Урок " В.Сухомлинський Красиві слова і красиве діло"

Про матеріал
Ознайомити з новим твором В.Сухомлинського. Вчити давати характеристику дійовим особам. Порівнювати вчинки персонажів , робити висновки щодо прочитаного . Розвивати зв’язне мовлення , критичне та творче мислення ; вміння цінувати думки інших. Виховувати доброту , чуйність , вміння бачити й творити красу .
Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

 

 

        Урок літературного читання в 3 класі

 

В.Сухомлинський « Красиві слова і красивее діло»

 

 

 

 

 

 

                         Підготувала вчитель початкових класів

Гуменюк Валентина Вікторівна

 

 

 

 

 

 

 

 

Тема  . Оповідання для  твоїх  ровесників

                      В.Сухомлинський  « Красиві  слова  і  красиве діло»

Мета .  1.Ознайомити  з  новим  твором В.Сухомлинського. Вчити  давати  характеристику   дійовим  особам. Порівнювати  вчинки   персонажів , робити  висновки  щодо  прочитаного .

2. Розвивати  зв’язне  мовлення , критичне  та  творче  мислення  ; вміння цінувати  думки  інших.

3.Виховувати  доброту , чуйність , вміння  бачити  й  творити  красу  .

Обладнання :   підручник  « Читанка » О.Савченко , 3 клас , картки  із  завданнями , портрет В.Сухомлинського , дидактичний  матеріал .

Тип  уроку : урок  вивчення  нових  знань .

Очікувані  результати :

  1. Уточнять  свої  знання  про  красу , з  чим  дружить  краса .
  2. Зможуть  проаналізувати  вчинки дійових  осіб, дати  їм  свою  оцінку.
  3. Працюватимуть  в  групі , прислухаючись  до  думок  інших  , та  робитимуть  свої  висновки.
  4. Відстоюватимуть  свою  позицію , аргументуючи , чому  так .

 

             

 

 

 

 

 

 Хід  уроку

І. Організаційний  момент .

-Діти, у нас сьогодні незвичайний урок. У наш клас прийшли гості. Давайте привітаємо їх.

- Позначте  настрій , з  яким  ви  розпочинаєте  урок . Щоб  до  кінця  уроку  ваш  настрій  став  ще  кращим , давайте  налаштуємося  на  плідну  працю .

Психологічний  настрій

Люблю  я  свій  розум , увагу  і  пам'ять ,

Працює  мій  мозок  і вчусь  я  старанно .

Сприймаю  все  нове  і  мислю  критично ,

Учителя   слово  здійсню  я  практично

ІІ. Актуалізація  опорних  знань.

  1. Мовна розминка.
    1. Гра «Здогадайтеся: про кого або про що я розповідаю».
  • Учень, школяр, черговий, третьокласник, син, онук, племінник, пустун - … (хлопчик).
  • Чекає, зустрічає, запитує, годує, читає, готує, прибирає, посміхається, виряджає, піклується, стомлюється - … (мама).
  • Іде, капає, ллє, мочить, закінчується - … (дощ).
  • Мрійник, вигадник, казкар, поет, фантазер - … (письменник).
    1. Гра «Закінчіть речення»

Байки пише … (байкар).

Вірші складає … (поет).

Казки вигадує … (казкар).

Прозу створює … (прозаїк).

  • Хто з названих письменників пише оповідання?
  • Що таке оповідання? Чим оповідання відрізняється від казки і вірша.
    1. Вікторина «З якого це оповідання?»
  • Прочитайте «ланцюжки» слів. Пригадайте, в яких оповіданнях ви зустрічали ці персонажі і предмети.
  • Учитель, директор, клас, горбатенька … (Горбатенька дівчинка»).
  • Яринка, мама, маленька сорочечка … («Як же все це було без мене?»).
  • Бабуся Марія, онук Петрик, маленька пташка … («По волосинці»).
  • Учителька Катерина Іванівна, учні, голубе небо, Валя … («Я хочу сказати своє слово»).
  • Марійка, Миколка, Лариса, піжмурки … («Про що дума Марійка»).
  • Сергійко, Петро, Максим, Гриць, квітка … («Сергійкова квітка»).

ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку.

  • А об’єднує усі ці оповідання ім'я видатного педагога, прекрасного письменника Василя Олександровича Сухомлинського. Саме із ознайомлення з його читацькою скарбничкою ми почнемо вивчати новий розділ.
  • Прочитайте як він називається.
  • Так «Оповідання про справи твоїх ровесників». 
  • Хто такі ровесники?
  • Про що може йти мова у творах для ровесників?
  • У цьому розділі ми познайомимося із творами відомих нам авторів і авторів досі для нас невідомих. Усі твори про ваших ровесників і для ваших ровесників, про їх справи, вчинки добрі і недуже.

ІV. Ознайомлення з життєвим і творчим шляхом В.О.Сухомлинського.

   1.  Працює дослідницьке бюро:

 

1 дослідник. Народився В.О. Сухомлинський 28 вересня 1918року в с. Василівці на Кіровоградщині в родині бідного селянина.

2 дослідник. У 1933 році Василь закінчив семирічну школу. Однокласники згадували, що у Василя був чудовий характер. Він був енергійним, життєрадісним хлопчиком, дуже любив читати твори Т.Шевченка, П.Мирного.

3 дослідник. Закінчив Кременчуцький педінститут і працював учителем української мови і літератури, був завучем.

4 дослідник. У 1941 році, коли розпочалася війна, Василь Олександрович пішов на фронт. Але довелося воювати недовго, бо був двічі поранений і довго лікувався. 

5 дослідник. У 1948 році Василь Олександрович стає директором Павлиської школи.

2.Ознайомлення із статтею «Василь Сухомлинський» (про нього).

  • Яким незвичайним учителем був В.Сухомлинський, дізнаєтесь,  прочитавши про нього статтю (с.66)

Учні читають мовчки. Потім дають відповіді на запитання вчителя.

  • Кому Сухомлинський присвятив усе своє життя?
  • Що робив він у Павлиській школі?
  • Що намагався відобразити у своїх творах?

                      

V. Актуалізація опорних знань.

  1. Кодування
  •    З  деякими  творами  В.Сухомлинського  ми  вже  знайомі  . То ж  давайте  пригадаємо назви  цих  творів  та  рядки  з  них . Для  цього потрібно  до  чисел першого  стовпчика , які  записані  синім  кольором  перед  рядками  із  творів В.Сухомлинського  підібрати  відповідні числа , записані  червоним  кольором  із  другого  стовпчика  з  назвами  цих  творів. Утворяться  двоцифрові  числа . Кожному  числу  відповідає  певна  буква . Хто  правильно  утворить  числа , той  зможе  прочитати  ключове  слово  сьогоднішнього  уроку .

 

1. «Як  же  це  так – мене  не  було            1. « Соловей  і  Жук? »                                          

      А  все  довкола – дерева , квіти ,

      голуби – все  це  було ?»

 2.« Учитель  затамував подих                   2. « Як  же  це  все                  

    і повернувся  до  класу . Він                    було  без    мене?»

    дивився  у   вічі  пустотливих

    дітей  і  мовчки   благав : хай  не

    побачить  дівчинка  в  ваших очах

    ні  подиву , ні  насмішки».

3. « Хай  собі  будуть  Соловей  і  Жук ,     3. «Горбатенька      

відповіла  дівчинка . Тоді                                  дівчинка»                                                                     

подумала й  додала :

- Як  же  можна  жити  без  Жука»                                                                       

4. «- Яке  ж  твоє  слово  про  небо?          4. «Покинуте  кошеня»

     - Небо  ласкаве ,- тихо  сказала 

     дівчинка  й  усміхнулась».

5.«Поверталась  із  школи  маленька         5. « Я  хочу  сказати  своє   

Наталочка.  Чує – нявчить кошеня.            слово»

Вона  не  сказала  ні  слова , а  взяла

 кошеня  й  принесла  додому»

 

12

15

23

24

31

42

45

54

 К

 О

 Р

М

А

 В

С

 А

             ( Перевірка  виконання)        

12

 23

31

45

54

  К

 Р

 А

 С

 А

 

 

2.Мозковий  штурм

  •         А  що  таке  краса ?

( Це  те , що  приємно і  подобається  всім  людям , все  те  добре і  прекрасне , що оточує  нас  і викликає  радість)

  У  світі  навколо  нас  існує  стільки  краси , хоча  інколи  ми  її  зовсім  не  помічаємо .

  •         А  як  ви  думаєте , що  може  бути  красивим ?

 

                                         

   

       

                                                           

                

   

 

- У  людини  все повинно  бути  прекрасним  і  думки, і  почуття , і  слова , і  вчинки .

         VІ. Опрацювання нового матеріалу.

  1. Передбачення  за  ключовими  словами .
  •         А  тепер  уважно  подивіться  на  слова і  передбачте , про  що  буде  наше  сьогоднішнє оповідання.
  •                 Дощ 
  •                 Хлопці
  •                 Незнайомець
  •                 Співчували
  •                 Допоміг
  •         Чим  відрізняється співчуття  від  допомоги ?
  •         Яку  б  назву ви  придумали  до  оповідання ?
  •         Оповідання  В.Сухомлинського має  назву« Красиві  слова  і  красиве  діло» . Чи справдилося  ваше  передбачення  ми зараз  і  перевіримо .

 

  1. Опрацювання  твору  В. Сухомлинського .

      -Читання  твору вчителем або сильним учнем.

  •  Де  і  коли  відбуваються  події , описані  в  творі ?
  •  словникова  робота

Вправа на миттєве сприйняття слів.

Слова на картках-блискавках: її, в цей, суху, мокру, гарні, красиві,негода, хатина, хатинка.

- Яке слово найменше з прочитаних? Які запам’ятали слова-антоніми? А синоніми? Продовжіть їх ряд (Чудові, прекрасні).

  •    У  тексті  ви  зустріли  слово  негода . Яким  словом  його  можна  замінити ?

Фізкультхвилинка

Повторне читання оповідання «ланцюжком».

- Скільки дійових осіб у творі?

  •  вибіркове  читання
  •   Знайдіть  в  оповіданні  слова , які   пояснюють  подані  вислови :

    Небо  затягло  хмарами -…

    Дуже  сильний  дощ -…

    Дуже  мокрий -…

  •   Прочитайте  слова хлопців  із  оповідання . Чи  можна  сказати,  що  їх  слова  були  красивими ?
  •    Про  яке  красиве   діло  говориться  в  тексті ? Прочитайте .

Гра «Розвідники»

  • Знайдіть у тексті порівняння. Що автор хотів ними підкреслити?

Робота з ілюстрацією до оповідання.

  •    Розгляньте  малюнок  до  твору . Знайдіть  і  зачитайте  уривок  тексту , який зобразив  художник .

 

  • читання  по  замовленню ( по  1  реченню)

- що це за маленька хатинка стояла серед поля? Прочитайте.

  •         Чому  хлопці  опинилися  в  ній ? Що вони побачили?
  •         Який  вигляд  був  у  незнайомого  хлопчика ?
  •         Що йому сказав перший хлопчик? Що промовив другий? Прочитайте ці слова.
  •         Чи можна сказати, що слова цих двох хлопчиків красиві?
  •         Що зробив третій хлопчик?
  • Поміркуйте, що змоклому хлопчику було в цей момент потрібніше красиві жалісливі слова чи сухий одяг?
  • У яких словах оповідання висловлено його головну думку твору?
  • Що автор хотів показати вам вчинками героїв?

 

 

VІІ. Підсумок уроку. 

  •         Кожне  прислів’я – це  певна  життєва  позиція . Отож  оберіть  те  прислів’я, яке  б  свідчило  про   ваші  дії в  такій  ситуації   ?( Обговорення  в  групах )
  •         Давайте  за  допомогою  звернемося  до  дерева рішень 

 

       

 

 

 

 

 

 

 

 -Що  ж  важливіше  красиві  слова  чи  красиве  діло ?

       І  все  ж, діти, я хочу сказати останнє слово.

 Найголовніше – це  жити для  інших , допомагати  їм , підтримувати  в  горі  і в  радості .

            Хай тепло ваших сердець зігріває всіх — і рідних, і друзів, і   навіть незнайомих людей.  

Отже, наш урок добігає до кінця.

  •              Який  настрій  у  вас  тепер ?   Позначте .
  •              Чи змінився  ваш  настрій ?
  •              Наш  урок  пройшов  не  марно  і  приніс радість від  отримання  нових знань .

 

 

doc
Додано
4 травня 2021
Переглядів
793
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку