Тема. Валер’ян Підмогильний, роман «Місто». Світові мотиви підкорення людиною міста, її самоствердження в ньому, інтерпретовані на національному матеріалі.
Мета: розкрити поняття «урбаністичний роман»; допомогти учням зрозуміти вплив цивілізаційних процесів на людину, мотивацію вчинків Степана Радченка; вчити висловлювати власну думку про способи самоствердження людини, встановлювати причинно-наслідкові зв’язки між подіями твору, аналізувати життєву ситуацію з позицій сьогодення; виховувати усвідомлення моральних та психологічних аспектів самоствердження людини.
Тип уроку: урок дослідження художнього твору за його назвою.
Обладнання: текст твору, ТЗН (мультимедійна дошка), презентація.
Перебіг уроку
І. Мотиваційний етап.
1. Забезпечення емоційної та пізнавальної готовності до уроку.
Метод «Картинна галерея». Учні переглядають краєвиди міст і сіл України. Об’єднавшись у групи, обмінюються думками про те, які пейзажі близькі для них, чим приваблює чи відштовхує місто/село, чи замислювалися, де хочуть жити надалі, чому чисельність міського населення збільшується, а сільського зменшується. Після цього учитель записує на дошці найбільш поширені характеристики міста.
2. Актуалізація опорних знань, умінь і навичок.
Асоціативний диктант (фронтально). Учитель промовляє поняття, а учні пов’язують їх з опрацьованим на попередньому уроці матеріалом.
В. Підмогильний);
Г. Флобера, О. де Бальзака, В. Гюго);
ІІ. Цілевизначення і планування навчальної діяльності.
ІІІ. Реалізація мети.
1. Учитель. Тема роману В. Підмогильного – підкорення людиною міста. За жанром це урбаністичний роман.
Словникова робота. Учні читають та записують у зошити визначення з теорії літератури.
Урбаністичний роман – це великий за обсягом епічний твір, у якому порушується урбаністична проблематика, зображується місто, життя його мешканців.
2. Учитель.
Композиційно-стильові особливості:
Роман має два епіграфи: перший – слова з Талмуду: «Шість прикмет має людина: трьома подібна вона на тварину, а трьома на янгола: як тварина — людина їсть і п’є, як тварина — вона множиться і як тварина — викидає; як янгол — вона має розум, як янгол — ходить просто і як янгол — священною мовою розмовляє», а другий – слова Анатоля Франса: «Як можна бути вільним, Евкріте, коли маєш тіло?»
Соломія Павличко з цього приводу зазначала: «Він [автор] зробив тіло головним героєм «Міста» й висунув ідею двоїстості людини, яка складається з ангельського і тваринного начал. Герої Підмогильного страждають від роздвоєності між душею (розумом, інтелектуальною сферою) і тілом, статевим потягом. Гармонія між цими двома сферами дається важко. По суті, вона, на думку автора, неможлива».
Роман складається з двох частин. «Місто» визначаємо як твір психологічний. Письменник роздумує над феноменом людського буття, над тими суперечностями, що часто терзають кожного.
В ідеї завоювання міста автор відштовхується від класичної європейської традиції — показати підкорення міста людиною як об’єктивний шлях людської цивілізації.
3. Дослідження художнього твору за його назвою (додаток 1) з використанням мультимедійної презентації (додаток 2).
Дія роману відбувається довкола Степана Радченка. Це головний персонаж твору. Чому ж роман має назву «Місто»? Хто як образ важливіший: людина чи місто? Спробуємо з’ясувати.
МІСТО 1, а, сер. 1. Великий населений пункт; адміністративний, промисловий, торговий і культурний центр. Жила удова коло бучного міста, де бучнії будинки громоздилися, де сяли та виблискували церкви золотохресті (Марко Вовчок, I, 1955, 287); Я склав план реконструкції кількох площ і вулиць міста з метою його благоустрою (Олександр Довженко, I, 1958, 25).
2. заст. Місце, де відбувається базар (у 1 знач.). Піднялися на місто йти бублейниці, палянишниці і ті, що кухликами пшоно, а ложками олію продають (Квітка-Основ'яненко, II, 1956, 10); — Я трохи полежу, а ти побіжи на місто та купи хліба... (Михайло Коцюбинський, I, 1955, 133).
3. заст. Місцевість (у 1 знач.), місце (у 2 знач.). І де ходила, В яких то праведних містах, А в нас, сердешна, опочила (Тарас Шевченко, II, 1953, 19); Колись я мала той дівочий звичай, Як покидала край який надовго, Збирати квіти з наймиліших міст (Леся Українка, I, 1951, 102);
// Місце (у 7 знач.). З царем самим, либонь то знався [магнат], В дугу усякого він гнув, Аж поки то якась Зозуля Кого із міста не зіпхнула (Панас Мирний, V, 1955, 288).
МІСЦЕ́ВІСТЬ, вості, жін.
1. Яке-небудь місце, простір земної поверхні.
МІСЦЕ, я, сер.
2. перев. мн. Певна місцевість. Є місця — чувати: Круглий рік весна... (Павло Грабовський, I, 1959, 371); У нас була казкова сіножать на Десні. До самого кінця життя вона залишиться в моїй пам'яті як найкрасивіше місце на всій землі (Олександр Довженко, I, 1958, 12).
7. Службова посада.
Джерело: Словник української мови: в 11 томах. — Том 4, 1973. — Стор. 751.
Слова город та місто в одній цитаті з Іпатіївського літопису (запис під 1290 роком): Болеславоу же пришедшоу с братьєю своею, и вьЂха вь мЂсто, а в городъ нелзЂ бысть въЂхати ратнъıми, зане боряхоу крЂпко из него порокы и самострЂлы, тЂм же немощно бысть пристоупити к немоу. И сташа ωколо города, изъЂдаюче села.
И бысть Ђха в зажитье единою въздале ωт города. МьстичЂ же не бьяхоуся по Болесла†с горожанъı, но рекоша: «Кто сядеть княжити во Крако†то нашь князь».
Переклад Л. Махновця:
Коли ж Болеслав прийшов із братами своїми [до Кракова], то в’їхав він у місто, а в город не можна було в’їхати ратникам, бо кріпко боронилися [німці] із нього пороками і самострілами,— тим-то й не можна було піти приступом до нього, і стали вони довкола города, поїдаючи села.
І коли [Болеслав] одного разу поїхав добувати покорм подалі од города, то міщани не билися за Болеслава з городянами [залоги Індріха], а казали: «Хто сяде княжити в Кракові — той наш князь».
Відповідний фрагмент Острозького списку XVI ст.:
Отже, з давніх часів в українській мові місто — це не город. За поняттями наших предків, ми живемо саме в містах, у відкритих поселеннях, а не в городах за кріпосними валами; сучасна українська мова дуже точно передає цей смисловий відтінок, що зберігся принаймні з XIII ст.
Місто – (давн.)город, град; містечко, центр, столиця, мегаполіс.
Проблемне запитання: чи можлива заміна назви твору одним із синонімів? Спробуйте довести протилежні відповіді.
(Так, бо йдеться про Київ, а він до 1919 р. був і центром, і столицею, і мегаполісом.
Ні, бо автор використав поширений у світовій літературі сюжет підкорення міста як соціального і культурного середовища, а на початку ХХ ст. не лише Київ притягував провінціалів і селян. Рівень урбанізації був високим в Одесі, Харкові, Львові; окрім того, столицею в 1919-1934 рр. був Харків, а письменник змалював свідомо саме Київ).
Антонімів слово місто не має.
Проблемне запитання: чи є антонімами слова місто і село у контексті цього твору?
(Дехто вважає лексеми антонімами, але це не так. У значеннях цих слів немає протиставлення. Між містом і селом існує антагонізм, який і хотів зруйнувати Степан Радченко).
МІСТЯНИ́Н, а, чол., рідко. Житель міста. Оператор [кіно] хотів заспівати, як це полюбляють на природі містяни, але жінка заборонила, пояснивши, що в лісі галасувати не годиться, ліс вимагає тиші (Юрій Яновський, Мир, 1956, 145).
Словник української мови: в 11 томах. — Том 4, 1973. — Стор. 751.
МІЩАНИ́Н, а, чол. 1. У дореволюційній Росії — особа, що належала до міщанства. За панування царя Миколая 1-го на Західній Україні в одному повітовому місті жив міщанин Лемішка (Нечуй-Левицький, I, 1956, 172); Чути пісню було.. і в хатах заможніших міщан та ремісництва (О.Ільченко, Козацьк. роду.., 1958, 115). 2. перен. Людина з обмеженими дрібновласницькими інтересами і вузьким кругозором; обиватель. Буває й так, що на виробництві, в колективі, скрізь, де є громадський контроль, людина поводиться, нібито, бездоганно, а дома вона виявляє огидні риси міщанина.
Лексема містянин рідковживана, але не нова в сучасній українській мові. Слово зафіксоване «Словником української мови» (том 4) з ілюстрацією з твору Ю. Яновського «Мир». Мовознавець Олександр Пономарів пропонує запровадити слово містяни до активного літературного вжитку й заповнити прогалини в словотвірному гнізді.
Проблемне запитання: Степан Радченко став містянином чи міщанином (у другому значенні слова)? Укажіть прояви міщанства. Доведіть, що духовні інтереси переважили міщанські.
( Прояви міщанства:
Але! Степан Радченко не став міщанином, бо зумів поставити духовні інтереси над міщанськими. Він став у місті не міщанином, а містянином).
Цитата: «Людина не розкладається на добро і зло, на плюс і мінус, хоч би й як це зручно було для громадського вжитку». Отже, автор устами головного героя говорить нам, що людина складна, неоднозначна.
Мати міст руських. Так у княжих літописах називали Київ, який був найдавнішим містом, культурно-політичним і релігійним центром Київської Русі. Тут були резиденція князя, багато храмів і монастирів, найбільша бібліотека. Тепер іменування Києва матір’ю міст руських є нагадуванням про давню славну історію, велич і могутність.
Місту і світу. Здебільшого вислів цитується латинською мовою: «Urbi et orbi». Так традиційно адресуються послання Римських Пап. Під «містом» розуміється Рим, де знаходиться резиденція Папи. У сучасній мові вживається також як формула урочистого звертання, іноді набуваючи іронічного забарвлення.
Приїхала баба з міста, привезла вістей триста.
Іди в місто, там із дзвоном зустрічають.
Гриби ростуть у селі, а їх і в місті знають.
Місто - царство, а село - рай.
Що місто, то норов; що село, то звичай.
Ні в місті Богдан, ні в селі Селіфан.
Запитання: які із зворотів можна припасувати до твору В. Підмогильного?
(Мати міст руських, бо йдеться про Київ. Іди в місто, там із дзвоном зустрічають, бо Київ зустрів Степана і дзвоном церков, і дзвоном-дзенькотом трамваїв. Ні в місті Богдан, ні в селі Селіфан, бо таким Степан приїхав до Києва: село залишив, а в місті ще не прижився, одним словом, маргінал).
Наприклад, місто футуристичне і постмодерне.
Михайль Семенко
МІСТО (1914)
Трамваїв дзенькіт пухкання сурм
то приска міста гамірний сміх
нема в нім «вчора» нема задуми
немає стуми так рік у рік
гуде в мелодах і сяє в блисках
і безугавно у рухах тче
залізо цока слястить криця
в гіпнозних присках життя тече
Лілія Нижник
Місто (2013)
Місто не може всіх витримати,
Місту болять вже кістки.
Місту однакові вИтрати
І не болить йому "ти".
Місто ховає всі похибки
Під величезні бАнти.
Місту мости - майже прочерки-
В кожної свої пости.
Місто не бачить людини,
Місто торує зразки!
В нього похмурі картини,
Місту однаковий Ти...
Слайд 9. Розминка для пам’яті. Місто у програмі ЗНО.
Учень (випереджальне завдання). «Словник асоціативних означень іменників» наводить 95 означень до слова місто. З-поміж інших такі: велике, красиве, сучасне, гарне, багатолюдне, шумне, привітне, брудне, темне, індустріальне, неприємне, приємне, святкове, сіре, сумне, чуже, невідоме, нічне, фантастичне, похмуре, театральне, тепле, холодне, тривожне.
Частина перша
Учитель. У романі натрапимо на чималу кількість означень та метафор, якими автор очима головного героя охарактеризував місто.
(Він чужий місту, і все йому чуже (І).
Місто – прихована пастка. Вулиці, ліхтарі, вітрини крамниць, кіно, бруківка, трамваї – усе це лякає Степана. Горожани (містяни) – «старий порох», «розпусна черва», місто – сіре, важке болото, ненажерне(ІV).
«Місто чудне» (V).
(Не ненавидіти треба місто, а здобути.)
Літературознавець Г. Костюк стверджує, що такі, як Степан, повинні «завоювати і зробити своїм зрусифіковане українське місто».
Частина друга
(Місто бачив як могутній центр тяжіння. У ньому живуть люди – і вони всі різні (ІV)).
Усі ви плануєте вступати у виші, тому кожному доведеться підкоряти місто, відкривати місто, а головне – бачити в ньому людей і самими залишатися людьми за будь-яких обставин.
Що дає місто? (навчання, перспективи, розвиток (музеї, книгозбірні, книгарні, виставки тощо), працевлаштування, розваги, знайомства, мобілізує, прискорює темп життя).
Недоліки (мінуси) міста: надокучає, балує, розбещує, виснажує, розлучає, робить людину самотньою тощо.
Домашнє завдання. На наступному уроці ми говоритимемо про Степана Радченка крізь призму епіграфів до твору, з’ясуємо роль жіночих образів. Удома зробити закладки або виписати цитати для характеристики образів (обов’язково), написати есе «Що вміє місто?» (за бажанням).
ІV. Рефлексія та оцінювання.
Учитель пропонує учням у довільній формі (текст, таблиця, схема, ментальна карта, кластер тощо) записати ключові поняття, що відображають тему уроку. Учні зачитують, доповнюють свої нотатки.
Методичний коментар. Кожен учитель може по-різному застосувати на практиці дану модель: дати випереджальні завдання, розподілити їх за рівнями навченості учнів класу, оформити як проект, виконати презентацію тощо.
Додаток 1
«Музей одного слова» - новий і цікавий метод аналізу твору за його назвою. Заголовок – це перший знак твору, ключове слово тексту.
Мета застосування методу «Музей одного слова»:
Метод «Музей одного слова»
(модель аналізу художнього твору за назвою, методичні рекомендації
М. М. Кондирєвої)
Додаток 2