План-конспект інтегрованого уроку з читання
Тема: В. Сухомлинський «Покинуте кошеня». Розігрування вистави за оповіданням «Хто зігріє кошеня»
Мета уроку: формувати навички швидкого, правильного, свідомого читання; вчити дітей аналізувати прочитаний текст, робити висновки щодо прочитаного; збагачувати словниковий запас дітей; розвивати індивідуальні здібності кожного учня, пам'ять, діалогічне та монологічне мовлення, творчу уяву, цінувати думки інших, спостережливість, активність, милосердя, доброту, чуйність, ціннісне ставлення до природи, турботливе ставлення до тварин.
Обладнання: підручник «Українська мова та читання» О.Я. Савченко, 2 клас. Слова-блискавки, мікрофон, проектор, малюнок «Ромашка Блума», вірші, матеріали до виготовлення аплікації та колажів,презентація, модель «Сонечка», загадка, скоромовка, костюм котика.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань
Вид уроку: Інтегрований. «Читання», «Трудове навчання»
Методи і прийоми:
Вчитель: Токар О.П.
Організація пізнавальної діяльності учнів
І. Вступна частина
1) Організація класу
Пролунав і стих дзвінок.
Починається урок.
Всі за парти ви сідайте,
Працювати починайте.
2) Створення позитивного настрою
- У мене зараз гарний настрій! А у вас? Покажіть мені смайлики, що відповідає вашому настрою.
3) Мотивація навчальної діяльності
- Дорогі діти, я запрошую вас розпочати незвичайний урок читання, який буде присвячений одній з людських чеснот.
а) Слухання легенди «Все у твоїх руках»
Ця історія відбулася багато років тому в стародавньому місті, в якому жив відомий мудрець. Слава про його мудрість розійшлася далеко від його міста. Але була в цьому місті людина, яка заздрила його славі. І от вирішила ця заздрісна людина придумати таке запитання, щоб мудрець не зміг на нього відповісти.
Тоді пішов заздрісник на луки, піймав метелика, посадив його між зімкнених долонь і подумав: «Спитаю я в мудреця ось що. Скажи-но, о наймудріший, який метелик в мене в руках – живий чи мертвий? Якщо він скаже, що живий, я стисну долоні – і метелик помре, а якщо він скаже, що метелик мертвий, я розкрию долоні – і метелик полетить. Отоді всі зрозуміють, хто з нас розумніший».
Так все і трапилося. Заздрісник піймав метете лика, посадив його між долонями, пішов до мудреця та запитав у того : «Який метелик у мене в руках, о наймудріший: живий чи мертвий?». І тоді мудрець, який був дійсно дуже розумною людиною, сказав: «Все в твоїх руках».
б) «Мозковий штурм»
- Прочитаємо девіз нашого уроку. Читаємо тільки літери під парним порядковим номером
УТАВЕОНРЛИ
ЖДМОКБЄРІО
в) «Асоціативний кущ» до слова «Добро»
- Які добрі справи и знаєте?
- Зараз ми почнемо розкривати велику таємницю слова «Добро».
- Добро як те сонечко зігріває людські серця. Доберемо слова, близькі до слова «Добро» та прикріпимо на промінчики нашого сонечка.
Слова для довідки: повага, злагода, війна,допомога, ненависть, співчуття, злість, байдужість, щирість, заздрість, вдячність, жадібність, любов.
ІІ. Основна частина
а) Робота над чистомовкою
А-а-а – котика нема.
Є-е-е – де наш котик, де?
У-у-у – мишку з’їв малу.
І-і-і – він спить на печі.
И-и-и – має гарні сни.
О-о-о – не будіть його.
І- і-і – тихо, мишки всі!
б) Робота над скоромовкою
Мурчику руденький, замерзнеш дурненький.
Мурчик муркоче – морозива хоче.
в) Відгадування загадки
Давно відомий він тобі:
Коли на сонечку дрімає.
Він колискову сам собі
Під ніс тихесенько співає.
Що в пісні тій – ніхто не зна,
І ми про це тут не напишем.
Ми тільки знаєм, що вона
Не до вподоби душам… мишам. (Котик)
3) Вступна бесіда – розповідь
- Отже героєм нашого уроку буде котик.
- Діти, а що ви знаєте про цих тварин?
- Котики бувають розлюченими, ледачими, веселими. Іноді вони можуть ображатися. Коли киця розлючена, вона шипить і випускає кігтики. Вона може подряпати.
Буває киця ледачою. Тоді вона тільки спить, не ловить мишей. (Діти розказують вірші)
«Ледача кішка»
Горобці дражнили кішку:
«Сором ніжитись на ліжку!
Стала зовсім ти ледача.
Ти мишей впритул не бачиш».
Кішка встала, позіхнула.
Потягнулась, хвостом махнула
І сказала гордо їм:
«Я лише ковбаску їм!»
Усі коти хитруни. Вони полюбляють їсти смачненьке. А інколи
Вдаються до зовсім незвичайних хитрощів.
«Кошеня»
Засмутилось кошеня –
Треба в школу йти щодня.
І прикинулася вмить,
Що у нього хвіст болить.
Довго думав баранець:
І промовив, як мудрець:
Треба різати хвоста.
Кошеня кричить:
5) Фізкультхвилинка «Танцювали зайці»
6) Вправа «Передбачення»
- Сьогодні ми будемо читати оповідання «Покинуте кошеня». Спробуйте передбачити, про що розповідатиметься в оповіданні.
7) Читання оповідання підготовленим учнем.
- Чи справдились передбачення?
- Про кого розповідається в оповіданні?
- Що з ним трапилось?
8) Словникова робота
Хтось понесла
пустив не сказала
додому страшно
проходять притулилась
дивляться пригорнулося
9) Читання оповідання «Естафетою».
10) Аналіз прочитаного тексту.
а) Складання запитань до тексту за «Ромашкою Блума».
б) Вибіркове читання.
в) Характеристика дійових осіб
На дошці малюнки дійових осіб: дівчинка у променях сонечка. Інші герої (люди) – у хмаринці. Вчитель показує слово-характеристику, діти визначають кому вона притаманна.
Дівчинка Люди
уважна байдужі
чуйна черстві
добра злі
жаліслива неуважні
турботлива
11) Гра «Розвідники»
- Скільки разів у тексті зустрічається слово «кошенятко»
12) Дидактична гра «Добре – погано»
Учитель читає речення з тексту – учні сигналізують кубиками «ЛЕГО».
13) Інсценізація вистави «Хто зігріє кошеня?»
14) Робота в групах
І гр. Виготовляє аплікацію «Котик»
ІІ гр. Виготовляє котика з конструктора «ЛЕГО»
ІІІ гр. Виготовляє колаж на тему «Друзі наші менші»
ІІІ. Підсумкова частина
Продовжіть речення «Коли я читав, я відчував…»
Слайд 1. Допомагай слабким, маленьким, хворим.
Слайд 2. Прощай помилки іншім.
Слайд 3. Не будь жадібним.
Слайд 4. Ніколи не заздри!
Слайд 5. Жалій інших, а не себе.
Я вірю в силу доброти,
Добро завжди сильніше злого.
Дає наснаги, щоб цвісти
І світлу обирать дорогу.
Я вірю в силу доброти
Що має долю роботящу.
Що хоче, щоб і я, і ти
І все було у світі кращим.
ІV. Домашнє завдання
Читати оповідання. Намалювати малюнок з прочитаним.