Тема: Осінній вернісаж .
Мета: Розширити знання про пору року осінь. Формувати природознавчу компетентність учнів, розуміння взаємозалежностей у природі, цілісності і єдності реального світу. Розвивати творчий потенціал дітей, уміння формулювати і висловлювати особисту думку. Виховувати любов до рідної природи.
Обладнання: предметні картинки.
Хід УРОКУ
І. Організація класу.
- Доброго ранку діти!
- Станьте біля своїх парт посміхніться один до одному. Тепла, щира усмішка додасть вам гарного настрою, зміцнить нашу дружбу і сьогоднішній урок буде для вас яскравим, цікавим і захоплюючим.
Сьогодні на уроці ми будемо говорити про щось дуже цікаве, а допоможе вам здогадитись про що саме загадка.
В жовте лист пофарбувала,
Урожай з полів зібрала,
Золотила вербам коси
Чарівна цариця (осінь)
-Діти, які асоціації визиває ця пора року ?
ІІ. Повідомлення теми і мети уроку.
- Дуже гарні слова ви сказали про осінь. Я, думаю, ви вже здогадалися, чому ми стільки говоримо про цю пору року. Адже сьогодні ми проводимо урок і назвемо його «Осінній вернісаж».
III. Робота над темою.
- А що таке вернісаж? (вистава, демонстрація чогось).
- Так, діти. Адже сьогодні на уроці ми пригадаємо, покажемо, розкажемо та продемонструємо все, що ми знаємо про цю пору року, а також дізнаємося щось нове і цікаве.
-Які осінні місяці ви знаєте?
- Чому кожен місяць отримав таку назву?
-На що багата осінь?
Гра «Осінній кошик»
Вам потрібно покласи у кошик ті фрукти і овочі які збираємо осінню.
3. Фізкультхвилинка.
I V .Малювання осіннього пейзажу
- Хто вже закінчив свій малюнок прикріпіть його на дошці. (Діти прикріплюють малюнки).
- З ваших малюнків видно, що ви не тільки намалювали шматочок осені, а й показали своє відношення до осені, свій настрій.
- Ось який гарний вернісаж у нас вийшов.
V. Підсумки уроку.
1. Вправа «мікрофон».
- Чого навчилися ви сьогодні на уроці?
- Дайте відповіді, використовуючи слова: «Я вмію», «Я знаю», «Я ціную»… (Діти передають мікрофон і по черзі відповідають)
- Яке завдання вам принесло найбільшу радість на уроці?
- Ви багато чого взяли для себе з цього уроку і я вдячна вам за вашу уважність, активність, емоційність.
ІІ. «Подорож» - квест.
- А зараз погляньте на екран і уявіть себе серед мішаного лісу.
Погляньте як опадають кленові листочки. Вони не просто падають, вони сплітаються у пишні віночки, які одягають на голови лісові мавки, а березові листочки плетуть довгу «дівочу косу», довгу, як осіння ніч, а тремтливі рожеві листочки осики складають розкішний букет, який пахне підосичниками. А листочки дуба ... Ні, про красу лісу можна говорити безкінечно …
- Але осінь гарна не тільки в лісі. Вона зараз добре господарює в садах та на городах.
- Зараз усі підніміться вийдіть до дошки. Кожному я роздаю картинки із зображенням овочів, фруктів. На першу літеру вашої картинки ви підбираєте епітет (ознаку) до слова осінь. (наприклад: гарбуз – гарна, яблуко – ясна, терен – тепла і т.д.), по черзі називаєте і займаєте місця в своїх групах згідно картинки: овочі та фрукти.
- А тепер кожна група отримує кленові листочки. На зворотньому боці запишіть одне слово, будь-яке, але щоб воно було пов’язане з осінню. Воно може означати і предмет, і ознаку, і дію. (Діти пишуть слово).
- Я збираю листочки, перемішую і повертаю кожній групі певну кількість (в залежності від кількості учнів у кожній групі).
- Ви читаєте слова і разом складаєте віршик використовуючи ці слова. (Діти пишуть вірші).
- Зачитайте свої поетичні рядочки.
- Всі розумнички. Гарно потрудились. Давайте перепочинимо.
4. Перегляд мультфільму.
- Ми сьогодні багато говорили про листя дерев. А чому листя опадає? Перегляд мультфільму допоможе нам зрозуміти – що зумовлює зміни в житті рослин?
5. «Фішбоун». Чому восени опадає листя?
- А зараз пропоную зручно сядьте, заплющіть очі і уявіть себе на березі річки.
«… Світанок. У небі чується журавлине курликання, легенький вітерець грається з різнобарвними листочками, стримуючи їх. У річці чується булькання води. То величезний короп б’є хвостом по воді. А тепер глибше вдихніть запах багаття та відчуйте смок риб’ячої юшки. Як гарно навкруги.»
- Не просто так я згадала рибу. Ось ця риба (подивіться на екран) допоможе нам вирішити проблему – чому ж восени опадає листя?
- Згадайте, шо пояснила маленькій Чомучшці мама?
- А тепер все це відобразимо на нашому малюнку.
- Тепер ми бачимо, які причини зумовили зміни в житті дерев і це привело до красивого явища природи, яке називається листопад.