Урок. Узагальнюючий урок-квест по темі: "Літосфера" для учнів 6 класу

Про матеріал
Урок-узагальнення на тему "Літосфера" у нестандартній формі - "урок-квест". Діти у ігровій формі, поділені на команди, виконують завдання різного характеру (пошук завдань у класі, робота з відеоматеріалами, ребуси, хмари слів ...).Кожна команда працює за маршрутною карткою, у ході виконання завдань отримує літеру із закодованого слова та підіймається до вершини знань. Виграє та команда, яка першою дістанеться вершини і відгадає закодоване слово.
Перегляд файлу

 

 

 

Відкритий  урок-квест

у 6-А класі по темі: «Літосфера»

 

 

 

 

 

 

 

Вчитель географії

ІІ категорії  

Вільнянської ЗОШ І-ІІІ ст.. №1

 

Терещук А. В.

 

 

 

 

Тема: Узагальнюючий урок-квест з теми «Літосфера»

 

 

Мета: узагальнити, систематизувати та скоригувати знання учнів з теми «Літосфера»; розвивати допитливість, кмітливість, логічне мислення, творчі здібності, практичні вміння й навички роботи з мультимедійною дошкою, атласами, картою; продовжувати розвивати увагу, пам’ять, пізнавальний інтерес; формувати системність знань,  вміння розуміти причинно-наслідкові зв’язки, працювати в колективі, використовуючи  ігрову форму навчання для активізації розумової діяльності; виховувати свідоме ставлення до навчання, дбайливе ставлення до надр Землі і літосфери в цілому, естетичне сприйняття природи, екологічну культуру.

Обладнання: маршрутні картки, атласи, фізична карта України, фізична карта світу; шаблони України, конструктор лего, схема вулкану; мультимедійна презентація.

 

Тип уроку:  урок узагальнення та оцінювання знань.

 

Форма уроку:  урок-квест.

                                                       

 

 

Хід уроку

І Організаційний момент.

ІІ Мотивація навчальної діяльності.

Прийом «Приваблива мета»

 

Вчитель.                Сьогодні в класі у нас гра,

                                Добрий день вам, дітвора.

                                Від вас чекаю знань, терпіння

                                І покажіть ви свої вміння.

                                Урок сьогодні в нас незвичний,

                                До речі, він в нас тематичний.

                                Побачимо, що про гори і рівнини

                                Вам відомо, і чи з вулканами ви знайомі.

                         Чи сподобалась вам тема, а чи ні?

                                Чи, можливо, витрачено марно дні?

                                Гадаю, все ви тут покажите,

                                 Про що дізналися – розкажите.

                                 Кладіть на парту підручники і карти

                                 В путь, щасливого вам старту.

 

ІІІ Основна частина уроку.

Сьогодні ми з вами помандруємо по підземеллях «Літосфери» і підкоримо вершину знань. Але спершу пускаємо струмочок «спогадів»…

        Ми з вами тривалий час мандрували просторами Землі. Зазирнули в її глибини, спостерігали виверження вулканів, відчули дію землетрусів, були вражені неймовірною руйнівною силою води, вітру, Сонця і навіть рослин. Ми милувалися могутніми гірськими вершинами, вкритими снігом та льодом і неозорими рівнинами. І сьогодні ми з вами здійснимо підйоми до гірської вершини знань і подивимось, яка з команд з цим завданням справиться швидше і краще.

          І так, сьогодні на вас чекає гра-змагання з теми: «Літосфера».

          Тож влаштуємось зручненько і розпочинаємо.

 

І. Представлення команд.

Вам було дано випереджальне завдання поділитись на три команди та дати їм назви. Представники команд по черзі повинні представити назву своєї команди.

А тепер ми починаємо сходження до вершини знань. Кожна команда має свій колір, закріплений за сходинкою до вершини гори, впоравшись правильно першою із завданням – сходинка підніматиметься вверх до вершини. Та команда, яка першою підніметься на вершину і знайде ключ – стане переможницею. Вході завдань виконаних, команди отримуватимуть літери-ключики, з яких треба буде скласти закодоване слово (ГЕОМОРФОЛОГІЯ)

 

  1. Перша сходинка (знайди маршрутну картку)  Гра «Розгадай ребус». Слайд (3 бали).

 Кожна команда отримує завдання-ребус, відгадкою якого є місце, де знаходиться маршрутна картка. (отримують картки, літери)

 

  1. Друга сходинка (кодограма)

Вчитель.                       Хребтами горбились породи,

                                       Ламався панцир кам’яний,

                                       Мільйони літ сама природа

                                       Ліпила вигляд свій земний. 

