ГОВОРИМО — СЛУХАЄМО,ЧИТАЄМО — ПИШЕМО
(ВІДНОВЛЕННЯ ДЕФОРМОВАНИХ РЕЧЕНЬ)
Зінтегровані теми уроків:
Мета. Встановити взаємозв'язки між змінами в неживій та живій природі; розширювати уявлення про поняття птахи; ознайомити учнів із зимуючими птахами своєї місцевості; вчити дітей будувати речення, збагачувати словниковий запас образними виразами; вдосконалювати навички виразного читання, навички чітко і повно відповідати на запитання; вчити будувати описи за малюнками; розвивати усне мовлення учнів; розвивати вміння спостерігати за птахами, що зимують; виховувати любов і бережливе ставлення до навколишнього середовища, , зокрема до птахів узимку.
Обладнання. Малюнки пташок (горобці, синиці, сорока, ворона, дятел, шишкар); картини "Пташина їдальня", "Зима", «Зима в лісі»; фотографії зимових пейзажів; роздатковий матеріал — обладнання для годівнички (папір, ножиці), таблиці.
Хід уроку
I. Організаційний момент.
Продзвенів уже дзвінок,
Починається урок.
Він зимовий і цікавий,
Тож гостей зібрав чимало.
Повернімось до гостей,
Привітаймось „Добрий день!”
-- Сьогодні ми почнемо наш урок з посмішки. Поверніться один до одного, посміхніться і побажайте один одному успіхів, щоб урок відбувався у теплій, дружній атмосфері, адже якщо хочеш, щоб життя тобі усміхнулося,— спочатку усміхнися сам життю.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності, повідомлення теми і завдань уроку
— Ще зовсім недавно ми бродили осіннім лісом. Під ногами шурхотіло опале листя, сумну пісню співали птахи.
А сьогодні — під теплою білою ковдрою сплять деревця і травинки, не. чути співу птахів.
Чудо-сани пролетіли,
Скакуни в тих санях білі.
В санях тих сидить цариця
Білокоса, білолиця.
Рукавом махне —
Сріблом всюди вкриє все! (Зима)
* Довідкове бюро*
Зима – в індоєвропейській мові означає холодна і неприємна пора.
Сьогодні на уроці ми з вами помандруємо у казковий світ зими.
На уроці ми:
— Діти, ви, вже, напевно, здогадались, що поговоримо сьогодні про
зиму. Але не тільки.
Як ви гадаєте, які результати ми очікуватимемо з уроку? Відповідь починайте так: «Цей урок навчить мене...». (Відновлювати деформовані речення, будувати описи, складати розповіді про враження від побаченого. Дізнатися про життя птахів взимку;розв'язати проблеми пернатих, що зимують у нашій місцевості...)
— Наприкінці уроку ми перевіримо, чи досягли цієї мети.
IIІ. Актуалізація опорних знань.
1. - А зараз подивіться у віконце і розкажіть, будь ласка, про сьогоднішній день. („Мікрофон”)
2. - Послухайте уривок опису природи і подумайте, яку пору року він
змальовує.
Мороз тріщить і колеться,
Снігами все вкрива.
Не гріє ясне сонечко
Бо вже давно... (зима).
- Назвіть, які зимові місяці ви знаєте. Які зміни відбулися у природі із настанням зими? (Дні стають коротшими, ночі довшими, небо вкривається сірими хмарами.)
Складемо павутинку до слова зима.
Мороз Сніг Іній
Хуртовина Зима Сіре небо
Водойми скуті льодом
3. Робота за картиною.
—Які птахи не залишили нас взимку? (Снігурі, синиці, сороки, ворони, галки, сойки, дятли, шишкарі, голуби)
4. Постановка проблеми. Розповідь учителя.
— Йдучи вулицею, я спостерігала за клопотами пернатих. В певну мить відчула чи то зрозуміла їх мову. Мені здалося, що птахи зверталися до нас так: «Люди, будь ласка, зверніть на нас увагу, розкажіть про нас усім, зрозумійте наші проблеми, допоможіть!».
— Чи виконаємо ми прохання птахів? (Так)
— Діти, а як можна допомогти цим пташкам? Відповідь на це питання ви
отримаєте на сьогоднішньому уроці.
IV. Робота з мовним матеріалом.
1. Завдання 1 (зошит, с. 22).
а) Відгадування загадки.
За вікнами летить сніжок,
Піднялася віхола,
Але бачу я пташок,
Що сидять під стріхою.
Чив-чив-чив! Чив-чив-чив!
Хто співати їх навчив?
Сірі пташенята ці
Звуться, діти,... (Горобці).
б) Розгляд ілюстрації, на якій зображено горобців узимку.
в) Робота над загадкою.
г) Складання речень.
Діти, допомагайте братам своїм меншим!
Діти, виготовте годівнички для пташок!
Учні, любіть птахів!
ґ) Запис речень у зошит.
Фізкультхвилинка.
Плавно руки підіймаємо,
Наче крила махаємо.
Ми, як птахи, політали
І за парти посідали.
2. Завдання 2 (зошит, с. 23).
а) Розгляд малюнка у зошиті (с. 23).
б) Відповіді на питання:
* Довідкове бюро
Снігур
Снігурі живляться бруньками й насінням дерев та кущів, ягодами горобини. Вони прилітають із північних країв до нас пізньої осені і оселяються недалеко від людського житла.
Прислів'я
• Снігур на крилах приносить до нас зиму.
Вірш
Подивись — у дворі
В чорних шапках снігурі.
Ще й червоні фартушки
Одягли собі пташки.
Значить, сніг і холоди
Наближаються сюди.
Снігурами через те їх тепер ви і звете.
Синичка
Синички і взимку знищують шкідливих комах під корою дерев, кущів. Ніде комаха не сховається від гострого зору синички.
За добу синичка з'їдає стільки ж комах, скільки важить сама.
Шишкар
Шишкарі живуть на ялинах і соснових деревах. Завдяки закрученій формі
дзьоба, вони дістають із шишок насінини для харчування. Самки — червоного кольору, самці — зеленого. Вони взимку будують гнізда, прикривають
його і виводять пташенят.
Горобець
Загадка
Маленький хлопчик у сірій свитинці по дворах стрибає, крихти збирає. (Горобець)
Хто не знає зухвалих, сміливих і розумних пташок, що живуть у багатолюдних місцях. їх називають осілими. Вони — всеїдні, тому переселяються ближче до людини, де їм легше знайти поживу. Вони дуже дбайливі батьки.
Вірш
Чів-чів-чів! Я нікуди не втікаю
І ніде не відлітаю.
Все живу біля оселі
Чи то в місті, чи в селі.
Завжди щось знайду собі:
Крихту хліба чи зерняток,
Десь розсипане пшоно,
Недоїдений шматочок
Булки, сиру — так воно.
Ворони
Ворони селяться серед полів, лук та в людних місцях. Ворона — птах дуже обережний і розумний. Вона . всеїдна, але надає перевагу тваринній їжі. У нашій місцевості зимують 6 видів птахів із родини воронових: ворона сіра, сорока, галка, сойка, грак, крук (в лісах).
— Як ви допомагаєте птахам взимку?
в) Підсумок.
— Молодці, діти, я бачу, що ви всі допомагаєте пташкам взимку.
3. Доповнення речень словами з довідок (завдання 3, зошит, с. 23).
а) Прочитати завдання.
б) Прочитати слова для довідок.
в) Бесіда.
г) Запис слів у зошит.
4. Вивчення скоромовки (завдання 4, зошит, с. 23).
а) Прочитати скоромовку.
б) Повторити за вчителем у повільному темпі.
в) Читання у швидшому темпі.
г) Відпрацювання швидкості вимови скоромовки.
ґ) Конкурс на краще читання скоромовки.
V. Робота з деформованим текстом (завдання 5, зошит, с. 24).
1. Розгляд ілюстрації "Пташина їдальня " і бесіда.
2. Читання слів, записаних у зошиті в рядках.
5. Складання речень зі слів першого, другого і т.д. рядків.
Пташки взимку бувають голодними. Я зробив для них годівницю. Наносив туди різних зернят. Пташки були дуже раді.
VІ. Виготовлення годівничок із заготовок.
- Діти, чи хотіли б ви допомогти птахам пережити холодну морозну зиму?
У вас на партах лежать заготовки для годівничок. Розріжте їх по червоних лініях, склейте. Прив’яжіть мотузочки. Годівничка готова!
VІІ. Підсумок уроку,
Інтегрований урок
розвитку зв’язного мовлення
у 2 класі
Бондар Т.М.
Ушомирська гімназія