4 клас
Інтегрований урок з літературного читання та природознавства
Тема В. Сухомлинський «Не забувай про джерело» . Вода – безцінний скарб природи
Мета. Продовжувати знайомити дітей з життям і творчістю В.О. Сухомлинського, викликати інтерес до його творів, розвивати навички читання, удосконалювати вміння виділяти й пояснювати зв’язок між причиною та наслідком, розвивати вміння висловлювати судження про роль води на нашій планеті й у своєму краї; виховувати почуття любові до рідної землі, відповідальне ставлення до збереження довкілля, дбайливе ставлення до води.
Перебіг уроку
I Організація класу
-Холодно в полі, в саду, на городі,
Осінь мандрує по нашій господі.
Тепло і затишно в класі у нас,
Доброго дня, я вітаю всіх вас.
Завітали гості щирі,
Привітаймо в добрий час
Гостей посмішкою й миром.
(розкриваю парасольку)
II. Очікування
III. Робота над загадкою
Сніжинкою буває.
Бува, як скло, крихка й тверда,
Ви здогадалися? Це… (вода).
IV. Оголошення теми та мети уроку
V. Гра «Так чи ні»
(Так – зелений колір, ні – червоний колір)
1)Вода – це рідина синього кольору.
2)Вода може бути в твердому, рідкому та газоподібному стані.
3)Вода – прозора, безбарвна, без запаху.
4)Вода зовсім не розчиняє речовини.
5)У природі весь час відбувається перетворення води з одного стану в інший.
6)Вода – це життя.
7) Чому ви вважаєте, що вода – це життя?
Гра «Продовж речення»
VI. «Крісло автора»
VII. Мовленнєва розминка
Як прожити без води?
З нею ми завжди щасливі,
З нею в нас нема біди.
VIII. Робота над оповіданням
-Зараз ми з вами доторкнемося до думки і слова Василя Олександровича, познайомимося з його творами «Не забувай про джерело».
1)Передбачення
- Перш ніж читати оповідання, скажіть, про що буде йти мова в оповіданні?
2. Читання твору В. О. Сухомлинського «Не забувай про джерело» (пошепки)
3.Бесіда
-Чи здійснилося ваше передбачення?
- Яким був ставок у давнину, як селяни берегли його?
- Чому і як зник ставок?
- Знайдіть слова, які передають головну думку твору.
- Як ви їх розумієте?
4. Словникова робота (робота в групах)
5. Читання вголос
- Пограємо в гру «Передай тварину»
6. Робота над змістом прочитаного
- Що показав учитель дітям?
- Що було на місці пустиря багато років тому?
- Яким був ставок?
- Що росло біля нього?
- Хто викопав ставок?
- Що ухвалили селяни на своїй раді?
- Як люди дотримувалися цієї ухвали?
- Хто приїхав до села?
- Зачитайте, як прозвали сім’ю? Чому?
- Що стали помічати старі люди?
- Як ви розумієте вислів «Лихий призвід – людям заохота».
- Що сталося зі ставком?
- Що вчить це оповідання?
- Що станеться, якщо на планеті зникне прісна вода?
IX. Робота за картками
X. Робота в групах
1) Без незамінної, а тому такої дорогоцінної, прісної води так само, як і без повітря, не можуть існувати живі організми.
2) Сьогодні найбільше доступної води міститься в озерах, річках і підземних «коморах». Але, якщо люди будуть забруднювати прісну воду відходами своєї діяльності то втратять величезне багатство – високоякісну питну воду.
3) Поради щодо економічного використання води в побуті.
1)Завжди щільно закривайте кран.
2) Приймайте душ на 1-2 хвилини швидше.
3)Закривайте кран, коли чистите зуби.
4)Під час миття посуду не тримайте кран постійно відкритим.
5) Не мийте овочі та фрукти під проточною водою.
XI. Підсумок уроку
XII. Домашнє завдання
Опрацювати с. 75-76. Підготувати розповідь про охорону водойм.