Тема: В. Симоненко «Подорож у країну Навпаки»
Мета: закріпити і вдосконалити навички учнів аналізувати прочитане, робити власні висновки, розповідати про свої враження від твору, розвивати критичне мислення, уміння висловлювати власну думку, формувати у школярів інтерес до читання, навчання; виховувати чесність, дружелюбність, наполегливість, повагу до старших.
Обладнання: цеглинки лего, таблиця складів для читання, правила роботи у групі, роздатковий матеріал для кожної групи.
Хід уроку
І. Організація класу.
1. Вправа «Барометр настрою».
- Діти, щоб наш урок пройшов вдало, посміхніться один одному.
- Покажіть ваш настрій за допомогою цеглинки лего. Хороший настрій – зелена цеглинка, поганий настрій – червона цеглинка.
2. Вправа «Мікрофон».
- Що ви очікуєте від уроку?
- Яким буде цей урок?
- Плесніть у долоні, якщо згодні зі мною:
-На уроці мені буде цікаво.
- Я працюватиму старанно.
- Я теж очікую, що ви будете старанними, дружно працюватимете, будете радіти своїм успіхам та успіхам однокласників. Пам’ятаємо про «правило піднятої руки»!
ІІ. Повідомлення теми і мети уроку.
Бесіда.
- Діти, чи любите ви подорожувати?
- Куди можна здійснити подорож?
- Доберіть синоніми до слова «подорож» (мандрівка, мандри, подорожування, поїздка, вояж).
- Яка подорож вам найбільше запам’яталася?
- Сьогодні ми теж будемо подорожувати. А хто може сказати, у яку країну?
- Хто автор цього твору? Ми будемо аналізувати твір, дамо характеристику головним героям, їх вчинкам, поведінці, удосконалимо навички виразного читання.
ІІІ. Узагальнення і систематизація знань.
1. «Мозковий штурм»
- До якого жанру належить цей твір?
-Яка це казка?
-Чим відрізняється літературна казка від авторської?
-Яка головна думка цієї казки?
-Чому автор назвав цю країну країною Навпаки?
2. Артикуляційні прави.
-А тепер давайте потренуємо свої артикуляційні апарати. Так як ми з вами подорожуємо країною Навпаки, то і читати ми теж будемо навпаки – ззаду наперед.
3. Вправа «Вдих – видих». Вдихаємо, на видиху називаємо усі голосні звуки.
4. Вибіркове читання.
-А тепер перевіримо, як ви навчилися вдома виразно читати, а також, які ви уважні. Прочитайте уривок, де розповідається про те, як хлопцям:
* погано жилося;
* як перед героями з’явився бородань;
*уривок, де написано, чому цю країну називають раєм;
* уривок, де описані дії, які виконували герої у країні Навпаки;
* опис склепа, до якого кинули дітей;
* доведіть словами з тексту, що діти не хотіли повертатися до країни Навпаки.
5. Читання за малюнками.
- Прочитайте уривки, де згадуються ці предмети. Малюнки: борода, помідори, гарбузи, сині штани.
6. Літературний диктант з використанням цеглинок лего.
- Вчитель читає речення, якщо діти згодні, піднімають зелену цеглинку, якщо не згодні – червону.
1) Хлопчиків – героїв було п’ятеро. (Ні)
2) Хлоп’ята скаржилися, що їм тяжко жити з батьками (Так)
3) Перед дітьми раптом з’явився Зевс (Ні)
4) Химерний чоловічок пообіцяв хлопцям відправити їх у країну Навпаки (Так).
5) Якось хлопчиків зустріла грізна гвардія на конях (Ні)
6) У країні Навпаки ніхто не миється (Так)
7) Цар Невмивака чекав хлопців у розкішному палаці (Ні)
8) Склеп був із шоколаду і тістечок, і хлопчики, прогризши отвір, утекли (Ні).
Фізхвилинка
6. Робота в групах.
Повторення правил роботи у групах. Вибори секретаря групи.
Завдання 1. «Віднови прислів’я.
-Так як ми подорожуємо країною Навпаки, у вас буде таке завдання: відновити прислів’я, правильно прочитати його, пояснити.
Перевірка.
*Маленька праця краща за велике безділля.
*Лінивому жить весело, та їсти нічого.
*Праця додає здоров’я, а лінь – хвороб.
*Не лінися рано вставати та більше знати.
Завдання 2. Гра «Журналісти та герої»
1,2 групи- це журналісти; 3,4 групи – це герої. Журналісти ставлять питання героям казки, а герої відповідають, спираючись на зміст твору.
Завдання 3. Творча робота. Кожна група отримує завдання. Час виконання – 5 хвилин.
1 група – поділити казку на частини, скласти план.
2 група – скласти кінцівку, якби маленький Бородань не повернув дітей додому.
3 група – дайте пораду дітям, що треба робити, щоб не потрапити до країни Навпаки
4 група – поєднайте в одній казці героїв різних казок та складіть спільну казку.
Презентація творчих робіт.
ІV. Підсумок уроку. Рефлексія навчальної діяльності.
-Діти, чи справдилися ваші очікування від уроку?
- Складіть асоціативний кущ до слова «країна Навпаки».
- Покажіть настрій в кінці уроку.
- Перегляд відео «Моя щаслива родина».