Тема уроку. Географічне положення материка Північна Америка. Історія відкриття.
Мета уроку: виявити особливості фізико- географічного положення материка. Навчальна: ознайомити учнів із загальними відомостями про материк, сприяти засвоєнню знань про основні риси географічного положення Північної Америки, продовжувати формувати практичні навички учнів працювати з картами атласів, з типовими планами-алгоритмами, аналізувати, виявляти закономірності , встановлювати причинно-наслідкові зв’ язки, робити висновки; Виховна: розвивати вміння працювати в колективі, виховувати культуру спілкування, самостійність, розвивати інтерес до вивчення теми на прикладі Північної Америки; Розвивальна: розвивати мислення учнів, пізнавальний інтерес, використовуючи проблемні ситуації, скласти умови для розвитку навичок учнів уявляти повідомлене, враховуючи вимоги до компетентносно-орієнтовного завдання, виділяти головне, робити висновки.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу
Обладнання: атласи, фізична карта півкуль, контурна карта, компьютер, проектор, портрети дослідників материка (Х.Колумб, В.Берінг, Дж.Кабот)
Опорні та базові поняття: материк, географічні координати, особливості природи,
пов ‘язані з ФГП материка
Діяльність учнів: виконання практичної роботи з використанням карт атласів і типового плану-алгоритму; розв’язання проблеми уроку, робота з контурною картою, ведення записів у робочому зошиті
Зміст уроку.
І. Організаційний момент
– Я бачу ви уважні і готові до роботи. Перевірте , щоб нічого зайвого не було на парті, крім робочого зошита, атлас, контурна карта, олівці, підручник,
ІІ. Актуалізація опорних знань , умінь, навичок учнів
ІІІ. Мотивація пізнавальної діяльності
-Яку велику тему вивчаємо на протязі багатьох уроків? Пригадайте, що таке материк?
(великі масштабні ділянки суходолу з усіх боків оточені водою)
-Скільки материків на Земній кулі? (6)
-Скільки частин світу? Які?
-Які материки відносяться до південної півкулі? До північної?
-Охарактеризуйте одним словом материк Африку? (найтепліший), Австралію? Антарктиду? Південну Америку?
-Наступний материк, який ми починаємо вивчати теж можна охарактеризувати багатьма словами з додаванням префікса най-:
-На цьому материку знаходиться безліч унікальних природних об ‘єктів, що не мають собі подібних у світі і я пропоную зараз подивитися і подумати, який це материк? (одна з найбільших карстових печер у світі (Мамонтова), найбільша кількість великих озер ( Великі озера-5), найбільший зелений острів світу, який повністю вкритий льодом ( Гренландія), найбільша кількість діючих гейзерів (Єллоустонський нац. Парк), найповноводніший водоспад світу (Ніагарський), найбільші країни світу (США, Канада), найвище у світі дерево (секвоя), найзагадковіші острова або острова « диявола» на Землі, де дуже часто зникають об`єкти ( Бермудський трикутник), найбільша кількість торнадо, найдіючий влк Ісалько, який діє безперервно 200 років, найцікавіше море без берегів (Саргасове).
Презентація до уроку
– Це материк –Північна Америка
-Отже, ми довго мандрували по південній півкулі і сьогодні я вас запрошую в нашу рідну північну півкулю, а саме до материка –Північна Америка, яка разом з Південною утворює частину світу. Яку? (Америка)
-Запишемо тему уроку.
-Подумайте, якщо ми не знаємо місцезнаходження материка на карті, яке в такому випадку ставимо питання? (де?)
-За допомогою якого питання можно виявити дослідників материка? (хто?)
–Якщо нам потрібно встановити особливості природи материка, яке поставимо питання?
(які?)
-Отже, на протязі уроку ми повинні дати відповіді на питання
Де знаходиться материк?
Хто відкрив і досяг берегів материка?
Які особливості материка?
-Яку мету ми повинні досягти при першому знайомстві з материком?
(Виявити особливості фізико-географічного положення материка Північна Америка)
IV. Вивчення нового матеріалу
4 Площа материка 2Положення материка відносно екватора, нульового меридіану 5Положення материка відносно тропіків, полярного кола. 1Крайні точки, їх координати. 3Протяжність материка з півночі на південь та з заходу на схід в градусах и кілометрах. 7Положення материка по відношенню до морів і океанів. 8 Характер контуру берегів: затоки , протоки, острова, півострова, архипелаг 6Положення материка до інших материків 9Історія відкриття і дослідження
Які джерела будемо використовувати, характеризуючи материк? (атлас, фізичну карту світу)
-на партах у вас є план характеристики материка
-перше що нас цікавить –це площа.знайдіть в атласах площу? (24 млн км2, 3 місце у світі)
( запис на дошці і в зошиті)
Визначимо положення стосовно головних ліній на карті. Які це лінії? (екватор-пн, пн. тропік-перетинає-жарко і сухо, полярне коло перетинає-холодно і сухо, нульовий-зх.)
-визначимо крайні точки, запишіть в зошит ( 2 учня біля дошки)
Пн.-м. Мерчісон 72 пн.ш., 95 зх.д.
Пд.-м. Мар`ято 7 пн.ш., 81 зх.д.
Сх.-м. Сент-Чарльз 52 пн.ш.,56 зх.д.
Зх.- м. Принца Уельського 66 пн.ш.,168 зх.д.
Визначимо географічні координати, дані запишіть в легенду карти ( учні диктують дані)
Форму якої геометричної фігури нагадує материк?
В якому напрямку більша протяжність : з пн. на пд. чи з зх. на сх.?
Визначити протяжність материка з заходу на схід за паралеллю 40 пн.ш. (додатково 60 паралелі)
124зх.д-74 зх.д=50 *85.4=4270км 1учень
Визначити протяжність з півночі на південь за меридіаном 100 зх.д. (додатково 120 меридіану)
68пн.ш-17пн.ш=51*111км=5661км
Далі будемо працювати з контурною картою.
Нагадайте, як працювати з контурною картою? (наносимо об`єкти охайно олівцем або чорною пастою, в тому напрямку, як розташован о` єкт) (вчитель показує на карті, учні наносять)
Нанесемо крайні точки
Покажіть, які океани омивають материк, нанесіть на контурну карту ( Атлантичний, Тихий, Північно-Льодовитий), моря-нанести на контурну карту: Карибське, Берингове, Баффіна, Бофорта;
Затоки: Гудзонова, Мексиканська, Каліфорнійська, Аляска.
Півострови: Численні півострови Північної Америки названі іспанцями. Так, у перекладі з іспанської Каліфорнія означає розпечені гори, Лабрадор – країна робітників, Флорида – країна квітів. Юкатан означає я вас не розумію. На запитання іспанців, що висадилися в цьому місці на берег у 1517 р., що це за земля, індіанці відповіли: „І ке тен”, тобто: „Я вас не розумію”. Іспанці прийняли цю відповідь за назву і закріпили її за півостровом. Назва Аляска у перекладі з алеутської означає “китове місце”.
а Алеутські о-ва перекладаються , як: “В чому справа”?. Іще вони мають назву « Вест-Індія» чому? До Північної Америки належить острови материкового походження –Гренландія, в перекладі ,як “зелений острів”, тому що в X ст він дійсно був вкритий зеленою травою, що відбулося і чому зараз він повністю вкритий льодом, дізнаємося на наступних уроках, коли будемо вчити кліматичні умови.
Острів Ньюфаундленд, який відкрив Джон Кабот, у перекладі з англійської означає “заново відкритий”. Острів славиться породою собак ньюфаундленд, які добре плавають і пірнають. Цю породу вивели індіанці ще до приходу європейців. Потім ньюфаундлендів англійці завезли в Європу. Ці собаки мають спокійну і добру вдачу, тому здавна використовуються для спасання людей.
Канадський Арктичний архіпелаг, айсберги якого стали причиною загибелі відомого на весь світ британського лайнера «Титанік»
Дуже цікава протока, єдина в своєму роді, яка з єднає 2 моря (Чукотське, Беренгове), 2 океана(Тихий, Північно-Льодовитий), розділяє 2 материка (Пн. Америка, Євразія), 2 п-ови (Чукотський, Сьюард), 2 держави (Росія, США), і по протоці проходить лінія зміни дат –БЕРИНГОВА.
Із Пд Америкою її сполучає Панамський перешийок, від Євразії- Берингова протока (нанести на контурну карта)
Який висновок можно зробити щодо географічного положення материка?(Висновок: націкавіший материк, лежить в пн. та зх. Півкулях, омивається 3 океанами, береги сильно розчленовані про що свідчить наявність протоки, затоки, островів, півостровів)
3. Фізкультхвилинка
Ви трохи втомилися і я пропоную відпочити, а саме , коли я називаю слово « суходол» ви присідаєте, а коли скажу « вода» піднімаєтесь, але будьте уважні: суходол, вода, материк, Флорида, озеро,Аляска, океан, Гренландія, затока, архіпелаг, Мерчісон, море.
4. Географічний лабіринт
З яким материком утворює одну частину світу?
Давайте порівняємо 2 материка однієї частини світу, знайдемо спільні та відмінні ознаки Пн. та Пд. Америки (усно)
Спільні: походження назви материків, форма трикутника, не перетинає нульовий, з ‘єднуються Панамським каналом
Відмінні: площа, не перетинає екватор, к-ть океанів, що омивають, берегова лінія більш розрізана, більша к-ть морів
Історія відкриття і дослідження
дослідники |
Час дослідження |
Результати досліджень |
Ейрік Рауда |
X ст |
Гренландія |
Христофор Колумб |
1492, 1502 |
Пд. узбережжя |
Джон Кабот |
1497-1498 |
О. Ньюфаундленд |
Ернандо Кортес |
1519 |
Флорида, Мекс затока |
Вітус Беринг, Олексій Чириков |
1741 |
Берингова протока, Аляска, Алеутські о-ва |
Америго Веспуччі |
|
|
Перевірка
V. Закріплення вивченого матеріалу
Територія Пн. Америки повністю знаходь у пн. півкулі зелена
Перетинає екватор черв
Знаходь найбільша карстова печера в світі зелена
Найбільша протяжність з пн. на пд. зелена
Омивають 2 океани червона
З єднана з Євразією Панамским каналом червона
На тер-ії знаходиться Гудзонова протока червона
Америку відкрив Америго Веспучі червона
Тер-рія повністю знаходь в зх. Півкулі зелена
Перетинає пд. Тропік червона
Першими дослідниками Північної Америки були …………….Площа материка становить …………….і за розмірами він займає ……………..місце. Має велику протяжність з ……………..Омивається …………………океанами. Межує з материками ……………..Берегова лінія материка ………………..Із Південною Америкою її сполучає ……………………., а з Євразією – ………….
VI. Підведення підсумків. Домашнє завдання
Який материк почали розглядати? Що нового дізналися?
§ 34, опрацювати, відповідати на питання, працювати з конт. Картою (нанести географічну номенклатуру материка), скласти 5 питань.
Для творчих учнів: скласти маршрут-подорож територією материка будь-яким меридіаном або паралеллю з описом географічних об’єктів.
VII. Рефлексія (діти отримують різнокольорові фігурки дівчинки або хлопчика- приблизно 8 см та повинні зобразити на обличчі емоції від уроку)