Дана розробка вміщує в собі тексти з різними видами завдань для аудіювання учнів на уроках читання або української мови ,тексти формуються на збагаченні знань учнів про рідний край.
Аудіювання: тестові завдання на основі легенд рідного краю
Навчання української мови — одне з найважливіших завдань школи. Воно покликане не лише формувати, удосконалювати вміння вільно користуватися українською мовою в усіх сферах суспільного життя, а й навчати дітей бачити багатство, милозвучність української мови, цінувати й любити її. Велику роль тут має відігравати добре спланована й забезпечена якісним дидактичним матеріалом робота із розвитку вміння слухати й розуміти усне мовлення (аудіювання).
Зміст роботи з розвитку навички аудіювання визначається багатоаспектністю процесу сприймання усного мовлення, яке здійснюється і на сенсорному (акустичному, чуттєвому), і на перцептивному (смисловому) рівнях. Аудіювання — у вузькому значенні слова — смисловий рівень, саме про нього можна сказати, що це розуміння почутого. Однак, із методичного погляду доцільно тлумачити аудіювання ширше — як сприймання усного мовлення і його розуміння. Отже, робота з аудіювання в школі повинна бути спрямована і на розвиток мовленнєвого слуху, і на усвідомлення почутого.
Розвиток розуміння передбачає вміння усвідомлювати значення окремих елементів тексту: слів, сполучень слів, речень, а також, і це найголовніше, розуміти цілий текст: його тему, фактичний (логічний) зміст, основну думку, окремі особливості побудови, стилю тощо.
Для успішного розвитку аудіативник умінь необхідно застосовувати окремі, відмежовані від інших, види робот — так само, як і для розвитку будь-якого іншого виду мовленнєвої діяльності.
Дібравши матеріал і розробивши до нього завдання, учитель дає настанову на уважне слухання. Він пояснює характер роботи: учням необхідно зосередитись, вислухати від початку до кінця (не можна переривати висловлювання жодними запитаннями, репліками, зауваженнями), а потім самостійно виконати завдання за прослуханим матеріалом. Після цього вчитель читає (розповідає, використовує магнітофонний запис та ін.) і перевіряє, як учні зрозуміли прослухане (без будь-якого попереднього обговорення). Найпридатнішими тут є фронтальні роботи текстового характеру, вони дають змогу залучити до активної діяльності кожного учня, порівняно легко зафіксувати наслідки перевірки.
Тексти для слухання повинні допомагати вчителеві у вихованні в учнів патріотичних почуттів, доброти й людяності, поваги до природи, до красивого у людських взаєминах, сили впливу точного, влучного, образного слова тощо.
Пропонуємо вашій увазі добірку текстів для аудіювання на основі народознавчого матеріалу з тестовими завданнями.
Норми, що визначають обсяг тексту для слухання та характер завдань для перевірки його розуміння
1 клас
|
Час звучання 40–60 с (обсяг 50–80 слів)-- 4 запитання «так — ні» |
2 клас |
Час звучання 1–2 хв (обсяг 80–160 слів) — 4 альтернативні запитання
|
3 клас
|
Час звучання 2–3 хв (обсяг 160–240 слів) — 6 запитань із трьома варіантами відповідей |
4 клас
|
Час звучання 3–4 хв (обсяг 240–320 слів) -- 6–8 запитань із трьома варіантами відповіді
|
1 клас
МАТЕРИНКА (Легенда)
Жили собі хлопчик і дівчинка, зігрівала їх любов’ю та ласкою добра і ніжна матір. Та несподівано спіткало родину горе — занедужала і померла матуся. Сирітки щоденно ходили на могилу. Плакали, благали матінку встати, повернутися до них, зрошували слізьми могилу.
Одного дня побачили діти на могилі ніжну, запашну, червонувато-рожеву квітку. Вони повірили, що то мати повернулася до них у вигляді квітки, і назвати її материнкою. (63 слова)
Запитання
1. Хлопчик і дівчинка жили, зігріті любов’ю і ласкою матері?
а) Так;
б) ні.
2. Чи плакали сирітки на могилі матері після її смерті?
а) Так;
б) ні.
3. Чи побачили діти на могилі матері червонувато-рожеву квітку?
а) Так;
б) ні.
4. Хлопчик і дівчинка назвали її конвалією?
а) Так;
б) ні.
ВЕРБА (Легенда)
Одна жінка вдень жила зі своєю сім’єю, а на ніч перетворювалась на вербу. Аж ось про це дізнався її чоловік, узяв та й зрубав вербу,— тоді й жінка померла. І тільки материнська любов продовжувала жити у цьому дереві. Зроблена з нього колиска заколисувала осиротілого хлопчика, а коли він підріс, то зробив собі сопілку з пагінців, що виросли на пеньку старої верби. І сопілка та розмовляла з хлопчиком, як ніжна мати. (70 слів)
Запитання
1. Жінка на ніч перетворювалася на березу?
а) Так;
б) ні.
2. Після того, як чоловік зрубав вербу, жінка померла?
а) Так;
б) ні.
3. Осиротілого хлопчика заколисували в колисці, зробленій із тієї верби?
а) Так;
б) ні.
4. Сопілка розмовляла з хлопчиком як мати?
а) Так;
б) ні.
БІЛІ ВОДЯНІ ЛІЛІЇ (Легенда)
Це було в давнину, коли на Полісся залітали татарські орди. Страшний то був час: горіли села, голосили матері, просили захисту діти. Лилася кров, лилися сльози. Старих людей рубали, молодих дівчат та хлопців забирали в полон. В одному селі росли чорноокі, працьовиті красуні, ніжні, як цвіт лілій. Одного разу на село напали татари. Дівчата, щоб не йти в полон, утопилися в глибоких озерах.
І в тому місці, де темна вода сховала від ворогів красунь, на світанку з’явились білі пуп’янки невідомих квітів. З того часу ці чудові, ніжні квіти, яких прозвали водяними лілеями, прокидаються з сонцем і засинають з його заходом. (99 слів)
Запитання
1. У давнину на Полісся нападали татарські орди?
а) Так;
б) ні.
2. Чи забирали татари дівчат у полон?
а) Так;
б) ні.
3. Дівчата, щоб не йти у полон, утопилися в глибоких озерах?
а) Так;
б) ні.
4. Водяні лілеї прокидаються вранці з сонцем?
а) Так;
б) ні.
2 клас
ПІДСНІЖНИКИ (Легенда)
У підземнім царстві квітів рух і гамір. Пробудилися деякі з них і поспіхом стали вибиратися вже на поверхню. Хтось приніс їм звістку, що вже Весна на землю зійшла. Поспішають квіти, щоб Весну привітати. Стали думати-гадати, як ца не торжество прибратися. Вирішили, що квіти, які першими піднімуться на поверхню землі, одягнуться у біле вбрання.
Дізнався Вітер, вірний слуга Зими, що перші весняні квіти з’явилися у білому вбранні. Розсердився Вітрюган й вирішив їх знищити. Було б загинули дрібні квіточки, та врятував їх білий одяг. Глянув Вітер: щось біліє на узліссі. «Це ж сніг ще лежить...» — подумав собі й полетів далі. (99 слів)
Запитання
1. Про яку пору року до квітів прийшла звістка?
а) Про Зиму;
б) про Весну.
2. В якому вбранні з’явилися квіти на торжество?
а) У білому;
б) у блакитному.
3. Хто вирішив знищити перші квіти?
а) Вітер;
б) Дощ.
4. Що здалося Вітрові білим на узліссі?
а) Лебединий пух;
б) сніг.
ЛЕГЕНДА ПРО КАЛИНУ
Було це у ті часи, коли на нашу землю нападали завойовники, плюндрували наші землі, а людей забирали у неволю.
У селі жила дівчинка Маринка. Пішла вона назустріч ворогам і завела турків-бусурманів у непрохідні нетрі, там вони й загинули. Загнула й дівчинка Маринка, султан-турок відтяв Маринці голову. Заструменіла гаряча кров. І де та крівця на землю впала — калиною стала. Весною цвіте білим цвітом, нагадує нам про ніжну красу Маринки, а восени червоні кетяги скидаються на краплини крові. А насіння схожі на серце — серце дівчинки Маринки. (86 слів)
Запитання
1. Коли відбувалися події, що описані у легенді?
а) Коли на нашу землю напали завойовники;
б) коли нашу землю завойовники визволяли.
2. Що зробила Маринка?
а) Завела турків у непрохідні нетрі;
б) показала дорогу ворогам.
3. Дівчинка Маринка:
а) загинула;
б) їй вдалося втекти від ворогів.
4. Навесні калина цвіте:
а) білим цвітом;
б) червоним цвітом.
ЛЕГЕНДА ПРО МАРГАРИТКИ
Колись, дуже давно, на наш край напали татари. В одному селі жила вдова. Мала вона трьох вродливих синів. Мріяла мати про невісток і внуків, раділа, дивлячись на синів. Чорною ордою напали татари на Україну, грабували народ, руйнували садиби, палили села. Сини попросили благословення у матері, вклонилися громаді, взяли мечі до рук, осідлали коней і поїхали з побратимами захищати рідний край. Сили були нерівними, на одного козака по п’ять зайд сунуло, але захисники боролись відважно і перемогли. Радісно зустріли переможців односельчани. Та матері-вдові принесли сумну звістку: двоє синів загинуло у лютій січі, а третього, порубаного, забрали з собою татари. Боса і простоволоса бігла мати по білому снігу за третім сином і тяжко голосила. Гіркі сльози падали рясним дощем з очей. Від них танув білий сніг. Де впала сльозинка, там розквітала маленька квіточка. Назвали люди ці квіти материнськими сльозами. Це — маргаритки. (140 слів)
Запитання
1. Колись на наш край напали:
а) татари;
б) німці.
2. Сили були нерівними, і захисники:
а) боролись відважно і перемогли;
б) здалися у полон і загинули.
3. Яку звістку принесли матері-вдові?
а) Сумну;
б) веселу.
4. Де впала сльозинка, там виростала маленька квіточка:
а) ромашка;
б) маргаритка.
3–4 класи
ЧОМУ ХВОЙНІ ДЕРЕВА НЕ СКИДАЮТЬ НА ЗИМУ СВОГО ЛИСТЯ (Легенда)
Було це під осінь. Пташки відлітали у вирій. Одна пташка скалічила собі крильце і не могла відлетіти. Вона залишилась одна і мусила перебути зиму в нашім краї.
— Найкраще мені буде у лісі,— думає пташечка.— Деревина має гарне, густе листя, допоможе мені і дасть раду, як і що робити, коли сніги випадуть і мороз потисне.
Першим ділом вона звернулась до берези.
— Прекрасна березо,— сказала пташечка,— у мене зламане крило, дозволь мені оселитися у твоїх гілочках.
— Ні,— відповіла береза.— Ми тут у лісі маємо своїх лісових пташок, яким мусимо допомагати.
Пішла пташечка до дуба просити про допомогу. Дуб також відмовив їй. Він боявся, що пташечка поклює жолуді.
Просила пташечки й інші дерева, але всі вони не прийняли її під свій захист. Зажурилася вона, вирішила піднятися високо у небо.
Аж тут почувся голос:
— Пташко, куди ти хочеш летіти?
— Я й сама не знаю куди, голод і холод докучають мені,— відповіла пташечка.
— Тоді йди до мене,— сказала ялинка.— Глянь, ось гілочка, тут буде тепло, можеш сидіти на ній цілу зиму.
— І я тобі допоможу,— відізвався ялівець. Можеш ласувати цілу зиму моїми ягодами.
Так оселилась наша пташечка на гілочках привітної ялинки, а ялівець годував її своїми ягодами.
Одного дня подув вітер, заморозив листя. Усі дерева стали сумні, втратили зелені листочки.
— Чи можу я заморозити листя всіх дерев? — спитав вітер Мороза, який володів землею.
— Ні,— сказав зимовий цар.— З дерев, які дали бідній пташині притулок, не можна листків струшувати.
І від того часу з ялини, сосни, ялівцю не опадає листя. Стоять вони вічно зеленими і влітку, і взимку, захищають птахів від негоди. (273 слова)
Запитання
1. Якої пори року сталися події, що описані в легенді?
а) Улітку;
б) узимку;
в) восени.
2. Чому пташка не полетіла у вирій?
а) Не хотіла далеко летіти;
б) скалічила собі крильце;
в) боялася, що сумуватиме за лісом.
3. До кого в першу чергу звернулася пташка?
а) До осики;
б) до клена;
в) до берези.
4. Де оселилася пташка?
а) На дубі;
б) на ялинці;
в) на каштані.
5. Хто годував пташку своїми ягодами?
а) Калина;
б) ялівець;
в) горобина.
6. На яких деревах вітер не заморозив листя?
а) Які мали гарні листочки;
б) які дали пташині притулок;
в) не заморозив на жодному дереві.
ЛЕГЕНДА ПРО БАРВІНОК
А було це давно, на свято Івана Купала. Якось однієї ночі дівчата плели вінки, слухаючи пісню хвиль Черемошу. Ось вінки сплетені, і побігли дівчата до Черемошу, аби кинути вінки на воду. Лише Лади серед них не було. Вона так захопилась збиранням квітів, що забрела далеко в ліс та й заблукала. Злякалася Лада, почала шукати, кликати подруг та даремно. А ніч, ця чудова купальська ніч, творила справжні дива: вчувалися голоси, завели танок лісові мавки. А під темними кущами розцвітали небачені квіти. Вони розтуляли свої ніжні пелюстки й сяяли сріблясто, манили до себе. Нахилилася Лада, зірвала квітку, вплела до свого вінка, і сталося диво: засвітився вінок голубуватим світлом. І почула дівчина тихий голос, народжений вітерцем:
— Пам’ятай, Ладо, що п’ять пелюсток цієї квітки — то п’ять засад щасливого подружнього життя. Запам’ятай
і збережи в серці своєму на все життя: перша — то краса, друга — ніжність, третя — незабутність, четверта — злагода, п’ята — вірність.
Замовк голос, і невідома сила повела дівчину через ліс до берегів Черемошу. Але там вже нікого не було. Стояла Лада і думала, що робити. Раптом до неї підійшов хлопець і сказав:
— Може мені подаруєш вінок?
Не промовила й слова, простягнула вінок. Вінок упав на землю, розсипався, розрісся зеленим веселим зіллям попід кущами, глянув на світ блакитними очима квіточок барвінку. (207 слів)
Запитання
1. Про яке свято йдеться в легенді?
а) Трійцю;
б) Івана Купала;
в) Пасху.
2. Що робили дівчата на це свято?
а) Плели вінки;
б) розписували писанки;
в) купалися.
3. Що збирала в лісі Лада?
а) Гриби;
б) хмиз;
в) квіти.
4. Яке диво сталося купальської ночі?
а) Розцвіли небачені квіти;
б) знялася буря;
в) повиходили з лісу звірі.
5. Скільки пелюсток було у небаченої квітки?
а) 4;
б) 6;
в) 5.
6. Кого зустріла Лада біля річки?
а) Своїх подруг;
б) хлопця;
в) лісового звіра.
ЛЕГЕНДА ПРО АЇР (ТАТАРСЬКЕ ЗІЛЛЯ)
Було це давно, ще за часів татарської навали. Біля одного селища під лісом било джерело з цілющою водою. Перехожі тамували спрагу, решта води в Дніпро-ріку спливала.
Дбали люди про джерело. А воно, кажуть, навіть говорити вміло людською мовою. Замулять його весняні або дощові води, засиплють глиною чи камінням, джерело й заговорить до перехожого чоловіка:
— Змилуйся, добра людино, вичисти мене.
І перехожі прислухалися до його голосу. Спускали в джерелі воду, чистили дно і стіни від намулу. І знову пили цілющу воду.
І було так доти, доки хмари татар і турків не насунули на Україну.
Ото прийде, було, татарин до джерела, припаде до води цілющої спраглими вустами. А джерело йому мову відбирало або голову корчило, а то й дух запирало.
Тоді й почали татари якесь коріння з собою возити, що аїром у них називалося. Нібито те коріння водойми очищає. Де розкидають його, воно зеленню проростає. Уважали, то лиш у тих місцях, де аїр виростав, можна воду пити і коней напувати, не ризикуючи нічим.
Накидали того коріння і довкола джерела з цілющою водою.
Минув час. Тікали татарські орди різними дорогами на південь, порятунку шукали. І знову не обминули того джерела, бо довелося вибиратися тією самою дорогою.
Нагнувся котрийсь татарин до джерела водиці напитися. А воно йому:
— Не напою тебе, вороже клятий, бо багато лиха ти мені й народові нашому заподіяв.
І розлилося на всі чотири сторони, утворивши грузьке болото. І чим далі тягайся до води татари, тим далі вело їх джерело у трясовиння. Засмоктала їх багнюка. Тож і назвали тоді люди ту зелену й пахучу рослину татарським зіллям. Так вона називається й донині. (264 слова)
Запитання:
1. Що знаходилось біля лісу?
а) Озеро;
б) річка;
в) джерело.
2. Чому люди дбали про джерело?
а) Бо там ловили рибу;
б) адже у джерелі цілюща вода;
в) бо не було місце відпочинку.
3. Як зустрічало джерело татар?
а) Відбирало мову або голову корчило;
б) напувало їх цілющою водою;
в) лагідно говорило до них.
4. Для чого татари привозили з собою коріння аїру?
а) Щоб очистити водойми:
б) щоб джерело заросло;
в) щоб виросли гарні квіти.
5. Що сказало джерело татаринові, який хотів води напитися?
а) — Змилуйся, добра людино, вичисти мене!
б) — Не напою тебе, вороже клятий!
в) — Спробуй моєї джерельної водиці!
6. Чим стало джерело?
а) Бурхливою рікою;
б) неосяжним озером;
в) грузьким болотом.
БУЗОК І БУЗИНА (Легенда)
Жив старий-престарий чоловік. Жив самотньо. Мав тільки одного-єдиного сусіда — бузька, на стрісі своєї хати. Бузько жив зі своєю бузьчихою. Вони виводили троє–четверо бузьченят і вчили їх літати.
Одного разу молодий бузько не розрахував своїх, ще слабеньких сил, упав у глибоку прірву, зламав собі ніжку і крило пошкодив. Бачив те нещастя старий чоловік. Підібрав зраненого птаха і приніс його до себе. Місяць виходжував його, в коли ніжка і крило зовсім зажили, виніс надвір і відпустив до пташиної родини, яка вітала його радісним клекотом. Восени полинули бузьки в далекій вирій. Минула зима. А коли з-за гір повіяли теплі весняні вітри, повернули знов до хати старого. Той, якого врятував він від загибелі, і його молода бузьчиха. І кожен із них приніс у дзьобі по зернині. Поклали ті зернини на долоню старому і зрозумів він, що не прості зернини, а чарівні. Оту зернину, що приніс бузько, посадив старий біля самої хати, а ту, що принесла бузьчиха,— над кручею. Поливав їх водою з джерела. І зросли з тих зернин небачені тут кущі. Зацвіли вони в травневу пору пахучими квітами: бузьків кущ — фіолетовими кетягами, а бузьчихин — білими, схожими на парасольки, суцвіттями. Тоді й назвав цей удячний чоловік бузьків кущ — бузьком, а бузьчихи — бузиною.
Бузок веселив зір своїм цвітом, а бузина дарувала старому цілющі ліки від багатьох хвороб. (212 слів)
Запитання
1. З ким жив старий-престарий чоловік?
а) З сім’єю;
б) самотньо;
в) з онукою.
2. Хто поселився на стрісі хати діда?
а) Бузько з бузьчихою;
в) ластівка;
в) довгонога чапля.
3. Куди впав молодий бузько?
а) У річку;
б) у прірву;
в) у вогонь.
4. Як учинив дідусь?
а) Залишив помирати бузька у прірві;
б) підібрав птаха і вилікував його;
в) виніс птаха із прірви і залишив на лузі.
5. Чи відбулася зустріч молодого бузька з дідусем навесні?
а) Бузько прилетів на дідусеве подвір’я;
б) бузько оселився на лузі поблизу села;
в) оселився на сусідовій хаті.
6. Що принесла молода пара у дзьобах дідусеві?
а) По зернині;
б) дві гілочки;
в) дивну квітку.
7. Де посадив дідусь ті зернини?
а) Біля хати під кручею;
б) на городі;
в) біля річки.
8. Що виросло з тих зерен?
а) Кущі з фіолетовими та білими квітами;
б) високі дерева;
в)високі чагарники.