Урок «Узагальнювальне слово при однорідних членах речення. Двокрапка й тире при узагальнювальних словах у реченнях з однорідними членами»

Про матеріал

В конспекті уроку подано завдання, які використовуються при вивченні однорідних членів речення та узагальнюючих слів при них. Розробка уроку використовується при навчанні дітей з особливими освітніми потребами.

Перегляд файлу

 

Урок № 30.                                                                                                         5 –с клас                                            

Тема. Узагальнювальне слово при однорідних членах речення. Двокрапка й тире при узагальнювальних словах у реченнях з однорідними членами.

Мета: формувати загальнонавчальні компетентності: поглиблювати знання учнів про однорідні члени речення, узагальнююче слово при однорідних членах речення; формувати вміння ставити розділові знаки при узагальнюючих словах у реченнях з однорідними членами; формувати комунікативні компетентності: збагачувати й уточнювати словниковий запас учнів; розвивати логічне та образне мислення, комунікативні навички; вдосконалювати писемні навички учнів; формувати загальнокультурні компетентності: виховувати наполегливість у навчанні, бажання застосовувати отримані знання, вміння та навички при виконанні практичних завдань; розвивати пам'ять, мислення, увагу; формувати здоров`язбережувальні компетентності: пропагувати рухливий спосіб життя шляхом виконання фізкультхвилинки; формувати соціальні компетентності: працювати над автоматизацією звуку [д]; вдосконалювати техніку зчитування з губ; слідкувати за вимовою.

Обладнання: таблички для глобального читання мовних одиниць, дидактичний матеріал, опорні схеми, таблиці.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

Хід уроку:

І. Організаційний момент.

ІІ. Фонетична зарядка.

  1. Ізольована вимова [д].
  2. Прочитати склади:

Дла – дло – дле – длі – длу

Дна – дні – дне – дно – дну

Дра – дро – дре – дрі – дру

Два – две – дві – дво – дву

  1. Прочитай слова:

Сьогодні, дно, видно, райдуга, подвиг, два, двері, двійка, двір, судно.

  1. Продовж речення:

Після дощу з’явилась. . .

Дівчинка відчинила. . .

Хлопчик отримав. . .

До берега підійшло. . .

(Двійка, двері, судно, райдуга)

ІІІ. Розмовна хвилинка.

  • Що таке синтаксис? Синтаксис – це розділ мовознавства, який вивчає словосполучення і речення.
  • Що таке речення?
  • Що таке граматична основа речення?
  • Назвіть другорядні члени речення.

ІV. Перевірка домашнього завдання.

  1.      Дайте відповіді на питання.

1. Гра „Спіймай помилку” (робота з сигнальними картками)

Знайдіть неправильне твердження і сформулюйте його за правилом.

1.​ Однорідні члени речення – відповідають на одне питання; належать до одного слова; є однією частиною мови.

2.​ У реченні з однорідними членами речення ставимо знак оклику.

3.​ Однорідні члени речення вимовляємо з перелічувальною інтонацією.

       4.​ Однорідні члени речення поєднуються сполучниками і (й), та, а, але або без сполучників.

       5. Однорідні члени речення вимовляємо з протиставною інтонацією.

Вправа (Самостійно) Спишіть речення, розставляючи пропущені розділові знаки. Підкресліть однорідні члени речення відповідно до їхньої синтаксичної ролі.

Гори, долини, сади сумують за теплом.

Між небом і землею світило ясне сонце.

Вечір наступав тихий та рожевий.

Калина кетяги схилила і задумалась.

V. Оголошення теми й мети уроку. Мотивація навчальної діяльності.

1.   Гра «Четверте зайве».

Закресліть «четверте зайве». Поясніть, що спільного між іншими словами кожного рядка.

Груша, слива, книга, яблуко.

Автобус, трамвай, ножиці, тролейбус.

Шафа, кошик, стіл, диван.

2.   Проблемне питання.

 Чи можна дати групі слів одну назву?

 

VІ. Робота над темою уроку.

  1.      Слово вчителя.

При однорідних членах речення може бути узагальнююче слово.

Узагалювальне слово може стояти перед однорідними членами або після них.

Музиканти грають на інструментах: скрипці, барабані, бубоні.

: О, О, О.

Мальви, волошки, ромашки – це квіти.

О, О, О –

ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА

  1.      Робота з підручником. (с. 59-60, Українська мова. 5 клас. Заболотний О.В.)
  2.      Виконання вправ.

Вправа1.  Перепишіть речення,поставте розділові знаки,  накресліть схеми до них. (Негода, переписати 2 речення з  картки)

1. Мамина пісня, батькова хата, дідусева казка, бабусина виши­ванка — усе це наша пам’ять.

2. Покрилось туманом все: і ріка, і гори, і сади.

3. Земля і вода, і повітря – все заснуло.

4. До віночка вплітають різні квіти: ромашки, волошки, чорнобривці.

 

Вправа 2. Перепишіть, на місці крапок уставляючи узагальнювальні слова.(Негода, підставити потрібні малюнки в реченнях)

Золотом виблискують на осінніх вулицях …: каштани, тополі, ясени та клени. Я захоплююсь творами таких …: Тараса Шевченка, Івана Франка, Лесі Українки. Українська вишивка хрестиком дуже часто зображує …: калину, виноград, троянди, васильки.

Вправа 3. Складіть речення з узагальнюючими словами та однорідними членами речення за малюнками.

(Негода показує таблички із словами  до малюнків)

Вправа 4. Осінь – щедра пора року на овочі, фрукти.

 Гра «Збери плоди».

 Iв. – овочі

 IIв. – фрукти.

 Допиши речення

… і …, … і … збирають люди восени.

Осінь щедра на такі фрукти: …, …, …

 

VІI. Підсумок уроку.

VІIІ. Домашнє завдання.

Вивчити правила, переписати у словник, вправа 121 (О.В. Заболотний).

 

 

 

 

 

 

 

Комунальний заклад «Черкаський навчально – реабілітаційний центр «Країна добра Черкаської обласної ради»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Відкритий урок з української мови в 5 – с класі на тему

 «Узагальнювальне слово при однорідних членах речення. Двокрапка й тире при узагальнювальних словах у реченнях з однорідними членами»

 

 

                                                                              підготувала вчитель

української мови та літератури

                                                                    Тищенко С. М.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Вправа (Самостійно) Спишіть речення, розставляючи пропущені розділові знаки. Підкресліть однорідні члени речення відповідно до їхньої синтаксичної ролі.

Гори  долини  сади сумують за теплом.

Між небом і землею світило ясне сонце.

Вечір наступав теплий тихий.

Калина кетяги схилила і задумалась.

____________________________________________________________________________

Вправа (Самостійно) Спишіть речення, розставляючи пропущені розділові знаки. Підкресліть однорідні члени речення відповідно до їхньої синтаксичної ролі.

Гори  долини  сади сумують за теплом.

Між небом і землею світило ясне сонце.

Вечір наступав теплий тихий.

Калина кетяги схилила і задумалась.

____________________________________________________________________________

Вправа (Самостійно) Спишіть речення, розставляючи пропущені розділові знаки. Підкресліть однорідні члени речення відповідно до їхньої синтаксичної ролі.

Гори  долини  сади сумують за теплом.

Між небом і землею світило ясне сонце.

Вечір наступав теплий тихий.

Калина кетяги схилила і задумалась.

____________________________________________________________________________

Вправа (Самостійно) Спишіть речення, розставляючи пропущені розділові знаки. Підкресліть однорідні члени речення відповідно до їхньої синтаксичної ролі.

Гори  долини  сади сумують за теплом.

Між небом і землею світило ясне сонце.

Вечір наступав теплий тихий.

Калина кетяги схилила і задумалась.

____________________________________________________________________________

Вправа (Самостійно) Спишіть речення, розставляючи пропущені розділові знаки. Підкресліть однорідні члени речення відповідно до їхньої синтаксичної ролі.

Гори  долини  сади сумують за теплом.

Між небом і землею світило ясне сонце.

Вечір наступав теплий тихий.

Калина кетяги схилила і задумалась.

____________________________________________________________________________

Вправа (Самостійно) Спишіть речення  однорідні члени речення підкресліть.

Гори, долини, сади сумують за теплом.

Вечір наступав тихий та рожевий.

____________________________________________________________________________

 

 

 

 

Вправа1.  Перепишіть речення, поставте розділові знаки,  накресліть схеми до них. (Негода, переписати 2 речення з  картки)

1. Мамина пісня батькова хата дідусева казка бабусина виши­ванка   усе це наша пам’ять.

2. Покрилось туманом все  і ріка  і гори  і сади.

3. Земля і вода  і повітря   все заснуло.

4. До віночка вплітають різні квіти  ромашки  волошки  чорнобривці.

 

Вправа 2. Перепишіть, на місці крапок уставляючи узагальнювальні слова.(Негода, підставити потрібні малюнки в реченнях)

Золотом виблискують на осінніх вулицях …: каштани, тополі, ясени та клени. Я захоплююсь творами таких …: Тараса Шевченка, Івана Франка, Лесі Українки. Українська вишивка хрестиком дуже часто зображує …: калину, виноград, троянди, васильки.

Вправа 3. Складіть речення з узагальнюючими словами та однорідними членами речення за малюнками.

(Негода показує таблички із словами  до малюнків)

Вправа 4. Осінь – щедра пора року на овочі, фрукти.

 Гра «Збери плоди».

 Iв. – овочі

 IIв. – фрукти.

 Допиши речення

… і …, … і … збирають люди восени.

Осінь щедра на такі фрукти: …, …, …

 

 

 

____________________________________________________________________________

 

 

 

Вправа1.  Перепишіть речення,поставте розділові знаки,  накресліть схеми до них. (Негода, переписати 2 речення з  картки)

1. Мамина пісня,  батькова хата,  дідусева казка,  бабусина виши­ванка -  усе це наша пам’ять.

2. Покрилось туманом все:  і ріка,  і гори,  і сади.

 

Вправа 2. Перепишіть, на місці крапок уставляючи узагальнювальні слова.(Негода, підставити потрібні малюнки в реченнях)

Золотом виблискують на осінніх вулицях …: каштани, тополі, ясени та клени. Я захоплююсь творами таких …: Тараса Шевченка, Івана Франка, Лесі Українки. Українська вишивка хрестиком дуже часто зображує …: калину, виноград, троянди, васильки.

Вправа 3. Складіть речення з узагальнюючими словами та однорідними членами речення за малюнками.

(Негода показує таблички із словами  до малюнків)

Вправа 4. Осінь – щедра пора року на овочі, фрукти.

 Гра «Збери плоди».

 Iв. – овочі

 IIв. – фрукти.

 Допиши речення

… і …, … і … збирають люди восени.

Осінь щедра на такі фрукти: …, …, …

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
4.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.7
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Скидан Вікторія Анатоліївна
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додано
1 жовтня 2018
Переглядів
10890
Оцінка розробки
4.7 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку