Тема: Іменники - синоніми, іменники - антоніми Багатозначні іменники.
Мета: Удосконалювати вміння вживати в мові іменники – синоніми, іменники – антоніми, як засіб увиразнення мовлення. Вміти влучно використовувати слова в прямому і переносному значенні, застосовувати в мовленні багатозначні іменники. Показати їх роль в народних прислів’ях, приказках. Розвивати в учнів мовленнєве чуття, культуру мовлення, формувати вміння вибирати з ряду синонімів ті іменники, які відповідають змісту висловлювання. Виховувати любов до рідної мови, колориту, влучності в доборі висловів.
Тип уроку: комбінований
Обладнання: Схема – опора «Іменник», магнітофон ( аудіо запис), електронна презентація «Іменники – синоніми, антоніми», картки для роботи в групах, парах.
Хід уроку
I. Організація класу до роботи.
Ось дзвінок нам дав сигнал –
Працювати час настав.
Тож і ми часу не гаймо,
Урок мови починаймо.
Вправа «Очікування» (що я очікую від уроку)
- Як ви вважаєте, яка пора року найщедріша, найбагатша?
- І ось в класі щось зашаруділо. Так, це осінні,пожовклі кленові листочки шепочуться між собою і я бачу, що це дерево з’явилося у нас в класі не спроста, це мабуть мова нам цікаві завдання принесла. А чи бачите ви, що листочки ледь
тримаються, вітерець їх ледь торкне і почнуть вони кружляти в осінній заметілі. А ось і перший листочок, яке ж він нам приніс завдання? ( загадка)
II. Актуалізація опорних знань.
1.Перший листочок . Відгадай загадку
- Хто ти? Що? Твоє ім’я?
Іменна моя сім’я.
Знають всіх в ній поіменно,
А зовуть сім’ю … (іменник)
2. Робота з індивідуальними картками
Ось шурхотить наступний листочок.
а) Хвилинка каліграфії (пра, ац, ця). Утворіть слово, запишіть його.
- А може хтось з вас знає прислів’я про працю?
Праця робить людину розумною.
Землю красить сонце, а людину – праця.
Пташку пізнають по польоту, а людину по роботі.
- А ось ще одне завдання на листочку:
Скласти прислів’я, яке щойно пороздував легенький осінній вітерець.
Марнує, годує, людину, а, лінь, праця.
( Праця людину годує, а лінь марнує.)
- Підкресліть головні слова у реченні. (Праця, лінь).
- Діти, а яка особливість цих слів у прислів’ї ? (протилежність за значенням).
- Як називаються слова , що мають протилежне значення? (Антоніми).
III. Повідомлення теми і мети уроку
Сьогодні ми будемо продовжувати знайомитися з іменниками – антоніми, синонімами і дізнаємось про багатозначність слів.
IY. Вивчення нового матеріалу
1. Зашарудів листочок з новим завданням.
Робота в групах. Дібрати антоніми, записати в зошит.(за картками)
2. Фізкультхвилинка.
3. А цей листочок просить попрацювати над синонімами. Самостійна диференційована робота.(завдання на слайді)
Вибрати найбільш влучне слово із синонімічного ряду іменників:
їжа, страва, харч, корм, пожива.
Восени люди заготовляють для тварин -------------- . (корм).
Комахи під корою дерев знаходять ------------------. ( поживу).
У дорогу турист взяв із собою -------------- . ( їжу).
То яке значення мають в мовленні іменники – синоніми та антоніми? (Вони дають можливість найточніше, найвиразніше і найвлучніше висловлювати свою думку).
Y. Закріплення й узагальнення вивченого матеріалу
1.Колективна робота. Заміни словосполучення найбільш влучним іменником – синонімом.
Восени падає листя - ------------- (листопад).
Сильний дощ - ------------- ( злива).
Дрібний осінній дощ - ------------- ( мряка)
2. Робота в групах. Заміни словосполучення найбільш влучним іменником – синонімом.(на картках)
3. Гра «Печена картопля»
4. Ознайомлення із багатозначними словами.
а) Робота за малюнками на слайдах :
( дві лисички – тварини) (лисички – гриби)
( сонечко - комаха) ( сонечко на небі), коса, ключ
б) коментований запис багатозначних слів.
YI. Підсумок уроку.
1. Гра «6 цеглинок»: за кольором побудуйте пірамідку, порівняйте правильність за зразком.(на дошці таблиця кольорів). Слова для гри: радість, смуток, журба, золоте серце, кришталева ваза, голка.
2. На слайді «Молодці! Гарна робота»
3. Рефлексія. «Я навчився… я зрозумів… тепер я можу…мені було важко…»
YII. Домашнє завдання
Вправа 96 (На вибір: завдання 2 або 3)