Урок «В. Дрозд. «Білий кінь Шептало». Проблема свободи і неволі, особистості й натовпу, дійсності та мрії, людини в суспільстві, її знеособлення».

Про матеріал
Конспект уроку розраховано на два спарених уроки, адже тема дуже цікава і актуальна.
Перегляд файлу

Тема. В. Дрозд. «Білий кінь Шептало». Проблема свободи і неволі, особистості й натовпу, дійсності та мрії, людини в суспільстві, її знеособлення.

Наскрізна лінія: громадянська відповідальність.

Очікувані результати

Після цього уроку учні зможуть:

- коротко розповісти про Володимира Дрозда;

- переказати зміст твору;

- відповідати на запитання, що стосуються змісту твору та порушених у ньому проблем;

- висловлювати власне ставлення до творчості письменниці, зокрема оповідання, що вивчається.

Основні питання теми

1. Робота з підручником (опрацювання статті про письменника).

2. Перевірка знань змісту оповідання «Білий кінь Шептало» (тестове опитування).

3. Бесіда за змістом твору.

Регламент уроку

1. Вступна частина – до 10 хв.

2. Основна частина – до 25-30 хв.

3. Заключна частина – 5-7 хв.

Перебіг уроку

І. Вступна частина.

Організаційний момент

Прийом «Усмішка»

Усміхніться один одному, подумки побажайте успіхів на цілий день і зокрема на сьогоднішній урок.

Актуалізація знань

C:\Users\lenovo\Desktop\images (1).jpg

На дошці прикріплено зображення коня.

- Чи знаєте ви цю тварину? Що саме ви можете про неї розповісти?

-  Яке значення має кінь у житті людини?

- Що символізує кінь як міфологічна істота?

(Очікувані відповіді. У святковому ритуалі давніх слов’ян однією з емблем був білий кінь, що біжить по небу. Наші предки шанували білого коня, якого вважали священним. Він уособлював Світанок. На острові Ругії колись стояв храм Світовида. При цій святині жрець утримував білого коня, на якому було заборонено верхи їздити, бо це був священний кінь. Досі зберігся «звичай переможця»  – полководець в’їжджає в місто через тріумфальну арку на білому коні. На сьогоднішній день існує вислів: «на білому коні в’їхати» – тобто з’явитися де-небудь як переможець, як людина, що досягла тріумфального успіху.)

- Що символізує кінь у Біблії?

(Очікувані відповіді. За Святим Письмом, білий кінь символізує розуміння духовного змісту Слова Божого, тобто розум.

А ще Кінь (взагалі, будь-якої масті) − символ енергії й сили, пристрастей та інстинктів, а також вірності та відданості у праці, у щоденних турботах. Предковічно, коні були помічниками богів, воїнів і, головне, хліборобів. Навіть творчі люди мають своїм символом коня-Пегаса. «Осідлати коня» − означає досягти цілі, здобути кращу долю.)

Сьогодні на уроці ми познайомимося із цікавим твором про цю прекрасну істоту – білого коня, який, до речі, умів розмірковувати, як людина.

- Якими вважаються твори, у яких  тварини набувають людських рис? (Алегоричними)

- Що таке алегорія? (Алегорія (гр. allеgoria − інакомовлення) − вид метафори: інакомовне зображення предмета чи явища через інші, подібні до них, з метою наочно показати їх суттєві риси) Наведіть приклад.

Повідомлення теми, мети, завдань уроку, формування мотивації навчання

Написав оповідання «Білий кінь Шептало» Володимир Григорович Дрозд. Тому почнемо із заочного знайомства з цим митцем. Але перш за все дайте відповідь на моє запитання.

«Мозковий штурм»

- Для чого, на вашу думку, ми знайомимося на уроках літератури із життям і творчістю багатьох письменників? Що це вам дає?

ІІ. Основна частина.

Сприйняття та засвоєння учнями навчального матеріалу

«Усе свідоме життя я творив себе, бо тільки духовно багата особистість здатна щось справжнє написати, за наявності, звичайно, літературного таланту», – зазначив В. Дрозд у щоденникових записах під назвою «Бог, люди і я». Він вирішує «здійснитися як особистість, як літератор». Чи вдалося йому це, ви дізнаєтеся, прочитавши статтю в підручнику, присвячену життю і творчості митця. А потім напишемо літературний диктант, щоб перевірити, чи уважно ви читали.

Літературний диктант

1. Де і коли  народився В. Дрозд?

2. Як іронічно називав говірку свого села письменник?

3. Як тлумачить В. Дрозд свою версію, чому з янголів не буває письменників?

4. Чому дитинство автора асоціюється лише з чорно-білими кольорами?

5. Який випадок з дитинства викликав неабияку гордість за свою маму?

6.Чому від публікації першого вірша про берізку мав неприємності?

7. Чому після закінчення середньої школи В. Дрозд не отримав атестат?

8. Де почав свій трудовий шлях майбутній письменник?

9. Який псевдонім обрав собі митець?

10. Де і коли була вперше надрукована повість В. Дрозда  «Люблю сині зорі»?

11. Якої нагороди був удостоєний письменник  у 1992 р. за роман «Листя землі»?

12. Який «больовий поріг» у митця?

Взаємоперевірка

Обміняйтеся зошитами і звірте відповіді з правильними, які написані на дошці. Виставте своєму сусідові по парті оцінку. Одна правильна відповідь – 1 бал.

Відповіді. 1. 25.08.1939 р. у с. Петрушин на Чернігівщині. 2. «Петрушинська». 3. Немає про що писати, бо душа у них чиста і свята. 4. Припало на роки війни. 5. З повагою ставилася до німецьких полонених солдатів. 6. Голова сільради неправильно зрозумів зміст твору і хотів написати донос на автора. 7. Не заплатив за навчання. 8. У редакції районної газети. 9. Семирозум. 10. У журналі «Дніпро» у 1962 р. 11. Шевченківської премії, а згодом – Міжнародної премії фундації Антоновичів (США). 12. Низький.

Асоціативний портрет

Узагальнення відомостей про життєвий і творчий шлях письменника.

Володимир Дрозд: добрий, розумний, розсудливий, співчутливий, талановитий, самокритичний…

«Мозковий штурм»

Перш ніж почнемо працювати над змістом твору я б хотіла почути вашу думку про зміст народного вислову «Життя закоротке для щастя, а задовге для терпіння». Як ви розумієте, про що у ньому йдеться?

Чи був щасливий кінь Шептало, ми дізнаємося проаналізувавши твір.

Робота над змістом твору

В оповіданні «Білий кінь Шептало» Володимир Дрозд в алегоричній формі показав підневільне становище людини в тогочасному (радянському) суспільстві, порушив важливу загальнолюдську проблему формування особистості, роздвоєння її душі. Ця проблема турбувала письменника ще з початку його літературної діяльності, коли він писав: «Завдання новітньої літератури нашої  − формувати, пробуджувати духовне багатство індивідуальності, яка могла б протистояти будь-якому зовнішньому тискові».

 У короткому оповіданні автор зумів порушити глибокі соціальні проблеми, які хвилюють кожну особистість, схильну до самоусвідомлення і самовираження, і сьогодні. Алегоричний образ білого коня стає символом індивідуума, що відрізняється від оточення, виділяється з натовпу. І читач розуміє, що насправді думки, що спадають на думку Шепталові, то роздуми людини − неординарної, особливої... Таку людину часто називають «білою вороною». І, на мій погляд, білий колір коня є своєрідним натяком на цей вислів.

Ви прочитали вдома оповідання, тому зараз перевіримо, наскільки запам’ятали його зміст.

Тестове опитування

1. Епіграфом до твору В. Дрозд обрав слова…

а) Е. Ремарка; б) Р. Рільке;  в) О. Пушкіна; г) П. Загребельного.

2. Якої шкоди завдав підпасок коню?

а) поранив ногу; б) вибив око; в) поранив шкіру на спині; г) обпік худобу.

3. Яку роботу  недолюблював виконувати білий кінь?

а) перевозити гній; б) орати поле; в)  їздити до міста; г) катати малий дітей у святкові дні.

4. Якого кольору був Шептало, коли повернувся додому після вільної прогулянки?

а) сірого; б) білого; в) вороного; г) чорного.

5. За Шепталову сваволю Степан називав його…

а) ледачим зіллям; б) старою клячею; в) лиходієм; г) хитрим стрибунцем.

6. Мати білого коня працювала у…

а) селян, обробляючи землю; б) цирку, розважаючи публіку; в) фермера; г) лісника.

7. Вирвавшись на волю, кінь Шептало побіг…

а) до лісу; б) понад берегом річки, по мілині; в) вздовж проїжджої частини дороги; г) додому.

8. Стукіт копит коня порівнювався із…

а)  гуркотом на небі; б) рухом поїзда  залізничною колією; в) звуком дятла, який перебував на стовбурі дерева; г) чітким музичним ритмом.

9. Предки Шептала…

а) були спортивними конями; б)  виступали в цирку; в) возили воїнів; г) брали участь у військових подіях.

10. На думку Шептала, головне, що дано білим коням, так це…

а) спритність; б) кмітливість; в) розум; г) вміння поводити себе з людиною.

11. Як білий кінь охарактеризував сам себе? Він був…

а) брикливим і жорстоким; б) байдужим до всього; в) принциповим і водночас відповідальним; г) покірним і роботящим.

12. Про що розповідала мати Шепталові, коли той був малим?

а) про важке  життя коней; б) про дідів і прадідів; в) про майбутню його красу, силу і велич; г) про необхідність якісного харчування.

Взаємоперевірка

Обміняйтеся зошитами і звірте відповіді з правильними, які написані на дошці. Виставте своєму сусідові по парті оцінку. Одна правильна відповідь – 1 бал.

Композиція  твору

- Назвіть, будь ласка, елементи композиції оповідання.

Експозиція: знайомство читача з конем.

Зав’язка: Степан повів коней на водопій перед тим, як  Шептало вирушить за зеленим харчем для свиней.

Кульмінація: Шептало на волі, насолода  нею.

Розв’язка: повернення коня додому.

- Визначте тему та ідею твору.

Тема: розповідь про буденне життя білого коня Шептала.

Ідея: возвеличення гармонії, яка простежується у взаєминах людини зі світом тварин.

Основна думка: людина і природа − взаємозв’язані, бо становлять єдине ціле.

 «Карусель запитань та відповідей»

1. Хто головний герой оповідання? (Білий кінь Шептало).

2. Що втілює письменник в алегоричному образі  коня? (Суперечливу особистість).

3. Які приємні спогади допомагають героєві у важкому повсякденному житті?

(Спогади про безтурботне дитинство, роки, які «пахли молоком і конюшиною»).

4. Що розповідала мама про гордих білих коней? («…від дідів і прадідів працювали на помості», а люди захоплювалися їхньою гордовитою поставою й аплодували їм).

5. Як змінилося доросле життя  білого коня? (Він потрапив до «бригадного стовпища», яке сприймається нами як натовп безликих персоналій. Проте він переконаний, що потрапив до стайні тільки завдяки якомусь випадку, химерній долі).

6. Чому Шептало втрачає своє «я»? (Переконує себе в тому, що до всього треба звикати, «супроти вітру не побіжиш, то краще, розумніше» прикидатися скореним, а вільним бути лише в душі).

7. Коли виявляється твердість характеру Шептала? (Як протест проти приниження: «…хлопчисько чіпкими руками пригнув голову коня, спритно накинув недогнуздок і владно сіпнув до себе»).

8. Як почував себе на волі кінь? (Добре, вільно, спокійно, у своїй стихії, описи природи допомагають розкрити внутрішній світ героя: «небо над Шептало напнулося, тріснуло навпіл; трави заворожили його своєю духмяністю»).

9. Що змусило коня повернутися до стійбища? (У нього не вистачило сили духу залишатися собою. Він не хотів бути білим конем, а тому шубовснувся в калюжу − і став сірим. Як усі!)

10. Що у творі є  алегоричним образом-символом  тогочасної системи? (Стайня, яка кликала коня до себе).

11. Чи можна вважати цей твір закінченим?  Що хотів автор підкреслити розв’язкою оповідання?

12. А яке закінчення твору запропонували б ви?

Художнє осмислення оповідання

Лексичне дослідження

- На що вказують подані дієслова?

1 колонка

Бунтувати

Ненавидіти

Шкодувати

Тішитися

Соромитися

Виправдовувати

Насолоджуватися

Прикидатися

(Внутрішні порухи людини,що відображають динаміку її емоційно-вольової сфери)

2 колонка

Хльоскати

Ганяти

Бити

Підстьобувати

Сідлати

Запрягати

(Дії над свійськими тваринами, спрямовані на примус)

- Який контраст створюється на основі двох колонок слів? (Контраст між тонкою душевною організацією елітної чистоти і не відповідним їй призначенням − бути частиною безликої маси, маніпульованої владою)

«Асоціювання»

На дошці прикріплено два аркуші: білого і сірого кольорів, учні називають колірні враження від прочитаного оповідання, а вчитель записує їх на аркушах паперу.

Сірий листок

Рівність

Буденність

Примітивність

Одноманітність

Білий листок

Відвага

Сила

Гідність

Елітність

Винятковість

- Які проблеми порушує автор в оповіданні?

Проблематика:

-  людина в суспільстві;

-  свобода і неволя;

-  особистість і натовп;

-  дійсність і мрія.

Основною є проблема людини в суспільстві, її знеособлення.

Проблемні запитання

-  Чи можна вважати Шептала уособленням людини, яка прагне до волі, вираження власної індивідуальності? Відповідь умотивуйте.

- Чому автор назвав коня саме так – Шептало? Пов’яжіть ланцюжок слів.

Шептало — Шептати — Притишений — Приглушений (Автор ніби озвучує те, що начебто мислить і почуває його герой. Це «видиме мовчання є шепотінням слів», коли верболізуються пригнічені міркування, почування: «Змалку ненавидів табун, гурт і в загорожі, і на пасовиську волів бути сам»)

ІІІ. Підсумкова частина.

Рефлексія

     Гідність − це риса характеру, яку в людині знищити неможливо. Втративши гідність, людина перестає бути Людиною. Вона перетворюється на суспільну істоту, яка сліпо виконує команди господаря,  не має особистої думки або боїться її висловити. Людина без гідності намагатиметься приховати свою індивідуальність, боятиметься вирізнятися із суцільної сірої маси таких же суспільних істот, як вона сама. З часом така людина взагалі втратить свою особливість, несхожість, неповторність і перетвориться на звичайний гвинтик, яких у суспільному механізмі сотні тисяч, мільйони.

     Проблеми гідності людини в незвичній, нетрадиційній формі зображує Володимир Дрозд у своєму оповіданні «Білий кінь Шептало». Незвичність полягає у тому, що проблеми людського характеру, особистості постають у свідомості коня, а не людини. Чому коня? Мені здається, що відповідь на це питання проста і закономірна. Я дуже люблю тварин, але чи знає хто тварину, яка б перевершила коня своєю грацією, шляхетністю, витонченістю? Оксамитово-бездонні очі цієї благородної істоти світяться розумом. Горда постава неначе вказує на божественне походження, бо лише Бог може створити таку досконалість.

     Дивне ім’я головного героя − це також не випадковість, воно символічне. Кінь постійно веде бесіду зі своїм сумлінням, але цієї розмови ніхто не чує.  Душа його не має спокою, бо терзають її суперечності. З одного боку, він не хоче бути таким, як усі, але з іншого − протистояти сірій бездумній масі він сам (один) теж  не може. «Супроти вітру довго не побіжиш, і розумніше до часу прикинутися, лишившись у душі вільним, аніж бути скореним насправжки».

     Шептало пам’ятав, що він походив зі шляхетного роду циркових артистів, життя яких було освітлене промінням слави. Білий красень тримався осторонь табуна, він навіть відмовлявся пити воду разом зі спітнілими гнідими, сірими, перистими, вороними. «Я інакший, ніж вони…» − нагадував він собі. Йому здавалося, що навіть конюх Степан ставився до нього по-особливому. Але іноді він бував дуже злий і міг ударити навіть Шептала. У такі хвилини «білому коневі бувало завжди по-справжньому гірко», бо його зневажали.

     Одного дня, після удару батогом, Шептало, сам того не розуміючи, втікає на волю. Біля річки «Шептало шурхнув у глибінь і поплив». З води він вийшов абсолютно білий. Але кінь настільки звик вдавати із себе підкореного, що, опинившись на волі, розгубився і навіть перелякався омріяної свободи. Він не знав, що робити з тією волею, тому вирішив, що «краще вже й надалі прикидатися сіреньким та покірненьким… Головне, щоб він, Шептало знав про свою білизну». Щоб знову стати таким, як усі, кінь викачався у грязюці і повернувся до стайні.

     Кожна людина рано чи пізно постає перед вибором: залишатися самим собою чи стати таким, як усі, тобто втратити свою індивідуальність. Таке рішення прийняти складно. У таку хвилину варто пригадати білого красеня Шептала. Можливо, його досвід комусь знадобиться.

Сенкан

Кінь
Розумний, благородний
Мучиться, страждає, сподівається 
Мріє вирватися чимскоріш на волю
Шептало

Домашнє завдання

Скласти продовження даного твору на одну з тем: «Повернення коня»; «Шептало і Степан»; «Шептало-циркач» (високий рівень).

Скласти цитатне інформаційне гроно щодо характеристики образів героїв твору (Шептала і Степана) (Середній і достатній рівні).

Опрацювати ідейно-художній зміст повісті «Ирій», підготувавшись до уроку ПЧ (для всіх).

Підготуватися до КР (Творчість О. Довженка, Н. Бічуї, В. Дрозда) (для всіх)

Підсумок уроку
Життя − це можливість, скористайся нею.

Життя − це краса, милуйся нею.

Життя − це мрія, здійсни її.

Життя − це виклик, прийми його.

Життя − це повинність твоя насущна, виконай її.

Життя − король лиха, побори все.

Життя − це пісня, доспівай її до кінця.

Життя − це боротьба, стань борцем.

Життя − це прірва невідомого, ступи в неї не боячись.

Життя − це фортуна, шукай цю мить.

Життя таке чудове, не згуби його.

                                  Мати Тереза
 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Карчевська Світлана Тарасівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
2 січня 2022
Переглядів
5252
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку