Відкритий урок-квест
у 6-А класі по темі: «Літосфера»
Вчитель географії
ІІ категорії
Вільнянської ЗОШ І-ІІІ ст.. №1
Терещук А. В.
Тема: Узагальнюючий урок-квест з теми «Літосфера»
Мета: узагальнити, систематизувати та скоригувати знання учнів з теми «Літосфера»; розвивати допитливість, кмітливість, логічне мислення, творчі здібності, практичні вміння й навички роботи з мультимедійною дошкою, атласами, картою; продовжувати розвивати увагу, пам’ять, пізнавальний інтерес; формувати системність знань, вміння розуміти причинно-наслідкові зв’язки, працювати в колективі, використовуючи ігрову форму навчання для активізації розумової діяльності; виховувати свідоме ставлення до навчання, дбайливе ставлення до надр Землі і літосфери в цілому, естетичне сприйняття природи, екологічну культуру.
Обладнання: маршрутні картки, атласи, фізична карта України, фізична карта світу; шаблони України, конструктор лего, схема вулкану; мультимедійна презентація.
Тип уроку: урок узагальнення та оцінювання знань.
Форма уроку: урок-квест.
Хід уроку
І Організаційний момент.
ІІ Мотивація навчальної діяльності.
Прийом «Приваблива мета»
Вчитель. Сьогодні в класі у нас гра,
Добрий день вам, дітвора.
Від вас чекаю знань, терпіння
І покажіть ви свої вміння.
Урок сьогодні в нас незвичний,
До речі, він в нас тематичний.
Побачимо, що про гори і рівнини
Вам відомо, і чи з вулканами ви знайомі.
Чи сподобалась вам тема, а чи ні?
Чи, можливо, витрачено марно дні?
Гадаю, все ви тут покажите,
Про що дізналися – розкажите.
Кладіть на парту підручники і карти
В путь, щасливого вам старту.
ІІІ Основна частина уроку.
Сьогодні ми з вами помандруємо по підземеллях «Літосфери» і підкоримо вершину знань. Але спершу пускаємо струмочок «спогадів»…
Ми з вами тривалий час мандрували просторами Землі. Зазирнули в її глибини, спостерігали виверження вулканів, відчули дію землетрусів, були вражені неймовірною руйнівною силою води, вітру, Сонця і навіть рослин. Ми милувалися могутніми гірськими вершинами, вкритими снігом та льодом і неозорими рівнинами. І сьогодні ми з вами здійснимо підйоми до гірської вершини знань і подивимось, яка з команд з цим завданням справиться швидше і краще.
І так, сьогодні на вас чекає гра-змагання з теми: «Літосфера».
Тож влаштуємось зручненько і розпочинаємо.
І. Представлення команд.
Вам було дано випереджальне завдання поділитись на три команди та дати їм назви. Представники команд по черзі повинні представити назву своєї команди.
А тепер ми починаємо сходження до вершини знань. Кожна команда має свій колір, закріплений за сходинкою до вершини гори, впоравшись правильно першою із завданням – сходинка підніматиметься вверх до вершини. Та команда, яка першою підніметься на вершину і знайде ключ – стане переможницею. Вході завдань виконаних, команди отримуватимуть літери-ключики, з яких треба буде скласти закодоване слово (ГЕОМОРФОЛОГІЯ)
Кожна команда отримує завдання-ребус, відгадкою якого є місце, де знаходиться маршрутна картка. (отримують картки, літери)
Вчитель. Хребтами горбились породи,
Ламався панцир кам’яний,
Мільйони літ сама природа
Ліпила вигляд свій земний.
(С. Щипачов)
Що ж означає термін «Літосфера»? Щоб з’ясувати це питання, звернемося до кодограми. Слайд (3 бали).
Пропоную розв’язати приклади та підставити відповідну літеру з кодограми. А щоб прискорити виконання завдання, кожен ряд відгадує певну частину визначення.
13 |
32 |
50 |
8 |
5 |
39 |
54 |
33 |
45 |
21 |
88 |
75 |
100 |
7 |
л |
с |
м |
к |
і |
е |
б |
о |
р |
я |
а |
т |
н |
ф |
I ряд |
II ряд |
III ряд |
1) 15 – 2 = |
1) 32 : 4 = |
1) 11× 3 = |
2) 25 : 5 = |
2) 44 + 44 = |
2) 18 × 3 = |
3) 100 - 25 = |
3) 25 × 2 = |
3) 66 - 33 = |
4) 99 : 3 = |
4) 2 + 19 = |
4) 6 + 7 = |
5) 16 × 2 = |
5) 25× 4 = |
5) 17 + 16 = |
6) 21: 3 = |
6) 32 + 56 = |
6) 50 + 50 = |
7) 18 + 21 = |
|
7) 16 - 8 = |
8) 19 + 26 = |
|
8) 11 × 8 = |
9) 44 × 2 = |
|
|
Літосфера кам яна оболонка
Отримують літери.
3.Третя сходинка: «Мозковий штурм». (Щоб не змерзнути в дорозі – пригадай свої знання). Слайд. (3 бали).
Пропоную представникам команд визначити географічну назву за письмовими характеристиками та перевірити свої знання на слайді.
Отримують літеру
4.Четверта сходинка «Картографічна мозаїка». Слайд (знання географічної номенклатури)
(Якщо карту добре знаєш – ти в горах не заблукаєш).
По три учасника від кожної команди виходять до фізичної карти світу і по черзі задають один одному питання на знання географічної номенклатури. (Ти – мені, я – тобі). (кожен учасник може отримати по 2 бали).
5.П’ята сходинка «Чарівні картографічні перетворення». (3 бали).
«Хто швидше збере карту України». (Щоб у гори легше йти, карту швидше ти збери).
Учні отримують конверти-загадки. Завдання: якнайшвидше відновити розрізану карту України в її початковому вигляді.
6.Шоста сходинка. «Відгадай явище природи» (3 бали)
Є небезпечна гора,
Може раптом ожити вона
Дихає полум’ям, каміння кидає
Все навкруги горить і палає…
(зачитую уривок) «У небо злетів великий стовп попелу і газів, полетіло розжарене каміння, почали виливатися потоки вогняної лави. Велика кількість пари викликала дощ, який перетворив попіл на рідку грязь. Мовби казковий Змій Горинич, вивергаючи дим і полум’я ревів, потім повільно, з легким шумом рухався. Рух цей нагадував хід гусеничного трактора. Грязні сіро-бурі глиби по 1,5-2 м в діаметрі рухались, перекочувались, насуваючись одна на одну. Від потоку йшов сильний жар, крізь щілі між глибами тут і там світились червоні вогники».
Опис якого природного явища подано? Що ви про нього знаєте? (Очікувана відповідь «Вулкан») (На маршрутних картках знаходиться малюнок, потрібно підписати основні частини вулкану). Назвати основні частини вулкану.
Учням пропонується перегляд відео виверження вулкану.
7.Сьома сходинка «Хмара слів ». Слайд. (3 бали).
Учням пропонується знайти якнайбільше слів, представлених на «Хмарі слів», що пов’язані з темою «Літосфера» за 1 хв. (Взаємоперевірка)
8.Восьма сходинка «Географічні координати»
Я даю координати.
Пошукайте діти,
На яких материках
вершини гір у хмарах.
За координатами визначити гірські вершини (слайд):
62*пн.ш., 150*зх.д. (Деналі)
31*пд.ш., 70*зх.д. (Г.Аконкагуа)
3*пд.ш., 38*сх.д. (Кіліманджаро)
29*пн.ш., 87*с.д. (Джомолунгма)
Виконавши, отримують літери закодованого слова.
9. Дев’ята сходинка «Географічний практикум». Слайд. (4 бали).
(Відповідність встанови, стрілочками все зведи).
Встановити відповідність між формами рельєфу і материками, на яких вони розташовані:
Амазонська низовина Африка
Гімалаї Північна Америка
Кордильєри Південна Америка
Ефіопське нагір’я Євразія
Взаємоперевірка: команди обмінюються картками і перевіряють один одного ставлячи +.
10. Десята сходинка «Знайди зайве слово». Слайд. (5 балів).
(Загадкове нам знайоме, в ньому є щось невідоме).
В кожному рядочку поданих географічних слів знайди зайве слово, яке не відповідає даній темі.
-Ядро, мантія, западина, земна кора;
- Вершина, дюни, бархани, яр;
- Гребінь, схил, шпиль, мілина;
- Осередок, сейсмічні хвилі, епіцентр, кратер;
- Жерло, вулкан, лава, гіпоцентр.
Перевіряємо: біля кожного вірного слова ставимо червоною пастою +.
11. Одинадцята сходинка «Побудуй гори за висотою». Слайд. (10 балів). (Якщо цю сходинку здолаєш, то до вершини ключик знайдеш)
Учням за 1 хв треба за допомогою конструктора лего побудувати гори за висотою, виділивши їх різним кольором, та навести приклади гір. (отримують літеру)
12. Дванадцята сходинка «Юний дослідник»
На екрані з’являється відео певного явища природи, яке треба відгадати. (землетрус). Записати, які вони бувають за шкалою Ріхтера.
13. Тринадцята сходинка «Географічний крос». (10 балів).
(Якщо й цей підйом здолаєш, на вершині побуваєш).
Ваше завдання швидко і вірно даєте відповіді на питання:
Домашня заготовка. Кожній команді потрібно було підготувати якусь легенду чи цікаву розповідь по вивченому матеріалу. Слайди.
А тепер будь-ласка складіть зашифроване слово (ГЕОМОРФОЛОГІЯ)
А що ж означає це слово? Відповідь знайдіть за допомогою ваших телефонів.
Геоморфологія – наука про рельєф.
ІV Підведення підсумків уроку.
Гра добігає кінця. І закінчити урок хочу такими словами:
Зібратися разом – це початок,
Триматися разом – це прогрес,
Працювати разом – це успіх!
(Генрі Форд)
За участь у грі спасибі, вам, діти,
Прийшов час урок завершити.
Як підсумок, можу одне лиш сказати:
Уяву про Літосферу будете мати.
Оцінювання знань учнів.