конспект уроку "Мандрівка до країни карт. Вибір маршруту експедиції»

Про матеріал
поглибити та систематизувати знання учнів про географічні карти, які є одним з головних джерел інформації про Землю в цілому чи окремий її регіон; з’ясувати відмінності у зображенні місцевості на плані та карті; сприяти вибору маршруту екскурсії, яка формує змістовне образне уявлення, підвищує мотивацію до вивчення географії; формувати навички самостійної навчально-дослідницької пізнавальної діяльності;
Перегляд файлу

 

 Тема.                  Мандрівка до країни карт.

                     Вибір маршруту експедиції»

  Мета: 

      навчальна : поглибити та систематизувати знання учнів про географічні карти, які є одним з головних джерел інформації про Землю в цілому чи окремий її регіон; з’ясувати  відмінності у зображенні місцевості на плані та карті; сприяти вибору маршруту екскурсії, яка формує  змістовне  образне уявлення, підвищує мотивацію до вивчення географії; формувати навички  самостійної навчально-дослідницької пізнавальної діяльності;

     розвиваюча: розвивати  практичні навички «читання» карти, користування умовними знаками, визначення напрямків, географічних об’єктів визначати відстань за допомогою масштабу; працювати з картами різного виду та призначення; формувати  вміння співпрацювати в групах, проявляти ініціативу; робити висновки; розвивати творчі здібності учнів;

      виховна: виховувати пізнавальний інтерес   в  учнів поняття прикладного значення географічних карт; спостережливість, логічне мислення, вміння аналізувати.

Тип уроку: закріплення знань, умінь та навичок(географічний практикум)

Форма уроку: урок-мандрівка

 Обладнання: атласи, настінні карти півкуль та Україні,     демонстраційні плакати (схеми) картографічних проекцій, контурні карти.

 

Опорні поняття: план, умовні знаки, зображення, масштаб, глобус.

 

Базові поняття: географічна карта, картографічні проекції, спотворення.

 

                                                              ЗМІСТ УРОКУ

І. Організаційний момент

Перевірка готовності класу до уроку:

*привітання з учнями;

*перевірка присутності учнів на уроці;

* знайомство з обладнанням, що буде використовуватися на уроці;

       Діти! Будьте привітні, усміхніться один одному й подумки побажайте успіхів на уроці. Я хочу, щоб ви були впевнені в собі, задоволені собою. А людина буває задоволена собою лише тоді, коли досягає певних успіхів.  Тож успіхів вам!

ІІ. Повідомлення теми та мети уроку

      Сьогодні девізом нашого уроку буде китайська народна мудрість «Не бійся, що не знаєш – бійся, що не навчишся». Ми зробимо висновок, якими географами буде кожен із вас для нашої країни..

 

IIІ. Актуалізація опорних знань і вмінь

1. Прийом «Інтелектуальна розминка» — «Світлофор»

• Назвіть способи зображення земної поверхні.

• Що називають планом місцевості?

• Для чого необхідні умовні знаки?

• Що показує масштаб на плані та карті?

• Які види масштабів ви знаєте?

• У чому полягають відмінності між планом і картою?

1. Гра «Вірю — не вірю»

• Чи вірите ви в те, що найбільш точним способом зображення земної поверхні є план місцевості?

• Чи вірите ви в те, що для більш докладного зображення місцевості потрібний більш дрібний масштаб?

• Чи вірите ви в те, що на плані не враховується кривизна земної поверхні?

• Чи вірите ви в те, що на карті не враховується кривизна земної поверхні?

• Чи вірите ви в те, що на планах і картах усі умовні знаки однакові?

• Чи вірите ви в те, що карти так само точно і докладно передають зображення місцевості, як і плани місцевості?

 

IV. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності

Прийом «Приваблива мета»

       Складний і тривалий шлях розвитку пройшла наука картографія до сучасних карт, які ви бачите перед собою. Однак учені й сьогодні перебувають у постійному пошуку найбільш точних та інформативних способів відбиття особливостей земної поверхні. На допомогу їм приходить космічна та електронна техніка. Яких лишень карт вони не створили! Є навіть карти поверхні Марсу! Можливо, через деякий час вони знадобляться вам. Але перш ніж вирушати до Марсу або просто в далеку подорож, потрібно навчитися «читати» карту, вміти знаходити інформацію, яку містить карта. Давайте переконаємось у справедливості твердження, що «карта — це найбільший винахід людства».

 

V. Основна частина

      Учитель. Ми сьогодні відправимося з вами, діти, в туристичний похід для того, щоб підкорити вершини «Я знаю», «Я вмію», «Екскурсія». На попередніх уроках ми пройшли долину «Сумнівів» та підкорили вершину «Чомучки»- це були одноденні прогулянки.

*Учні розглядають схему «Відкриття світу карти»

 

                                                                                                                                 «Екскурсія»

 

 

 

                                                                                      «Я вмію»

                                                              «Я знаю»

                                       «Чомучки»

 

     Долина «Сумнівів»

 

 

   Здійснюючи похід, не забудьте саме головне, взяти з собою хороший настрій. Воно у вас є . Отже:

Восхождение на гору

Только   тем ребятам  впору,

Кто работает по карте

В путь! Счастливого вам старта!

Підкорення вершини «Я знаю»

Пункт 1.  Прийом «Дані». 

      Ми знаємо, що туристи здійснюють походи не тільки по своїй країні, але і за кордоном, для цього вони повинні знати іноземні мови. Перед вами слова на англійській мові, за допомогою сигнальних карток покажіть, що ми повинні взяти в похід (червоний-да, жовтий-ні):

Water  (вода),    coat (куртка),    map( карта),  sleepinq   bag(спальний мішок),     tv (телевізор),    radio (радіо),  cup (кепка),    chocolate (шоколад),   compass (компас),   tent  (палатка),  fishinq  rod  (вудочка),  food (їда)   .

Пункт 2.  Прийом «Дерево рішень». 

      На своєму шляху ми зустріли зимове дерево, давайте полюбуємось зимовим пейзажем і дамо відповіді на запитання. Учні по черзі підходять до дерева і відповідають на запитання , які написані на сніжинках.

Питання

  1. Які ви знаєте сторони горизонту?
  2. За допомогою чого можна визначити сторони горизонту?
  3. Що означає слово «азимут»?
  4. Які ви знаєте види масштабу?
  5. Для чого потрібні бергштрихи?
  6. Яку форму має наша Земля?
  7. Що ми називаємо географічною картою?
  8. Що таке «легенда карти»?
  9. Чим географічна карта відрізняється  від плану місцевості?

10.Назвіть та покажіть материки, які мають тільки південну широту.

Пункт 3. Прийом «Сигнальні загадки»

     Учасники походів повинні вміти «читати»  різні види  карт, схеми, умовні знаки, для цього ви  відповідатимете  на сигнальні загадки.

                                                                                                               0°д

 

                                                                0° ш

 

 

     Загадка 1.                                                                            Загадка 2.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Загадка 3.                                                                                      Загадка 4.

Відповіді

Загадка 1-екватор ділить Землю на дві півкулі - північну і південну.

Загадка 2-на західну і східну півкулі Землю ділить нульовий меридіан.

Загадка 3-із паралелей і меридіанів складається градусна сітка.

Загадка 4- планета розділена на чотири півкулі: північну, південну, західну і східну.

 

Підкорення вершини «Я вмію»

Пункт 1. «Хто швидше збере карту»

     Учні беруть контурну карту України , розрізають її на одинакові прямокутники, перемішують їх і відновлюють у потрібному порядку. Роблять це по черзі. Гру потрібно проводити швидко.

Пункт 2. «Допоможи товаришу»

     В учня 8 класу було написано на папері десять міст України, які він мав позначити на контурній карті. Випадково аркуш потрапив до рук молодшого братика, який ножицями відрізав піваркуша. Коли старший брат узявся до роботи, то виявив що в записаних назвах міст відрізано перші букви. Допоможіть товаришу .Хто це найшвидше зробить?

…….лівка     ……..анськ    ……..сон       …….ниця

……..ків      ……..ецьк      ……..каси        ……..тава

……..олаїв    …….ин      …….са           ……жжя

……..цьк       …….їв        ……ів           …….град

Підкорення вершини  «Екскурсія»

         Учитель.  Як показує шкільна практика, організація та проведення навчальних екскурсій складається з певних етапів. Ознайомимося з   цією структурою:

  1. Підготовчий етап
  2. Проведення екскурсії (польовий)
  3.  Підсумковий  (камеральний)
  4. Обробка матеріалів
  5. Застосування результатів у навчальному процесі

        На сьогоднішньому занятті  ми ознайомимося з підготовчим етапом, та його складовими:

  • Ознайомлення з учнів із загальною метою проведення екскурсії та її змістом.
  • Пошук доступних, естетично виразних і привабливих об’єктів природи та ознайомлення з їх  особливостями.
  • Визначення довжини маршруту і місць зупинок на ньому.
  • Обгрунтування доцільності даного маршруту.
  • Повторення загальних понять , необхідних для засвоєння нових під час проведення екскурсії.
  • Розподіл учнів на групи (бригади), призначення бригадирів.
  • Проведення інструктажу з техніки безпеки, правил поведінки в природі.
  • Підготовка бригадного та індивідуального спорядження.
  • Повідомлення  про місце та час збору, форму одягу.

 

      Прийом «Поміркуємо разом».

        Щоб навчальна екскурсія була змістовною, слід продумати  маршрут, вибрати зупинки та об’єкти дослідження.  Я пропоную вам розділитися на шість груп та вибрати на ваш розсуд зупинки та об’єкти маршруту екскурсії (учні працюють в групах).

ПІШИЙ МАРШРУТ:

*Початок екскурсії – Першотравенська ЗШ№4 історія виникнення навчального заходу);

*Зупинка №1 – пожежний резервуар(визначення висоти точок земної поверхні);

*Зупинка №2 – штучний ставок ( рослини водойм, екологічний стан ставка);

*Зупинка№3 – міський парк (різноманітність флористичного складу степу);

Кінцева зупинка –Першотравенська ЗШ№4 (пам'ятка – звернення до людини).

Прийом «Практична лабораторія».  Кожна із груп розробляє інструктивну картку:

-інстркутивна картка бригадира;

-інстркутивна картка геолога;

-інстркутивна картка метеоролога;

-інстркутивна картка гідролога;

-інстркутивна картка грунтознавця;

-інстркутивна картка біолога;

-інстркутивна картка еколога.

 

ІНСТРУКТИВНА КАРТКА БРИГАДИРА

*Розв'язує питання, які виникають у групі .

*Звертається за консультацією до вчителя.

*Фотографує об’єкти спостереження.

*Виставляє оцінку роботи кожного учасника групи.

 

 

Член групи

Прізвище, ім'я

Оцінка бригадира

Оцінка вчителя

Геолог

 

 

 

Метеоролог

 

 

 

Гідролог

 

 

 

Біолог

 

 

 

Еколог

 

 

 

Грунтознавець

 

 

 

                                             

 

                                               ІНСТРУКТИВНА КАРТКА ГЕОЛОГА

 

*Що таке рівнина?

*На якій рівнині ми ведемо спостереження?

*На якій тектонічній структурі розміщена наша рівнина?

*Які унікальні форми рельєфу є на Одещині?

Які невеликі форми рельєфу ви спостерігали?

Які гірські породи поширені в місцях спостереження?

 

 

 

                                   

 

                                            ІНСТРУКТИВНА КАРТКА МЕТЕОРОЛОГА

 

*Визначте відносну висоту кабінету географія, порівнюючи з висотою місця спостереження.

*Який атмосферний тиск буде у кабінеті географії?

Температура повітря

 

Атмосферний тиск

 

Напрям вітру

 

Хмарність

 

Довжина тіні

 

                                 

                                       

                                           ІНСТРУКТИВНА КАРТКА ГІДРОЛОГА

 

*Ми знаходимось біля штучного ставка. Що таке штучний ставок?

*Визначити приблизну площу поперечного перерізу річки( площа  перерізу = ширина ставка х глибину)

Приблизна глибина

 

Характер живлення

 

Біоресурси

 

Екологічна ситуація

 

 

ІНСТРУКТИВНА КАРТКА ГРУНТОЗНАВЦЯ

 

*Які проблеми , пов’язані з грунтом , ви помітили?

*Які оболонки Землі беруть участь у процесі ґрунтоутворення?

Назва грунту.

З чого складається даний грунт?

 

Структура грунту(грудкувата, зерниста, безструктурний)

 

Механічний склад грунту

 

Вологий чи сухий

 

Чи є залишки рослин?

 

 

ІНСТРУКТИВНА КАРТКА БІОЛОГА

 

*Що таке біосфера?

*Показати харчові ланцюги на прикладі представників біосфери місця спостереження.

Екосистема

Типові рослини

Типові тварини

Луки

 

 

Ставок

 

 

 

ІНСТРУКТИВНА КАРТКА ЕКОЛОГА

 

*Дати загальну оцінку екологічної ситуації в місці спостереження.

*Організуйте однокласників для збору сміття. Поясніть ім. необхідність такої роботи.

Оболонки Землі

Характер забруднення

Літосфера

 

Атмосфера

 

Гідросфера

 

Біосфера

 

V.Домашнє завдання.

*Завдання . Скласти картку-пам'ятку : Стаючи на екологічну стежку, пам’ятайте, що ви не перші і не останні, тому слід керуватися такими  принципами: не ламай, не пали …

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
30 січня 2020
Переглядів
1202
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку