Це інтегрований урок з літературного читання, української мови та природознавства.Діти вчаться виражати свої думки та почуття з приводу прочитаного.Удосконалюють знання про життя і творчість видатного педагога В.Сухомлинського.Формують уміння розрізняти жанри образотворчого мистецтва та виділяти їх головні ознаки.Вчаться аналізувати картини .
Тема уроку. В. Сухомлинський «Восени пахне яблуками». Опис картини Катерини Білокур «Богданівські яблука»
Мета уроку: удосконалювати навички свідомого виразного читання художніх творів; уміння аналізувати художній твір; вчитися виражати свої думки та почуття з приводу прочитаного; активізувати знання учнів про життя і творчість видатного українського педагога і письменника В.О. Сухомлинського та української художниці Катерини Білокур; формувати вміння розрізняти жанри образотворчого мистецтва та виділяти їх головні ознаки. Розвивати зв´язне мовлення, образне мислення, фантазію. Виховувати любов до рідної мови, природи; прагнення до ознайомлення з різноманітними видами мистецтва.
Обладнання: портрети В.О. Сухомлинського, К. Білокур, репродукції картин, яблука.
Тип уроку. Інтегрований
Хід уроку
І. Організація класу
.Щоб урок пройшов немарно,
Треба сісти рівно , гарно
І виконувати те,
Про що мова зараз йде.
ІІ. Перевірка домашнього завдання
-Які твори ви на сьогодні готували?
ІІІ.Актуалізація опорних знань
Гра – розчитування
Іряд ІІ ряд ІІІ ряд
Яблуко сад джміль
Яблуння садочок джмеля
Яблучко джмелеві
Яблунька
Яблуневий
ІV.Повідомлення теми уроку
-Сьогодні на уроці ми будемо говорити про пору року, якій відведено значне місце в мистецтві. Неодноразово художники і композитори, майстри художнього слова свої мистецькі роботи присвячували саме їй. Дізнайтеся назву твору, з яким ми сьогодні познайомимось, переставивши склади.
СЕВОНИ НЕПАХ КАЛУЯБМИ
V.Вивчення нового матеріалу.
1. Бесіда про автора
-Сьогодні ми згадуємо про осінь, яблука і, навіть сад. Саме до осіннього саду запрошує нас Василь Сухомлинський. Цей відомий український письменник доведе нам, що осінь має свій аромат, аромат яблук.
- Давайте згадаємо, що ми вже знаємо про життя і творчість великого педагога? (відповіді дітей)
(На дошці портрет В. Сухомлинського)
2. Словникова робота.
- Розв´яжіть граматичні приклади і прочитайте слова
ДЖА + УМІ + ЄЛЬ – АУЄ=
ЦВІ + АРКЕ + УНС – АЕС=
-Хто такий джміль?
Послухайте інформацію про цю комаху (Доповідь дітей)
Джміль – комаха із родини бджолиних, розміром приблизно 3см..Ці крихітні істоти приносять велику користь для людей. Вони є опилювачами рослин. Джмелі активно працюють з раннього ранку до пізнього вечора, інколи в сутінки, в похмуру погоду і навіть під час дощу. Чим більше джмелів, тим багатший урожай.
- Хто такий цвіркун?
Послухайте розповідь про цю комаху? (Розповідь учня)
Цвіркун – комаха, зовні трохи схожа на коника. «Співак» , якого чула кожна людина, але от бачити доводилося не кожному. Маленький і сіренький він намагається не попадатися на очі. Сяде десь в затишному куточку і, знай собі, співає свою приємну і навіть романтичну пісеньку. Шкоди людині не приносить ніякої, а от послухати цвіркуна завжди приємно.
-Як ви розумієте вислів «сполоханий птах»?
Сполоханий птах – зляканий, стривожений чимось чи кимось.
3. Первинне сприйняття тексту В. Сухомлинського «Восени пахне яблуками»
- Послухайте оповідання і спробуйте уявити все, про що почуєте.
Читання оповідання учителем.
-Що ви уявляли слухаючи це оповідання? (яблуневий сад, Яблука висять на яблунях, джмелі обліпили яблуко, що лежить на землі)
- Про кого згадує автор в оповіданні? (Про джмелів, цвіркуна та птаха)
4. Читання оповідання учнями «ланцюжком»
5.Аналіз оповідання
- В яку пору року відбувалися події? (Події відбувалися восени)
-Хто ласував яблуком? (Яблуком ласували джмелі)
-Чому злякався цвіркун? (Цвіркун замовк від гупання яблука, що впало на землю)
-Чим, на вашу думку може пахнути ще осінній сад? (Стиглими грушами, жовтим опалим листям, сухою травою)
- Чи доводилося вам відчувати подібні запахи? Розкажіть про це.
( під час прогулянки в саду)
-Які почуття передає автор? ( Почуття замріяності, спокою)
6.Вибіркове читання. Гра «Пошуковці»
-А зараз ми пограємо в гру «Пошуковці». Знайдіть в оповіданні найдовші слова. (яблуневому, сполоханий, спалахнула)
-- Порахуйте кількість найменших слів у тексті та прочитайте їх.
(10 слів)
-Знайдіть речення, які складаються з двох слів. (Зайшло сонце. Цвіркун замовк)
- Знайдіть найдовше речення.( Ось вони помітили яблуко, що впало з дерева і лежить на землі)
- Знайдіть речення, в якому є слово »Сік». (З яблука тече солодкий сік)
- Знайдіть речення, в якому говориться про птаха. ( Пролетів сполоханий птах)
- Знайдіть і прочитайте зачин тексту. кінцівку. основну частину тексту.
Фізкультхвилинка
Раз! Два! Час вставати:
Будемо відпочивати.
Три! Чотири! Присідаймо,
П´ять! Шість! Засміялись,
Кілька раз понахилялись.
Сім! Вісім! Час настав
Повернутись нам до справ.
7.Гра «Утвори пару»
Подані два стопчика слів. З´ясувати до якої частини мови належать.
З´єднати слова, відповідно до змісту оповідання.
Джмелі пролетів
Яблуко тече
Сік пахнуть
Цвіркун літають
Птах виплив
Зірка заспівав
Місяць впало
Яблука спалахнула
8.Підготовка до виразного читання.
-В якому темпі слід читати оповідання?
- З якою інтонацією?
- Навіщо в тексті автор поставив три крапки?
- Де буде найдовша пауза в тексті?
9.Виразне читання оповідання окремими учнями.
10.Робота за картиною Катерини Білокур «Богданівські яблука»
Вступне слово учителя.
Дозрілими яблуками в осінньому саду милувалися не тільки поети, а ще
багато інших митців художнього слова, пензля, музики. У нас є сьогодні можливість побачити, якими собі бачила та уявляла дозрілі яблука відома художниця України Катерина Білокур.
Катерина Василівна Білокур народилася 7 грудня 1900року в селі Богданівка на Київщині в бідній селянській родині. Про художнє мистецтво дізналася уже дівчиною з книжок Сорокарічна художниця побувала в Києві та Москві, де вперше побачила музеї і твори видатних митців. Початкові замальовки робила вуглиною на шматку домашнього полотна. 50-ті роки – найбільш плідний період творчості Катерини Білокур, не зважаючи на те, що після смерті батька на її плечах лежало господарство та догляд за старою матір´ю. 1954 року її картини були виставлені в Парижі, після чого вона стала всесвітньо відомою художницею. Але це аж ніяк не зменшило осуд і нерозуміння односельців та родичів, які вважали її малювання безглуздим і вбачали в її заняттях лише спробу ухилитися від роботи. Однак вона крок за кроком відкривала для себе таємниці живопису. Не маючи коштів на фарби, готувала їх сама. Не маючи художньої освіти. Навчалася у природи.
11.Аналіз картини «Богданівські яблука»
-Картину «Богданівські яблука», репрдукцію якої ви бачите у ваших підручниках та на дошці, Катерина Білокур написала в середині 50-х років 20 століття.
-Як ви гадаєте, чому саме таку назву дістала ця картина? ( Бо художниця народилася в с.Богданівка
- Якими зобразила Катерина Білокур яблука? (яблука спілі, червонощокі, свіжі. Великі. Соковиті, медові, золотаві)
- На чому лежать яблука? ( Вони лежать на селянській картатій хустині)
- Що зображено на задньому плані? (Розквітлі яблуневі квітки)
-Коли достигають яблука? (В кінці літа)
- А коли цвітуть яблуні? ( навесні)
-Як ви вважаєте. Чому ж художниця поєднала в своїй картині розквітлі весною яблуневі гілочки з осінніми дарами природи?
- «Немає цвіту – немає й плоду» - так говорить народне прислів´я
- А кого зобразила художниця на задньому плані? Чому? ( Синичок, бо вони, ніби радіють приходу весни, пахощами квітів)
- Як ви думаєте, який настрій був у художниці, коли вона створювала це полотно? (Художниця милувалася осінніми дарами матінки природи та з радісним піднесеним настроєм писала цей натюрморт)
- Яке враження справила на вас картина?
_ Чи не забули ви ,що таке натюрморт?
НАТЮРМОРТ ( фр. Nature morte -- дослівно –мертва природа) – різновид малярства, що зображає застиглі, нерухомі предмети – букети квітів, композиції овочів, фруктів, посуду тощо).
-Давайте ми спробуємо описати картину.
Діти по черзі біля дошки роблять словесний опис картини.
На картині Катерини Білокур я бачу великі круглі яблука. Вони лежать на м’якому полотні, яке нагадує строкату бабусину хустку, і здаються дуже свіжими та соковитими. Схоже, що бабуся тільки-но назбирала їх для своїх онуків і дбайливо загорнула у хустинку.
До того часу як дозріти, кожне з цих дев’яти яблук півроку висіло на дереві. Виблискуючи на яскравому сонці червоними щоками, плоди наповнилися чудовим запашним ароматом. Прекрасний ніжний запах стиглих яблук з домашнього саду неможливо сплутати ні з чим. А дивовижний, трохи кислуватий смак цих улюблених усіма фруктів краще меду. Вони так і спокушають спробувати їх на смак, відчути, як вони хрумтять…
V. Узагальнення і систематизація знань
Гра «Присмак осіннього яблука»
-Я буду ставити запитання і передавати яблуко тому учневі, який буде відповідати. Ваша задача вдихнути аромат осіннього яблука, а потім відповісти:
- Який твір ми прочитали?
- Хто його автор?
- Які почуття передав В.Сухомлинський у цьому творі?
- Яку картину ми розглядали?
- Хто створив цей взірець мистецтва?
Хто найкраще відповідав отримує яблуко.
VІ. Підсумок уроку
-Що об´єднує між собою оповідання Василя Сухомлинського та картину Катерини Білокур?´( спільна мета – дозрілі яблука, які викликають захоплення).-
-Чи вдалося вам відчути осінь? Поділіться своїми думками щодо емоцій та почуттів, що їх викликав у вас урок.
Гра «Мікрофон»
-Я відчув….
-Мене здивувало…
-Мені здалося….
VІІ. Домашнє завдання
Підготуватися до читання твору.
«Створити» свій осінній натюрморт.