Урок "узагальнювальне слово при однорідних членах речення. Двокрапка і тире при узагальнювальних словах у реченнях з однорідними членами".

Про матеріал
На даному уроці учитель поглибить знання учнів про однорідні члени речення, навчатиме розрізняти узагальнювальні слова при них; формуватиме навички пунктуаційної грамотності учнів; розвиватиме вміння конструювати речення з узагальнювальними словами при однорідних членах речення за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу, виховуватиме любов до природи та потребу оберігати навколишній світ.
Перегляд файлу

Українська мова

5 клас

 

Розділ. Відомості із синтаксису й пунктуації. Однорідні члени речення.

Узагальнювальне слово в реченні з однорідними членами. Двокрапка й тире при узагальнювальних словах у реченнях з однорідними членами.

                         Автор: Касьяненко Раїса Петрівна,

                               вчитель української мови і літератури

           Білоцерківської гімназії –

           початкової    школи №21

                                         Київської області

Модельна навчальна програма «Українська мова. 5-6 класи» для закладів загальної середньої освіти / Заболотний О.В., Заболотний В.В., Лавринчук В.П., Плівачук К.В., Попова Т.Д. – К., 2021.

Тема: узагальнювальне слово при однорідних членах речення. Двокрапка і тире при узагальнювальних словах у реченнях з однорідними членами.

Мета: поглибити знання учнів про однорідні члени речення, навчити розрізняти узагальнювальні слова при них; формувати навички пунктуаційної грамотності учнів; розвивати вміння конструювати речення з узагальнювальними словами при однорідних членах речення за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу виховувати любов до природи та потребу оберігати навколишній світ.

Тип уроку: урок формування практичних умінь і навичок.

Методи роботи: «Незакінчене речення», «Конструктор», «Хвилини творчості », «Ромашка», «Редактор».

 

Хід уроку

І. Організаційний момент.

Клас поділений на групи. Кожна група має свою назву: «Пролісок», «Конва-лія», «Підсніжник», «Фіалка», «Барвінок».

1.Психологічна рефлексія «Наш настрій». Слайд 1.

Перед кожним учнем розкладені кольорові пелюстки. Дітям пропонується вибрати пелюстку того кольору, який сьогодні більше до вподоби. Потім кожна група наклеює пелюстки на аркуш так,щоб утворилася квітка. Капітан кожної групи демонструє «квітку настрою».

Учитель. Ви підсвідомо вибрали ті кольори, що відповідають вашому настрою. Сподіваюсь, що наш урок не зіпсує його тим, у кого він хороший, значно покращить тим, хто вибрав темні кольори. Адже за вікном у нас перший весняний місяць - березень. Він ще ніби боязко, несміливо ступає вулицями, садами, але скрізь уже можна помітити зміни, які він приніс.

Примітка:

  • жовтий – піднесеність;
  • оранжевий – радість;
  • зелений – спокій;
  • синій – сум;
  • рожевий– тривожність;
  • коричневий– незадоволення;
  • білий – складно визначитись.

II. Оголошення теми, мети, завдань уроку.

Учитель. На попередньому уроці ми почали вивчати тему «Узагальнювані слова при однорідних членах речення». Сьогодні  продовжимо працювати над цією темою. На уроці нампотрібно поглибити знання про однорідні члени речення, навчити розрізняти узагальнювальні слова при них; формувати навички пунктуаційної грамотності учнів; розвивати вміння конструювати речення з узагальнювальними словами при однорідних членах речення; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу виховувати любов до природи та потребу оберігати навколишній світ.

III. Актуалізація опорних знань учнів.

1. Метод «Незакінчене речення».  Слайди 2,3.

Доповніть речення.

  1. Члени речення, що відповідають на одне і теж питання і відносяться до одного й того самого члена речення – це…
  2. Однорідними можуть бути…члени речення.
  3. Однорідні члени речення поєднуються…
  4. Однорідні члени речення вимовляються з…інтонацією.
  5. Між однорідними членами може ставитись такий розділовий знак, як…
  6. Узагальнюване слово це…
  7. Після узагальнювального слова перед однорідними членами ставиться..
  8. Якщо узагальнювальне слово стоїть після однорідних членів, перед ним ставиться…

Учитель. Добре. Ми пригадали з вами теоретичний матеріал, а тепер переходимо до практичної частини.

2. Метод  «Редактор».  Слайд 4 .

Знайдіть речення, у яких допущено пунктуаційну помилку (на екрані). На партах у вас лежать картки із цифрами. Це номери речень. Виберіть ті картки, що відповідають номерам речень із помилками. Учні демонструють картки з номерами речень. Потім редагують речення і записують.

1.Щороку навесні повертаються з далеких країв птахи ластівки, лелеки, журавлі.

2. Калина біля хати,  мальви у саду,  соняшники на городі – усе мені рідне.

3. У річці можна вудкою зловити і щуку  і карася  і линка, і коропа.

4. На свято Явдохи  люди  випікали  печиво,  закликали в  гості  весну. Відповідь 1,3.

Учитель. Свято Явдохи припадає на 14 березня.За віруваннями наших предків, саме на цей день припадає справжній прихід весни.

Висновок . З  цим  завданням  ви впоралися  і далі продовжимо працювати у групах  працювати  у групах.

3. Метод «Ромашка».    Слайди 5,6.

Кожна група вибирає по одній ромашковій  пелюстці. На зворотньому  боці – запитання  з  даної  теми.

Пелюстка 1.Доповнити речення.

Незабаром  цвістимуть перші весняні квіти квіти: …

Пелюстка 2.Відредагувати речення 

Шумлять вишневі яблуневі і черешневі сади.

Пелюстка 3.Вставити у речення узагальнювальне слово

І ліс, і квіти, і трава радіє теплому весняному сонцю..

Пелюстка 4.Зробити синтаксичний розбір речення

Скрізь буяє весна:і в полі, і в лузі, і в лісі.

Пелюстка 5.Поставити розділові знаки

Рясно квітнуть  вишні  абрикоси  черешні.

Висновок. Аналіз роботи груп.

4.Метод «Конструктор».     Слайд 7.

1.Підібрати з довідки узагальнювані слово до кожного речення та вставити замість крапок,розставити ,якщо потрібно,розділові знаки.

Які з відновлених речень будуть відповідати схемам,  розміщеним нижче.

1. У наших  лісах ростуть  хвойні   ….  ? ялини  і  сосни, кедри  і смереки. 

2. Ластівки, білі лебеді , шпаки , журавлі ,  качки   ?  … повернулися з  вирію .

3. На землі, в траві,  на деревах ,  у повітрі  ?  … вирує життя.

4. Велика   галявина  поросла   лісовим  …. ?  папороттю , конвалією .

Довідка : скрізь, усі, зіллям , дерева.

1. УС : ОіО, ОіО.

2. О,О, О ,О – УС.

Висновок. Аналіз виконаного  завдання.

5. Метод «Хвилини творчості».    Слайд 8.

Учитель. Кожна група має свою назву. Ці назви символічні, адже сьогодні ми   багато говоримо про весну. Пропоную вам скласти речення з однорідними членами речення та узагальнюваним словом, використавши в ньому слово, що є назвою вашої групи.

Перевірка завдання. Висновок.

153982800Учитель. Природа , як і музика, створює піднесений настрій, надихає на творчість. Чимало художників  присвятили природі свої твори, вклавши в них багато любові, тепла. До вашої уваги кольорова ілюстрація до  картини Романа Свередюка.

Робота в групах. Скласти речення з однорідними членами та узагальню вальним словом.

Приклади речень

І трава, і дерева, і кущі ─ усе радіє весні.

Мене на картині вражає усе: і тендітні листочки на деревах, і яскраво розквітлі  абрикоси та вишні.

На картині зображені дерева, стежка, гори.

Ніжними , тендітними  листочками хизуються дерева та кущі.

Стежка в'ється, вигинається між розквітлих дерев.

Перевірка завдання. Висновок.

IV. Підсумкова бесіда.

  • Однорідні члени речення виконують однакову синтаксичну функцію, виражаються  однією частиною мови, залежать від одного слова, відповідають на одне і теж питання.
  • Якщо при однорідних членах речення є узагальнюване слово,то треба після нього перед однорідними членами речення ставити двокрапку.А якщо узагальнюване слово стоїть після однорідних членів речення,то ставимо тире.
  • Узагальнюване слово виконує ту саму синтаксичну функцію, що й однорідні члени речення. Виражається такими частинами мови: іменниками, займенниками, прислівниками.

V. Психологічна рефлексія «Наш настрій». 

Дітям знову пропонується вибрати пелюстку того кольору, який відповідає їхньому настрою. Потім кожна група наклеює пелюстки на аркуш так, щоб утворилася квітка. Капітан кожної групи демонструє «квітку настрою».

Обидві квітки порівнюємо, робимо висновок.

VI.Домашня робота. Повторити правила параграф 44-45 с.184 – 185. Виконати вправу 453.

docx
Додано
24 листопада 2023
Переглядів
287
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку