Ця розробка має на меті : вдосконалювати навички свідомого виразного читання прозових творів; вчити аналізувати прочитане, висловлювати оцінні судження; розвивати критичне мислення та зв'язне мовлення учнів; розширювати їх світогляд; виховувати любов до природи.
Тема. Оповідання українських письменників. О.І. Копиленко "Хоробре кошеня"
Мета: ознайомити учнів з життєвим і творчим шляхом О.І. Копиленка, з оповіданням «Хоробре кошеня», вдосконалювати навички свідомого виразного читання прозових творів; вчити аналізувати прочитане, висловлювати оцінні судження; розвивати критичне мислення та зв'язне мовлення учнів; розширювати їх світогляд; виховувати любов до природи.
Обладнання: презентація, картки для роботи в групі та індивідуально, виставка книжок, капелюхи, малюнки до біографії письменника, комп’ютери, мікрофон.
Хід уроку
І.Організаційний момент.
Учні. Ми вам раді, люди добрі,
І вітаєм щиро вас,
І запрошуєм ласкаво
На урок у 2 клас.
Вчитель. Усміхніться всім навколо:
Небу, сонцю, звірям, людям.
І тоді обов’язково
День для вас веселим буде!
IІ. Мотивація навчальної діяльності. (слайд 1)
Сьогодні у нас незвичайний урок, урок – подорож по країні Читалії. Ми будемо мандрувати по Долині Чистомовлення, зазирнемо у Скриньку Пам’яті, перейдемо через Дитячий Місточок, заскочимо у гості до Хмаринки Оповідань, пограємося на Острові Забав та піднімемося на Гору Мислення.
ІII. Актуалізація опорних знань. Мовленнєва розминка. (слайд 2)
2. Робота з таблицями.
(у кожної дитини таблиця)
3. Чистомовка (слайд 9)
Чі-чі-чі – сидить кіт на печі
Ла-ла-ла – миша від нього втекла
Енько-енько – в нірку вскочила швиденько
Та-та-та – сміється з нашого кота.
Котик мишку наздогнав
І сказав: м'яв!
А вона на те: пі-пі,
Дуже ніколи мені!
- Прочитайте про себе.
- Встали, уявили себе ведмедиками, розказали, як ведмедики. Уявили себе лисичкою, розказали, як лисичка.
- За бажанням хтось один.
V. Повідомлення теми та завдань уроку.
- Молодці, діти, а тепер ми з вами зазирнемо у Скриньку Пам’яті. (слайд 11)
1. Пояснення вчителя
- Давайте пригадаємо, які літературні жанри ви знаєте? (Казки, вірші, загадки, скоромовки …)
- Що таке оповідання? (слайд 12) – Це невеликий за обсягом художній твір, написаний прозою. (Прозою, тобто невіршованою мовою.) У ньому автор описує здебільшого одну подію із життя одного або кількох персонажів. Оповідання можуть бути створені на основі реальних подій, пригодницькі, фантастичні, гумористичні.
-А зараз перейдемо через Дитячий місточок та піднімемося на Хмарку Оповідань .( слайд 13) І саме тут ми познайомимося з тим оповіданням, яке будемо вивчати.
Якщо ви закреслите букви З та М, то прочитаєте назву оповідання.
МХОЗЗРЗМОБММЗРЕМКЗОМЗШЗЕНММЯ
2.Ознайомлення з життєвим і творчим шляхом О. Копиленка. (слайд 15)
- Подивіться на портрет письменника і послухайте розповідь підготовлених учнів про його життєвий шлях. (Вчитель на дошку вивішує картинки для кращого запам’ятання його біографії).
Учні
Вчитель.
(Настав час опинитися на Острові Забав). (слайд 16-17)
VІ. Опрацювання оповідання «Хоробре кошеня».
А тепер, діти , згадаємо з яким оповіданням ми будемо працювати та подивимося на ілюстрацію до оповідання і спробуємо вгадати, про що буде йтися у творі.
То давайте сідайте зручненько та слухайте уважно.
2. Первинне читання твору вчителем.
- Чи вгадали ви про що саме буде розповідатися в оповіданні?
- Скажіть, від чийого імені веде розповідь автор?
3. Напівголосне читання дітьми.
- А тепер самостійно прочитайте оповідання. І як завжди підкресліть незрозумілі вам слова.
4. Словникова робота. (слайд 19)
роздере паща
обійшло ґаночку
неймовірна мандрує
холоднувато полювання
ризикованим подержавши
-Перед нами Гора Мислення. Попрацюємо у лабораторії «6 капелюшків». Виберіть собі колір капелюшка. Отримайте завдання, обговоріть у групі. Якщо будете готові дайте сигнал, підвівши капелюх.
Ж.К. - позитив
Ч.К. - критика
Черв.К. - емоції
З.К. – креатив
Позитив – що гарного, доброго є в оповіданні та його героях?
(була неймовірна спека і пес просто не схотів звертати увагу на кошеня, а може він вгледів у ньому дитину і не став ображати)
Критика – що негативного сталося чи могло статися?
(Історія могла закінчитися дуже сумно. Пес міг загризти кошеня. Адже всім відомо, що коти з собаками не дружать)
Емоції – які емоції викликав цей твір? Чому?
(Викликає несказанно гарні емоції , навіть тварини не ображають менших за себе)
Креатив – Поясніть прислів’я «Живуть як кішка з собакою». Можна його віднести до вивченого оповідання?
(Так говорять про тих, хто завжди свариться. Відношення до оповідання не має)
- Розкласти в порядку розвитку подій в даному оповіданні.
- Давайте разом перевіримо. 1гр. читає, що було спочатку, 2гр. – що далі і т.д.
VІІ. Підсумок уроку.
— З яким оповіданням ознайомилися на сьогоднішньому уроці?
— Хто його автор?
— Що ви запам’ятали про його життя та творчість?
— Що нового дізналися з цього оповідання?
— Що вас найбільше вразило?
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ (слайд 23)
За допомогою виділених у тексті слів скласти план і переказати оповідання.