Конспект уроку літературного читання в 2класі розроблено з використанням технології розвитку критичного мислення. Допоможе вчителю провести уявну прес- конференцію з автором твору, скласти діалог- враження від прочитаного твору. Вчитель зможе застосувати такі стратегії критичного мислення: "Перемішайтесь-Замріть-Об'єднайтеся в пари- Обговоріть", "Порушена послідовність", " Карта персонажів", "Займи позицію". У конспекті даються рекомендації, які допоможуть використовувати дані стратегії на інших уроках.
Літературне читання, 2клас за підручником О.Я. Савченко . Літературне читання, Київ: Видавничий дім «Освіта», 2012р.
Тема уроку: Чому совість у людини головне? „ Руденький” В. Нестайко.
Мета уроку: Удосконалювати навичку правильного, виразного читання; навчити виділяти в тексті головне. Збагачувати мовлення учнів образними висловами. Удосконалювати вміння читати діалоги, творчо переказувати текст. Вчити висловлювати оцінні моральні судження; диференціювати добре і погане. Виховувати чуйність, доброту, милосердя.
Обладнання: портрет В. Сухомлинського і В. Нестайка, картки для роботи в парі і групах, виставка книг В. Нестайка.
1.Організація класу до роботи. Розминка.
1.1. Створення позитивного настрою:
Дуже важливо починати будь-яку справу з гарним настроєм. Як ви гадаєте, що покращує настрій? Давайте візьмемося за руки, передаймо тепло своїх долоньок один одному. Посміхніться сусіду зліва і справа.
1.2. Скоромовка.
Підготуємо язичок до уроку. Читання голосами тварин (хитро, як лисичка, сердито, як вовк, гордо, як орел).
1.3. Назви три предмети, для яких характерні дві названі ознаки:
Яскравий, жовтий (світло, сонце, лампа).
Прозорий, голубий (небо, лід, вода).
2.Перевірка домашнього завдання.
2.1.Вибіркове читання.
- Яке оповідання читали на попередньому уроці?
2.2.Підбір заголовків до оповідання.
Як по – іншому можна назвати оповідання? (Іспит на людяність. Новенька).
2.3.Створення павутинки. (Робота в парі).
живенько уважно дивитись
благав екзамен
очі вп’ялись швидко
іспит просив
2.4.Прес-конференція із автором твору за статтею на с.117 підручника.
– Уявіть, що ви журналісти-кореспонденти різних газет i вам довелось зустрітись із письменником. Про що ви хотіли його запитати? (Учні представляються кореспондентом однієї із дитячих газет і формулюють запитання уявному автору-учню, який добре знає про життя і творчість Василя Сухомлинського. Наприклад: Я кореспондент газети „ Долонька”. Василю Олександровичу, дозвольте вас запитати: „ Скільки років ви попрацювали директором школи?”).
– В.О .Сухомлинський стверджував, що "людина народжується, щоб лишити по co6i слід вічний", i такий слід залишив Василь Олександрович Сухомлинський у своїх повчальних творах, які вчать нас бути добрими, чуйними, щедрими та милосердними.
2.5. Діалог – враження від прочитаного твору.
Учні складають діалог за опорою вчителя:
2.6. Переказ тексту від імені вчительки.
3.Актуалізація опорних знань.
3.1. Методичний прийом „ Перемішайтесь – Замріть – Об’єднайтесь у пари - Обговоріть”.
Встановіть кордон і прочитайте тему нашого уроку:
Чомусовістьулюдиніголовне? (Чому совість у людині головне? )
Правильно. В українській мові є словник, у якому можна дізнатися про лексичні значення потрібного слова. Такий словник називається тлумачний.( Вчитель показує словник).
Якщо чесний ти із людьми і собою,
І вогник палає у серці,
Якщо ти живеш із добром і любов’ю,
То вогник той совістю зветься.
4. Повідомлення теми та мети уроку.
Сьогодні на уроці ми дізнаємось: чи легко жити по совісті, будемо удосконалювати навичку правильного, виразного читання; навчимося виділяти в тексті головне, читати діалоги. Збагатимо своє мовлення образними висловами. Оповідання написав Всеволод Нестайко.
5.Осмислення.
Прочитайте про письменника текст на с.119 і складіть розповідь про В. Нестайка за опорними словами:
м. Бердичів, сім’я вчителів, Київський університет, понад 30 книжок, Київ, 84р.
Розгляд портрета та книжок письменника. Розгляньте виставку книг В. Нестайка, визначте, яку хотіли б прочитати. (Я хотів би прочитати книгу «Дивовижні пригоди в Лісовій школі тому, що мені сподобалась назва книги або сподобався загадковий малюнок на обкладинці).
5.1. Порушена послідовність.
– Прочитайте речення і визначте в якій послідовності вони будуть розташовані в
казці, обговоріть у групах і запишіть у таблицю. ( Контрольний стовпчик закритий).
|
1 гр. |
2 гр. |
3 гр. |
4 гр. |
5 гр. |
Контрольна |
1 |
|
|
|
|
|
3 |
2 |
|
|
|
|
|
1 |
3 |
|
|
|
|
|
2 |
1. Бабуся дала кожному по цукерці.
2. Руденький віддав дівчинці свою цукерку.
3. На дитячому майданчику гралися діти.
5.2.Читання трьох абзаців оповідання мовчки.
– Хто грався на дитячому майданчику?
5.3.Читання вчителем у парі із сильними учнями.
– Чи здійснилися наші передбачення? ( перевіряють за таблицею, як учні визначили порядок речень у тексті).
Фізхвилинка
-На-на-на! На-на-на!
Цікавішої справи, ніж навчання, нема.
Але ми стомились трішки,
Хай спочинуть ручки - ніжки.
Ми стомились вже сидіти,
Хочем трошки походити
Зазирнути у віконце,
Потягнутися до сонця,
Наче м’ячик, пострибати…
Й знову будем працювати.
5.4. Лексична робота. Читання важких слів, записаних на дошці, за вчителем «луною».
Похапливо, зойкнула, скривилась, почервонів, помилився, поплескав.
Підберіть синоніми до таких слів:
Дременув – утік;
Похапливо – швидко;
Вихопив – забрав;
Зойкнула – скрикнула;
Тицьнув – дав.
5.5. Читання в парах – обговорення в парах. Гра „ Забий гол”.
Учні, які сидять за однією партою читають та обговорюють текст в парах. Спочатку частину тексту читає один учень, а другий ставить йому запитання або переказує прочитаний текст. Потім вони міняються ролями. Далі вчитель пропонує учням поставити запитання для всіх учнів.
– Сформулюйте запитання, яке починалось питальним словом „ чому”, „як би …”.
Тренінг на позитив
5.6.Читання частини оповідання в особах (розмову дідуся і хлопчика).
Інсценізація діалогу, поданого у тексті.
5.7.Складіть діалог за схемою:
– Мені з оповідання сподобався… . Адже він…
– Якби ти потрапив у це оповідання, то яким довелося тебе зобразити автору?
5.8. Складання карти персонажів. Робота в групах.
1 група.
2гр.
Вчитель дає кожній групі листок, на якому в прямокутнику записано ім’я героя, якому будуть давати характеристику. В овалах записують риси, які характеризують героїв, а в прямокутниках внизу слова із тексту, які підтверджують такі риси характеру.
2 група.
Завдання для дітей 3 групи - Порівняйте вчинки чорнявого і руденького хлопчиків. Що вам сподобалось, а що - ні? Чому?
Завдання для дітей 4 групи - Поміркуйте разом над змістом виділених речень. Чому совість у людини – головне?
Завдання для дітей 5 групи - Приготуйте стислу розповідь за прочитаним:
Де і як гралися діти;
Що трапилось далі;
Завдання для дітей 6 групи – Якими рядками тексту можна підписати малюнок.
6. Рефлексія.
6.1.Вправа: «Займи позицію».
- Хто вважає, що добре жити тому, хто має совість, покажіть зелену картку.
- Хто переконаний, що без совісті легше жити, так спокійніше, зручніше, покажіть червону картку.
Існує думка, що совість – це голос Бога. Він застерігає людину від поганих вчинків, думок, від великих і малих, інколи неусвідомлених, гріхів. У кого є совість, той чинить добро й уникає зла. Якби всі люди прислухалися до своєї совісті, світ довкола був би набагато кращим.
– Підберіть прислів’я, які виражають головну думку оповідання:
Добра справа сама себе хвалить.
Совість у людині головне.
Поганим бути легко, а хорошим важко.
6.2. Незакінчене речення:
Щоб мати чисту совість, треба ……
Я живу по совісті тому, що …..
Я зробив для себе висновок, що буду …..
Поганим бути легко, а хорошим …. .
6.3. Істинне чи хибне судження:
Іноді людина робить добрі вчинки, керуючись негативними мотивами (щоб отримати подяку, нагороду, підвищити свій рейтинг). При цьому людина залишається нещирою, байдужою до того, кому допомагає. Тому цінується та доброчинність, яка робиться від щирого серця. Треба бути справжньою людиною.
6.4. Метод «Інтерв’ю».
Уявіть, що я журналіст, який побував на цьому уроці і хочу поставити вам декілька запитань.
7. Домашнє завдання. Читати і переказувати оповідання від імені хлопчиків. Придумати своє закінчення оповідання.
Список використаної літератури :
1. Бондар Л. Уроки мислення серед природи у педагогічній спадщині В.О.Сухомлинського // Початкова школа. - № 9. – С.12 – 14.
2. Заброцька С.Г. Уроки читання: 3 клас: Навч. книга . – Тернопіль: Богдан, 2004. – С. 3-127.
3. Курпіта В.І. Ефективні методи і прийоми удосконалення навички читання // Початкове навчання та виховання. – 2005. - № 29-30. – С. 38-48.
4. Одинцова Г., Козлюк Я. 120 розповідей про письменників. – К.: Наш час, 2006. – 185 с.
5. Павленко Л. Казкар - добротворець української „ Школи радості”. В гостях у В.Сухомлинського // Початкова освіта. – 2006. - № 38. – С. 11-12.
6. Савченко О.Я. Методика читання у початкових класах: Посібник для вчителя. – К.: Освіта, 2007. – 334 с.
7. Савченко О.Я. Сучасний урок у початкових класах. – К.: Магістр, 1997. – 255с.
12. Ресурси Інтернету.