прозовий твір;
• виховна: виховувати патріотичні почуття; відчуття гордості за наших предків, які мужньо обороняли руські землі від зовнішніх ворогів; зацікавлювати учнів історичним минулим.
Тип уроку: узагальнення знань.
Обладнання: підручник, портрет Івана Франка, мультимедійне та дидактичне забезпечення, .
Хід уроку
I.Організаційний момент
II.Оголошення теми, мети. Мотивація навчання.
Пишучи свою повість «Захар Беркут», Іван Франко показав не лише мужню боротьбу проти завойовників у далекому минулому, а й зразки громадського устрою, гідні наслідування. «Мов одна душа стояла тухольська громада дружньо в праці і вживанню, в радощах і в горю. Громада була для себе і суддею, і впорядником у всьому. Громадське поле, громадські ліси не потребували сторожа – громада сама, вся і завсіди, бачно берегла своє добро. Бідних не було…»
Добрий день, діти! Тема нашого уроку «Узагальнення знань з повісті «Захар Беркут»
«Прогнозування»
На сьогоднішньому уроці…
«Настрій на початку уроку»
Мені хотілося б дізнатися про настрій, який ви маєте на початку уроку.
(На дошці смайлики або звірята. Для визначення свого настрою учні вибирають смайлик або звірятко, яке відповідає настрою)
III. Узагальнення та систематизація знань з теми
«Математичний диктант»
1.В якому році відбуваються події повісті?(1241)
2.Скільки років було Захару Беркуту?(90)
3.Скільки він мав синів?(8)
Отже, «Літературний диктант» за повістю І. Я. Франка «Захар Беркут».
За поданими висловленнями, які містять певну життєву позицію, вкажіть героя твору.
1. «Вибору немає. Берімо поміч, де її знайдемо» [с.73] (Тугар Вовк).
2. «Я не піду дальше! Я не стану зрадницею свого краю! Я покину батька, коли не зможу відвести його від його проклятого наміру» [с.75] (Мирослава).
3 «Великої сили великого Чінгісхана ми не лякаємось. Вона може нас зробити трупами, але не зробить нас рабами» [с.89]. (Максим).
4. «А коли гинути, то гиньмо як мужі, з оружжям у руках» [с.93] (Максим).
5. «Сонце, я поклоняюсь тобі, як діди наші тобі поклонялись, і молюсь до тебе всім серцем: дай нам побідити!» [с.131] (Захар Беркут).
6. «Доля звичайно тих найвище підносить, кого думає найнижче зіпхнути» [с.36] (Максим).
7. «До остатньої краплі крові повинна боронити громада своєї свободи, свого святого ладу!»[с.54] (Захар Беркут).
8. «Не гордуй бідними, не гордуй низькими, не гордуй робучими, … бо хто ще знає, до котрої хто криниці прийде воду пити!» [с.36] (Максим).
9. «Усі ми – власність князя, зі всім, що маємо, з худобою й землею. Князь один вільний, а ми його невільники. Його ласка – то наша воля. Він може зробити з нами, що хоче» [с.54] (Тугар Вовк).
10. «Щоб з’єднати в одних руках силу народу, треба ослабити силу народу. Щоб одному надати велику власть над народом, треба кожній громаді відібрати її свободу, треба розбити громадські зв’язки, обезоружити громадські руки» [с.57] (Захар Беркут).
11. «Хоч і в путах, я все буду вольний чоловік» [с.97] (Максим).
12. «Життя в неволі нічого не варте, … краще смерть!» [с.113]. (Максим).
Домашнім завданням було знайти значення діалектизмів, історизмів та архаїзмів. Звернемося до української мови та дамо визначення цих термінів.
1 група- з’ясовує значення історизмів.
2 група – значення архаїзмів
3 групи – значення діалектизмів
Презентація роботи в групах.
Наступне завдання назвати художні засоби, використані в наведених реченнях. Поміркуйте, навіщо автор використовує ці засоби.
А зараз для кожної команди завдання по питаннях.
Еврестичні запитання.
До кожного об’єкта ставиться 7 ключових запитань:
Хто? Що? Що робить? Навіщо? Де? Чим? Як? Коли?
Захар Беркут Тугар Вовк Мирослава
Добре, продовжуємо працювати. Наступне завдання.
Скласти паспорт повісті за планом
1.Автор –
2. Назва твору –
3. Жанр–
4. Форма –
5. Персонажі –
Не зупиняємось, працюємо в тому ж темпі. І наступне завдання.
Розгадування кросворда
Не збавляємо темпи, пограємо у гру «Вірю-не вірю»
Гра «Вірю — не вірю»
1.Князь Данило подарував Тугару Вовку величезні полонини. (Так)
2. Виховання в Мирослави було мужеське. (Так) 3. Першого ведмедя вбив Максим Беркут. (Ні) 4. Мирослава врятувала Максима від смерті. (Ні)
5. Керівником тухольської громади був Захар Беркут. (Так) 6. Тугара Вовка обурив звичай скликати копу без його відома. (Так) 7. Тугару подобалось, що Максим сміливий і поводиться з ним та його дочкою, як із рівнею й не соромиться. (Ні) 8. Захар Беркут вивчав лікувальну справу в афонського старця. (Так) 9. Тугар Вовк поставив рогачку й забажав мита. (Так) 10. Тугар убив Митька, який хотів дати свідчення на суді. (Так)
Наступне завдання
Розставте події у правильній послідовності та пригадайте, про які епізоди йдеться.
А на разі маємо
Літературний диктант «Скажи одним словом»
Наш урок продовжує гра
Літературна гра «Характеристика героя»
1. ...був мужчина, як дуб. Плечистий, підсадкуватий, з грубими обрисами лиця і грубим, чорним волоссям, він і сам подобав на одного з злющих тухоль- ських ведмедів. (Тугар Вовк)
2. Товариші поводились з ним так само, як він з ними, свобідно, несилувано, сміялись і жартували з ним, а проте виповлювали його розкази точно, швидко і так весело та радо, немов і самі без розказу були би в тій хвили зробили те саме. (Максим Беркут)
3. Але в чім не мала вона пари між своїми ровесницями, так се в природній свободі свого поводження, в незвичайній силі мускулів, у сміливості й рішучості, властивій тільки мужчинам, що виросли в ненастанній боротьбі з супротивними обставинами. (Мирослава)
4. Се був сивий, як голуб, звиш 90-літній старець, найстарший віком у цілій громаді. Батько вісьмох синів. Рани ніякий знахар не вмів так скоро і гарно зарадити, як він. (Захар Беркут)
А зараз трішки відійдемо від теми уроку та знімемо психоемоційне напруження.
Вправа «Порада казковому герою»
Мета: активізувати вміння розглядати проблемні питання, зняти психоемоційне напруження.
Пропоную кожному з вас відповісти на таке питання (питання з кошика)
Повертаємося до уроку.
Гра «Хто швидше»
Клас поділений на три команди. Завдання 1‑ї команди — якомога швидше знайти й виписати з твору сім речень із порівняннями; завдання 2‑ї команди — якомога швидше знайти й виписати з твору сім речень із метафорами; завдання 3‑ї команди — якомога швидше знайти й виписати з твору сім речень із персоніфікаціями, епітетами.
На разі цитатний диктант «Кому належать слова»
Маємо ще завдання
Вікторина «Найуважніший»
— Якої пори року відбувається дія? (Навесні.)
— З приводу чого боярин Тугар Вовк справляв великі лови? (Він отримав у подарунок від князя багаті землі.)
— З яким деревом порівнював автор боярина Тугара Вовка? (Із дубом.)
— А з якою твариною? (З ведмедем.)
— Скільки дітей мав Тугар Вовк? (Одну доньку.)
— Чим відрізнялася Мирослава від своїх ровесниць? (Надзвичайною силою м’язів, сміливістю.)
— Про кого з героїв ідеться в цитаті: «Усе у нього виходило у свій час і на своїм місці. …Усюди був однаковий, спокійний.., мов рівний серед рівних»? (Про Максима Беркута.)
— Як Максим Беркут познайомився з Мирославою? (Він урятував їй життя на полюванні.)
— Як називалося стародавнє село, де мешкали герої? (Тухля.)
Робота в фокус-групах
Мета: вдосконалювати пошукову активність вчителів
Учасники діляться на три групи передаючи по колу фразу "Режисер -сценарист-художник" 1 група - режисери, 2 група - сценаристи, 3 група - художники. Завдання: створення фільму по мотивам І.Я. Франка «Захар Беркут» (сучасна інтерпретація). Завдання для кожної групи можна роздати в друкованому варіанті. Учасникам роздаються аркуші формату А4, олівці, фломастери, маркери. Кожна група працює окремо 5-8 хв., потім презентує свою роботу.
1 група «Я - режисер»
Інструкція. Ви знімаєте фільм за мотивами «Захар Беркут». Вам, як режисеру, треба підібрати акторів для фільму. Напишіть, з якими зовнішніми даними (зріст, статура, обличчя) ви б узяли акторів на ці ролі. Під час проб, які б костюми запропонували».
Додатково:
1). Якщо ви швидко впорались із завдання, опишіть місцевість, яку б ви обрали для зйомок фільму.
2). Можливо, ви зможете ввести у твір нових героїв?
2 група «Я - сценарист»
Інструкція. Напишіть сучасний сценарій на «Захар Беркут». Використайте опорні слова. Вкажіть хто з героїв уособлює владу, хто - мудрість. Чому?
3 група «Я - художник»
Інструкція. Намалюйте 2-3 комікси до будь-яких цитат з твору.
Після презентацій можна провести обговорення вправи у великому колі. Питання до обговорення:
- Чи виникали труднощі під час виконання вправи? Які?
- Чи допомогла дана вправа активізувати ваші внутрішні ресурси?
Можна зазначити, що дану вправу з певними змінами вчителі можуть використовувати в начально-виховному процесі.
Не забуваймо і про автора поеми. Отже, наступне завдання пов’язане з біографічними відомостями письменника.
Літературна гра «Знайди нісенітниці»
Іван Петрович Франко народився 27 вересня 1856 року в с. Нагуєвичі на Полтавщині в родині землероба. Навчався Іван Франко у Львівській гімназії, де здобув ґрунтовні знання з історії та математики, але не зміг опанувати іноземні мови. Після гімназії Іван Франко поїхав до Австрії і там закінчив університет. Перша збірка поета називалася «Каменяр». Іван Франко ніколи не брав творчих псевдонімів. Повість «Захар Беркут» була написана Іваном Франком для участі в конкурсі на кращий фантастичний твір.
IV.Підсумок уроку
Учні звіряють результати «Прогнозування»
Перевірка настрою на початку і в кінці уроку.
«Мікрофон»
Інтерактивна гра «Музей загублених предметів»
Вчитель пропонує «екскурсію» «Музеєм загублених предметів», представляє експонати (предмети, які були наявні в повісті). З представлених предметів вибрати ті, які мають відношення до твору. Пояснити свій вибір. (Каміння, стріли, лист….)
Бесіда
Я пропоную вам відгадати, хто загубив ці предмети. (Діти називають героїв творів, яким належать ці предмети, та автора.)
Чому ви так уважаєте?
Чому ці предмети розмістили в експозиції музею?
Що можуть символізувати ці предмети?
Повість «Захар Беркут» стала популярною одразу, як тільки вийшла з друку, а ще через 2-3 роки вона помандрувала світовими шляхами.
Пропоную на завершення подивитися відеоскрайбінг, який і підведе підсумки нашого уроку.
Перегляд відео
Бесіда за питаннями
1. Як Т. Вовк називав тухольців? (Смердами)
2. Ім’я дочки Т. Вовка. (Мирослава)
3. За соціальним станом Т. Вовк — … (Боярин)
4. Назва стовпа, який «пильнував» вхід у тухольську долину. (Сторож)
5. За родом діяльності Максим — … (Гірняк)
6. Один із псевдонімів І. Франка (Мирон).
Отже, «зрадництво» - найганебніша риса в людському житті. Впевнена, що ви будете справжніми патріотами і ніколи не зрадите свій рідний край, рідну неньку.
Оголошення результатів навчальної діяльності.
Виставлення оцінок.
Домашнє завдання
- Написати лист до одного з героїв твору.
- Ілюстрація до поеми