Тема. Вимова звуків, що позначаються буквами г і ґ
Мета:
Навчальна: навчати правильно вимовляти звуки, що позначаються буквами г і ґ; формувати уміння розрізняти букви г і ґ;
Корекційно-розвиткова: збагачувати активний лексичний запас учнів словами зі звуком [ґ]; розвивати мислення, пам'ять, фонематичний слух;
Виховна: виховувати бажання вчитися.
Хід уроку
І.Організаційний момент
ІІ. Актуалізація опорних знань.
Гра «Знайди зайвий звук»
2. Каліграфічна хвилинка
Буква «ґе» на ґанку в Ґанзди
Ґульку так набила,
Що відтоді назавжди
з ґулькою лишилась.
ІІI. Оголошення теми уроку і завдань. Мотивація навчальної діяльності.
1. Колективна робота.
- Прочитайте уривки з віршів. На місці пропуску вставте літеру г або ґ.
Гуси гучно ґелґотали —
горобці зерно клювали.
гонять гуси горобців,
голубок на ґанок сів.
(А. Камінчук)
Ґава ґудзичок знайшла,
Нам на ґанок принесла.
Мама ґудзик пришивала,
ґаві «Дякую» сказала
2. Проблемне питання.
- Чи вистачило вам знань, щоб безпомилково визначити, у яких словах вживається літера ґ?
- Чим відрізняються звуки г і ґ?
IV.Повідомлення теми і мети уроку
- На сьогоднішньому уроці ми з вами навчимося розрізняти та правильно вимовляти звуки, що позначаються буквами г та г.
V. Основна частина уроку
1. Пояснення нового матеріалу
- В українському алфавіті є дві схожі букви - г і ґ. Вони позначають на письмі різні звуки. Давайте звернемося до таблиці, зображеної на екрані:
Г [г]
Ґ [ґ]
Звук [г] утворюється низько в гортані: гарний, господар, гуляти, Кагарлик
Звук [ґ] утворюється за допомогою задньої частини язика: ґава, ґрунт, ґанок
- Порівняйте утворення звуків [г] та [ґ]. Візьміть у руки дзеркальце і спробуйте правильно вимовити ці звуки, слідкуючи за місцем творення даного звука.
2. Історична довідка
- Чи цікава вам історія виникнення літер Г та Ґ ? Якщо так, то по
слухайте цікаву інформацію наших дослідників.
Г - колишня літера Г («глаголь»), а «глаголь» слов'янською означає «говорити».
ґ - у цієї літери, яку раніше називали «диґама», своєрідна доля. Вона позначає звук [ґ], літеру г з української абетки було безпідставно вилучено. «Літера, за якою тужать»,- так писав про неї прекрасний знавець мови Борис Антоненко-Давидович. А звук [ґ] вперто продовжував жити у багатьох словах, у тому числі і в ласкавому слові «агу» - одному з перших слів, яке промовляють до немовлят. Лише третім виданням «Українського правопису», у 1991 році, літеру ґ було повернено, і вона зайняла п'яте місце в українській азбуці.
ЛІТЕРА Г
Літера г передає на письмі гортанний щілинний приголосний як в українських словах: гадка, гей, могутній, плуг, так і в іншомовних (на місці h, g) давнішого походження: газета, генерал, грамота, Євангіліє; Гегель, Гомер, Англія, Гаага, а також у недавніх запозиченнях, часто вживаних, особливо в звукосполученнях гео-, -лог-, -гог-, -грам-, -граф-: агітація, агресія, горизонт, магазин; географія, геология, педагог, кілограм, фотографія
ЛІТЕРА Ґ
Літера ґ передає на письмі задньоязиковий зімкнений приголосний як в українських словах, так і в давнозапозиченних і зукраїнізованих: аґрус, ґава, ґазда, ґандж, ґанок, гатунок, ґвалт, ґвалтувати, ґеґати, ґедзь, ґелґотати, ґерґотати, ґерґотіти, ґиґнути, ґирлиґа, ґлей, гніт (у лампі), ґоголь-моґоль, ґрасувати, ґрати (іменник), ґратчастий, ґречний, ґринджоли, ґрунт, ґудзик, ґуля, джиґун, дзиґа, дзиґлик тощо та похідні від них, а також у прізвищах Ґалаґан, Ґудзь і под.
3. Робота з скоромовками. Вправляння у вимові [г] та [ґ].
Прочитати скоромовку, правильно вимовляючи [г] та [ґ].
Ґава дуже любить каву -
чорна ґава чорну каву,
чорна-чорна ґава з ґав -
чорну-чорну каву з кав;
вже й у зернах уживала -
зерна кавові жувала.
Попила її, поїла!
З кави ґава й почорніла. (О. Орач)
4. Розподільчий диктант
Виписати слова в два стопчики, вставляючи, де потрібно г або ґ.
Гайок, галас, ґава, ґандж, галицький, ганьба, ґиґнути, ґирлиґа, ґалаґан, ґрунт, (ґ, г)іркий, гість, генарал, ґудзик, ґуля, ґедзь, година, глухий, ґлей, ґніт, ґречний, грецький, гриміти, ґатунок.
5. Фізкультхвилинка.
Гра «Буває – не буває»(плеск над головою, якщо не буває, якщо буває - присісти)
- У саду дозріває аґрус (+).
- Ґава на ґанку пекла запіканку (-).
- На дерево сіла ґава (+).
- Восени ідуть дощі (+).
- Ґава ґелґотала, поки голос не зірвала (-).
Голосно ґелґотали гуси (+)
Дві ґави зранку гасали по ґанку (+)
Ґави просили зранку сніданку (-)
6. Завдання: виправити помилки, правильні відповіді записати, підкреслити слова, в яких були припущені помилки. З двома словами скласти речення. Учні виконують завдання самостійно, потім зачитують відповіді вголос.
Ґолос, грудень, грунтувати, ґрецький, гава, ґустота, дзиґа, ґавкати, ґумовий, гелготати, гребінь, газда, гвинт, ґосподар, ґотель, ґатунок, газета, гудзик.
VI. Підсумок уроку. Оцінювання.
Вправа «Мікрофон»
- Чи довідались ви щось нове?
- Чи збагатили свої знання?
- Які слова з лiтерою ґ ви запам’ятали?
VII. Домашнє завдання (на вибір)
1. У тлумачному словнику знайти й записати в зошити лексичне значення слів.
1) Грати –ґрати;
2) Гніт – ґніт;
3) Гуля – ґуля.
2. Складіть невеличке оповідання на тему «На подвір'ї», використовуючи слова із звуками [г] та [ґ].