Урок в 11 класі із зарубіжної літератури на тему"Добро і зло"

Про матеріал
Урок присвячений темі добра і зла,який пощирює уяву про ці поняття. Захід допомагає формуванню сомооцінки дітей, практичної діяльності,розвитку самостійного мислення, Коллективная робота дозволяє учням отримати емоційну і змістовну підтримку, допомагає кожній дитині включитися в загальну роботу.
Перегляд файлу

 

Епіграф.

Добро і зло у вічнім серці,                                                                                                                                                                                                                                                                                Їх відлуння – на устах,

Сліди лишає на серці

І віддзеркалює в очах..

                        Валерій Дідух

 

Хід уроку - засідання

І. Організаційний момент

 

Рольова гра «Добре сонечко».

- За вікном погана погода. Сонце закрили сірі хмари. Його потрібно врятувати. Для цього треба, щоб кожен із нас, усміхаючись, по черзі називав слово чи словосполучення слів, які асоціюються у вас із чимось приємним, життєрадісним. А я малюватиму із ваших слів промінчики сонечку. І вірю, що найближчим часом надворі випогодиться.

(Думки учнів. Вчитель записує слова-промінці на дошці до намальованого заздалегідь сонечка).

 

ІІ. Повідомлення теми і мети  уроку-засідання.

 

Слово вчителя світової  літератури.

- Добро і зло – ці філософські категорії завжди ідуть поряд. Чому? Чи не краще змінити світ на повний позитив? Саме про ці вічно суперечливі філософські категорії ми і будемо говорити сьогодні.

 

ІІІ. Узагальнення та систематизація вивченого.

 

Робота з роздавальним матеріалом «Як правильно вести дискусію».

- Оскільки, кожен із вас, я вважаю, захоче висловити свою думку, яка іноді не буде співпадати з думками вашого друга, то для успішного проведення засідання пригадаємо правила ведення дискусії завдяки

пам’яткам, які лежать у вас на столах. Давайте назвемо їх.

 

1.  Перед тим, як вступати в дискусію, подумай, чи достатньо ти обізнаний з цим питанням.

       2.      Вислухай співрозмовника, зрозумій, що він пропонує, з'ясуй мету дискусію.

       3.      Умій слухати, стежити за перебігом полеміки.

       4.      Визнач, з чим саме ти згодний, а з чим — ні.

       5.      Добери переконливі докази, підтверджені фактами, аргументуй свій погляд.

       6.      Критикуй думку, а не людину, яка її висловила.

        7.     Поважай співрозмовника, оціни правильно його позитивні якості.

       8.  Пам'ятай, що у будь-якій полеміці головне — пошук і знаходження істини, а не висміювання противника.

       9.   Зроби підсумок. З'ясуй позитивні результати для себе, опонента та зроби відповідні висновки.

 

 

 

Складання «асоціативного куща».

 

Слово вчителя світової літератури:

Діти, добро і зло –це різні поняття. І недаремно ці слова зображені різними кольорами: добро-в світлому кольорі, а зло в сірому. Доберіть зараз до слова «добро» слова-асоціації.

(На дошці написано слово «добро». Учні придумують слова-асоціації до нього.)

- Добро – чесність, ввічливість, щастя, совість, світло, любов, гуманізм.

Радість, щастя, приємні відчуття навіює як дітям, так і дорослим пісня нашого дитинства. Послухаймо.

 

Звучить пісня «Добро» у виконанні шкільного ансамблю «Вишиванка»

 

 

Слово вчителя світової літератури:

- Як ви говорили, добро тісно переплітається із поняттям «щастя». Як його бачить  поетеса Галина Комар зараз  ми почуємо у виконанні Калініч Маргарити.


 

Читання напам’ять поезії Г.Комар «Щастя»

 

Кажуть, що по світу ходить собі щастя.

Хто його зустріне – усе йому вдасться.

І його шукають люди, і за ним питають,

Та яке те щастя – і самі не знають.

 

Для одних – це гроші, машина і хата,

Для інших – кар’єра і гарна зарплата.

Для когось – це діти, сім’я і родина.

А для когось щастя – кохана людина.

 

Дехто каже: «Щастя – це друзі хороші,

Бо ти їх не купиш ні за які гроші».

А хтось – що здоров’я – все інше дарма,

Бо більшого щастя на світі нема.

 

І шукають його люди, десь на чужині,

А воно насправді ходить в рідній стороні:

У батьківській хаті, в пісні солов’я.

У квітах, що пахнуть п’янко край вікна.

 

У барвистій веселці, у небі голубому.

У вечірній зіроньці, сонечку ясному,

У полях безкраїх, в колоску зернини.

Та найбільше щастя – в усмішці дитини


 

 

Бесіда за Біблією.

Слово вчителя зарубіжної літератури:

 

- Усі ми, християни, добре розуміємо, що найважливішої книгою світу є Біблія. Саме із цієї першої пам’ятки літератури людство черпало  настанови для життя. Мойсей зніс у таблицях 10 заповідей божих із

гори Сінай. Пригадаймо їх.

(Учні зачитують  10 заповідей божих).

 

- А от відповідь на питання: «З якого часу тягнеться суперечка   між добром і злом» спробує дати вчитель основ етики Калініч Марія Павлівна.

 

Виступ вчителя основ  етики:

- Філософський словник подає таке трактування слова «добро»:

Добро – категорія етики, що означає сукупність позитивно оцінюваних класом, суспільством або окремими людьми умов життя, а також моральних дій,  принципів і норм поведінки.

 Відповідно,

Зло – це категорія, яка означає негативні явища в суспільному і особистому житті людини, що становлять предмет морального засудження.

 Отож, добро і зло – це категорії, які вживаються при моральній оцінці окремих явищ, вчинків, мотивів діяльності людини. Що ж про це говорить Святе Письмо? Бог створив світ - і це було добро. Але перші люди Адам і Єва згрішили - це зло, і були вигнані Богом із раю. Боротьба добра і зла – це яскравий приклад відносин між дітьми перших людей Каїном і Авелем. Навіщо ж тоді зло на світі? Можливо, для рівноваги, для спокути гріхів, для їх розуміння...

 

Інтерактивна вправа « Продовж речення»

 

Слово вчителя зарубіжної літератури:

- Зараз ми спробуємо висловити свої думки . Я починатиму фразу, а ви її продовжте, будь ласка:

Мені добре, коли ...

Сенс мого життя...

Добрий вчинок – це...

 

- Пригадайте, будь ласка, хто із письменників світової літератури звертався до змалювання позитивних героїв, і на прикладі добрих вчинків показували, як потрібно жити людині на землі.

(Мауглі, живучи серед світу тварин, залишався вірним, добрим, розумним;

Герда, незважаючи на перешкоди, не зупиняється ні перед чим, іде шукати Кая – свого друга, пасербиця у казках ніколи не забуває про ввічливість та добре розуміє, що лише працюючи можна добитися успіхів у житті. Прометей, незважаючи на могутність і злість Зевса, приносить людям вогонь та вчить різних ремесел. Робінзон Крузо не опускає рук навіть на безлюдному острові, підтримку знаходить у читанні святого письма. Айвенго – справжній лицар честі, Фауст, Майстер і Маргарита, Стариган з крилами...)

  • Домашнім завданням для вас було створення власної презентації позитивного героя. Тож ,будь ласка, продемонструйте його.

( Презентація учнями позитивних героїв світової літератури: Нора (із твору Г.Ібсена «Ляльковий дім), Грегор Замза ( із твору Ф.Кафки «Перевтілення»,Майстер і Маргарита ( із твору М.Булгакова « Майстер і Маргарита»)).

 

Завдання для художників. «Намалюй».

Слово вчителя зарубіжної літератури:

 

- Діти, не тільки  твори світової літератури  доводять, що добро і зло тісно переплітаються між собою, а і твори образотворчого мистецтва говорять нам про це. То де ж, на вашу думку, знаходиться людство, якщо добро і зло зовсім поряд? На це питання дасть відповідь Прудникова Анна, яка зобразила на своєму малюнку людину, яка нібито розривається між добром і злом.

( Захист малюнку)

 

 

Бесіда за епіграфом:

Слово вчителя зарубіжної літератури:

- У всьому поганому у своєму  житті ми звинувачуємо потяг людства до матеріальних речей. А як вважаєте ви, чи, дійсно, причина зла у тому  матеріальному, а не духовному, що є у нашому житті. Як можна

пояснити слова: « Добро і зло у вічнім серці їх відлуння – на устах, сліди лишає на серці і віддзеркалює в очах».

- Справді, «Щасливий не той, хто багато має, а кому мало треба».

 

Складання «асоціативно куща».

 

Слово вчителя зарубіжної літератури:

- А зараз спробуємо дібрати асоціації до слова «зло».

(Зло - егоїзм, жорстокість, вбивство, заздрість).

- А що про зло говорить Біблія нам пояснить Марія Павлівна.

 

Виступ вчителя  етики.

(У виступі використовуються  цитати із Біблії: «Твори добро тим, хто ненавидить вас. І моліться за тих, хто вас переслідує... » Євангеліє від Матвія 5;44, «Даруй світло, і тьма згине сама по собі»).

 

Рольова гра «Усе погане - за вітром».

Слово вчителя зарубіжної літератури:

- Пригадайте, будь ласка, погані ваші вчинки, про які ви б не хотіли згадувати. Напишіть їх на листках і скидайте у чашу. А після уроку ми їх підпалимо і назавжди спробуємо про них забути.

(Учні записують на аркушах паперу свої негативні якості характеру чи погані вчинки. Вчитель збирає написане, складає у чашу вкриту фольгою ).

 

 - Вміти любити і прощати, вміння визнавати свої помилки чи неправильні вчинки – це, повірте, велике мистецтво кожної людини. Сьогодні ми «спалимо» усе погане, але пам’ятайте, що там, на межі між раєм і пеклом не буде кому запитувати про ваші недоліки і палити їх, тому робіть у житті усе так, щоб піти у потойбіччя з чистою душею.

- Література дає можливість пізнати і зрозуміти, а також повчитися на досвіді різних країн світу. Приведіть приклади з творів світової літератури, в яким змальовано негативних героїв і їхні вчинки та продемонструйте.

(Учні демонструють презентації  негативних героїв: Гобсек ( із твору О.Бальзака «Гобсек»), Воланд ( із твору М.Булгакова « Майстер і Маргарита»),Раскольніков ( із твору Ф.Достоєвського «Злочин ікара»)).

 

ІV. Підсумок засідання:

 

Слово вчителя зарубіжної літератури:

-Зараз ми послухаємо як про зло говорить поетеса Галина Кузь: 

 

(Читання поезії Галини Кузь ученицею)

 

Чому ми підсоблюємо зло, -

Без нас це є кому робити.

Добру стараймось підсобити.

Нехай укотре тобі не повезло...

 

Як місця злу в нас не було б,

Усе красиве ожило б

Добро весною зацвіло б,

Усім би щастя принесло!

 

Нехай добро росте для нас.

Нехай і волю, й силу має!

Добро – і світ увесь тримає!

Тож, добрі люди, в добрий час!

 

Добру сприяймо на Землі.

Хоч перепони чималі!

Щоб щезли сили темні і злі,

Ми щиро Бога помолім!


 

Слово вчителя зарубіжної літератури:

- Доброта проявляється саме у вчинках людей, а не в словах. Найкращі поради, як ми сьогодні ще раз переконалися, знаходимо у Біблії. «Стався до людей так, як би ти хотів, щоб ставилися до тебе, і ніколи не роби іншим того, чого не хотів би, щоб робили тобі».

 (Перегляд відеофрагменту «Інтерв'ю з Богом».)

 

Рольова гра «Рецепти доброти у колі злагоди».

 

Слово вчителя зарубіжної літератури:

- Візьмемось, друзі, разом всі за руки, нехай єднає нас тепло сердець.

Розділимо на всіх і щастя, й муки. Й біда міліє поруч хай, не десь.

- Придумайте найоригінальніший рецепт – засіб, який би допомагав людям позбавитися від негативних якостей і зробить усіх добрішими.

(Усі учасники беруться за руки і кожен виголошує свій «рецепт доброти»).

 

Звучить пісня « Два крила» у виконанні шкільного ансамблю «Вишиванка»

 

Підсумкове слово вчителя.

 

 

 

 

 

 

 

 

Паспорт  уроку

 

Клас: 11

 

Вчитель:   Мазоха Оксана Леонтіївна

 

Тема уроку:  Добро і зло в творах  зарубіжної літератури

 

Мета уроку:  Вчити учнів знаходити паралелі між добром і злом у творах

світової літератури; розвивати навички компаративного аналізу, логічне мислення учнів, усне мовлення,

вміння вести дискусію;

виховувати доброзичливе ставлення до інших, почуття взаємодопомоги, взаємодовіри, взаєморозуміння, морально-етичні норми життя.

 

 

Тип уроку:  Інтегрований. Урок-засідання.

 

Форма уроку:  Урок з використанням ІКТ.

 

Форма роботи:  Індивідуальна, ігрові ситуації, інтерактивні вправи,

                             виразне читання напам’ять, інсценізація.

 

 

Обладнання:  Комп'ютер, магнітофон, диск «Інтерв'ю із Богом», Біблія,  роздавальний   матеріал «Як правильно вести дискусію»

 

Матеріал

до уроку:   Епіграф до уроку, комп’ютерні презентації, роздаткові

матеріали, малюнки.

 

Використання

інноваційних  Творча діяльність в навчальному процесі, міжпредметні

елементів   зв’язки, виконання комп’ютерних презентацій та їх

на уроці:    демонстрація.

 

                                

 

 

 

 

Список

використаної літератури:

 

1.Все про урок.Методична збірка. м.Дніпропетровськ.2008р.

 

2.Н.П.Баскалова.Урок світової літератури в 11 кл.

                                 Зарубіжна л-ра.№10.2005р.

 

3.І.П.Фокіна,О.П.Байдалюк.Діалектика Добра іЗла.

                                Зарубіжна л-ра.№8.2008р.

 

4.О.О.Ісаєва.Дискусія на уроках світової літератури.

                                   Зарубіжна л-ра.№12.2000р.

 

5.М.І.Рада. «Актом вимученого Бога…».

                                  Зарубіжна л-ра.№1.2000р.

 

6. І.Кривокінь, О.Мігунова. Інтерактивні технології  -

                   шлях до формування  творчої особистості.

                    Завуч.№ 28.2008р.

 

7. Біблія.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

doc
До підручника
Світова література (академічний, профільний рівень) 11 клас (Звиняцковський В.Я.)
Додано
26 листопада 2021
Переглядів
905
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку