урок в 3 класі на тему "Іменники синоніми та антоніми"

Про матеріал
Урок має мету: удосконалювати вміння вживати в мові іменники – синоніми, іменники – антоніми, як засіб увиразнення мовлення. Вміти влучно використовувати слова в прямому і переносному значенні, застосовувати в мовленні багатозначні іменники. Показати їх роль в народних прислів’ях, приказках. Розвивати в учнів мовленнєве чуття, культуру мовлення, формувати вміння вибирати з ряду синонімів ті іменники, які відповідають змісту висловлювання. Виховувати любов до рідної мови, влучності в доборі висловів.
Перегляд файлу

Тема:   Іменники  - синоніми, іменники  - антоніми  Багатозначні іменники.

 Мета:  Удосконалювати вміння вживати в мові іменники – синоніми, іменники – антоніми, як засіб увиразнення мовлення. Вміти  влучно використовувати слова в прямому і переносному  значенні, застосовувати в мовленні багатозначні іменники.   Показати їх роль в народних прислів’ях, приказках.  Розвивати в учнів мовленнєве чуття, культуру мовлення, формувати вміння вибирати з ряду синонімів ті іменники, які  відповідають змісту висловлювання.  Виховувати любов до  рідної  мови, колориту, влучності в   доборі висловів.

 Тип уроку:  комбінований

 Обладнання:  Схема – опора «Іменник»,  магнітофон ( аудіо запис), електронна презентація «Іменники – синоніми, антоніми», картки для роботи в групах, парах.

 

                               Хід уроку

            I. Організація класу до роботи.

                 Ось дзвінок нам дав сигнал –

                  Працювати час настав.

                  Тож і ми часу не гаймо,

                   Урок мови починаймо.

 Вправа «Очікування» (що я очікую від уроку)

                -          Як ви вважаєте, яка пора року найщедріша, найбагатша?

-  І ось в класі щось зашаруділо. Так, це осінні,пожовклі кленові листочки шепочуться між собою і я бачу, що це дерево з’явилося у нас в класі не спроста, це мабуть мова  нам цікаві завдання принесла. А чи бачите ви, що листочки ледь

 тримаються, вітерець їх ледь торкне і почнуть вони кружляти в  осінній заметілі. А ось і перший листочок, яке ж він  нам приніс  завдання?          ( загадка)

  II. Актуалізація опорних знань.

1.Перший листочок . Відгадай загадку   

-          Хто ти? Що? Твоє ім’я?

Іменна моя сім’я.

Знають всіх в ній поіменно,

А зовуть сім’ю  … (іменник)

2. Робота з індивідуальними картками

     Ось шурхотить наступний листочок.

а)    Хвилинка каліграфії (пра, ац, ця). Утворіть слово, запишіть його.

 - А може хтось з вас знає прислів’я про працю?

          Праця робить людину розумною.

         Землю красить сонце, а людину – праця.  

         Пташку пізнають по польоту, а людину по роботі.

-  А ось ще одне завдання на листочку:

Скласти прислів’я, яке щойно пороздував легенький осінній вітерець.

Марнує, годує, людину, а, лінь, праця.

( Праця людину годує, а лінь марнує.)

 -          Підкресліть головні слова у реченні. (Праця, лінь).

-          Діти, а яка особливість  цих слів у прислів’ї ?  (протилежність за значенням).

-          Як називаються слова , що мають протилежне значення?  (Антоніми).

III. Повідомлення теми і мети уроку                      

Сьогодні ми будемо продовжувати знайомитися з іменниками – антоніми, синонімами і дізнаємось про багатозначність слів.

 IY. Вивчення нового матеріалу                    

1.      Зашарудів листочок з новим завданням.

Робота в групах. Дібрати антоніми, записати в зошит.(за картками)

 2. Фізкультхвилинка.

3.  А цей листочок просить попрацювати над синонімами.  Самостійна диференційована робота.(завдання на слайді)

Вибрати найбільш влучне слово із синонімічного ряду іменників:

їжа, страва, харч, корм, пожива.

Восени люди заготовляють для тварин  -------------- .  (корм).

Комахи під корою дерев знаходять  ------------------.  ( поживу).

У дорогу турист взяв із собою   -------------- . ( їжу).

      То яке значення мають в мовленні іменники – синоніми та антоніми?   (Вони дають можливість найточніше, найвиразніше і найвлучніше  висловлювати свою думку).

Y. Закріплення й узагальнення вивченого матеріалу

 1.Колективна робота. Заміни словосполучення найбільш влучним іменником – синонімом.

 Восени падає листя  -  -------------  (листопад).

Сильний дощ  -    -------------  ( злива).

Дрібний осінній дощ  - ------------- ( мряка)

  2. Робота в групах. Заміни словосполучення найбільш влучним іменником – синонімом.(на картках)

 3. Гра «Печена картопля»

  • На якому полі не можна посіяти  пшеницю?
  • З якого крану не потече вода?
  • Який ключ долітає до неба?
  • Яка ручка допоможе відкрити двері?
  • Яка ручка напише листа?
  • Яке сонечко врятує від тлі?
  • Який лист розфарбував жовтень?
  • Якою голкою не пошиєш сорочку? Як можна назвати ці слова?

4.  Ознайомлення із багатозначними словами.

а) Робота за малюнками на слайдах :

( дві лисички – тварини) (лисички – гриби)

( сонечко  - комаха)  ( сонечко на небі), коса, ключ

б) коментований запис багатозначних слів.

   YI. Підсумок уроку.

1.  Гра «6 цеглинок»: за кольором побудуйте пірамідку, порівняйте правильність за зразком.(на дошці таблиця кольорів). Слова для гри: радість, смуток, журба, золоте серце, кришталева ваза, голка.

2. На слайді «Молодці! Гарна робота»

3. Рефлексія. «Я навчився… я зрозумів… тепер я можу…мені було важко…»

 YII. Домашнє завдання

Вправа   96 (На вибір: завдання 2 або 3)

 

docx
Додано
31 травня 2020
Переглядів
2214
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку