Урок "В.Нестайко "Руденький." Чому совість в людини головне? (Конспект уроку з літературного в 2 класі за підручником О.Савченко.

Про матеріал

Конспект уроку літературного читання в 2класі розроблено з використанням технології розвитку критичного мислення. Допоможе вчителю провести уявну прес- конференцію з автором твору, скласти діалог- враження від прочитаного твору. Вчитель зможе застосувати такі стратегії критичного мислення: "Перемішайтесь-Замріть-Об'єднайтеся в пари- Обговоріть", "Порушена послідовність", " Карта персонажів", "Займи позицію". У конспекті даються рекомендації, які допоможуть використовувати дані стратегії на інших уроках.

Перегляд файлу

Літературне читання, 2клас за підручником О.Я. Савченко . Літературне читання, Київ: Видавничий дім «Освіта», 2012р.

Тема уроку: Чому совість у людини головне? „ Руденький” В. Нестайко.

Мета уроку: Удосконалювати навичку правильного, виразного читання; навчити виділяти в тексті головне. Збагачувати мовлення учнів образними висловами. Удосконалювати вміння читати діалоги, творчо переказувати текст. Вчити висловлювати оцінні моральні судження; диференціювати добре і погане. Виховувати чуйність, доброту, милосердя.

Обладнання: портрет В. Сухомлинського і В. Нестайка, картки для роботи в парі і групах, виставка книг В. Нестайка.

1.Організація класу до роботи. Розминка.

1.1. Створення позитивного настрою:

       Дуже важливо починати будь-яку справу  з гарним настроєм. Як ви гадаєте, що покращує настрій? Давайте візьмемося за руки, передаймо тепло своїх долоньок  один одному. Посміхніться сусіду зліва і справа.

1.2. Скоромовка.

 Підготуємо язичок до уроку. Читання голосами тварин (хитро, як лисичка, сердито, як вовк, гордо, як орел).

1.3. Назви три предмети, для яких характерні дві названі ознаки:

Яскравий, жовтий (світло, сонце, лампа).

Прозорий, голубий (небо, лід, вода).

2.Перевірка домашнього завдання.

2.1.Вибіркове читання.

          -  Яке оповідання  читали на попередньому уроці?

  • Прочитайте, де відбувалися події?
  • Прочитайте, як клас зустрів незнайому дівчинку?
  • Який урок ішов у класі?
  • Прочитайте, з яким проханням директор звернувся до дітей?
  • Який іспит витримали діти? ( на людяність, доброту,  милосердя).
  • Які почуття у вас викликає прочитане?
  • Уявіть, що ви навчаєтесь у тому класі, до якого прийшла нова дівчинка. Вона сіла за першу парту, закінчився урок. Що б ви їй сказали?

2.2.Підбір заголовків до оповідання.

Як по – іншому можна назвати оповідання? (Іспит на людяність. Новенька).

  •     Як могли розвиватися події далі?

2.3.Створення павутинки. (Робота в парі).

живенько                               уважно дивитись

благав                                    екзамен

очі вп’ялись                           швидко

іспит                                       просив

 2.4.Прес-конференція із автором твору за статтею на с.117 підручника.

– Уявіть, що ви журналісти-кореспонденти різних газет i вам довелось зустрітись із письменником. Про що ви хотіли його запитати? (Учні представляються кореспондентом однієї із дитячих газет і формулюють запитання уявному автору-учню, який добре знає про життя і творчість Василя Сухомлинського. Наприклад: Я кореспондент газети „ Долонька”. Василю Олександровичу, дозвольте вас запитати: „ Скільки років ви попрацювали директором школи?”).

  В.О .Сухомлинський стверджував, що "людина народжується, щоб лишити по co6i слід вічний", i такий слід залишив Василь Олександрович Сухомлинський у своїх повчальних творах, які вчать нас бути добрими, чуйними, щедрими та милосердними.

2.5. Діалог – враження від прочитаного твору.

Учні складають діалог за опорою вчителя:

  1.                     Хто автор твору „ Горбатенька”?
  2.                     Назви головних героїв твору.
  3.                     Чим тобі сподобалось це оповідання?
  4.                     Яка головна думка твору?

2.6. Переказ тексту від імені вчительки.

3.Актуалізація опорних знань.

3.1. Методичний прийом „ Перемішайтесь – Замріть – Об’єднайтесь у пари - Обговоріть”.

Встановіть кордон і прочитайте тему нашого уроку:

Чомусовістьулюдиніголовне? (Чому совість у людині головне? )

  • Чи замислювались ви над тим, що таке совість? Допоможіть дати відповідь на це питання. Вчитель дає команду і учні починають рухатися по класу, далі говорить: „ Замріть”,  діти тиснуть руку тому, хто стоїть найближче до них, об’єднуються з цим учнем у пару і діляться  своїми думками. Вчитель через 30 секунд подає сигнал, діти проводять обговорення в нових парах.
  • Де ми можемо дізнатися, яке лексичне значення має слово «совість»?

 Правильно. В українській мові є словник, у якому можна дізнатися про лексичні значення потрібного слова. Такий словник називається тлумачний.( Вчитель показує словник).

  •  Ось зараз знайдемо слово «совість» і прочитаємо його лексичне значення. (Тлумачний словник. – Харків: 2007, ст. 510).
  • Совість – це усвідомлення і відчуття моральної відповідальності за свою поведінку та вчинки.
  • Де може горіти вогонь? 
  • Послухайте вірш та скажіть, про який вогник йдеться у вірші?

 Якщо чесний ти із людьми і собою,

 І вогник палає у серці,

 Якщо ти живеш із добром і любов’ю,

 То вогник той совістю зветься.

  • То що таке совість? Яким словом можна його замінити? (Сумління, внутрішній голос, шляхетність, сором. Це голос у нашій душі, який підказує нам, що добре, а що погано. Він є в душі кожної людини і називається совістю. Совість вчить нас соромитися поганих вчинків і перемагати зло добром. Вона допомагає оцінювати наші вчинки. А якщо бути злим, байдужим до людей, ледачим, то вогник совісті погасне, у душі запанує пітьма, і ніхто не підкаже, як робити добро і не чинити зла).
  • Як може людина загасити вогник своєї совісті? Чи можна сказати, що совість – це у людині головне?

4. Повідомлення теми та мети уроку.

Сьогодні  на уроці ми дізнаємось: чи легко жити по совісті, будемо  удосконалювати навичку правильного, виразного читання; навчимося виділяти в тексті головне, читати діалоги. Збагатимо своє мовлення  образними висловами. Оповідання написав Всеволод Нестайко.

5.Осмислення.

Прочитайте про письменника текст на с.119 і складіть розповідь про В. Нестайка за опорними словами:

м. Бердичів, сімя вчителів, Київський університет, понад 30 книжок, Київ, 84р.

      Розгляд портрета  та книжок письменника. Розгляньте виставку книг В. Нестайка, визначте, яку хотіли б прочитати. (Я хотів би прочитати книгу  «Дивовижні пригоди в Лісовій школі тому, що мені сподобалась назва книги або сподобався загадковий малюнок на обкладинці).

5.1. Порушена послідовність.

– Прочитайте речення і визначте в якій послідовності вони будуть розташовані в

казці, обговоріть у групах і запишіть у таблицю. ( Контрольний стовпчик закритий).

 

1 гр.

2 гр.

3 гр.

4 гр.

5 гр.

Контрольна

1

 

 

 

 

 

3

2

 

 

 

 

 

1

3

 

 

 

 

 

2

 

1. Бабуся дала кожному по цукерці.

2. Руденький віддав дівчинці свою цукерку.

3. На дитячому майданчику гралися діти.

 5.2.Читання  трьох абзаців оповідання мовчки.

– Хто грався на дитячому майданчику?

  • Що зробила бабуся?
  •  Що зробили діти з цукерками?

5.3.Читання вчителем у парі із сильними учнями.

– Чи здійснилися наші передбачення? ( перевіряють за таблицею, як учні визначили порядок речень у тексті).

Фізхвилинка

-На-на-на! На-на-на!

Цікавішої справи, ніж навчання, нема.

Але ми стомились трішки,

Хай спочинуть ручки - ніжки.

Ми стомились вже сидіти,

Хочем  трошки походити

Зазирнути у віконце,

Потягнутися до сонця,

Наче м’ячик, пострибати…

Й знову будем працювати.

 

5.4. Лексична робота. Читання важких слів, записаних на дошці, за вчителем «луною».

Похапливо, зойкнула, скривилась, почервонів, помилився, поплескав.

Підберіть синоніми до таких слів:

Дременув – утік;          

Похапливо – швидко;

Вихопив – забрав;        

Зойкнула – скрикнула;

Тицьнув – дав.

 5.5. Читання в парах – обговорення в парах. Гра „ Забий гол”.

Учні, які сидять за однією партою читають  та обговорюють текст в парах. Спочатку частину тексту читає один учень, а другий ставить йому запитання або переказує прочитаний текст. Потім вони міняються ролями. Далі вчитель пропонує учням поставити запитання для всіх учнів.

– Сформулюйте запитання, яке починалось питальним словом „ чому”, „як би …”.

  • Чому руденький хлопчик швидко пішов від дівчинки?
  • Чому дідусь похвалив хлопчика?
  •  Чому руденький почервонів?
  • Чому дідусь попросив у хлопчика пробачення?  Як дідусь оцінив вчинок руденького?
  • Як би ти вчинив на місці хлопчиків?
  •  Совість і сором – це регулятори людської поведінки. Совість взаємопов’язана з відповідальністю людини перед собою. Кожній людині необхідно знати думку інших людей про себе, вона оцінює свої вчинки очима сторонньої людини, іноді вона відчуває провину і їй стає соромно. Ви не раз чули вислови «жити по совісті, працювати по совісті».

Тренінг на позитив

  • Я сьогодні не скривдив нікого,
  • Друзям я надав допомогу,
  • А вони мені за це
  • Дякували добрим слівцем.
  • І раділи зі мною разом,
  • Що ми дружимо цілим класом.

 

5.6.Читання частини оповідання в особах (розмову дідуся і хлопчика).

  • Скільки в цьому оповіданні дійових осіб?
  • А скільки осіб беруть участь у розмові?
  • З якою інтонацією слід читати слова дідуся? (Повчально, спокійно, впевнено).
  •  А слова руденького хлопчика? (Тихо, сором’язливо, невпевнено).

Інсценізація діалогу, поданого у тексті.

5.7.Складіть діалог за схемою:

– Мені з оповідання сподобався… . Адже він…

  •     Якому герою ти  хотів би зробити зауваження?
  •     Я йому пораджу… .

– Якби ти потрапив у це оповідання, то яким довелося тебе зобразити автору?

5.8. Складання карти персонажів. Робота в групах.

  • Як, на вашу думку, автор ставиться до руденького?
  • А як до чорнявого хлопчика? Доведіть свою думку, використавши слова з твору.
  • А кому ще сподобалась поведінка руденького хлопчика ? З чого це видно.
  • У яких словах виражена головна думка оповідання? Зачитайте їх ще раз.
  • Виберіть ім’я обраного персонажу у верхній прямокутник.
  • У колах напишіть його характеристики, а у нижніх прямокутниках наведіть докази із тексту, що підтверджують ці характеристики.

1 група.

 

 

 

 

2гр.

 

Вчитель  дає кожній групі листок, на якому в прямокутнику записано ім’я  героя, якому будуть давати характеристику. В овалах записують риси, які характеризують героїв, а в прямокутниках внизу слова із тексту, які підтверджують такі риси характеру.

2 група.

 

 

 

 

 

 

 

Завдання для  дітей 3 групи   -  Порівняйте вчинки чорнявого і руденького хлопчиків. Що вам сподобалось, а що -  ні? Чому?

Завдання для  дітей 4 групи - Поміркуйте разом над змістом виділених речень. Чому совість у людини – головне?

Завдання для дітей 5 групи - Приготуйте стислу розповідь за прочитаним:

Де і як гралися діти;

Що трапилось далі;

Завдання для дітей 6 групи – Якими рядками тексту можна підписати малюнок.

6. Рефлексія.

6.1.Вправа: «Займи позицію».

-  Хто вважає, що добре жити тому, хто має совість, покажіть зелену картку.

-  Хто переконаний, що без совісті легше жити, так спокійніше, зручніше, покажіть червону картку.

 Існує думка, що совість – це голос Бога. Він застерігає людину від поганих вчинків, думок, від великих і малих, інколи неусвідомлених, гріхів. У кого є совість, той чинить добро й уникає зла. Якби всі люди прислухалися до своєї совісті, світ довкола був би набагато кращим.

– Підберіть прислів’я, які виражають головну думку оповідання:

 Добра справа сама себе хвалить.

Совість у людині головне.

Поганим бути легко, а хорошим важко.

6.2. Незакінчене речення:

Щоб мати чисту совість, треба ……

Я живу по совісті тому, що …..

Я зробив для себе висновок, що буду …..

Поганим бути легко, а хорошим …. .

 6.3. Істинне чи хибне судження:

  1.                     Руденький хлопчик поступив по совісті.
  2.                     Дідусь похвалив чорнявого хлопчика.
  3.                     Руденький хлопчик не може бути поганим тому, що у нього є совість.

Іноді людина робить добрі вчинки, керуючись негативними мотивами (щоб отримати подяку, нагороду, підвищити свій рейтинг). При цьому людина залишається нещирою, байдужою до того, кому допомагає. Тому цінується та доброчинність, яка робиться від щирого серця. Треба бути справжньою людиною.

6.4. Метод «Інтерв’ю».

Уявіть, що я журналіст, який побував на цьому уроці і хочу поставити  вам декілька запитань.

  •                     Чи сподобався вам урок? Чи  задоволені ви своєю роботою?
  •                     Чого ви сьогодні навчились?
  •                     Що нового дізнались?
  •                     Який ваш настрій? Зобразіть його на своєму обличчі.

7. Домашнє завдання. Читати і переказувати оповідання від імені хлопчиків. Придумати своє закінчення оповідання.

Список використаної літератури :
1.  Бондар Л. Уроки мислення серед природи у педагогічній спадщині В.О.Сухомлинського // Початкова школа. - № 9. – С.12 – 14.
2. Заброцька С.Г. Уроки читання: 3 клас: Навч. книга . – Тернопіль: Богдан, 2004. – С. 3-127.
3. Курпіта В.І. Ефективні методи і прийоми удосконалення навички читання // Початкове навчання та виховання. – 2005. - № 29-30. – С. 38-48.
4. Одинцова Г., Козлюк Я. 120 розповідей про письменників. – К.: Наш час, 2006. – 185 с.
5. Павленко Л. Казкар - добротворець української „ Школи радості”. В гостях у В.Сухомлинського // Початкова освіта. – 2006. - № 38. – С. 11-12.
6. Савченко О.Я. Методика читання у початкових класах: Посібник  для вчителя. – К.: Освіта, 2007. – 334 с.
7. Савченко О.Я. Сучасний урок у початкових класах. – К.: Магістр, 1997. – 255с.
12. Ресурси Інтернету.
 

 

 

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Шевгеніна Тетяна Григорівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
4 березня 2018
Переглядів
4635
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку