Урок позакласного читання "Хліб - усьому голова"

Про матеріал
Навчати учнів читати швидко і виразно; усвідомлювати зміст про читаного. Розвивати вміння висловлювати свою думку, збагачувати лексичний запас учнів. Розширити знання дітей про шлях хліба з поля до столу. Довести до їх відома, що хліб результат праці людей багатьох професій, поглибити знання учнів про важку працю хлібороба. Збагатити знання про народні звичаї, що пов’язані з ним. Виховувати повагу до праці хлібороба, прищеплювати дбайливе ставлення до хліба.
Перегляд файлу

Урок позакласного читання в 2 класі.  Хліб — усьому голова

Мета:навчати учнів читати швидко і виразно; усвідомлювати зміст про читаного. Розвивати вміння висловлювати свою думку, збагачувати лексичний запас учнів. Розширити знання дітей про шлях хліба з поля до столу. Довести до їх відома, що хліб результат праці людей багатьох професій, поглибити знання учнів про важку працю хлібороба. Збагатити знання про народні звичаї, що пов’язані з ним. Виховувати повагу до праці хлібороба, прищеплювати дбайливе ставлення до хліба.

Обладнання: калач на вишитому рушнику, вироби з тіста, колоски з пшениці, плакати з висловами про хліб, виставка книг, малюнки, конверти із завданнями.

Хід уроку

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

Приготуйтеся швиденько,

Станьте біля парт рівненько.

Ми урок розпочинаєм,

Багато нового пізнаєм.

  • Повернемось, посміхнемось до гостей і радісно промовим: «Добрий день!»

Чи цікаво вам дізнатись,

Що сьогодні може статись?

Тож всідайтеся зручніше

Й попрацюємо скоріше!

  •  Сьогодні у нас буде помічник.(Витягую з вази колосочок із завданнями)

Він просить вас допомогти зібрати урожай.

1 завдання.Добре попрацюєш – гарно підготуєш.

  • Щоб гарно підготувати ваш мовний апарат , виконаємо мовну розминку.

II. МОВЛЕННЄВА РОЗМИНКА

1.СкоромовкаЖатка жваво жито жне, жатку жнець не дожене.

2.Пірамідка слів

Лан

Ни●ва

По     ●ле

Жи       ●то

Тіс●          то

Бул●         ка

Пе                   кар

  Ком            ●байн

III. Мотивація навчальної діяльності.

- А що таке святиня?

- На вашу думку, що є цінністю нашого народу? (відповіді дітей)

IV. Повідомлення теми уроку.

2 завдання.Відгадай хто я, стане багатшою земля.

- Сьогодні на уроці ми дізнаємось, що ж українці здавна цінували найбільше. Цей предмет знаходиться  у «Скриньці  з секретом» (На столі стоїть коробка).Вам потрібно відгадати, що знаходиться у скриньці. А  допоможуть нам у цьому слова-підказки.Але спочатку треба відімкнути замок, відгадавши загадки.(На дошці замок у вигляді витинанки, під яким слова-відгадки).Кожна група отримує загадку. Вони прикріплені на стіні в кольорових конвертах.

І.Дивні скарби вона має          ІІ.Линуть хвилі легкокрилі,

Їх від ледаря ховає,                      А я море і не море –

А хто любить працювати,           На мені люд жне і оре. (наЛ)

Сил для неї не шкодує;            ІІІ. Виріс в полі дім, зерна повно в нім,

Тих вона, мов рідна мати,        стіни позолочені, ще не обмолочені. (солоКок)

Одягає і годує. (мяЗел)

ІV.У землю кидалося,

На сонечку вигрівалося,

На порох перетиралося,

Пахощів набиралося,

А людям доставалося. (ерЗно)   

-Які  асоціації у вас виникли, читаючи ці слова? Що ж там за предмет у скринці?  (Відповіді дітей)Витягую хліб.

- То як ви думаєте, яка тема нашого уроку?

На дошці тема уроку:  Хліб – усьому голова.

 — Хліб — найдорогоцінніший витвір людського розуму, людських рук, людської праці. Хліб — усьому голова. Мабуть ці слова ви чули багато разів, і вони стали звичними і буденними. Але до хліба не можна ставитися по буденному. Це святиня людська. І скільки не проходить років і тисячоліть, а він залишається святим і величним завжди.« Хліб » –  яке це коротке слово. Але скільки в ньому тепла. З хлібом пов’язано так само багато у нашому житті. Цей продукт харчування став символом праці і миру. З давніх-давен наш народ над усе цінує хліб. Адже, хліб – це достаток. Люди це слово вимовляють з пошаною.

- Пригадайте, які твори про хліб ви читали? (Казка «Хліб і золото»,  «Півник і двоє мишенят», «Хліб»Т. Коломієць,  «Найпрекрасніше і найбридкіше» В. Сухомлинський)

V.Осмисленняматеріалу.

Словникова робота.

3 завдання.Поринь у світ знайомий – розкрий, що не відомо.

Тлумачення слова хліб

— Цікаво, а що означає слово хліб?

Слово надається нашим Всезнайкам.

— Тлумачні словники української мови дають кілька значень слова хліб.

1) Хліб — це зерно, яке перемелюють на борошно. «Зібрати три мішки хліба».

2) Хліб — це випечений виріб із борошна. Продукт харчування. «Запашний хліб лежить на столі».

3) Хліб — це зернові сільськогосподарські рослини. «Достигає хліб у полі».

4) Існують і переносні значення цього слова, їх використання також дуже поширене в нашій мові:

• Хліб — це харчі, прожиток.«Заробляти собі на хліб», тобто забезпечувати собі добробут.

• Хліб — це заробіток, засіб існування.«Жити на чужих хлібах», тобто на чиємусь утриманні.

— Хліб — найголовніше багатство. Не може бути родина багатою, якщо в хаті немає хліба. Тому не дивно, що в нашій мові чимало добрих слів, якими називають хліб.

«Дослідники» склали діафільм «Шлях хліба від лану до столу». 

4 завдання.Попрацюєш вчасно – пожнеш рясно.

- А зараз поговоримо про те ,з чого починається хліб?(Діти розказують і кріплять на дошку предметні малюнки)

(Виходять учні з колосками)

- Я виріс із зернятка, яке восени посіяли у зорану трактористами землю.

Взимку спочивав під пухким шаром снігу.Весною проріс маленьким росточком.

Ріс, ріс, набирався сил і став прекрасним колоском.

У жнива комбайнери мене скосили комбайном та обмолотили .

 Потімводії машинами відвезли на елеватор, посушили.

 У млині мельники змололи і я перетворився на біле борошно.

На хлібопекарні пекарі з мене спекли духмяний хліб.

Потім машиною мене привезли у магазин, а звідти я потрапив до вас на стіл.

5 завдання. Швидко в хоровод ставай – дружно пісню заспівай!

Фізкультхвилинка. Хоровод «Свято урожаю»

Діти стають у коло , водять хоровод  і співають на мотив дитячої пісеньки «Коровай».

Діти

   В нашу школу на машині

   Коровай приїхав нині –

   Отакий заввишки!

   Отакий завширшки!

   Коровай, в гурт ставай,

   Кого хочеш вибирай!

Коровай

   Пекаря!

   У печі мене він спік,

Підрумʼянив гарно бік.

   Пекарю, часу не гай,

   Кого хочеш, вибирай!

Пекар

   Мірошника!

   Він працює на млині,

   Меле борошно всі дні.

   В гурт, мірошнику, ставай,

   Кого хочеш вибирай!

Мірошник

   Хлібороба!

   На лану він працював,

   Щедрі врожаї збирав.

   Хліборобе, в гурт ставай,

   Кого хочеш вибирай!

Хлібороб

   Робітника!

   Всі машини для полів

   На заводі він зробив.

Робітник

   Всі ми дружно працювали,

   Про свою Вітчизну дбали,

   Щедрий маєм урожай,

   Пишний вийшов коровай.

Усі гуртом

   Слава урожаю – на полях!

   Слава короваю – на столах!

   Слава всім, хто зростив урожай!

   Слава всім, хто надбав коровай!

6 завдання. Берись до діла сміло, виконаєш вміло.

Робота над оповіданням Івана Сенченко «Хліб святий».(«Чарівний струмочок» С.С.Коструба с.33-34)

3.1.Словникова робота

Прочитайте правильно слова:покуштувала, розсердилася, насупилася, надворі, хлібницю.

3.2. Читання твору вчителем до слів «І сказала внучці :»

 - Що сталося далі прочитайте самостійно.

3.3 Самостійне читання оповідання учнями. Гра «Рибки». Підготуватися читати в особах

- Хто є головними героями оповідання?

3.4 Читання оповідання в особах

- Чому бабуся розсердилася на внучку? (Внучка сказала, що хліб поганий і що Юрчик теж із Сергієм футболили  хлібом.)

- Яку пораду дала бабуся? (Хліб топтати не можна, якщо не доїла, то поклади в хлібницю, потім доїси. Якщо хліб впав на землю – підніми. )

- Як ти розумієш слова бабусі «Хліб дає людям життя»?(Бо хліб означає достаток в домі. Якщо немає грошей, щоб купити хліба, той немає достатку. Без хліба люди помирали з голоду. )

- Чогонас вчить це оповідання?(Шанувати і берегти хліб, бо хліб – святий.)

Перегляд мультфільму «Історія про дівчинку, яка наступила на хліб»

- Давайте подивимось історію, яка сталась із дівчинкою, що наступила на хліб.

- Як ви думаєте, чи навчила Калюжниця дівчинку Інге шанувати  хліб?

7 завдання.Працювали ви завзято, хай відпочинуть оченята.

VІ. Гімнастика для очей

8 завдання.Якщо добре працюватимеш, честь і славу матимеш.

Інсценізацію української народної казки «Без труда нема плода»

9 завдання. Дорогу вибирай, та рідної землі не забувай.

Традиції українців. (Група «Народознавці»)

Завдання: прочитати текст, розказати про одну з традицій.

- Хліб колись випікали лише круглої форми, як сонце, тому що на хлібові й сонці тримається людське життя.Хліб, за добрим українським звичаєм, мав неодмінно лежати на столi. 

Хліб випікали переважно в суботу. І дивились: як гарно вдається - то буде щастя на цілий тиждень, якщо глевкий - на сльози, підгорить - на смуток, потріскається - чекай новин.

Хлібом-сіллю зустрічали дорогих гостей. Із хати ніякий гість без хліба не йшов, скибочку відкраювали на дорогу - «на померлі душі».

Вiдзначаливесiлля з хлiбом-сiллю та весiльним короваєм. По тому, який виходить весільний коровай, передбачали долю нової сім'ї. Тому пекти коровай просили людину добру і вмілу.

Якщо першу хлібину з нового урожаю розділити з іншими людьми, то злиднів до нового урожаю в хаті не буде.

А ще в народі кажуть: «Не кидайся хлібом - він святий!» Кинути хліб - то великий гріх. Хліб завжди цінували, як святиню шанували. Якщо ненароком окраєць впаде додолу, потрібно негайно підняти його і поцілувати. Все треба до крихти з'їдати і окрайців не залишати.

Коли хтось знаходив на дорозi окраєць, не можна через нього переступати. Потрiбнопiдняти, обтрусити i покласти на видному мiсцi - птахам.

Народжується дитина — ідутъiз хлібом.

Виряджала мати сина в дорогу – замотувала в торбину окраєць житнього хлiба.

10 завдання. Слово старе, та правдою бере.

Прислів’я та приказки про хліб. (Група «Мовознавці»)

Срібло, золото - то болото, а хліб - цар.

Посій упору – будеш мати зерна гору.

Не страшна біда, коли є хліб та вода.

Сій вчасно - вродить рясно.

Зима без снігу – літо без хліба..

Не кожух гріє, а хліб.

Яка пшениця, така й паляниця.

Паляниця – хлібові сестриця.

На чорній землі білий хліб родить.

Хочеш їсти калачі – не сиди на печі.

Хліб – батько, а вода – мати.

Без солі, без хліба немає обіда.

VІІ. Узагальнення вивченого матеріалу

- Складіть свої поради,  як і чому треба берегти хліб.

Складання правил поводження з хлібом.

ПАМ’ЯТКА

1. Пам’ятаю, що хліб – святий.

2. Бережу хліб, не викидаю.

3. Пильную, щоб не падав додолу.

4. Як упаде хліб, підніму його, перепрошу, поцілую .

5. Недоїденим хлібом пригощаю пташок.

6. Беру хліба стільки, скільки подужаю з’їсти.

7. Шаную працю людей, які виростили хліб.

VІІІ. Підсумок уроку

11завдання.А зараз, любі друзі, за працю – по заслузі.

1.Робота в групах

  1. Складіть тематичну павутинку до слова хліб.(Земля , поле, трактор, комбайн, зерно, колосок, млин, борошно, хлібзавод, пекар)

 

  1. Гра «Хто більше знає?» Назвати хліборобські професії.(Комбайнер, тракторист, пекар, мірошник)

 

  1. 3.Гра («Мікрофон»)

- Який висновок можна зробити з цього уроку?(Хліб треба шанувати, бо він найдорожча цінність, бо він праця людська, бо хліб усьому голова. )

4. «Крісло автора» - учні зачитують твори про хліб.

-Наш помічник дякує, що ви так гарно старалисьі допомогли зібрати урожай.А це вам і нашим гостям дарунок від нашого колосочка. (Виношу калач на вишитому рушникові, пригощаю всіх присутніх.)

ІХ. Домашнє завдання

  • Заповнити чайнворд .Берегти хліб.

Наступний урок ми проведемо на тему «Казки народів світу».

 

 

 

І.Дивні скарби вона має          ІІ. Линуть хвилі легкокрилі,

Їх від ледаря ховає,                      А я море і не море –

А хто любить працювати,           На мені люд жне і оре. (наЛ)

Сил для неї не шкодує;            ІІІ. Виріс в полі дім, зерна повно в нім,

Тих вона, мов рідна мати,        стіни позолочені, ще не обмолочені. (солоКок)

Одягає і годує. (мяЗел)

 

ІV.У землю кидалося,

На сонечку вигрівалося,

На порох перетиралося,

Пахощів набиралося,

А людям доставалося. (ерЗно)   

 

 

 

Земля

Лан

Колосок

Зерно

Крісло

автора

 

 

 

 

1 завдання. Добре попрацюєш – гарно підготуєш.

2 завдання. Відгадай хто я, стане багатшою земля.

3 завдання.Поринь у світ знайомий – розкрий, що не відомо.

4 завдання. Попрацюєш вчасно – пожнеш рясно.

5 завдання.Швидко в хоровод ставай – дружно пісню заспівай!

7 завдання.Працювали ви завзято, хай відпочинуть оченята.

8 завдання.Якщо добре працюватимеш, честь і славу матимеш.

9 завдання. Дорогу вибирай, та рідної землі не забувай.

10 завдання. Слово старе, та правдою бере.

11завдання. А зараз, любі друзі, за працю – по заслузі.

 

 

ПАМ’ЯТКА

«Цінуй хліб»

1. Пам’ятаю, що хліб – святий.

2. Бережу хліб, не викидаю.

3. Пильную, щоб не падав додолу.

4. Як упаде хліб, підніму його, перепрошу, поцілую .

5. Недоїденим хлібом пригощаю пташок.

6. Беру хліба стільки, скільки подужаю з’їсти.

7. Шаную працю людей, які виростили хліб.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Мовознавці

 

 

 

 

 

 

Народознавці

 

 

 

 

 

Всезнайки

 

 

 

 

 

Дослідники

 

 

 

 

Пекар

Мірошник

 

Хлібороб

 

Робітник

Хліб

усьомуголова.

-

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
16 березня 2020
Переглядів
2011
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку