Мета уроку: вивчити валентність, як основну властивість атома утворювати хімічні сполуки; сформувати поняття «валентність атомів хімічних елементів», навчити учнів визначати валентність за формулами бінарних сполук, збагачувати хімічний словниковий запас; встановити причинно-наслідкові зв’язки між місцем знаходження елементів у Періодичній системі хімічних елементів та їх валентностями; розвивати вміння працювати за аналогією; сприяти вихованню любові до праці шляхом залучення всіх учнів до навчальної діяльності.
Тип уроку : урок вивчення нового матеріалу
Обладнання: періодична система хімічних елементів Д.І Менделєєва, мультимедійний проектор, презентація «Валентність хімічних речовин» на базі програми Microsoft Power Point, кулестержневі моделі, роздатковий матеріал.
«...Хімічні формули говорять хімікові цілу історію речовини».
Д.І. Менделєєв
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент.
Доброго дня. Я рада вас бачити в кабінеті хімії. Сьогодні на нас чекає цікава праця, а епіграфом нашого уроку нехай стануть слова Д.І. Менделєєва
( слайд 1) «...Хімічні формули говорять хімікові цілу історію речовини».
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів. ( Перевірка знань і вмінь ).
Зараз ми з вами на повторення матеріалу що розглядався на попередніх уроках. (слайд 2)
Вправа 1 Дано формули, назвати загальну кількість атомів елементів у сполуках.
Ca3 (PO4)2
Al2 (SO4)3
Cu (NO3)2
Fe (NO3)3
(NH4)2 CO3
(NH4)3 PO4
Вправа 2 «Шерлок Холмс веде розслідування». (слайд 3)
За періодичною системою віднайти слідуючі хімічні елементи:
а) хімічний елемент входить до І групи головної підгрупи, 5 великого періоду, 6 ряду;
б) хімічний елемент входить до ІІІ групи головної підгрупи, 6 великого періоду, 9 ряду;
в) хімічний елемент входить до V групи головної підгрупи, 3 малого періоду, 3 ряду;
г) хімічний елемент входить до VІІ групи головної підгрупи, 5 великого періоду, 7 ряду. 2
Вправа 3 (Завдання із зовнішнього незалежного оцінювання з хімії). Встановіть відповідність, утворюючи логічні пари: (слайд 4)
а) дві молекули води; 1. 2H2
б) три атоми Гідрогену; 2. 2H2O
в) дві молекули водню; 3. 3CO2
г) три молекули вуглекислого газу 4. 3H
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів. Повідомлення теми, мети і завдання уроку.
Для того щоб навчитися читати і писати певні твори з української мови чи літератури ми спочатку вивчили букви, далі навчилися складати склади і слова, а лиш після цього навчились складати речення та певні твори.
В хімії ми вивчили певні хімічні елементи, а на попередньому уроці ви ознайомилися з тим, як записувати, читати, характеризувати «хімічні слова», тобто хімічні формули.
Як скласти «хімічне слово» - хімічну формулу?
Відповідь на це запитання дасть нам поняття « валентність» з яким ми сьогодні починаємо знайомитись.(слайд 5)
Сьогодні на уроці ми повинні з’ясувати: що таке валентність, запам’ятати валентність Оксигену та Гідрогену, усвідомити поняття „бінарні” сполуки, навчитися визначати валентніть за формулами бінарних сполук, за положенням елемента в періодичній системі хімічних елементів.
V. Вивчення нового матеріалу
Що ж таке валентність? (слайд 6)
Валентність це важлива властивість атома. Її визначають за тим, скільки атомів приєднує даний атом.
Валентність позначають римськими цифрами, які записують зверху хімічного елемента.
Одиницею валентності є валентність атома Гідрогену. Він одновалентний.
Валентність елемента – це здатність атома сполучатися з певною кількістю таких самих або інших атомів.
(слайд 7)
Максимальне значення валентності елемента збігається з номером групи Періодичної системи, де він розміщений.
Деякі елементи мають сталу валентність. Наприклад Н-І, О-ІІ, елементи І-ІІІ групи головноїх підгрупи.
Більшість елементів мають змінну валентність. Наприклад: Р-ІІІ, V, Cl-I,III, V, VII.
Елементи, які мають сталу валентність
Елемент |
Валентність |
Елемент |
Валентність |
Гідроген |
I |
Кальцій |
II |
Натрій |
I |
Барій |
II |
Калій |
I |
Цинк |
II |
Флуор |
I |
Оксиген |
II |
Берилій |
II |
Алюміній |
III |
Магній |
II |
Бор |
III |
Елементи із змінною валентністю
Елемент |
Валентність |
Елемент |
Валентність |
Хлор |
I, III, V, VII |
Ферум |
II, III, VI |
Бром |
I, III, V, VII |
Сульфур |
II, IV, VI |
Йод |
I, III, V, VII |
Манган |
II, IV, VII |
Меркурій |
I, II |
Хром |
II, III, VI |
Купрум |
I , II |
Нітроген |
I, II, III, IV,V |
Аргентум |
I , II |
Фосфор |
III, V |
Аурум |
III, I |
Арсен |
III, V |
Станум |
II, IV |
Карбон |
II, IV |
Плюмбум |
II, IV |
Силіцій |
IV |
Яким чином сполучаються атоми хімічних елементів між собою? (слайд 8)
Вправа 4. Давайте зараз спробуємо за допомогою кулестрижневих моделей побудувати кулестрижневі моделі таких сполук:
води, (слайд 9),
амоніаку(слайд 10),
хлороводню (слайд 11),
метану(слайд 12).
Перевіряємо результати.
- Із скількох елементів складається кожна із запропонованих вам складних речовин? (Із двох).
Сполуки, які складаються із атомів двох елементів називаються БІНАРНИМИ сполуками. (слайд 13)
(слайд 14)
Алгоритм визначення валентності елементів у бінарних сполуках
1.Указуємо валентність елемента з відомою валентністю |
||
II Fe2O3 |
II CO2 |
I CH4 |
2.Множимо кількість атомів цього елемента на його валентність |
||
3 · II=6 |
2 · II=4 |
4 · I=4 |
3.Ділимо отримане значення на кількість атомів іншого елемента |
||
6:2=ІІІ |
4:1= ІV |
4:1= ІV |
4.Записуємо значення валентності над символом цього елемента |
||
ІІІ II Fe2O3 |
ІV II CO2 |
ІV I CH4 |
Вправа 5
Робота у парах. Визначення валентності за формулами бінарних сполук під час виконання тренувальних вправ.
Результати, одержані кожною групою, представники команд вписують у таблицю. (слайд 15)
Назва хімічного елемента |
Символ хімічного елемента |
Валентність |
Купрум |
Cu |
|
Ферум |
Fe |
|
Фосфор |
P |
|
Хлор |
Cl |
|
Нітроген |
N |
|
Карбон |
C |
|
Меркурій |
Hg |
|
Сульфур |
S |
|
Визначені значення валентності учні заносять в роздані таблиці, які дома рекомендується вклеїти у робочі зошити: (слайд 16)
Назва хімічного елемента |
Символ хімічного елемента |
Валентність |
Купрум |
Cu |
I, II |
Ферум |
Fe |
II, III |
Фосфор |
P |
III, V |
Хлор |
Cl |
I, V, VII |
Нітроген |
N |
I, II, II, IV |
Карбон |
C |
II, V |
Меркурій |
Hg |
I, II |
Сульфур |
S |
II, IV, VI |
V. Фізкультхвилинка (слайд 17)
Ми валентності вивчаєм
Присідаєм, присідаєм.
Змінна є і є постійна
Руки вгору піднімаєм.
Правил масу ми завчаєм
Раз, і руки опускаєм.
Помахали, відпочили,
Головою покрутили,
І на три спокійно сіли:
Раз, два, три
VІ. Узагальнення та закріплення знань.
Робота з підручником. (слайд 18)
Вправа 6. «Тестові завдання» (слайд 19)
1. Вибери символи елементів, які виявляють сталу валентність:
а) О; б) S; в) Mn; г) H; д) К.
2. В якому випадку валентність елементів визначена вірно:
I II ІІ І
А) Na2 O Б) Na2 O
3. У якій з речовин валентність елемента, сполученого з Оксигеном,
найвища:
А. Н2О; Б. СаО; В. РbO2; Г. Br2O7
4. В якій із сполук валентність елемента, сполученого з Гідрогеном,
найнижча:
А) Н2О; Б) NH3; В) НI; Г) SiH4
5. Вказати відповідність елемента в сполуках з Оксигеном та його
валентності:
1. CrO3 а) І
2. K2O б) ІІ
3. SO2 в) ІV
4. MgO г) VI
(слайд 20)
Ключ до тесту:
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
а, г, д |
а |
г |
в |
1.г 2.а 3.в 4.б |
VІІ. Підсумок уроку
Вправа 7 « Продовжи речення» (слайд 21)
Виставлення оцінок за урок
VІІІ. Домашнє завдання.