Епіграф.
Добро і зло у вічнім серці, Їх відлуння – на устах,
Сліди лишає на серці
І віддзеркалює в очах..
Валерій Дідух
Хід уроку - засідання
І. Організаційний момент
Рольова гра «Добре сонечко».
- За вікном погана погода. Сонце закрили сірі хмари. Його потрібно врятувати. Для цього треба, щоб кожен із нас, усміхаючись, по черзі називав слово чи словосполучення слів, які асоціюються у вас із чимось приємним, життєрадісним. А я малюватиму із ваших слів промінчики сонечку. І вірю, що найближчим часом надворі випогодиться.
(Думки учнів. Вчитель записує слова-промінці на дошці до намальованого заздалегідь сонечка).
ІІ. Повідомлення теми і мети уроку-засідання.
Слово вчителя світової літератури.
- Добро і зло – ці філософські категорії завжди ідуть поряд. Чому? Чи не краще змінити світ на повний позитив? Саме про ці вічно суперечливі філософські категорії ми і будемо говорити сьогодні.
ІІІ. Узагальнення та систематизація вивченого.
Робота з роздавальним матеріалом «Як правильно вести дискусію».
- Оскільки, кожен із вас, я вважаю, захоче висловити свою думку, яка іноді не буде співпадати з думками вашого друга, то для успішного проведення засідання пригадаємо правила ведення дискусії завдяки
пам’яткам, які лежать у вас на столах. Давайте назвемо їх.
1. Перед тим, як вступати в дискусію, подумай, чи достатньо ти обізнаний з цим питанням.
2. Вислухай співрозмовника, зрозумій, що він пропонує, з'ясуй мету дискусію.
3. Умій слухати, стежити за перебігом полеміки.
4. Визнач, з чим саме ти згодний, а з чим — ні.
5. Добери переконливі докази, підтверджені фактами, аргументуй свій погляд.
6. Критикуй думку, а не людину, яка її висловила.
7. Поважай співрозмовника, оціни правильно його позитивні якості.
8. Пам'ятай, що у будь-якій полеміці головне — пошук і знаходження істини, а не висміювання противника.
9. Зроби підсумок. З'ясуй позитивні результати для себе, опонента та зроби відповідні висновки.
Складання «асоціативного куща».
Слово вчителя світової літератури:
Діти, добро і зло –це різні поняття. І недаремно ці слова зображені різними кольорами: добро-в світлому кольорі, а зло в сірому. Доберіть зараз до слова «добро» слова-асоціації.
(На дошці написано слово «добро». Учні придумують слова-асоціації до нього.)
- Добро – чесність, ввічливість, щастя, совість, світло, любов, гуманізм.
Радість, щастя, приємні відчуття навіює як дітям, так і дорослим пісня нашого дитинства. Послухаймо.
Звучить пісня «Добро» у виконанні шкільного ансамблю «Вишиванка»
Слово вчителя світової літератури:
- Як ви говорили, добро тісно переплітається із поняттям «щастя». Як його бачить поетеса Галина Комар зараз ми почуємо у виконанні Калініч Маргарити.
Читання напам’ять поезії Г.Комар «Щастя»
Кажуть, що по світу ходить собі щастя.
Хто його зустріне – усе йому вдасться.
І його шукають люди, і за ним питають,
Та яке те щастя – і самі не знають.
Для одних – це гроші, машина і хата,
Для інших – кар’єра і гарна зарплата.
Для когось – це діти, сім’я і родина.
А для когось щастя – кохана людина.
Дехто каже: «Щастя – це друзі хороші,
Бо ти їх не купиш ні за які гроші».
А хтось – що здоров’я – все інше дарма,
Бо більшого щастя на світі нема.
І шукають його люди, десь на чужині,
А воно насправді ходить в рідній стороні:
У батьківській хаті, в пісні солов’я.
У квітах, що пахнуть п’янко край вікна.
У барвистій веселці, у небі голубому.
У вечірній зіроньці, сонечку ясному,
У полях безкраїх, в колоску зернини.
Та найбільше щастя – в усмішці дитини
Бесіда за Біблією.
Слово вчителя зарубіжної літератури:
- Усі ми, християни, добре розуміємо, що найважливішої книгою світу є Біблія. Саме із цієї першої пам’ятки літератури людство черпало настанови для життя. Мойсей зніс у таблицях 10 заповідей божих із
гори Сінай. Пригадаймо їх.
(Учні зачитують 10 заповідей божих).
- А от відповідь на питання: «З якого часу тягнеться суперечка між добром і злом» спробує дати вчитель основ етики Калініч Марія Павлівна.
Виступ вчителя основ етики:
- Філософський словник подає таке трактування слова «добро»:
Добро – категорія етики, що означає сукупність позитивно оцінюваних класом, суспільством або окремими людьми умов життя, а також моральних дій, принципів і норм поведінки.
Відповідно,
Зло – це категорія, яка означає негативні явища в суспільному і особистому житті людини, що становлять предмет морального засудження.
Отож, добро і зло – це категорії, які вживаються при моральній оцінці окремих явищ, вчинків, мотивів діяльності людини. Що ж про це говорить Святе Письмо? Бог створив світ - і це було добро. Але перші люди Адам і Єва згрішили - це зло, і були вигнані Богом із раю. Боротьба добра і зла – це яскравий приклад відносин між дітьми перших людей Каїном і Авелем. Навіщо ж тоді зло на світі? Можливо, для рівноваги, для спокути гріхів, для їх розуміння...
Інтерактивна вправа « Продовж речення»
Слово вчителя зарубіжної літератури:
- Зараз ми спробуємо висловити свої думки . Я починатиму фразу, а ви її продовжте, будь ласка:
Мені добре, коли ...
Сенс мого життя...
Добрий вчинок – це...
- Пригадайте, будь ласка, хто із письменників світової літератури звертався до змалювання позитивних героїв, і на прикладі добрих вчинків показували, як потрібно жити людині на землі.
(Мауглі, живучи серед світу тварин, залишався вірним, добрим, розумним;
Герда, незважаючи на перешкоди, не зупиняється ні перед чим, іде шукати Кая – свого друга, пасербиця у казках ніколи не забуває про ввічливість та добре розуміє, що лише працюючи можна добитися успіхів у житті. Прометей, незважаючи на могутність і злість Зевса, приносить людям вогонь та вчить різних ремесел. Робінзон Крузо не опускає рук навіть на безлюдному острові, підтримку знаходить у читанні святого письма. Айвенго – справжній лицар честі, Фауст, Майстер і Маргарита, Стариган з крилами...)
( Презентація учнями позитивних героїв світової літератури: Нора (із твору Г.Ібсена «Ляльковий дім), Грегор Замза ( із твору Ф.Кафки «Перевтілення»,Майстер і Маргарита ( із твору М.Булгакова « Майстер і Маргарита»)).
Завдання для художників. «Намалюй».
Слово вчителя зарубіжної літератури:
- Діти, не тільки твори світової літератури доводять, що добро і зло тісно переплітаються між собою, а і твори образотворчого мистецтва говорять нам про це. То де ж, на вашу думку, знаходиться людство, якщо добро і зло зовсім поряд? На це питання дасть відповідь Прудникова Анна, яка зобразила на своєму малюнку людину, яка нібито розривається між добром і злом.
( Захист малюнку)
Бесіда за епіграфом:
Слово вчителя зарубіжної літератури:
- У всьому поганому у своєму житті ми звинувачуємо потяг людства до матеріальних речей. А як вважаєте ви, чи, дійсно, причина зла у тому матеріальному, а не духовному, що є у нашому житті. Як можна
пояснити слова: « Добро і зло у вічнім серці їх відлуння – на устах, сліди лишає на серці і віддзеркалює в очах».
- Справді, «Щасливий не той, хто багато має, а кому мало треба».
Складання «асоціативно куща».
Слово вчителя зарубіжної літератури:
- А зараз спробуємо дібрати асоціації до слова «зло».
(Зло - егоїзм, жорстокість, вбивство, заздрість).
- А що про зло говорить Біблія нам пояснить Марія Павлівна.
Виступ вчителя етики.
(У виступі використовуються цитати із Біблії: «Твори добро тим, хто ненавидить вас. І моліться за тих, хто вас переслідує... » Євангеліє від Матвія 5;44, «Даруй світло, і тьма згине сама по собі»).
Рольова гра «Усе погане - за вітром».
Слово вчителя зарубіжної літератури:
- Пригадайте, будь ласка, погані ваші вчинки, про які ви б не хотіли згадувати. Напишіть їх на листках і скидайте у чашу. А після уроку ми їх підпалимо і назавжди спробуємо про них забути.
(Учні записують на аркушах паперу свої негативні якості характеру чи погані вчинки. Вчитель збирає написане, складає у чашу вкриту фольгою ).
- Вміти любити і прощати, вміння визнавати свої помилки чи неправильні вчинки – це, повірте, велике мистецтво кожної людини. Сьогодні ми «спалимо» усе погане, але пам’ятайте, що там, на межі між раєм і пеклом не буде кому запитувати про ваші недоліки і палити їх, тому робіть у житті усе так, щоб піти у потойбіччя з чистою душею.
- Література дає можливість пізнати і зрозуміти, а також повчитися на досвіді різних країн світу. Приведіть приклади з творів світової літератури, в яким змальовано негативних героїв і їхні вчинки та продемонструйте.
(Учні демонструють презентації негативних героїв: Гобсек ( із твору О.Бальзака «Гобсек»), Воланд ( із твору М.Булгакова « Майстер і Маргарита»),Раскольніков ( із твору Ф.Достоєвського «Злочин ікара»)).
ІV. Підсумок засідання:
Слово вчителя зарубіжної літератури:
-Зараз ми послухаємо як про зло говорить поетеса Галина Кузь:
(Читання поезії Галини Кузь ученицею)
Чому ми підсоблюємо зло, -
Без нас це є кому робити.
Добру стараймось підсобити.
Нехай укотре тобі не повезло...
Як місця злу в нас не було б,
Усе красиве ожило б
Добро весною зацвіло б,
Усім би щастя принесло!
Нехай добро росте для нас.
Нехай і волю, й силу має!
Добро – і світ увесь тримає!
Тож, добрі люди, в добрий час!
Добру сприяймо на Землі.
Хоч перепони чималі!
Щоб щезли сили темні і злі,
Ми щиро Бога помолім!
Слово вчителя зарубіжної літератури:
- Доброта проявляється саме у вчинках людей, а не в словах. Найкращі поради, як ми сьогодні ще раз переконалися, знаходимо у Біблії. «Стався до людей так, як би ти хотів, щоб ставилися до тебе, і ніколи не роби іншим того, чого не хотів би, щоб робили тобі».
(Перегляд відеофрагменту «Інтерв'ю з Богом».)
Рольова гра «Рецепти доброти у колі злагоди».
Слово вчителя зарубіжної літератури:
- Візьмемось, друзі, разом всі за руки, нехай єднає нас тепло сердець.
Розділимо на всіх і щастя, й муки. Й біда міліє поруч хай, не десь.
- Придумайте найоригінальніший рецепт – засіб, який би допомагав людям позбавитися від негативних якостей і зробить усіх добрішими.
(Усі учасники беруться за руки і кожен виголошує свій «рецепт доброти»).
Звучить пісня « Два крила» у виконанні шкільного ансамблю «Вишиванка»
Підсумкове слово вчителя.
Паспорт уроку
Клас: 11
Вчитель: Мазоха Оксана Леонтіївна
Тема уроку: Добро і зло в творах зарубіжної літератури
Мета уроку: Вчити учнів знаходити паралелі між добром і злом у творах
світової літератури; розвивати навички компаративного аналізу, логічне мислення учнів, усне мовлення,
вміння вести дискусію;
виховувати доброзичливе ставлення до інших, почуття взаємодопомоги, взаємодовіри, взаєморозуміння, морально-етичні норми життя.
Тип уроку: Інтегрований. Урок-засідання.
Форма уроку: Урок з використанням ІКТ.
Форма роботи: Індивідуальна, ігрові ситуації, інтерактивні вправи,
виразне читання напам’ять, інсценізація.
Обладнання: Комп'ютер, магнітофон, диск «Інтерв'ю із Богом», Біблія, роздавальний матеріал «Як правильно вести дискусію»
Матеріал
до уроку: Епіграф до уроку, комп’ютерні презентації, роздаткові
матеріали, малюнки.
Використання
інноваційних Творча діяльність в навчальному процесі, міжпредметні
елементів зв’язки, виконання комп’ютерних презентацій та їх
на уроці: демонстрація.
Список
використаної літератури:
1.Все про урок.Методична збірка. м.Дніпропетровськ.2008р.
2.Н.П.Баскалова.Урок світової літератури в 11 кл.
Зарубіжна л-ра.№10.2005р.
3.І.П.Фокіна,О.П.Байдалюк.Діалектика Добра іЗла.
Зарубіжна л-ра.№8.2008р.
4.О.О.Ісаєва.Дискусія на уроках світової літератури.
Зарубіжна л-ра.№12.2000р.
5.М.І.Рада. «Актом вимученого Бога…».
Зарубіжна л-ра.№1.2000р.
6. І.Кривокінь, О.Мігунова. Інтерактивні технології -
шлях до формування творчої особистості.
Завуч.№ 28.2008р.
7. Біблія.