Тема : Розділові знаки в складному реченні.
Мета : закріпити пунктуаційні навички учнів, розвивати
творчі здібності та вміння правильно ставити розділові знаки, виховувати в учнів чесність, порядність, любов до людей, хай рядки Г.С. Сковороди допоможуть випускникам обрати професію за покликанням.
Тип : узагальнення й систематизація вивченого.
Обладнання : картки, український правопис в схемах і таблицях, опорні схеми.
Соціокультурна змістова лінія : життя Г.С. Сковороди.
Урок стане в пригоді вчителям, які працюють в 11 класі.
Тема : Розділові знаки в складному реченні.
Мета : закріпити пунктуаційні навички учнів, розвивати
творчі здібності та вміння правильно ставити розділові знаки, виховувати в учнів чесність, порядність, любов до людей, хай рядки Г.С. Сковороди допоможуть випускникам обрати професію за покликанням.
Тип : узагальнення й систематизація вивченого.
Обладнання : картки, український правопис в схемах і таблицях, опорні схеми.
Соціокультурна змістова лінія : життя Г.С. Сковороди.
ПЕРЕБІГ УРОКУ
1. Повідомлення теми та мети.
На сьогоднішньому уроці ми повинні закріпити вивчення матеріалу про складне речення, а саме про розділові знаки. Хочу, щоб на нашому уроці звучало слово Г.С.Сковороди, філософа, письменника, учителя. Можливо, його слова допоможуть вам у житті.
2. Перевірка домашнього завдання.
Вдома ви повтрювали творчість Г.С.Сковороди.
Чи допомогли вам твори філософа знайти відповідь на одвічні питання у чому сенс людського життя, а також про те, як зробити його гармонійним.
ПОВТОРЕННЯ
Розподільний диктант. Рано - вранці, сільськогосподарський, кораблебудівник, електронно-обчислювальний, лісостеп, червоно-чорний, авіаквиток, електронно-ядерний, далекосхідний, нежданий-негаданий, новобудова, ніжно-білий, електромережа, яскраво-зелений.
3. Робота над матеріалом, що узагальнюється.
Повторення теоретичного матеріалу :
- Яке речення називаємо складним?
- Тире в безсполучниковому складному реченні.
- Двокрапка в безсполучниковому складному реченні.
- Кома в безсполучниковому складному реченні.
- Коли в складносурядному реченні не ставимо кому перед і?
4. Удосконалення умінь та навичок із теми.
Картки біля дошки.
Картка №1
Поставити розділові знаки. Намалювати схему третього речення.
1. Клубок сам покотиться з гори, забери лиш камінь, що лежить на перепоні.
2. Не вчи яблуню родити яблука: вже сама природа її навчила.
3. Щоб тебе любили, спершу сам полюби, бо любов викликається любов’ю.
Картка №2
Поставити розділові знаки. Намалювати схему першого речення.
Минуле - скарб наш, коріння, жили, що напувають нас земними соками, без яких ми не розів’ємося і повсихаємо, Минуле нас згуртовує, дає снагу долати труднощі, а ще - надію, і, мабуть, це найголовніше і найпрекрасніше.
Г.Сковорода
Картка №3
Поставити розділові знаки, зробити синтаксичний розбір, намалювати схему. Поки я усвідомлюю самого себе, поки душа керує тілом, я буду дбати лиш про те, щоб усіма засобами здобути любов благородних душ.
Пояснювальний диктант.
Мудре слово Сковороди притягувало людей.
Зайде він, бувало , в село, сяде край майдану на цвинтарі або в
когось на подвір'ї, скине торбу, дістане подругу - сопілку,
заграє народної " Ой піду я лугом - долиною - і сходяться люди".
Слово вчителя.
Завжди і всюди його охоче слухали, кивали головами, зітхали тяжко чи навіть плакали, та неодмінно наприкінці розмови усі благали вказати шлях до волі. Він замовкав, бо ще не знав дороги, а люди знов хмурні запалювали свої люльки, що, позабуті, згасли, і залишали його самого. Ні, він не сердився, не ображався.
Ці рядки я прочитала в книзі Василя Шевчука " Предтеча" (учитель показує книгу).
Робота біля дошки.
Він розумів : душевний мир у рабстві - це нісенітниця. Перевірка карток.
Самостійна робота за картками.
Поставити розділові знаки.
Варіант № 1
Не може бути повного щастя без любові до рідного краю. Тож шукаймо на своїй землі а не за морями. Аби стати щасливим учить нас філософ нещадно викорчовуй із себе скупість марнолюбство дух нетверезості розкіш честолюбство страх перед смертю і духовні злидні. Основа нашого щасливого буття на землі здорова душа бо з хворої душі виникають тілесні хвороби.
Варіант № 2
Праця живий і невсипущий рух усієї машини. Багато хто потоптавши природу вибирає для себе ремесло наймодніше і найприбутковіше а сам лише ошукує себе. Якщо ти усвідомлюєш для чого ти народжений і працюєш з приємністю ти щасливий.
Повний синтаксичний розбір речення.
Будь-яка праця стає творчістю, якщо ти вкладаєш у неї душу.
(В.Сухомлинський)
5. Підсумок уроку.
- Що повторили ми на уроці?
6. Домашнє завдання.
Написати власне висловлення «Майбутній фах потрібно вибирати за престижністю чи за покликанням?», повторити написання великої літери.