Урок " В.Сухомлинський "Восени пахне яблуками".Опис картини Катерини Білокур "Богданівські яблука"

Про матеріал

Це інтегрований урок з літературного читання, української мови та природознавства.Діти вчаться виражати свої думки та почуття з приводу прочитаного.Удосконалюють знання про життя і творчість видатного педагога В.Сухомлинського.Формують уміння розрізняти жанри образотворчого мистецтва та виділяти їх головні ознаки.Вчаться аналізувати картини .

Перегляд файлу

Тема уроку. В. Сухомлинський «Восени пахне яблуками». Опис картини Катерини Білокур  «Богданівські яблука»

Мета уроку: удосконалювати навички свідомого виразного  читання художніх творів; уміння аналізувати художній твір; вчитися виражати свої думки та почуття з приводу прочитаного; активізувати знання учнів про життя і творчість видатного українського педагога і письменника В.О. Сухомлинського та української художниці Катерини Білокур; формувати вміння розрізняти жанри образотворчого мистецтва та виділяти їх головні ознаки. Розвивати зв´язне мовлення, образне мислення, фантазію. Виховувати любов до рідної мови, природи; прагнення до ознайомлення з різноманітними видами мистецтва.

Обладнання: портрети В.О. Сухомлинського, К. Білокур, репродукції картин, яблука.

Тип уроку. Інтегрований

                                                                  Хід уроку

І. Організація класу

.Щоб урок пройшов немарно,

Треба сісти рівно , гарно

І виконувати те,

Про що мова зараз йде.

ІІ. Перевірка домашнього завдання

     -Які твори ви на сьогодні готували?

  • Про який край пише  В.Сосюра?
  • До кого показала свою любов Л. Костенко у своєму вірші?
  • Вибіркове читання віршів напам´ять

ІІІ.Актуалізація опорних знань

Гра – розчитування

Іряд                                             ІІ ряд                                                      ІІІ ряд

Яблуко                                      сад                                                              джміль

Яблуння                                     садочок                                                     джмеля

Яблучко                                                                                                           джмелеві

Яблунька

Яблуневий

  • Яку групу слів можна назвати спорідненими?
  • Які слова є лише формою одного і того ж слова?
  • Назвіть у першому стовпчику іменники, прикметники.

ІV.Повідомлення теми уроку

-Сьогодні на уроці ми будемо говорити про пору року, якій відведено значне місце в мистецтві. Неодноразово художники і композитори, майстри художнього слова свої мистецькі роботи присвячували саме їй. Дізнайтеся назву твору, з яким ми сьогодні познайомимось, переставивши склади.

СЕВОНИ     НЕПАХ      КАЛУЯБМИ

V.Вивчення нового матеріалу.

1. Бесіда про автора

-Сьогодні ми згадуємо про осінь, яблука і, навіть сад. Саме до осіннього саду запрошує нас Василь Сухомлинський. Цей відомий український письменник доведе нам, що осінь має свій аромат, аромат яблук.

- Давайте згадаємо, що ми вже знаємо про життя і творчість великого педагога? (відповіді дітей)

(На дошці портрет В. Сухомлинського)

 

http://librarychl.kr.ua/kn_in/suxomlun/guttvor_clip_image002.jpg

  • Про що писав В.О.Сухомлинський?   ( про природу, дружбу, про хороші та погані вчинки, про добро та зло)

2. Словникова робота.

- Розв´яжіть граматичні приклади і прочитайте слова

    ДЖА + УМІ + ЄЛЬ – АУЄ=

    ЦВІ + АРКЕ + УНС – АЕС=

-Хто такий джміль? Картинки по запросу малюнки джмеля

Послухайте інформацію про цю комаху (Доповідь дітей)

Джміль – комаха із родини бджолиних, розміром приблизно 3см..Ці крихітні істоти приносять велику користь для людей. Вони є   опилювачами рослин. Джмелі активно працюють з раннього ранку до пізнього вечора, інколи в сутінки, в похмуру погоду і навіть під час дощу. Чим більше джмелів, тим багатший урожай.

- Хто такий цвіркун?

 

Картинки по запросу малюнки цвіркуна

 

Послухайте розповідь про цю комаху? (Розповідь учня)

Цвіркун – комаха, зовні трохи схожа на коника. «Співак» , якого чула кожна людина, але от бачити доводилося не кожному. Маленький і сіренький він намагається не попадатися на очі. Сяде десь в затишному куточку і, знай собі, співає свою приємну і навіть романтичну пісеньку. Шкоди людині не приносить ніякої, а от  послухати цвіркуна завжди приємно.

-Як ви розумієте вислів «сполоханий птах»?

Сполоханий птах – зляканий, стривожений чимось чи кимось.

3. Первинне сприйняття тексту В. Сухомлинського «Восени пахне яблуками»

- Послухайте оповідання і спробуйте уявити все, про що почуєте.

Читання оповідання учителем.

-Що ви уявляли слухаючи це оповідання? (яблуневий сад, Яблука висять на яблунях, джмелі обліпили яблуко, що лежить на землі)

- Про кого згадує автор в оповіданні? (Про джмелів, цвіркуна та птаха)

4. Читання оповідання учнями «ланцюжком»

5.Аналіз оповідання

- В яку пору року відбувалися події?  (Події відбувалися восени)

-Хто ласував яблуком?   (Яблуком ласували джмелі)

-Чому злякався цвіркун? (Цвіркун замовк від гупання яблука, що впало на землю)

-Чим, на вашу думку може пахнути ще осінній сад? (Стиглими грушами, жовтим опалим листям, сухою травою)

- Чи доводилося вам відчувати подібні запахи? Розкажіть про це.

( під час прогулянки в саду)

-Які почуття передає автор? ( Почуття замріяності, спокою)

6.Вибіркове читання. Гра «Пошуковці»

-А зараз ми пограємо в гру «Пошуковці». Знайдіть в оповіданні найдовші слова. (яблуневому, сполоханий, спалахнула)

-- Порахуйте кількість найменших слів у тексті та прочитайте їх.

     (10 слів)

-Знайдіть речення, які складаються з двох слів. (Зайшло сонце. Цвіркун замовк)

- Знайдіть найдовше речення.( Ось вони помітили яблуко, що впало з дерева і лежить на землі)

- Знайдіть речення, в якому є слово »Сік». (З яблука тече солодкий сік)

- Знайдіть речення, в якому говориться про птаха. ( Пролетів сполоханий птах)

- Знайдіть і прочитайте зачин тексту. кінцівку. основну частину тексту.

Фізкультхвилинка

Раз! Два! Час вставати:

Будемо відпочивати.

Три! Чотири! Присідаймо,

П´ять! Шість! Засміялись,

Кілька раз понахилялись.

Сім! Вісім! Час настав

Повернутись нам до справ.

7.Гра «Утвори пару»

Подані два стопчика слів. З´ясувати до якої частини мови належать.

 З´єднати слова, відповідно до змісту оповідання.

Джмелі                              пролетів

Яблуко                               тече

Сік                                        пахнуть

Цвіркун                               літають

Птах                                      виплив

Зірка                                     заспівав

Місяць                                  впало

Яблука                                  спалахнула

8.Підготовка до виразного читання.

-В якому темпі слід читати оповідання?

-  З якою інтонацією?

- Навіщо в тексті автор поставив три крапки?

- Де буде найдовша пауза в тексті?

9.Виразне читання оповідання окремими учнями.

10.Робота за картиною Катерини Білокур «Богданівські яблука»

Вступне слово учителя.

Дозрілими яблуками в осінньому саду милувалися не тільки поети, а ще

багато інших митців художнього слова, пензля, музики. У нас є сьогодні можливість побачити, якими собі бачила та уявляла дозрілі яблука відома художниця України Катерина Білокур.

Картинки по запросу портрет катерини білокур

 

Катерина Василівна Білокур народилася 7 грудня 1900року в селі Богданівка на Київщині в бідній селянській родині. Про художнє мистецтво дізналася уже дівчиною з книжок Сорокарічна художниця побувала в Києві та Москві, де вперше побачила музеї і твори видатних митців. Початкові замальовки робила вуглиною на шматку домашнього полотна. 50-ті роки – найбільш плідний період творчості Катерини Білокур, не зважаючи на те, що після смерті батька на її плечах лежало господарство та догляд за старою матір´ю. 1954 року її картини були виставлені в Парижі, після чого вона стала всесвітньо відомою художницею. Але це аж ніяк не зменшило осуд і нерозуміння односельців та родичів, які вважали її малювання безглуздим і вбачали в її заняттях лише спробу ухилитися від роботи. Однак вона крок за кроком відкривала для себе таємниці живопису. Не маючи коштів на фарби, готувала їх сама. Не маючи художньої освіти. Навчалася у природи.

11.Аналіз картини «Богданівські яблука»

Картинки по запросу картина білокур богданівські яблука

 

-Картину «Богданівські яблука», репрдукцію якої ви бачите у ваших підручниках та на дошці, Катерина Білокур написала в середині 50-х років 20 століття.

 -Як ви гадаєте, чому саме таку назву дістала ця картина? ( Бо художниця народилася в с.Богданівка

- Якими зобразила Катерина Білокур яблука? (яблука спілі, червонощокі, свіжі. Великі. Соковиті, медові, золотаві)

- На чому лежать яблука? ( Вони лежать на селянській картатій хустині)

- Що зображено на задньому плані? (Розквітлі яблуневі квітки)

-Коли достигають яблука? (В кінці літа)

- А коли цвітуть яблуні? ( навесні)

-Як ви вважаєте. Чому ж художниця поєднала в своїй картині розквітлі весною яблуневі гілочки з осінніми дарами природи?

- «Немає цвіту – немає й плоду» - так говорить народне прислів´я

- А кого зобразила художниця на задньому плані? Чому? ( Синичок, бо вони, ніби радіють приходу весни, пахощами квітів)

- Як ви думаєте, який настрій був у художниці, коли вона створювала це полотно? (Художниця милувалася осінніми дарами матінки природи та з радісним піднесеним настроєм писала цей натюрморт)

- Яке враження справила на вас картина?

_ Чи не забули ви ,що таке натюрморт?

НАТЮРМОРТ ( фр. Nature morte  -- дослівно –мертва природа) – різновид малярства, що зображає застиглі, нерухомі предмети – букети квітів, композиції овочів, фруктів, посуду тощо).

-Давайте ми спробуємо описати картину.

Діти по черзі біля дошки роблять словесний опис картини.

На картині Катерини Білокур я бачу великі круглі яблука. Вони лежать на м’якому полотні, яке нагадує строкату бабусину хустку, і здаються дуже свіжими та соковитими. Схоже, що бабуся тільки-но назбирала їх для своїх онуків і дбайливо загорнула у хустинку.

До того часу як дозріти, кожне з цих дев’яти яблук півроку висіло на дереві. Виблискуючи на яскравому сонці червоними щоками, плоди наповнилися чудовим запашним ароматом. Прекрасний ніжний запах стиглих яблук з домашнього саду неможливо сплутати ні з чим. А дивовижний, трохи кислуватий смак цих улюблених усіма фруктів краще меду. Вони так і спокушають спробувати їх на смак, відчути, як вони хрумтять…

 

V. Узагальнення і систематизація знань

Гра «Присмак осіннього яблука»

-Я буду ставити запитання і передавати яблуко тому учневі, який буде відповідати. Ваша задача вдихнути аромат осіннього яблука, а потім відповісти:

- Який твір ми прочитали?

 - Хто його автор?

- Які почуття передав В.Сухомлинський у цьому творі?

- Яку картину ми розглядали?

- Хто створив цей взірець мистецтва?

Хто найкраще відповідав отримує яблуко.

VІ. Підсумок уроку

-Що  об´єднує між собою оповідання Василя Сухомлинського та картину Катерини Білокур?´( спільна мета – дозрілі яблука, які викликають захоплення).-

-Чи вдалося вам відчути осінь? Поділіться своїми думками щодо емоцій та почуттів, що їх викликав у вас урок.

Гра «Мікрофон»

-Я відчув….

-Мене здивувало…

-Мені здалося….

VІІ. Домашнє завдання

Підготуватися до читання твору.

 «Створити» свій осінній натюрморт.

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 4
Оцінки та відгуки
  1. Мегедин Лілія
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Коткова Наталія Вікторівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. Коткова Наталія Вікторівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  4. Ганніч Алла Євгеніївна
    корисний і гарно продуманий урок. дякую
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
Показати ще 1 відгук
docx
Додано
18 березня 2018
Переглядів
6341
Оцінка розробки
5.0 (4 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку