Сценарій позакласного заходу Із Тарасом крізь простір і час" (доповнення мультимедійна презентація) містить завдання для перевірки знань учнів про життєвий шлях Тараса Шевченка
Літературна гра для учнів 7 класу
«Із Тарасом крізь простір і час»
Мета: перевірити та розширити знання учнів про діяльність Тараса Шевченка як художника, зацікавити школярів життєписом великого Кобзаря; розвивати навички групової роботи, логічне та асоціативне мислення, уміння аналізувати та порівнювати факти; виховувати патріотичні почуття та шанобливе ставлення до Тараса Шевченка.
Обладнання: мультимедійна презентація, портрет та вислови Тараса Шевченка й відомих особистостей про Кобзаря, репродукції картин, картки із завданнями, маркери, чисті ватмани.
Хід гри
1 ведучий
Щовесни, коли тануть сніги
І на рясті засяє веселка,
Повні сил і живої снаги
Ми вшановуєм п,ам'ять Шевченка
2 ведучий
Ти,Тарасе, сьогодні
Нас зібрав докупи.
І зійшлися у цій залі
Шевченка онуки
1 ведучий
Безперечно, Шевченко - духовний символ України, наш великий сучасник. До нових і нових поколінь він приходить разом із усвідомленням ними дійсності. Із дитячих літ, неначе святе писання, убираємо ми в душу його полум'яні пророчі рядки. Великий Кобзар і сьогодні незримо присутній у нашому житті, звертається до нас усіх зі своїми безсмертними думами.
2 ведучий
Сьогодні ми вшановуємо пам’ять видатного поета, художника та українця – Тараса Шевченка. А пам’ять про письменника житиме вічно, якщо його твори читають, знають та захоплюються.
1 ведучий
Перевірмо, а наскільки добре ви знаєте про життєвий шлях та творчість Тараса Григоровича Шевченка. Розпочнімо нашу гру!
2 ведучий
А чи відомо вам, що існує безліч цікавих фактів у біографії Кобзаря? Якщо ні, то зараз саме час про них дізнатися. Отож, факт перший.
1 ведучий
Тарас Шевченко завжди з любов’ю згадував той випадок, коли малим пішов шукати «залізні стовпи», що «підпирають» небо, і заблукав у полі. Чумаки, зустрівши хлопця, забрали його з собою і ввечері привезли до Кирилівки.
2 ведучий
Справді, маленький Тарасик, наслухавшись дідусевих розповідей, уявляв світ по-іншому, по-дитячому. Напевне, й у кожного з нас виникають асоціації, коли ми чуємо славетне ім’я «Тарас Шевченко».
Завдання 1 «Асоціація»
Учасники команд повинні за відведений час створити хмару слів-асоціацій, пов’язаних з життєвим чи творчим шляхом Тараса Шевченка. Час – 3 хв
Коментар. При наявності комп’ютерного забезпечення можна створювати хмару слів онлайн, обираючи форму та колір. При відсутності використовуємо папір та маркери різних кольорів. Пропоную хмару слів створювати у формі території України
Завдання 2.
1 ведучий
Усім відомо, найбільш відомою книгою Шевченка звичайно ж є "Кобзар". Однак їй присвячено цілий музей у Черкасах (єдиний на весь світ у своєму роді). Зібрані у "Кобзарі" вірші перекладені на понад сотню мов світу. Більше ніж 8 мільйонів копій - таким був тираж книги за часів радянського союзу, а за часів життя автора перевидавалася 4 рази.
2 ведучий
Життя Тараса Григоровича було хоча коротким, та вже надто щедрим на різні зміни. Пропонуємо вам дати короткі відповіді на питання, пов’язані із долею поета.
За відведений час (1 хвилина) учасниками команди потрібно дати якомога більше правильних відповідей на запитання.
Коментар. Питання поділено на чотири тематичні блоки ( у кожному їх 10). У презентації встановлено гіперпосилання на кожен блок. Учасники команд можуть почергово обирати теми, або ж учитель робить це самостійно.
Дитинство Т.Шевченка
Тарас Шевченко - художник
Краса поетичного слова Кобзаря
Тарас Шевченко: факти й імена
2 ведучий
Тарас Шевченко так мріяв про волю. Його найпалкіше бажання таки здійснилося. Так доля готувала все нові й нові випробування: арешти, заслання, заборони. Задумаймося: 24 роки Тарас був кріпаком, 11 років перебував під слідством, на військовій службі, у засланні, і лише 12 років життя був відносно вільною людиною!
Завдання 3 «Павутина»
На картках записані факти, пов’язані з життєписом Тараса Григоровича Шевченка. Ваше завдання – встановити, який із фактів є центральним та показати взаємозв’язок між усіма фактами. Час – 5 хв
Коментар. Матеріал варто розмістити на окремих картках, даючи таким чином учням можливість самостійно його розмістити й пов’язати дані між собою. Або ж можна дати вже готову павутину, щоб школярі записали взаємозв’язок фактів.
Павутинка для першої команди
Павутинка для другої команди
1 ведучий
У всьому світі Тарас Шевченко відомий в першу чергу як художник. Адже він написав понад 1200 картин, хоча й не всі збереглися.
2 ведучий
Про його майстерність свідчить наступний факт. Відомо, що в 1843 році малюнок Шевченка прикрасив книгу німецького винахідника Франца фон Коббеля, а в 1858 році Шевченко познайомився з американським актором-трагіком Айром Олдріджем і намалював його портрет.
1 ведучий
Пропонуємо й вам поглянути на репродукції деяких його картин. Але, на жаль, вони дійшли до нас частинами. Спробуйте відновити ці полотна.
Завдання 4.
Зображення розрізано на частини різної форми. Розташуйте їх так, щоб відновити картину. Час – 5 хв
Коментар. Пропоную репродукції картин «Селянська родина» та «Циганка-ворожка».
1 ведучий
Тарас Григорович Шевченко – геній українського народу. Й увесь світ це визнав.
Пам’ятники Кобзареві з’являлися скрізь, де була українська діаспора. Вони є в Білорусі, Польщі, Молдові, Азербайджані, Казахстані, у Франції, Італії, Канаді, США, Бразилії, острові Мальта і багатьох інших країнах.
2 ведучий
Погляньмо ще раз, яким був життєвий шлях Кобзаря.
Коментар. Перегляд відео із циклу «Обличчя української історії».
У цей час журі визначає переможця.
Нагородження переможців.
1 ведучий
Доля не шкодувала йому страждань, але й не пожаліла втіх, що били із здорового джерела життя.
2 ведучий
Найкращий і найцінніший скарб доля дала йому лише по смерті невмирущу славу і всерозквітаючу радість, яку в мільйонах людських сердець знову і знову збуджуватимуть його твори.
1 ведучий
Отаким був і є для нас, українців, Тарас Григорович Шевченко.
Не вмре повік святе твоє їм я!
Йому, як сонцю, вічно пломеніти!
І буде пісня зроджена твоя,
Мов океан рзбурханий, гриміти!
Живи, поете, в бронзі і в граніті,
Живи, поете, в пам 'яті людській,
Живи в піснях, живи у «Заповіті»,
У слові праведнім, у славі віковій!