Урок "Василь Королів-Старий."Хуха-Моховинка. Гуманізм твору

Про матеріал

повторити зміст казки «Хуха-Моховинка», формувати навички коментувати прояви добра і зла, зображені в казці, дати визначення поняття «портрет», вчити аналізувати та переказувати текст, самостійно опрацьовувати матеріал, виразно читати прозовий твір, переказувати уривки тексту, робити висновки з прочитаного; розвивати логічне мислення шляхом виконання комунікативних завдань, розвивати пам'ять, увагу, уяву; виховувати загальнокультурну компетентність, кращі моральні якості особистості, прагнення робити добро; формувати такі групи компетентностей:

• комунікативна ;

• інформаційна ;

• самоосвітня ;

• пізнавальна ;

• особистісна ;

• продуктивної творчої діяльності .

Перегляд файлу

Конспект уроку з української літератури

в 5 класі

 

Тема: Добро і зло в казці «Хуха-Моховинка». Світлий, життєствердний погляд на світ. Наскрізний гуманізм казки. Аналіз зовнішності (портрета) казкових істот.

Мета: повторити зміст казки «Хуха-Моховинка», формувати навички коментувати прояви добра і зла, зображені в казці, дати визначення поняття «портрет», вчити аналізувати та переказувати текст, самостійно опрацьовувати матеріал, виразно читати прозовий твір, переказувати уривки тексту, робити висновки з прочитаного; розвивати логічне мислення шляхом виконання комунікативних завдань, розвивати пам’ять, увагу, уяву; виховувати загальнокультурну компетентність, кращі моральні якості особистості, прагнення робити добро; формувати такі групи компетентностей:

• комунікативна ;

• інформаційна ;

• самоосвітня ;

• пізнавальна ;

• особистісна ;

• продуктивної творчої діяльності .

Тип уроку: комбінований.

Теорія літератури: портрет.

Обладнання: підручник, ілюстрації, диво – зірочки (для проведення релаксаційної вправи), картки з індивідуальним завданням, картки – кораблики , намальований плакат „Ріка Надій”, мультимедійна презентація.

Хід уроку

І. Організаційна частина.

1. Привітання.

2. Організація учнів до уроку.

3. Релаксаційна вправа  „Доторкнися до зірок ” .

Вправа проводиться з метою формування в учнів оптимістичного

ставлення до уроку й очікування позитивних результатів .

Звучить повільна музика . Учитель звертається до дітей : Діти, зараз прозвучить прекрасна мелодія. Станьте зручніше і закрийте очі . Уявіть собі, що перед вами нічне зоряне небо, на якому багато зірок. Кожен із вас вибрав свою зірку. Уявіть ,що ця зірка – гарна оцінка , яку б ви хотіли отримати , вдала відповідь на уроці , це ваша найзаповітніша мрія . Тепер простягніть руки до неба ,щоб доторкнутися до своєї зірки . Зніміть її з неба,покладіть її перед собою . Подивіться на свою диво – зірочку . Нехай вона подарує вам натхнення , наснагу і зігріє своїм теплом . Отже, тема нашого заняття…»

ІІ. Оголошення теми уроку (слайд 1)

Але перед тим, як я оголошу мету нашого уроку, мені б хотілося провести вправу «Очікування»

Проведення вправи „Очікування” .

Зараз ви  напишете на картках – корабликах кількома словами свої очікування від уроку, наклеїте їх на плакат із заздалегідь намальованою рікою Надій . Отже, на уроці ми з вами …На основі очікувань формулюється мета уроку(аналізувати зміст, розвивати мовлення, виразне читання, виховувати доброту, чуйність)

ІІІ. Повідомлення мети уроку.( слайд 2)

У житті, як і в казках, ми часто стикаємося з поняттями «добро» і «зло», роздумуємо над ними. Казка Василя Короліва-Старого «Хуха-Моховинка» допоможе нам розібратися з цими поняттями. Епіграфом до уроку є слова…(слайд 3)

 ІV. Актуалізація опорних знань: Діти, повторимо, що вивчали на минулому уроці

  •                               Що таке «літературна казка»?
  •                               Чим літературна казка відрізняється від народної?
  •                               Хто автор казки «Хуха-Моховинка»? (слайд 4-5)

V. Опрацювання теми уроку.

  1. А тепер попрацюємо на завданням «Почергові запитання»  та індивідуальна робота на картках (ведеться паралельно 3 картки):

Дати відповіді на запитання.

1. Які бувають Хухи взагалі?

2. Хто зрубав сосну, на якій жила Моховинка?

3. Де Хуха знайшла новий дім?

4. З ким подружилася Хуха-Моховинка?

6. Які риси характеру притаманні Хухам ?(зачитати)

7. Чому Хуха відмовилася від допомоги рідних?

8. Чому Хуха показалася дітям?(зачитати епізод)

9. Чого бракувало Моховинці, коли вона жила в селі? (зачитати)

10. Чому дід не любив хух?

11. Якою була остання зустріч Хухи з дідом?

12. Що зробила Моховинка, коли побачила безпорадного діда?

13. Чи змінювалося ставлення діда до Хухи впродовж твору?

14. Хто є носієм добра, а хто – зла в казці?

15. Як вирозумієте вислів «Хухи не потребують подяки. Вони роблять добро з повинності».?

Завдання для індивідуальних карток (роздати заздалегідь)

Картка № 1

  1.               Через що дід назвав Моховинку нечистою силою?
  2.               Чому Хуха допомогла дідові, не зважаючи на його жорстокість?

Картка № 2

  1.               Доведіть на прикладі казки Королів-Старого твердження, що на зло слід відповідати добром.
  2.               Чому Хуха стала кривенькою?

Картка № 3

     1. Що примушувало Моховинку робити добро?

     2. Що в казці викликає співчуття, а що слід засуджувати?

 

2. Щоб перевірити, наскільки добре ви орієнтуєтесь у змісті твору, пропоную вам попрацювати над інтерактивною вправою «Навігатор»

Я читатиму початок речень, ви повинні знайти продовження в тексті та зачитати:

- «Коротко кажучи, це була дуже гарна Хушка...»

- «Навколо стояло вже чимало інших Хух й сумно дивилися...»

- «Проситися до когось в хатку було незручно, бо у Хух такий звичай...»

- «Моховинка часто бачила диких кіз...»

- «Одного бракувало Моховинці...»

- «Дуже зраділи дитинчата, коли перед них з'явилося...»

- «Поранена Моховинка мовчки чекала під лавкою...»

- «А дід щасливо дійшов до своєї хати й з того часу...»

  1.                    А тепер проаналізуємо ілюстрації до казки, зроблені вашими однокласниками та подивимося на зображення Хухи-Моховинки

(слайд 6)

- Перед вами малюнок, на якому зображено Моховинку. Як називається такий малюнок?

- Що ви знаєте про портрет?

4. Спостереження за навчальним матеріалом (слайд 7) Один із учнів читає

5. Фізкультхвилинка  (слайд 8)

 Метелики

Ми метелики чудові, Нахилити голову вліво,вправо

Маєм крильця кольорові, Розвести руки

Над квітами літаємо, Біг на місці, рухи руками Утоми

ми не знаємо,

Пташки ми злякалися, Руки покласти на голову

Під квітку заховалися. Присісти

5. Робота над випереджувальними завданнями

Ви вже дізналися, що таке портрет, а зараз настав час послухати, що герої казки розкажуть про себе самі. Двоє учнів отримали випереджувальне завдання «Художній переказ», також ви можете поставити їм запитання

(Виступи дітей)

 6 . Робота над характеристикою образу Хухи

(виконується колективне завдання «Асоціативне ґроно»: записати по одній асоціації з Хухою, використовуючи кожну літеру слова «Моховинка»,

(слайд 9)

  •            Прочитайте портрет Хухи. Якою вона постає?
  •            Які риси характеру Хухи ви можете назвати? Підтверджуйте свої відповіді текстом казки.

- Отже, автор зображує не тільки зовнішні риси, а й внутрішні (риси характеру) Хухи, за якими ми можемо навчитися бути добрими.

  •            Назвіть інших персонажів казки. Хто з них викликає вашу симпатію? Хто заслуговує на осуд? Чому?
  • Чи вчили ви казки, де є протидія добра і зла? (слайд 10)

7. Творче завдання ( учні повинні записати в зошитах 3-4 речення «Яким повинно бути справжнє добро» і зачитати)

8. Комунікативний практикум (слайд 11)

VІ. Підсумок уроку (слайд 12)

VІІ. Рефлексія .

На початку уроку кожен із вас зняв із неба зірку .

     Чи здійснилось ваше бажання ? І я хочу подарувати вам, дорогі діти, «Квитки щастя» і побажати , щоб усі загадані вами бажання та заповітні мрії обов’язково збулися.

2. Оцінювання навчальних досягнень учнів. Мотивація оцінок.

VІІІ. Повідомлення домашнього завдання (слайд 13)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

doc
Додано
22 жовтня 2018
Переглядів
2150
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку