Мета уроку: сформувати в учнів розуміння поняття прямокутника, вміння знаходити їх периметри, розпізнавати їх серед інших геометричних фігур; розвивати просторову уяву, увагу, пам'ять; виховувати акуратність, посидючість. Очікувані результати: учні повинні мати уявлення про такі геометричні фігури, як прямокутник, квадрат; уміти розпізнавати їх серед інших геометричних фігур, знаходити їх периметри, розв'язувати завдання, що пов'язані з прямокутником, квадратом.
Урок 5 клас
Прямокутник
Мета уроку: сформувати в учнів розуміння поняття прямокутника, вміння знаходити їх периметри, розпізнавати їх серед інших геометричних фігур; розвивати просторову уяву, увагу, пам’ять; виховувати акуратність, посидючість.
Очікувані результати: учні повинні мати уявлення про такі геометричні фігури, як прямокутник, квадрат; уміти розпізнавати їх серед інших геометричних фігур, знаходити їх периметри, розв’язувати завдання, що пов’язані з прямокутником, квадратом.
Обладнання: підручник, роздавальний матеріал
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Хід уроку
■ I. Організаційний етап
▪ Привітання
▪ Перевірка присутності учнів
▪ Перевірка готовності учнів та кабінету до уроку
■ II. Перевірка домашнього завдання
Вибірково перевірити завдання за бажанням учнів.
■ IV. Формулювання мети й завдань уроку; мотивація навчальної діяльності
▪ Оголошення теми уроку
▪ Формулювання разом із учнями мети й завдань уроку
▪ Мотивація навчальної діяльності
Із такими геометричними фігурами, як прямокутник і квадрат, ви вже знайомі. Сьогодні пригадаємо всі відомості про них та поглянемо на ці фігури як на многокутники. Зверніть увагу, що прямокутник і квадрат — це також многокутники, зокрема чотирикутники. Ми повинні зрозуміти, що про властивості многокутника можна судити не тільки за кількістю кутів, а й за їх видом.
■ V. Актуалізація опорних знань
▪ Фронтальне опитування
1. Назвіть фігури, зображені на рис. 3.
Рис. 3
2. Яка з фігур на рисунку зайва?
3. Скільки сантиметрів міститься в: 1 дм, 1 м 1 дм, 3 м 2 дм, 10 мм?
4. Скільки прямокутників на рис. 4?
■ VI. Засвоєння нових знань
1. Прямокутник.
Розглянемо чотирикутник, у якого всі кути прямі (див. рис. 5). Цей чотирикутник називають прямокутником. Ця фігура добре вам знайома ще з початкової школи. Сусідні сторони прямокутника називають довжиною і шириною. Протилежні сторони прямокутника рівні.
Рис. 5
; .
.
2. Квадрат.
Якщо у прямокутника всі сторони рівні, то він називається квадратом.
На рис. 6 . .
Рис. 6
3. Периметр прямокутника, квадрата.
Нехай довжина прямокутника a, ширина — b, тоді його периметр обчислюється за формулою , а якщо сторона квадрата дорівнює a, то його периметр обчислюється за формулою , оскільки периметр — це сума довжин усіх сторін многокутника.
■ VII. Первинне закріплення знань
▪ Виконання усних вправ
1. Знайдіть периметр квадрата, сторона якого дорівнює:
а) 4 см; б) 5 дм; в) 10 м.
2. Знайдіть периметр прямокутника зі сторонами a і b, якщо:
а) см, см; б) м, м.
3. Знайдіть сторону квадрата, якщо його периметр дорівнює:
а) 36 см; б) 400 дм.
4. Знайдіть довжину прямокутника, якщо його ширина становить 4 см, а периметр — 18 см.
▪ Робота учнів біля дошки
Підручник _____________________________________________________________
▪ Індивідуальна робота за карткою
Картка
1. Знайдіть периметр прямокутника, одна сторона якого дорівнює 26 см, а друга — 32 см.
2. Знайдіть периметр прямокутника, одна сторона якого дорівнює 11 см, а друга — в 3 рази довша.
3. Довжина сторони квадрата дорівнює 15 см. Знайдіть:
а) суму периметрів п’яти таких квадратів; б) периметр квадрата, отриманого з чотирьох таких квадратів, прикладених один до одного.
Розв’язання до картки
1. (см).
Відповідь: 116 см.
2. 1) (см) — довжина другої сторони прямокутника;
2) (см).
Відповідь: 88 см.
3. а) 1) (см) — периметр квадрата;
2) (см) — сума периметрів п’яти таких квадратів;
б) Див. рис. 7.
Рис. 7
1) (см) — довжина сторони нового квадрата;
2) (см) — периметр нового квадрата.
Відповідь: 300 см; 120 см.
Перевірити й оцінити кілька робіт за бажанням учнів.
■ VIII. Підбиття підсумків уроку
▪ Фронтальне опитування
1. Який чотирикутник називають прямокутником?
2. Яку фігуру називають квадратом?
3. За якою формулою обчислюють периметр квадрата; периметр прямокутника?
■ IХ. Домашнє завдання, інструктаж щодо його виконання
▪ Завдання для всього класу
Підручник _____________________________________________________________
1