Урок " Валентність. "

Про матеріал
Матеріал конспекту допоможе учителеві викласти тему " Валентність. " Мета якого є навчити учнів складати формули бінарних сполук за валентністю елементів, називати елементи з постійною валентністю, зрозуміти сутність поняття валентності.
Перегляд файлу

Тема уроку : Валентність . Складання  формул бінарних сполук за валентністю хімічних елементів

 

 

Мета уроку:

навчальна: вивчити валентність як основну властивість атома утворювати хімічні сполуки;  дати поняття про валентність атомів хімічних елементів навчити складати формули бінарних сполук за валентністю атомів елементів;

розвивальна:  встановити причинно-наслідкові зв’язки між місцем знаходження елементів у Періодичній системі хімічних елементів та їх валентностями; розвивати вміння працювати за аналогією  та вміння робити логічні висновки;

виховна: сприяти вихованню любові до праці шляхом залучення всіх учнів до навчальної діяльності.

Форми роботи: вправа «Індикатор настрою»,   гра  «Дешифрувальник»,  робота з алгоритмом, самостійна робота, вправи на інтерактивній дошці, електронна презентація

Тип уроку : урок формування навичок і вмінь

Обладнання:

Періодична система хімічних елементів Д.І Менделєєва

інтерактивна дошка , презентація, роздатковий матеріал (хімічний диктант, алгоритм визначення валентностей, фішки - метелики)

Очікувані результати навчання

Учень:

  • називає поняття валентність
  • дає визначення валентності атомів елементів
  • розрізняє елементи з постійною та змінною валентністю
  • обґрунтовує роль поняття «валентність» для складання формул речовин
  • пояснює процес складання формул бінарних сполук за валентністю атомів елементів
  • застосовує знання для складання формул бінарних сполук за валентністю.

ХІД УРОКУ

 

1. Перевірка домашнього завдання

Організаційний етап

Доброго дня, юні мислителі! Я рада бачити ваші розумні та добрі обличчя. Сьогодні наш урок пройде у вигляді теоретичного походу. На вашому шляху будуть зустрічатись і річки, і густі ліси та гори. Подорож буде не легка, необхідно використати всі ваші розумові здібності, вправність, знання, що отримали на попередніх заняттях. Але я вважаю, що ви не розгубитись та повернетесь з подорожі не з порожніми рюкзаками. (За правильне виконання завдання ви будете отримувати фішки-чарівні метелики, які зможете потім обміняти на бали) ( На дошці «Самооцінювання»)

 слайд 1

Перед ти як рушити у подорож  виконаємо розминку так як шлях доволі довгий. Виконання хімічного диктанту (слайд 2). На столах перед учнями роздруківка з завданням, на виконання якого вони мають 3- 4хв.

Хімічний диктант: за допомогою хімічних символів, коефіцієнтів, індексів запишіть 

1. П’ять атомів Оксигену

2. Молекулу перекису водню, що містить два атоми Гідрогену та два атоми Оксигену

3. Три молекули чадного газу, кожна з яких складається з атому Карбону та атому Оксигену

4. Сім атомів Алюмінію

5. Молекулу кухонної солі, що містить атом Натрію та атом Хлору 

6. Два атоми Нітрогену

7. Молекулу водню, що утворена двома атомами Гідрогену  

Перевірка: учні обмінюються роботами та за допомогою

 (слайда 3 ) виконують перевірку.

Учні, що виконали завдання без помилок піднімають руки, вчитель дає фішки.

Отже до подорожі готові, але треба скласти речі. Хто швидше складе рюкзак. З даного переліку треба виписати чисті речовини: повітря, срібло, морська вода, цукор, золото, кисень, нафта, мідь. (слайд 4)

1 Li

2 Ca

3 Si

4 Cl

5 N

Ч Силіцій

А Нітроген

Р Літій

І Кальцій

К Хлор

Молодці, тепер в дорогу. На нашому шляху трапилась річка, щоб її перейти треба зробити місток з дощечок, які утворюються із співвідношення символу хімічного елементу та його назви. Будьте уважні не замочіть ноги.   (слайд 5)

 

 

 

 

 

 

Відповідь слайд 6  

 Через річку перебрались, а далі густий ліс, для того щоб знайти стежку, треба вимовити чарівні слова – прочитайте формули речовин (слайд 7)

H2O, CuO, N2O, P2O5, O3

Ось ми й вибрались з густого лісу перед нами гора, але с початку виконаємо фізкультхвилинку (слайд 8)

А тепер всі тихо встали

Разом руки вверх підняли

В бік, вперед, назад

Повернулись вправо, вліво

Тихо сіли, знов за справи

 2. Мотивація навчальної діяльності учнів і повідомлення теми, мети і завдання уроку.

Ми продовжуємо вивчати хімічні формули і якщо раніше ми з вами користувались готовими записами хімічних речовин, то сьогодні починаємо розбирати як ці формули складають, які властивості повинні мати елементи для того щоб вони утворювали молекули. Більш трьох століть потому науковці з’ясували, що атоми сполучаються в молекули за допомогою особливих зв’язків, які називають хімічними.   

Для того щоб навчитися читати і писати певні твори з української мови чи літератури ви спочатку вивчили букви, далі навчилися складати склади і слова, а лиш після цього навчились складати речення та певні твори.

В хімії ви вивчили певні хімічні елементи, а на попередньому уроці ви ознайомилися з тим, як записувати, читати, характеризувати «хімічні слова», тобто хімічні формули.

Як скласти «хімічне слово» - хімічну формулу?

Щоб відповісти на це запитання, нам слід вивчити, зрозуміти та навчитися застосовувати поняття «валентність атомів елементів».

На сьогоднішньому уроці ми з вами повинні навчитися складати бінарні сполуки враховуючи їхню будову. Навчившись складати формули ми будемо складати певні рівняння реакцій і писати свої хімічні твори.

Тема нашого уроку:  Валентність атомів елементів. Складання хімічних  формул за валентністю атомів елементів. Слайд 9

3. Вивчення учнями нового матеріалу

Що ж таке валентність?

Гра «Дешифрувальник».

За даними українського алфавіту  запишіть визначення валентності

 

Валентність  елемента – це здатність атома сполучатися з певною кількістю таких самих або інших атомів.   Здатність атомів сполучатися з певним числом інших атомів або заміщувати їх ще на початку ХІХ  століття зауважив Дж. Дальтон. Е.Франкленд назвав її «сполучною силою».

 

Одиницею валентності є валентність атома  Гідрогену. Він одновалентний.

Яким чином сполучаються атоми хімічних елементів між собою?

Моделювання сполук. ( Відео)

http://shkola.ostriv.in.ua/images/publications/4/12940/content/Untitled-2.jpg

http://shkola.ostriv.in.ua/images/publications/4/12940/content/Untitled-3.jpg

http://shkola.ostriv.in.ua/images/publications/4/12940/content/Untitled-4.jpg

http://shkola.ostriv.in.ua/images/publications/4/12940/content/Untitled-5.jpg

Гідроген хлорид 

  аміак

вода

барій оксид

Правила складання хімічних формул:

Об'єднуватись у молекули можуть:

Метал + неметал

Метал + Оксиген

Неметал + Оксиген

Гідроген + Неметал

Алгоритм складання бінарних сполук за валентністю.

1. Записуємо поряд два елементи.

Al O  

  C O

  H O

N H

2. Над елементом вказуємо його валентність (римськими цифрами).

III  II

IV II

  I  II 

III  I

Al O

C O

H O

N

3. Знаходимо найменше спільне кратне між числами валентностей елементів.

III 6II

IV4II

  I 2 II

III 3 I

Al  O

C  O 

H  O

N  H

4. Ділимо найменше спільне кратне почергово на валентність кожного елемента і знаходимо індекси, які записуємо внизу біля символа даного елемента(індекс «1» не пишуть).

III 6II

  IV4II

I2 II 

III3I

Al2 O3

C O2

H2O  

N H3

4. Первинне застосування набутих знань

1. Напишіть формули сполук із Хлором, знаючи, що він одновалентний, елементів: Калій, Барій, Алюміній, Магній, Купрум(І), Хром (ІІІ), Гідроген.

2. Знаючи валентності елементів, складіть формули таких речовин:

  ІІ

     IV  I

   II

II  

II    I   

   I

  I    II

Al S

  Si Cl

Zn S

Pb O

Fe Cl

K Cl

Cu S

 

  I

  V   I 

  III

VI  

I   I

Na Cl

P Cl

  N H

W O

Ag I

 

5. Застосування учнями знань, навичок і умінь у новій нестандартній ситуації.

 

Гра «Знайди пару»

Знаючи що валентність Оксигену – ІІ, а Гідрогену – І знайти відповідні пари (скласти формули бінарних сполук, маючи на окремих карточках половинки бінарних сполук)

І варіант 

ІІ варіант

Na2

O2

C

Cl

Al2

O3

N

H4

S

O5

O

H2

P2

O

Cl

H3

7. Підсумок уроку.

На сьогоднішньому уроці ви глибше пізнали таємницю будови речовини. Знаєте, що атоми сполучаються не випадково, а на основі їх валентності. За валентністю атомів елементів або груп атомів можна скласти формули хімічних сполук.

Вправа « Сходинки успіху»

8. Домашнє завдання

Вивчити § 10  . 78 ст..70

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Французан Наталья
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додав(-ла)
наваріч наташа
Пов’язані теми
Хімія, Розробки уроків
Додано
19 вересня 2022
Переглядів
388
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку