Урок "В. Близнець. «Звук павутинки». Значення у творі образу вченого Адама, його трагічної історії".

Про матеріал

Надсилаю Вам матеріал розробки уроку з української літератури для 6 класу на тему "Віктор Близнець. «Звук павутинки Значення» у творі образу вченого Адама, його трагічної історії". Сподіваюся, що щось знадобиться для проведення уроку аналізу художнього твору.

Перегляд файлу

Конспект уроку з української літератури

6 клас

Дата проведення:

Тема уроку: В. Близнець. «Звук павутинки». Значення у творі образу вченого Адама, його трагічної історії.

Мета уроку:

       навчальна ─ навчити дітей аналізувати прозовий текст, критично читати художній  текст, виокремлювати деталі, досліджувати їх місце у творі;

вчитися характеризувати героя; поглибити знання учнів про роль підтексту в художньому творі.

       розвивальна ─ розвивати культуру мовлення, увагу,пам’ять, вміння спостерігати за героєм твору і робити відповідні висновки; формувати кругозір, світогляд школярів;

      виховна вміння співчувати, виховувати почуття добра і безкорисливості.

Тип уроку:  урок аналізу художнього твору.

Методи й прийоми:

      бесіда, метод «Займи позицію», розгадування кросворду, вправа «Упізнай літературного героя», складання плану аналізу героя, робота в групах, розігрування діалогів, система запитань, виступ учнів.

           Обладнання: ілюстрації до твору, кросворд, мультимедійна презентація, картки завдань для груп.

Міжпредметні зв’язки: художня культура.

Теорія літератури: підтекст (прихований зміст).

 

 

Використана література:

  1. Нестайко В. Щемливо бринітиме «Звук павутинки» : про поет. прозу В. Близнеця // Літ. Україна. — 1993. — 8 квіт. — С. 2.
  2. Пасічник, Євген Андрійович. Методика викладання української літератури в середніх навчальних закладах [Текст] : навч. посіб. / Є. А. Пасічник. - К. : Ленвіт, 2000. - 384 с.
  3. Сидоренко Н. Жанрові модифікації лірико-романтичних повістей про дитинство в українській літературі 60 – 80-х років XX ст. / Н. Сидоренко // Сл. і час. — 2011. — № 9. — С. 72-81.
  4. Система уроків з вивчення повісті Віктора Близнеця "Звук павутинки" [Текст] / А. Л. Ситченко // Українська література в загальноосвітній школі. - 2011. - № 4. - С. 23-26.
  5. Як звук павутинки... : зб. літ.-критич. ст., нарисів про В.Близ-неця / упоряд. Р. Близнець ; передм. О. Гончара. — К. : Веселка, 1987. — 300 с. : фотоілюстр.

 

Часова схема уроку:

  1.               Організаційний момент (1 хв.)
  2.               Перевірка домашнього завдання (2 хв.)
  3.               Оголошення теми та мети уроку. Мотивація навчання (3 хв.)
  4.               Актуалізація опорних знань (4 хв.)
  5.               Сприйняття та засвоєння навчального матеріалу. Робота над текстом (28 хв.)
  6.               Підсумок уроку (5 хв.)
  7.               Оцінювання. Інструктаж до виконання домашнього завдання (2 хв.)

 

Хід уроку:

1. Організаційний момент

Звучить пісня про дитинство «Детство, детство».

 

2. Перевірка домашнього завдання

Перевірити наявність виконаного домашнього завдання.

3. Оголошення теми та мети уроку. Мотивація навчання.

 

4. Актуалізація опорних знань

Вправа «Упізнай літературного героя»

1. «Він тоненький, як стеблина. І світиться синім вогнем. А бистрий, моторний – не вслідкуєш за ним. Крильця у нього легкі і прозорі. Вони тихо шерхотять між краплями. Такий дрібненький, а нічого не боїться!» (Срібний чоловічок - Бумс).

2. «Тонкий, цибатий, одягнений не по-тутешньому: у світло-сірих штанях, у білій нейлоновій тенісці, на голові небесно-легкий капелюх...» (Адам).

3. «Які вони чемні та поважні. Гуртом, поволеньки виступають із темряви маленькі, живі клубочки...» (Вишневі Пушинки).

4. «Вона теж блакитна, очі великі й здивовані, у косах біла стрічка». (Ніна).

5. «У нього крильця були жовто-білі, а на лапках, на вусах – золотистий пилок. Він був такий вертун, такий насмішник... » (Метелик з коробочки).

6. «Бура, кудлата,так сопе, що аж вітер ходить по хаті, чмихнула, а тоді: гоп на лаву...» (Сопуха).

7. «Маленька, зігнута, чорна з лиця, в чорній рясній спідниці. Стоїть сувора й мовчазна...» (баба Сіроха).

8. «Морда в нього була тепла, і кожна волосинка тепла, і сіра злиняла шерсть була наче притрушена  теплим  дорожним  порохном.  Лиш  очі  світились  волого,  і  тяглись  від  них  мокрі доріжки...»  (Бакун).

9. «Намальований невеличкий чоловічок, що підняв капелюх на знак привітання». (Олс).

10. «За плечима у нього висіла вуздечка, і повідок мелодійно дзенькав по чоботях. Чоботи були руді, зашкарублі...»  (Глипа).

 

5. Сприйняття та засвоєння навчального матеріалу. Робота над текстом

Учитель. Найголовніше завдання сьогоднішнього уроку – дослідити образ Адама, його місце у творі. Але як же зробити це без плану? Пропоную вам скласти орієнтовний план для подальшого аналізу.

Орієнтовний план

1) Адаменко — Адам — учений.

2) Портрет і зовнішність героя.

3) Адам — майстер-чарівник.

4) Риси характеру вченого:

а) доброта і чемність;

б) комунікабельність;

в) розуміння і повага до інтересів дитини;

г) оптимістичність;

д) волелюбність;

е) допитливість;

є) працьовитість.

5) Значення образу героя для виховання Льоньки.

 

Аналізування образу за складеним планом.

 

Бесіда

- Знайдіть і прочитайте для чого і для кого створював «штучне сонце» Адам? (Учні зачитують фрагменти тексту).

- Що символізує сонце?

- Причиною чого воно стало?

 

Розгадування кросворду

 

 

1. «Ви не смійтесь, — вони живі. Бачите: їх сила – силенна, але ніхто не штовхається, не заступає дороги, не заважає іншим. Бо це не прості, це Вишневі … » (Пушинки)

2. Ім’я нової подружки Льоньки. (Ніна)

3. Ім’я вченого-атомника, що приїхав до баби в село. (Адам)

4. Яка частина будівлі, за переконанням Льоньки, є у всьму на світі? (Дверцята)

5. Прізвисько, яке дав Льонці його новий друг. (Ленд)

6. Те, що баба Сіроха принесла Льонці. (Посилка)

7. Вона бура, кудлата, їздить на старій вовчиці, нею лякають дітей. (Сопуха)

8. З них Льонька зробив швидкі каравели. (Листочки)

 

Система запитань

Учитель. Діти, а як автор змальовує дивовижність у творі?

 А що ж таке підтекст?

Теорія літератури

     Підтекст — прихований зміст якого-небудь тексту, висловлювання; не збігається зі змістом самого тексту чи висловлювання.

 

  • Наведіть приклад підтексту на прикладі твору В. Близнеця «Звук павутинки».

 

  • Відшукайте підтекст у творі В. Близнеця «Звук павутинки» поясніть, що означає те чи інше речення

 (Підтекст Ніни говорить нам про ... )

 (Підтекст млинка заклечається у ...)

 (Підтекст образу Адама уособлює собою ...)

 

 

Робота з текстом в групах

Група 1

Завдання 1.Знайти продовження й розкрити підтекст уривку

«Ти вийшов на човні у море, заплив далеко, і раптом - прорвало човна. Що ти робитимеш? Складеш руки, смирненько ждатимеш поки вода заллє? Чи будеш гребти?»

 

2.Дати відповіді на запитання

  • Чиї це слова?
  • Як ви розумієте підтекст даного фрагменту?
  •  Чого нас прагне навчити герой?
  • Що використаєте в житті ?

 

Група 2

Завдання. І.Чиї це слова?

«Як же так? - думав я. - Куди ж я подінусь. Ось у мене руки, ноги, голова, на голові чуб і вуха - хіба воно все пропаде? А я, крім того, бігаю, кричу, купаюсь, - хіба це зникне? І нічого від мене не залишиться на землі? Е, ні! Тут щось не так!.. Я сказав: не вірю, щоб люди вмирали зовсім»

2. А ви як думаєте? Чи може людина бути безсмертною?

 

 

Група З

Завдання 1.Чиї це слова ?Розкрийте підтекст висловлювання

-Так, люди не вмирають зовсім. Коли вони лягають у землю, то з них виростає трава чи дерево. З добрих людей виростає щось добре - яблуні, бузок, маргаритки. А хто злий, завидющий, то буде реп'яхом, кропивою, лишаєм повзучим.

2.Ким чи чим, на вашу думку, стане Адам? А Глипа?

 

Виступи представників кожної групи. Висновок

 

Учитель. Адам - людина, яка робила добро іншим. Протилежність йому - Глипа. Адам - помер, Глипа, можливо, житиме довго.

 

Метод «Займи позицію».

То можливо краще жити довго лише для себе?

 

Робота в парі.

Діалог  «Зустріч  Ніни  і  Льоньки  через  20  років.  Про  що  вони  будуть  говорити?»  (представлення роботи кожною парою)

 

6.Підсумок уроку

Учитель. Для того, аби підсумувати усе сказане на уроці, пропоную до вашої уваги міні-презентацію, підготовлену вашими однокласниками.

 

Виступ учнів

 

 

 

 

7.Оцінювання. Інструктаж до виконання домашнього завдання

Учитель. Удома вам треба буде на саморобних човниках записати побажання собі дорослому.

docx
Додано
2 квітня 2018
Переглядів
3915
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку