Урок з української літератури
Тема: Василь Королів-Старий «Хуха-Моховинка». Образи фантастичних істот, створені уявою автора на основі українського фольклору (урок для інклюзивного класу)
Мета заняття:
Навчальна - ознайомити учнів із життєвим та творчим шляхом Василя Королів – Старого, розкрити зміст казки «Хуха-Моховинка», оцінювати вчинки персонажів з позиції гуманізму, розрізняти героїв – носіїв добра і зла;
Розвиваюча - розвивати мовлення учнів, критичне мислення, уяву;
Виховна - виховувати доброту,порядність, чуйність, уважне ставлення до ближнього, прищеплювати бажання робити добро як спонуку до позитивної життєдіяльності.
Обладнання: портрет Василя Королів-Старого, фліпчарт, підручник (Авраменко Олександр Українська література: підруч. для 5-го кл. загальн. серед. освіти / Олександр Авраменко. – К.: Грамота, 2018. – 256 с.)
Методи та прийоми: скрайбінг, хмара слів
Тип уроку: урок засвоєння нових знань із використанням ігрових технологій.
Хід уроку:
Добрий день, учні. Зверніть вашу увагу на інтерактивну дошку. Скажіть, будь ласка, які герої казок зображені в правому і лівому стовпчику? (див. рис.1)
|
|
|
|
|
|
Рисунок 1
Діти дають відповідь (Добро і зло, погані і добрі персонажі)
Давайте пригадаємо казки в яких добро перемагає зло?
Сьогодні на уроці ми познайомимось із творчістю Василя Королів-Старого (справжнє прізвище Василь Костьович Королів). Його творчість тривалий час була забута і тільки в 1990 році з’явилась його збірка творів «Нечиста сила» .
(Використовуючи ігрову технологію «Скрайбінг» розповісти біографію Василя Королів-Старого (рис.2)).
Давайте з вами дізнаємось факти з життя Василя Королів-Старого. Подивіться на дошку!
Розповідь вчителя за схемою.
1.Справжнє ім’я - Василь Костьович Королів. Народився в с. Ладан Прилуцького повіту на Полтавщині 4 лютого 1879 року в сім’ї священика – отця Костянтина. Пізніше родина, що складалася з батька, матері та трьох дітей, опинилася в селі Чернещині, тут сталася велика трагедія - смерть від холери матері і двох дітей. Батько залишився лише з одним сином Василем.
2. Спочатку Василь навчався в Полтавській духовній семінарії, а потім продовжив освіту в Харківському ветеринарному інституті. Працював ветеринарним лікарем, видав популярний посібник з ветеринарії.
3. Під час революції у 1917 – 1919 рр. підтримував борців за незалежність України. Писав у газетах «Рада», «Хлібороб», «Засів», був редактором у видавництві «Час», редагував журнал «Книгар», що виходив у Києві.
4. 1919 року В. Королів-Старий був відряджений з дипломатичною місією УНР до Праги, де й залишився емігрантом. Там познайомився з молодою вчителькою на ім’я Кармен - Альфонса – Фернанда – Естрелья – Наталена, закохався й одружився з нею. Для нас вона є відомою українською письменницею Наталеною Королевою. До речі, до писання українською мовою молоду дружину надихнув саме В. Королів – Старий.
5. Майже чверть століття Василь Королів – Старий прожив за межами України. Долю чоловіка розділила і його дружина Наталена. Вони обоє завершили свій життєвий і творчий шлях у місті Мельнику (Чехія), він – 11 грудня 1943 року, вона – 1 листопада 1966 року.
6. З-під пера В. Королева – Старого вийшли художні твори: роман «Хмелик», збірка казок «Нечиста сила», п’єси – казки «Русалка – жаба», «Лісове свято»
Скрайбінг
Рисунок 2
(Після опрацювання тексту казки)
Вибрати з хмари слів ті риси характеру, якими наділена Хуха (рис. 3)
Рисунок 3
(Запис в зошиті портрету Моховинки)
«Як і всі інші Хухи, Моховинка так само мала мінливу вовничку, яка враз сама собою робилася того кольору, що й ті речі, біля яких бувають Хухи. Моховинка найчастіше була зеленою, бо рідко відбігала від своєї зеленої хатки. Але ж коли вона бігала по соснових старих глянцях, що лежали на землі, то ставала такою ж рудувато-червоною, як вони. Біля потоку була вона блакитною, як вода, на піску – жовтою, як пісок, між кущами шипшини – рожевою, на вересі – фіалковою, на снігу ставала білою» (с. 62).
Станьте, діти, у проході,
Посміхніться ви природі!
Потягніться догори,
Поклоніться до землі.
Нахиліться вліво, вправо,
Повторіть ще раз цю вправу!
Швидко-швидко пострибайте
І мерщій усі сідайте!
Діти за бажанням читають виразно в голос інформацію з підручника. Робота з підручником (с. 59-60).
(Вчитель роздає картки на них зображений епізод, який дітям потрібно переказати з казки)
1 Горіх |
2 Корова |
3 Гриби
|
Фантастичні герої: Хуха-Моховинка та інші Хухи, дух-лісовик Хо-Суковик
Реальні герої: Лісник, собака лісника, злий дід, хлопчик і дівчинка, їх батьки, коза Лиска та коза Оришка
Носії добра в казці: Хухи та Хо-Суковик, хлопчик і дівчинка, їх батьки, коза Лиска та коза Оришка, Лісник, собака лісника
Носій зла: Злий дід, який спочатку зруйнував житло Моховинки, а потім зробив її кривенькою на все життя
Інтерактивна вправа «Мікрофон»
Я вважаю, що на сьогоднішньому уроці…….
- Чи вважаєте ви, що на зло потрібно відповідати злом?
- Що потрібно робити, щоб добра було більше на землі?
- Чому Вас навчила казка?
За правильну відповідь на уроці діти отримували смайлики, в кінці могли оцінити свою роботу на уроці.