Урок "В.Винниченко "Федько-халамидник". Щедрий на добро і внутрішній світ Федько, протиставлення йому Толі"

Про матеріал
Конспект уроку "Володимир Винниченко "Федько-халамидник". Щедрий на добро і внутрішній світ Федько, протиставлення йому Толі" містить різні види робіт: інтерактивний метод "Мозковий штурм", асоціативний кущ, дослідження мовної характеристики героя, робота з таблицею тощо.
Перегляд файлу

Тема. Володимир Винниченко «Федько-халамидник». Щедрий на добро внутрішній світ Федько, протиставлення йому Толі.

Теорія літератури: головний герой, другорядні герої, контраст.

Мета:

дидактична: продовжити роботу щодо аналізування програмового твору В. Винниченка «Федько-халамидник», характеристики щедрого на добро головного героя твору як особистості; ознайомити учнів з поняттями «дійові особи твору», «головний герой», «другорядні герої»; допомогти учням розібратися в складнощах характерів та вчинків героїв оповідання;

розвивальна: формувати навички аргументування власної думки щодо ставлення до зображуваного; розвивати навички виразного читання, переказу, виділення головних епізодів та деталей,  обґрунтування своєї думки, логічність у мисленні, пам’ять, увагу, кмітливість;

виховна:  виховувати толерантність, самостійність, бажання творити добро; повагу до неповторності людського «Я»; формувати кругозір, світогляд учнів.

Формування груп компетентностей: комунікативна, інформаційна, соціально-трудова, уміння вчитися.

Тип уроку: засвоєння нових знань, формування умінь і навичок.
Обладнання: презентація.

Хід уроку

Епіграф до уроку

                                            Людина не що інше, як те, чим вона робить сама  себе.

                                                                                                                    Ж.П.Сарт

 

І. Формування емоційного настрою

 Вправа «Посмішка по колу»

 Розминка. Інтерактивний метод «Мозковий штурм»

     - Народна мудрість стверджує: «Стався до людей так, як …»

     - Поміркуй, як би ти закінчив цю фразу.

 Відповідь. Стався до людей так, як хочеш, щоб ставились до тебе.

  • Як ви розумієте ці слова?
  • Як ви ставитесь до своїх однолітків, друзів?

ІІ.  Мотивація теми та мети уроку

     Слово вчителя

     Оповідання Володимира Винниченка «Федько-халамидник»  – це твір, який спонукає замислитися над своїм життям, діями, вчинками.

      Я хочу, щоб вийшовши з уроку, ви  добре усвідомили, що красить людину.

Це і є проблемним питанням, до якого ми повернемося в кінці уроку.

                              (записують тему та епіграф уроку в зошити)

    Робота з епіграфом

 

ІІІ. Опрацювання нового матеріалу

Словникова робота

  • Хамидникбешкетник, пустун.
  • Незабрукованавулиця, не вимощена камінням.
  • Розсотуватирозмочувати, розкручувати.
  • Набакирнабік.
  • Проскурацерковний хлібець.
  • Ринва труба або жолоб для стікання води.
  • Пацатиляскати по воді.
  • Випещенідоглянуті.
  • Шворкатонкий мотузок.

Робота зі схемою «Головні та другорядні герої оповідання»

  • Хто в  центрі розповіді?
  • А хто оточує Федька?

(Робота  на дошці та в зошитах, використовуючи матеріал тексту, складаємо схему)

Асоціативний кущ

 

                       батько Федька                     Толя                 батькоТолі

 

 

           мати Федька                                   ФЕДЬКО                        мати Толі

 

 

                       Стьопа                                                               Грицик

 

                               Спірка                         Васько

 

       Ми  отримали   схему  головних  та другорядних  героїв оповідання.  Федько   знаходиться в центрі розповіді,  його характер  розвивається  у стосунках  із другорядними героями. Отже, Федько є головним героєм твору.

Робота з таблицею

 

Дійові особи

 

Головні герої

завжди в центрі уваги письменника: навколо нього розгортається сюжет твору, йому дається найповніша характеристика, його імям часто називається твір.

Другорядні герої зображуються поряд із головним більш стисло. Вони доповнюють своїми діями, характерами, стосунками з головними героями основний сюжет твору і відіграють важливу роль у глибшому розкритті образу головного персонажа.

Епізодичні персонажі зявляються в одному або кількох епізодах. Вони не мають самостійних характеристик, зображуються для того, щоб яскравіше вирізнити якийсь епізод у сюжетній розповіді, рису головного героя.

 

Робота в зошиті

Учитель: Запишіть у зошити цей розподіл літературних героїв. (Один учень працює біля дошки).

Зразок. Головні герої – Федько;

   другорядні герої -  батько Федька, …, …  .

   епізодичні -… .

 Робота в парах

У вас на партах лежать  слова, які характеризують Федька і Толика. Вам потрібно записати  під цим іменем риси характеру, які б характеризували Федька, а під цим іменем – слова, які б характеризували Толика.

            (Діти пишуть рису характеру, співвідносячи їх з іменами героїв твору).

Робота з підручником

Знайти підтвердження цим рисам у тексті.

                             Риси характеру і поведінки Федька:

Висновок-дослідження

Отже, давайте розберемося з характеристикою героя твору – Федька.

 Дослідження мовної характеристики героя: розбишака-халамидник, халамидро, босявка, сибіряка, мурло репане, люципер, пробийголова, зайдиголова, шибеник, ірод, паршивець, падлюка, мужиченя, одурілий хлопець, нещастячко, халамидо, ідоляко.

  • Чи справді Федько – негативний герой?
  • Чому, на вашу думку, автор змалював Федька саме таким?
  • Чи  можна на Федька розраховувати в тяжку хвилину?
  • Які риси характеру ви взяли для себе?
  • Чи хотіли б ви мати такого друга, як Федько? Чому?
  • У чому актуальність образу хлопчика?
  • А який же Толя?

   Висновок: Федько і Толя – дві різні вдачі. Характери хлопців, як бачимо, – теж повна протилежність. Автор постійно порівнює двох героїв, протиставляє їх. Такий художній засіб у творі називається контраст.

Теорія літератури

Контраст = протиставлення – художній засіб, авторський прийом.

 

V. Закріплення вивченого матеріалу

- Чого вас навчило оповідання В.Винниченка?

- Який урок життя ви для себе взяли?

          - До чого спонукає твір?

 

ІV. Рефлексія

  • Що ж красить людину?
  • На уроці я зрозумів (зрозуміла)…
  • Я переконався (переконалася)…
  • Я вважаю,що після сьогоднішнього уроку …

V. Оцінювання учнів

VІ. Домашнє завдання

Підготувати усну розповідь «Який слід залишив Федько у моєму житті?»

 

 

 

 

 

docx
Додано
23 вересня 2019
Переглядів
4005
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку