Тема уроку: Координатний промінь. Шкала.
Мета уроку:
навчальна: сформувати поняття про координатний промінь і його елементи; сформувати поняття шкали; формувати вміння знаходити ціну поділки, знаходити число, що відповідає певній точці шкали, використовувати шкали на різних вимірювальних приладах для вимірювання величин; домогтися засвоєння відповідної термінології («координатний промінь», «початок відліку», «одиничний відрізок», «координата точки»); сформувати вміння позначати натуральні числа на координатному промені;
розвивальна: формувати вміння використовувати власний життєвий досвід у нових ситуаціях;
виховна: створювати позитивне відношення до навчання, показувати зв’зок з повсякденним життям
Тип уроку: засвоєння нових знань і вмінь.
Хід уроку
I. Організаційний етап.
Перевірити готовність класу до уроку. Налаштування на роботу.
II. Перевірка домашнього завдання.
Аналіз домашніх завдань надісланих в Classroom.
Короткий діалог з учнями .
ІІІ. Актуалізація опрних знань учнів.
Завдання за малюнками (демонстрація презентації в Meet)
III. Формулювання мети і завдань уроку.
Запитання : «За допомогою якого приладу можна виміряти довжину відрізка, зображеного в зошиті або на дошці?» Звичайно, учні відповідають, що за допомогою лінійки.
Завдання .
Розгляньте лінійку та скажіть з чого вона складається . Що ви бачите ,не тільки на лінійці, а й на інших приладах. (Демонстрація відеоролика )
https://www.youtube.com/watch?v=Gut4eKx8Jzc
Запитання:
1. Які ви знаєте величини?
2. У яких одиницях вимірюють:
а) довжину; б) масу; в) час; г) температуру; д) швидкість?
3. Як називають прилад, яким вимірюють:
а) довжину; б) масу; в) час; г) температуру; д) швидкість?
V. Сприймання і засвоєння навчального матеріалу.
Накреслимо промінь ОХ горизонтально вправо від точки О і за пишемо біля його початку число 0
Виберемо будь-який відрізок АВ, довжину якого візьмемо за одиницю. Такий відрізок називають одиничним відрізком. Відкладемо від початку променя відрізок ОК, що дорівнює одиничному відрізку. Проти точки К запишемо число 1. Кажуть, що точка К відповідає
числу 1, або число 1 зображено точкою К. Коротко це записують так: К(1). Число 1 називають координатою точки К.
Щоб зобразити на промені число 2, треба відкласти від початку променя один за одним два одиничних відрізки, число 3 — три одиничних відрізки і т. д. Таким чином, кожному натуральному числу і числу 0 відповідає одна певна точка променя ОХ. Отримали координатний промінь. Точку О, що відповідає початку координатного.
Якщо точка L на промені відповідає числу 6 (Робота з підручником мал. 53), то довжина відрізка OL дорівнює 6 одиниць.
Координатний промінь дає змогу порівнювати натуральні числа. Якщо координатний промінь спрямований зліва направо, то з двох натуральних чисел більшому відповідає точка, яка лежить праворуч, а меншому — ліворуч.
Приклад 1. 2 < 5, оскільки точка А(2) лежить ліворуч від точки В(5) (мал. 54).
Приклад 2. На малюнку 55 точками позначено натуральні числа х, при яких нерівність х < 5 буде правильною.
Довжини відрізків вимірюють лінійкою з великими і малими поділками (мал. 56). Вони розбивають лінійку на однакові частини. Довжині кожної поділки відповідає певна одиниця вимірювання. Наприклад, на лінійці, зображеній на малюнку 56, великій поділці відповідає 1 см, а малій — 1 мм.
Систему таких поділок разом з відповідними числами називають шкалою. Шкали бувають не лише на лінійках, вони можуть бути різної форми. На малюнку 57 зображено шкалу кімнатного термометра. Кожна його поділка відповідає одному градусу за Цельсієм (пишуть 1 °С). Термометр показує 18 °С. Координатний промінь, лінійка, кімнатний термометр — приклади прямолінійних шкал.
Шкали годинника (мал. 58), спідометра (мал. 59) — криволінійні.
Щоб прочитати показники на шкалі, треба знати ціну поділки. Так, на малюнку 59 між числами 20 і 40 — чотири поділки. Тому ціна однієї поділки: (40 – 20) : 4 = 5.
VI. Формування вмінь.
Виконання вправ
№1 №2
Запиши показники термометрів
№3 Накресли координатний промінь з початком у точці О. За одиничний візьми відрізок завдовжки 1 см. Познач на промені точки А, В, С, D, якщо ОА = 5 см, ОВ = 8 см, ОС = 2 см, OD = 4 см. Яким числам відповідають точки А, В, С і D?
№4
VII. Підсумки уроку.
Запитання до класу:
Що ми сьогодні дізналися?
Що сподобалося на уроці? Де і коли виникли труднощі?
VIII. Домашнє завдання.
Classroom
Опрацювати § 18 ст. 104 – 106
Запитання на ст.106
Виконати № 676 , 678, 680.
Допомогою у вивченні стануть навчальні відеоролики
та презентація уроку
Конспект уроку
з математики
в 5 класі
вчительки математики
Озерської філії
КЗ «Павлівський ліцей «Гранд»
Тютюнник І.Є.