                                                                 (С. Щипачов)

Що ж означає термін «Літосфера»? Щоб з’ясувати це питання, звернемося до кодограми. Слайд (3 бали).

 

Пропоную  розв’язати  приклади та підставити відповідну літеру з кодограми.  А щоб прискорити виконання завдання, кожен ряд відгадує певну частину визначення.

 

 13

  32

50

 8

 5

 39

54

 33

45

21

88

 75

100

 7

  л

  с

  м

  к

  і

  е

  б

  о

  р

я

  а

  т

  н

  ф

 

                I  ряд

                 II  ряд

                III  ряд

1) 15 – 2 =

1) 32 :  4 =

 1) 11× 3 =

2) 25 : 5 =

2) 44 + 44 =

 2) 18 × 3 =

3) 100 - 25 =

3) 25 × 2 =

 3) 66 - 33 =

4) 99 : 3 =

4) 2 + 19 =

 4) 6 + 7 =

5) 16 × 2 =

5) 25× 4 =

 5) 17 + 16 =

6) 21: 3  =

6) 32 + 56 =

 6) 50 + 50 =

7) 18 + 21 =

 

 7) 16 -  8 =

8) 19 + 26 =

 

 8) 11 × 8 =

9) 44 × 2  =

 

 

Літосфера    кам яна    оболонка

Отримують літери.

 

3.Третя сходинка: «Мозковий штурм».  (Щоб не змерзнути в дорозі – пригадай свої знання).    Слайд.    (3 бали).

    Пропоную представникам команд визначити географічну назву за письмовими характеристиками та перевірити свої знання на слайді.

 

  • Внутрішня оболонка планети, яка займає понад 83% обєму Землі. Складається з твердої речовини. Розташовується на глибині від 50 до 2900 км. (Мантія).
  • Верхня тверда оболонка планети, яка безпосередньо виходить на поверхню і тому найбільше вивчена людиною. Потужність її у горах – 70 км, на рівнинах – 40 км, під океанами лише 5 -10 км. (Земна кора).
  • Процес утворення і руху магми, унаслідок якого змінюється рельєф планети, утворюючи гори та гірські хребти вулканічного походження не тільки на суходолі, а й на дні океану. (Магматизм).
  • Джерела, які періодично викидають фонтани гарячої води й пари. Вода має температуру до 80 -100*, висота викиду досягає 30 -60 м. (Гейзери).
  • Це нанесені вітром бугри сипучого піску з більш положистим навітряним і крутим підвітряним схилами. Вони характерні для піщаних пустель. (Бархани).
  • Це найпротяжніша гірська система. Загальна довжина цих гірських споруджень досягає 9000 км. (Гори Анди).

Отримують літеру

 

4.Четверта сходинка «Картографічна  мозаїка».  Слайд (знання географічної номенклатури)

        (Якщо карту добре знаєш – ти в горах не заблукаєш).

 По три учасника від кожної команди виходять до фізичної карти світу і по черзі задають один одному питання на знання географічної номенклатури. (Ти – мені, я – тобі).  (кожен учасник може отримати по 2 бали).

 

5.Пята сходинка «Чарівні картографічні перетворення».    (3 бали).

   «Хто швидше збере карту України».  (Щоб у гори легше йти, карту швидше ти збери).

   Учні отримують конверти-загадки. Завдання: якнайшвидше відновити розрізану карту України в її початковому вигляді.

 

6.Шоста сходинка.  «Відгадай явище природи» (3 бали)

Є небезпечна гора,

Може раптом ожити вона

Дихає полум’ям, каміння кидає

Все навкруги горить і палає…

 (зачитую уривок) «У небо злетів великий стовп попелу і газів, полетіло розжарене каміння, почали виливатися потоки вогняної лави. Велика кількість пари викликала дощ, який перетворив попіл на рідку грязь. Мовби казковий Змій Горинич, вивергаючи дим і полум’я ревів, потім повільно, з легким шумом рухався. Рух цей нагадував хід гусеничного трактора. Грязні сіро-бурі глиби по 1,5-2 м в діаметрі рухались, перекочувались, насуваючись одна на одну. Від потоку йшов сильний жар, крізь щілі між глибами тут і там світились червоні вогники».

Опис якого природного явища подано? Що ви про нього знаєте? (Очікувана відповідь «Вулкан») (На маршрутних картках  знаходиться малюнок, потрібно підписати  основні частини вулкану). Назвати основні частини вулкану.

 

Учням пропонується перегляд відео виверження вулкану.

 

7.Сьома сходинка «Хмара слів ».   Слайд.  (3 бали).

Учням пропонується знайти якнайбільше слів, представлених на «Хмарі слів», що повязані з темою «Літосфера» за 1 хв. (Взаємоперевірка)

 

8.Восьма сходинка «Географічні координати»

Я даю координати.

           Пошукайте  діти,

           На яких материках

           вершини гір у хмарах.

 

 За координатами визначити гірські вершини (слайд):

62*пн.ш., 150*зх.д. (Деналі)

31*пд.ш., 70*зх.д. (Г.Аконкагуа)

3*пд.ш., 38*сх.д. (Кіліманджаро) 

29*пн.ш., 87*с.д. (Джомолунгма)

Виконавши, отримують літери закодованого слова.

 

9. Девята сходинка «Географічний практикум».   Слайд.  (4 бали).

  (Відповідність встанови, стрілочками все зведи).

Встановити відповідність між формами рельєфу і материками, на яких вони розташовані:

 

Амазонська низовина                        Африка

Гімалаї                                                 Північна Америка

Кордильєри                                         Південна Америка

Ефіопське нагіря                               Євразія

 

Взаємоперевірка: команди обмінюються картками і перевіряють один одного ставлячи +.

 

10. Десята сходинка «Знайди зайве слово».  Слайд.    (5 балів).

   (Загадкове нам знайоме, в ньому є щось невідоме).

В кожному рядочку поданих географічних слів знайди зайве слово, яке не відповідає даній темі.

 

-Ядро, мантія, западина, земна кора;

- Вершина, дюни, бархани, яр;

- Гребінь, схил, шпиль, мілина;

- Осередок, сейсмічні хвилі, епіцентр, кратер;

- Жерло, вулкан, лава, гіпоцентр.

Перевіряємо: біля кожного вірного слова ставимо червоною пастою +.

 

11. Одинадцята сходинка «Побудуй гори за висотою».  Слайд. (10 балів). (Якщо цю сходинку здолаєш, то до вершини ключик знайдеш)

Учням за 1 хв треба за допомогою конструктора лего побудувати гори за висотою, виділивши їх різним кольором, та навести приклади гір. (отримують літеру)

 

12. Дванадцята сходинка «Юний дослідник»

На екрані з’являється відео певного явища природи, яке треба відгадати. (землетрус). Записати, які вони бувають за шкалою Ріхтера.

 

 

13. Тринадцята сходинка «Географічний крос».  (10 балів).

   (Якщо й цей підйом здолаєш, на вершині побуваєш).

 

Ваше завдання швидко і вірно даєте відповіді на питання:

  1. Сукупність нерівностей земної поверхні (рельєф).
  2. Магма, що вилилася на поверхню і втратила гази (лава).
  3. Осередок землетрусу (гіпоцентр).
  4. За своєю активністю вулкани бувають (діючі і згаслі).
  5. Найважча внутрішня частина Землі (ядро).
  6. Джерела, які періодично викидають гарячу воду і пар (гейзери).
  7. Рівнини з висотами від 0 до 200 м (низовини).
  8. Прилад, що фіксує коливання земної кори (сейсмограф).
  9. Шар мантії, розміщений на глибині 150 км від поверхні землі (астеносфера).
  10. Рівнина з висотами понад 500м (плоскогір’я).
  11. Верхній твердий шар Землі (земна кора).
  12. Прилад для вимірювання океанічних глибин (ехолот).
  13. Найглибший на Землі жолоб (Маріанський).
  14. Гори з висотою від 1000 до 2000м (середні).
  15. Найвища вершина світу (Еверест).
  16. Гори за віком бувають (старі і молоді).
  17. Найбільшою печерою у світі є (Мамонтова).
  18. Найвищий вулкан Європи (Етна).
  19. Відносно стійкі ділянки земної кори (платформи).
  20. Материкова обмілина з глибиною від 0 до 200м (шельф).

 

Домашня заготовка. Кожній команді потрібно було підготувати якусь легенду чи цікаву розповідь по вивченому матеріалу.   Слайди.

 

А тепер будь-ласка складіть зашифроване слово (ГЕОМОРФОЛОГІЯ)

А що ж означає це слово? Відповідь знайдіть за допомогою ваших телефонів.

Геоморфологія – наука про рельєф.

 

 

 

 

ІV Підведення підсумків уроку.

 

Гра добігає кінця. І закінчити урок хочу такими словами:

                                        Зібратися разом – це початок,

                                        Триматися разом – це прогрес,

                                        Працювати разом – це успіх!

                                                                            (Генрі Форд)

                                     За участь у грі спасибі, вам, діти,

                                     Прийшов час урок  завершити.

                                     Як підсумок, можу одне лиш сказати:

                                     Уяву про Літосферу будете мати.

 

Оцінювання знань учнів.    

 

doc
Додано
29 січня 2020
Переглядів
2337
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку