Тема 2. Пошук головним героєм (Петром Попельським) свого місця у світі. Мета: показати духовне становлення обділеної долею людини, скласти сходинки тернистого шляху Петра Попельського до усвідомлення ним свого місця у житті, допомогти учням зрозуміти внутрішній світ головного героя, його духовні пошуки; розвивати в учнів логічне мислення, зв’язне мовлення, навички переказу, аналізу прозового тексту; сприяти формуванню доброти, людяності, милосердя в учнів, терпимість, наполегливість у досягненні мети.
Обладнання: додаток (8 слайдів): портрет письменника, асоціативний ланцюжок,
ілюстрації до твору.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.
Перебіг уроку
Людина створена для щастя, як птах для польоту
В.Г.Короленко (слайд 1)
І. Мотивація навчальної діяльності та актуалізація знань.
-
Бесіда.
-
Чому ім’я письменника ще за його життя стало символом «совісті епохи»? Доведіть фактами з біографії.
-
Що ви знаєте про зв’язок Короленка з українським народом, його культурою?
-
Назвіть центральну тему у творчості письменника.
-
Тем
-
Ім’я матері головного героя. (Анна Михайлівна).
-
Брат матері Петра. (Максим).
-
На якому музичному інструменті грав Йохим? (Сопілка).
-
Який музичний інструмент привезли в будинок для матері Петра? (Фортепіано).
-
Улюблене місце Петра (Біля старого млина).
-
Як звали подружку Петра? (Евеліна Яскульська).
-
Сусіди Попельських (Ставрученки).
-
Імена дзвонарів. (Єгор і Роман).
-
Як звали старого співця? (Кандиба).
3. Перевірка індивідуального домашнього завдання: учні презентують цитати-загадки про Петра Попельського, Евеліну, дядька Максима.
-
Оголошення теми і завдань уроку.
-
Скласти асоціативний ланцюжок до слова «щастя» (слайд 2). (Гарне життя, прекрасний настрій, любов, здійснення всього, що замислили, внутрішня рівновага, радість, багатство, здоров ’я).
-
Творча робота. Методичний коментар: використовуючи дані ключові слова, написати невеликий текст на цю тему (обговорення в групах, кращий текст від групи читають класу).
Орієнтовний зразок
-
Щастя - це перша любов, коли збуваються всі мрії і коли у вас всього достатньо.
-
Хороше життя, прекрасний настрій, внутрішня рівновага - все це називається одним словом «щастя».
-
Щастя - це наше життя, кожен розуміє його по-своєму. Тільки ти творець власного щастя. (слайд 3).
-
Вивчення та усвідомлення нового матеріалу.
-
Слово вчителя з елементами бесіди. Як ви розумієте епіграф до уроку? У новелі «Парадокс» В. Короленко писав: «Людина створена для щастя, як птах для польоту». (Епіграф уроку). Ця фраза відома багатьом, але не всі знають другу її частину: «Тільки щастя не завжди створене для неї». Проблему щастя вирішує письменник і у своїй книзі «Сліпий музикант», яка побачила світ у 1886 році (слайд 4). Для чого ж створена людина? Чи здатна особистість чинити супротив обставинам? Що становить щастя людини? Як їй стати щасливою? Своє розуміння цих питань В. Короленко розкрив на прикладі образу Петра Попельського, головного героя повісті «Сліпий музикант».
-
Записати, які асоціації у вас викликають слова «сліпий» і «музикант». Робота в зошиті.
-
Словникова робота (слайд 5).
Виділимо ключові слова: темрява, світло.
- Яке тлумачення цих слів дають словники?
Темрява - морок, незнання, невігластво, велика кількість, безліч кого-л., чого-л.
Світло — електромагнітне випромінювання, сприймається оком, освітлення, характерне для будь-якої частини доби, джерело освітлення, місце, звідки виходить освітлення, світле місце, пляма на картині, блиск очей, під впливом якого-небудь почуття, ясний вираз обличчя, те, що робить ясним, зрозумілим світ, ласкаве звернення.
Світло - Земля, Всесвіт, товариство людей, обмежене коло людей, що складають вищий прошарок суспільства.
-
Слово вчителя. У повісті Короленко слова «тьма» і «світло» мають і пряме, і
переносне значення.
-
Що таке «темрява», за Короленком? (Це життя для себе, егоїстичні страждання, озлобленість на всіх оточуючих).
-
Що таке «світло», за Короленком? (Відчуття повноцінного життя, вміння віддавати частинку себе оточуючим).
-
Як ви думаєте, про що піде мова на уроці? Як позначимо тему уроку? («Від темряви до світла»).
-
Як відомо, у першій редакції повість мала підзаголовок «Психологічний етюд». (Автор детально досліджує психологію головного героя).
-
«Мозковий штурм».
-
Коли автор вперше знайомить нас з головним героєм? (В момент народження).
-
Як про це сказано в творі? («Дитина народилося сліпою». Безжальний вирок долі...).
-
Яке запитання напрошується? Чому так сталося? Хто винен у нещасті дитини? Методичний коментар: провести паралель з біблійною історією про сліпонародженого.
Довідка. Перебуваючи з нагоди одного свята в Єрусалимському храмі, Спаситель після своєї проповіді вийшов з храму і, проходячи по вулиці, побачив людину, сліпу від народження. Іудеї думали, що будь-яке нещастя, яке трапляється з людиною, є покаранням за її гріхи. Якщо ж нещастя спіткало немовля, то вони вважали це покаранням за гріхи батьків. Тому учні Ісусові запитали Його: «Учителю, хто згрішив, він чи батьки його, що сліпим народився?» Ісус Христос відповів: «Ні він не згрішив, ні батьки його, а це для того, щоб відкрилися йому справи Божі». Сказавши це, Він плюнув на землю, зробив суміш і помазав нею очі сліпому. Потім Спаситель сказав сліпому: «Іди, вмийся у купальні Силоам». Щоб зцілити сліпого, Спаситель міг би сказати тільки слово, і сліпий прозрів би. Тому, якщо Він помазав цього разу сліпому очі, то зробив це не тому, що ця мазь мала цілющу силу, а для того, щоб, доторкнувшись до його очей, викликати в ньому віру і показати людям, що сліпа людина з вірою сприймає слова Спасителя. Сліпий пішов до Силоамського джерела, вмився і повернувся зрячим (слайд 6).
-
Що відповідає Христос, коли учні запитують Його, хто винен у каліцтві сліпого?
-
Яку відповідь дає автор ? (Ніхто)
-
Творче завдання. Визначте основні етапи життя Петра Попельського. У яких розділах твору вони описуються? (Дитинство й отроцтво (1-4 розділи),
юність (5-6 розділи), зрілість (7 розділ, епілог).)
Доміркуйте, яким кольором можна зобразити кожен з етапів життя головного героя.
-
Символіка кольорів
-
Слово вчителя.
На перший погляд може здатися, що Максим жорстокий по відношенню до хлопчика, але це не так. Він знав, як треба ставитися до таких людей, їх не треба жаліти, вони повинні навчитися самі долати труднощі, не можна оберігати їх від життя. Потрібно допомогти їм знайти своє місце в житті, долаючи недугу. Дядько хотів бачити племінника щасливим, людиною, що живе повнокровним життям, а не скиглієм, що спекулює на своїх нещастях. І в цьому він йому допоможе.
-
Складіть логічний ланцюжок подій, які показують дорослішання Петруся під впливом Максима і вже власного погляду на життя.
Орієнтовний зразок. Музика Йохима - піаніно - Евеліна - дзвонар - шлях в монастир - весілля - народження дитини (слайд 7).
Петрусь зрозумів, що людина повинна боротися за право бути людиною, незважаючи на обставини.
-
Систематизація та усвідомлення вивченого матеріалу.
Літературна гра. Робота в зошиті.
Підтвердьте або заперечте твердження.
-
Сліпа дитина народилася в багатій сім'ї. (+)
-
Усі відразу помітили сліпоту немовляти. (-)
-
Максим Яценко воював в Італії з Гарібальді. (+)
-
Сестра Анна називала брата Максом. (+)
-
Йохим грав на скрипці. (-)
-
Петро й Евеліна познайомилися в саду. (-)
-
Батька Евеліни звали пан Валентин. (+)
-
Його виховував батько. (-)
-
Його виховували мати та дядько Максим. (+)
-
Дядько Максим був рідним братом мами Петруся. (+)
-
Дядько і племінник не мали вад. (-)
-
У сім’ї Яскульських було двоє дітей. (-)
VІ. Висновок.
- Що допомогло Петру прозріти? ( Життя, яке він пізнав і зрозумів).
-
Домашнє завдання (слайд 8).
Для всіх учнів.
-
Скласти план характеристики Петра Попельського.
-
Дізнатися про сучасних людей з обмеженими можливостями, котрі пов’язані з мистецтвом.
Запишіть у зошитах елементи композиції повісті.
Індивідуальні завдання.
-
Напишіть листа від імені сліпого музиканта Петруся людям, які збираються зробити свій вибір в житті.
-
Творча робота. Створити «Кодекс щасливої людини».