Тема: В. Симоненко “Цар Плаксій та Лоскотон”. Різні життєві позиції царя Плаксія і Лоскотона (песимістична й оптимістична).
Мета: вчити учнів визначати основні риси характеру дійових осіб твору, аналізувати їхню поведінку; розвивати навички висловлення особистого ставлення до зображуваного, проведення аналогії із сучасним життям, розвивати здібності п’ятикласників: увагу, пам’ять, аналітично-творчі вміння, критичне й асоціативне мислення, прищеплювати інтерес до літературної казки; виховувати позитивні риси характеру, прагнення робити добро, сприяти усвідомленню значення для людини оптимістичного погляду на світ.
Обладнання: підручник, портрет письменника, учнівські ілюстрації до казки, порівняльна характеристика Плаксія та Лоскотона, зображення Плаксія та Лоскотна.
Тип уроку: комбінований
Хід урок
І. Організаційний момент
Вправа «Створюємо настрій»
Вчитель: Розпочнемо ми сьогодні з того, що кожен повернеться до сусіда за партою – посміхнеться йому та побажає чогось хорошого!
- Я нам усім побажаю, щоб на нашому уроці і далі панувала така хороша атмосфера, і завдяки цьому ми добре попрацювали.
( Діти посміхаються один до одного і висловлюють добрі побажання).
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів
На минулому уроці ми з вами відкрили для себе творчість ще одного талановитого письменника, справжнього патріота й істинного громадянина Василя Андрійовича Симоненка.
Зараз перевіримо, як ви підготувалися до сьогоднішнього уроку.
Конкурс «Найкмітливіший»
1. Робота на картках ( 1 хв.)
Необхідно підтвердити або спростувати запропоновану думку на тему «Сторінками життя і творчості В.Симоненка» (Запитання, на які діти олівцем ставлять +,-)
1. В.Симоненко народився в с. Біївці на Київщині. (Ні)
2. Зростав хлопчик без батька. ( Так)
3. Навчаючись у школі, майбутній письменник був дуже здібним учнем. (Так)
4. Василь — допитливий хлопець, багато читав. (Так)
5. Після середньої школи В.Симоненко вступив до Полтавського педагогіч¬ного
інституту. (Ні)
6. Після середньої школи В.Симоненко вступив до Київського університету на факультет журналістики. (Так)
( Порахуйте свої бали.)А тепер, хто буде найактивнішим додасть собі ще бали і в кінці уроку отримає оцінку.
Вчитель. Діти, що ми робили на початку уроку, повертаючись один до одного? - посміхались. На уроці основ здоров’я ви вивчали емоції. Діти, а які бувають емоції? Позитивні та негативні. Що ви відчуваєте, коли посміхаєтесь? До речі, не думайте, що посмішка-це щось легковажне. Ні, справа тут набагато серйозніша. Виявляється, зовсім недавно вченим стало відомо, що посмішка підвищує вміст гемоглобіну. Але це ще не все. Посмішка знижує тиск, зберігає талію, кажуть, навіть перешкоджає облисінню. Недаремно лікарі стверджують, що одна посмішка продовжує життя людини на 5 хв. 5 хвилин сміху замінює 1 склянку молока. Як ви думаєте, кому легше на світі: людям веселим, дотепним, із почуттям гумору – оптимістам чи песимістам, які все бачать у похмурих, нерадісних барвах? А які ви? Запитайте кожен сам себе. А хто такі песимісти, оптимісти ?
Діти, з чим у нас асоціюється сміх? (посмішкою)
• А плач? (сльози, дощ)
• Який настрій об’єднує хмари і дощ? (песимістичний)
• А які сонце і промінчики? (оптимістичний)
ІІІ. Оголошення теми та мети уроку
Тема уроку(…..)
Дивлячись на тему, можете назвати, що ви очікуєте від нашого уроку?
Вправа «Вузлик сподівань» (учні оголошують очікування від уроку»
Проблемне питання: кого більше серед людей: плаксіїв чи лоскотонів?
Чому? (записати на дошці)
- Відповідь на це питання ми спробуємо знайти протягом сьогоднішнього уроку.
- Запишімо дату й тему уроку
ІV. Опрацювання навчального матеріалу.
V. Змістовно-пошуковий етап
1. - Історія створення казки ,,Цар Плаксій та Лоскотон”.
Казку "Цар Плаксій та Лоскотон" письменник написав за одну ніч, а вже наступного дня читав своєму синові Олесеві, своєму першому "критикові".
Отже, основна думка казки- любити життя, виховувати в собі уважне ставлення до людей, позитивний погляд на світ, бути оптимістом.
-Давайте запишемо її.
- А яка тема цієї казки? Чим тема відрізняється від основної думки?
Тема – це те, про що йдеться, а основна думка – це те, що хотів нам сказати автор твору.
Тема цього твору – зображення казкового царства, де панує сум, сльози, жорстокість, і тієї сили, яка протистоїть поганому.
2. Учитель. Вдома ви ознайомилися зі змістом казки.
1)Вибіркове читання
- Діти, дайте відповіді на питання рядками з тексту
- Яким постає перед вами цар Плаксій? ( ст. 74)(Голова його ..)
- Як звали царевих дітей? ( ст. 74)(В Плаксія було…)
- Які були порядки в країні Сльозолий? (ст. 74)(Цілі дні вони сиділи..)
- За які вчинки забіяки-сльозівці хапали людей? (ст. 74)(Хто сміявсь вони хапали…)
- Якої вдачі був Лоскотон? (ст. 75)(Мав він вдачу теплу…)
- Чому цар Плаксій не любив Лоскотона? (ст. 75)(Тільки де він…)
- Чому сльозівцям не вдалося впіймати Лоскотона? (ст. 75)І за дядьком Лоскотоном..)
- Як капітан макака впіймав Лоскотона?(ст..76)(А лукавий капітан піддікрався..)
- Як звільнили Лскотона? ( Та коли гуло весілля..)
- Яким чином Лоскотону вдалося перемогти Плаксія? (ст. 77(Став царя він лоскотати..)
2) Конкурс - "Розминка" ( гра «Вгадай героя» )
3) Робота по варіантах ( І в. міркує над образом Плаксія), (ІІ в.над образом Лоскотона)
Уважно подивіться на малюнки царя Плаксія та Лоскотона.
Завдання : розкрити внутрішній світ, особливості його характеру .
Мозковий штурм (на дошці малюнки до образів)
Завдяки цій роботі ми побачили,що образи царя Плаксія та Лоскотона протиставляються.
Цар Плаксій
Володар Плаксограда;
Жадібний і підступний;
Ледар, марнотрат;
Жорстокий, улесливий;
Гнобитель, тиран;
Любитель дитячих сліз;
Ненавидить Лоскотона і простий люд;
Боязливий, хитрий, хвастливий.
Дядько Лоскотон
Щирий і добрий;
Шанобливий і поважний;
Відвертий, пошановувач сміху;
Безкорисливий, незаможний;
Любить дітей, простий люд;
Справедливий, мужній;
Дружелюбний, волелюбний.
Спільне?
- Кого уособлює Плаксій?
Чому ж так важливо було для царя, щоб день при дні плакали в країні діти?
То чи думав він про них?
А чи є у наш час такі люди, які думають тільки про себе?
А кого уособлює Лоскотон?
Чи можемо підтвердити, що Лоскотона любили?
А чи прийшли б вони на допомогу цареві? Чому?
Діти, ви назвали Плаксія песимістом, а Лоскотона оптимістом.
Вправа «Сенкан»
Лоскотон Плаксій
………… …………
………… …………
Учні по черзі зачитують свої сенкани.
Словникова робота
Учитель: -- Отже, Цар Плаксій у казці є втіленням песимістичного погляду на життя, а Лоскотон є втіленням оптимістичного погляду на життя.
Песиміст – людина, яка не вірить у свої сили і нічого хорошого від майбутнього не очікує.
Оптиміст – людина, яка вірить у свої сили й у майбутньому сподівається тільки на хороше.(записати )
VІ. Підсумок уроку
- Чи навчила вас ця казка чогось корисного?
- Чи подібна історія, описана у казці, на сучасне життя? Чому?
- То до якої країни нам потрібно мандрувати: до країни Добра чи країни Смутку?
Епіграф до уроку:
Здавна кажуть добрі люди,
Ближніх Бог велів любити.
І завжди для всіх і всюди
Треба нам добро робити
Учитель : - Чи згодні ви з цим висловом? Чому?
1. То чи знайшли ви відповідь на проблемне питання до нашого уроку?
2. -Які асоціації викликає у вас добро?
(Діти називають асоціації: милосердя, любов, злагода ,щирість, повага, чуйність )
Діти, як ви думаєте
Проблемне питання: кого більше серед людей: плаксіїв чи лоскотонів? Чому?
VII. Оцінювання.
VIIІ. Домашнє завдання:
За бажанням: ст.80-81 (тестові завдання) - усно
На закінчення мені хочеться побажати: робіть добро, посміхайтеся
найдобрішою усмішкою, яка перетворить ваше життя і життя оточуючих на казку.
Життя— це казка, тож будьте добрими героями у ній!