Урок "Василь Сухомлинський. «Красиві слова і красиве ді­ло».

Про матеріал

Ознайомлення з твором В.Сухомлинського; вчити давати характеристики головним дійовим особам, порівнювати вчинки і поведінку персонажів; робити висновки щодо прочитаного; розвивати виразне читання, зв'язне мовлення. Виховувати доброту, чуйність, вміння бачити і творити красиве.

Перегляд файлу

Урок-роздум

 

Тема.  Василь Сухомлинський. «Красиві слова і красиве ді­ло».

Мета: ознайомити з твором В. Сухомлинського; вчити дава­ти характеристику головним дійовим особам, порівнюва­ти вчинки і поведінку персонажів, робити висновки щодо прочитаного; розвивати виразне читання, зв'язне мовлен­ня, вміння цінувати думки товаришів; виховувати добро­ту, чуйність, вміння бачити і творити красиве.

Хід уроку

І. Актуалізація опорних знань.

1. Вступна бесіда.

  •     Ми продовжуємо знайомитись з творами Василя Сухомлинського. Згадайте, що ви знаєте про цю люди­ну.
  •     Які твори В. Сухомлинського ми вже читали?
  1.        Перегляд виставки творів В. Сухомлинського.
  2.        Робота з книгою.

 Прочитайте на 66 сторінці розповідь про письмен­ника і скажіть, що нового видро нього дізналися.

II. Мотивацій навчальної діяльності, повідомлення теми, мети і завдань уроку.

1. Повідомлення теми уроку.

Сьогодні ми прочитаємо оповідання В. Сухомлин­ського «Красиві слова і красиве діло».

2. Саморефлексія.

 Чого ви чекаєте від сьогоднішнього уроку? Чого хочете навчитися, що дізнатися, що найбільше цінує­те?

(Хочу дізнатися:   що таке краса;

з чим краса завжди єдина.

   Хочу навчитися:   виразно читати;

вибирати з прочитаного головне;

робити висновки.
Я ціную: нові знання;

думки товаришів;

корисні поради.)

 Кожен з вас визначився, над чим він буде працю­вати на уроці.

3. Гра «Мікрофон».

Діти передають один одному уявний мікрофон і від повідають на поставлене запитання (відповіді не повин­ні повторюватися).

 Що таке краса? Якими іншими словами можна замінити слово «красивий»?

(Прекрасний, чудовий, симпатичний, приємний, аку­ратний, охайний.)

4. Словникова робота. Робота в парах.

 Знайти в словнику значення слова «краса».

Краса — це те, що приємно і подобається всім лю­дям без винятку, все те добре і прекрасне, що оточує людину і викликає в неї радість. А сьогодні ми погово­римо про красиві слова і красиві діла.

5. «Доповни речення».

 До красивих слів належать слова... (Далі учні про­довжують по одному слову.)

6. Читання із зупинками казки «Дві доньки».

Дві доньки

Було в матері дві доньки — Щебетушечка та Похмурочка. Що то за різні діти були! Щебетушечка все коло матері в'ється та солодко виспівує: «Голубко моя! Матінко рідна! Я тебе люблю понад усе на світі!» А Пох-мурочка все мовчки робить, ніколи таких улесливих слів не почуєш від неї. Любила мати обох дочок, раділа їхній вдачі та частенько мріяла про майбутнє щастя ді­ток та свою спокійну старість.

І зупинка

 Хто з дочок вам більше сподобався? Чому? (Щебе­тушечка, бо говорила матері красиві слова.)

Та ось прийшла в сім'ю біда. Тяжко захворіла мати. Як не старалися доньки, які ліки не знаходили — все марно.

Якось дійшла до доньок чутка, що живе в лісі стара чаклунка, та таку силу має, що мертвий камінь ожив­ляє. Зібралися дівчата та й хутко до лісу. Прийшли, а стара вже їх чекає, до хати запрошує...

II зупинка

 Як думаєте, що буде далі?

Надвечір  у  село  повернулася одна  Щебетушечка.

Зайшла до оселі, а мати вже й встала. По господарству порається, всміхається — хвороби як не було.

  •      А де ж Похмурочка? — запитує дочку.
  •      Не знаю, — каже Щебетушечка, — десь у лісі за­
    блукала.

Йшов час. Мати й Щебетушечка жили як раніше, а Похмурочка так і не повернулася. Ніхто не знав, де во­на.

III зупинка

  •      Що трапилося з Похмурочкою?
  •      Чому Щебетушечка не знала, де її сестра?

А з лісу в село стала приходити старенька бабуся. І все, куди б не йшла, коло хати матері й доньки зу­пиниться. Якось не втерпіла мати та й до неї: «А чого це ви та все на нашу хату поглядаєте?» Запитала та й стихла. З лиця старої жінки на неї дивились очі її Похмурочки, рідної донечки. Та стільки печальної лю­бові було у них, що заголосила мати: «Дитино моя! Що сталося з тобою?» І розповіла старенька, як вимагала стара чаклунка за материне здоров'я по 20 літ моло­дого життя, як Щебетушечка змирилася з материною смертю і відмовилась, як віддала Похмурочка власні 40 літ, вроду та здоров'я. А тоді й каже: «Помирати мені скоро, мамо, бо я вже стара. Це попрощалися при­ходила».

І подалася до лісу назавжди. А мати з Щебетушкою живуть і досі. Та чомусь не тішать маму мрії про щас­ливе майбутнє та спокійну старість.

  •     Хто з дочок вам сподобався більше?
  •     Чому ви змінили свою думку і ваші симпатії те­
    пер на боці Похмурочки?
  •     Що ж прикрашає людину: красиві слова чи кра­
    сиве діло?

III. Вивчення нового матеріалу.

1. Читання оповідання В. Сухомлинського вчите­лем.

 Яке у вас враження після прочитаного?

2. Самостійне читання дітьми.

 Скільки дійових осіб у творі?

3. Вибіркове читання.

  •   Прочитати красиві слова з оповідання.
  •   Про яке красиве діло говориться в тексті. Прочи­тайте.
  •   В яких словах головна думка оповідання?

4. Робота в групах.

Скласти власну розповідь, яка підтверджувала б го­ловну думку прочитаного.

(Тим групам, яким важко впоратися із завданням, вчитель дає картки з опорними словами. Наприклад:

  1.     в клітці сумував горобчик; не хотів їсти; розвеселяли; відкрив клітку; полетів на волю;
  2.     не прибрав зошит; урок малювання;розлились гуашеві фарби; всі співчували; дістав чистий зошит;
  3.     спортивні змагання; естафети з бігу; впав; пора­нив ногу; текла кров; всі жаліли; дістав хусточку і пе­рев'язав рану і т. д.)

5. Підсумок.

 З чим дружить краса? (З добром.)

6. Робота в парах. Робота з деформованим тек­стом.

 Скласти два вислови про добро і красу.

  1.      єдині, добро, і, Краса. {Краса і добро — єдині.)
  2.      красиве, в, завжди, Добро, людині. (Добро в люди­ні завжди красиве.)

7. Робота з прислів'ями (виконується в групах).

 Прочитати прислів'я, переставивши склади.
1) диЛюна снакра не васломи, а бридоми миділа.
2) бреДо лоді биро лосмі.

(Людина красна не словами, а добрими ділами. Добре  діло роби сміло.)

8. Робота в зошитах.

IV. Підсумок уроку.

  •    Чого навчились на уроці?
  •    Що дізнались нового?

— Чи досяг кожен із вас тієї мети, що поставив пе­ред собою на початку уроку?

  •    Оціни свій внесок в урок (як ти працював) і пос­тав сам собі оцінку.
  •    Оціни роботу свого сусіда.

 

 

doc
Додано
25 липня 2018
Переглядів
2187
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку