Урок містить прийоми з розвитку критичного мислення: "Круги по воді", кластер, інсерт, "Ромашка Блума". Рефлексія виражена вправами по складанню "тонких" і "товстих" питань, складанням сенкану. В розробці наявний матеріал, що активізує знання учнів про козаків, цікаві факти з життя Богдана Хмельницького. Наявні вправи з елементами вибіркового читання, робота в парах, вправи на розвиток швидкості читання.
Тема: Легенди. «Звідки пішло прізвище та ім’я Богдана Хмельницького» (народна легенда). Мета: ознайомити учнів із легендою як жанром усної народної творчості; ознайомити з легендою про народного героя, гетьмана України; розвивати навички швидкого, виразного, свідомого читання; розвивати критичне мислення; виховувати любов до народної творчості, почуття гордості за свій народ. Обладнання: портрет Б. Хмельницького, мультимедійна дошка, маркерна дошка, презентація. Xід уроку І. Організаційний момент Видумуй, пробуй, твори! Розум та фантазію прояви! Активним і уважним будь І про кмітливість не забуть! ІІ. Перевірка домашнього завдання. Картка 1. Притча – це … а) влучний народний вислів з повчальним змістом; б) драматичний твір, призначений для вистави на сцені; в) невеличке повчальне оповідання про якусь життєву пригоду, що утверджує справедливість народної моралі. 2. Познач цифрами послідовність процесу творення (появи) хліба. Змолотив , напік , намолов , виорав, вижав, посіяв , виросло , зійшло, поспіло, замісив. 3.Поясни зміст словосполучень, спираючись на конкретні приклади з тексту: «Сталася пригода» (яка саме)
«Стати у пригоді» (як саме) 4. Запиши слова, що характеризують названих персонажів у притчі «У пригоді» Лев- ____________________________________________________________ Мишка-__________________________________________________________
ІІІ. Мовленнєва розминка
|
В турецькій мові слово «козак» означає вільна, незалежна людина».
На кожну букву підберіть слово-іменник, що має відношення до слова «козак». Це може бути риса характеру, зброя, одяг, житло і т.д.
К –… К – кмітливість, колективізм,
О –… О – оптимізм, організованість, оселедець
З –… З – здоров’я, Запорізька січ
А –… А – активність, агресивність, альтруїзм
К –… К – кобза, курінь, кафтан, кінь, кинджал
ЖЕЦЬПОРОЗА, ВИКЧОСІ, РУБОКПА, ЛОМОДЕЦЬ, НАКЮ.
Відповідь: запорожець, січовик, парубок, молодець, юнак.
ІV. Повідомлення теми і мети уроку
— Сьогодні ми здійснимо мандрівку в минуле нашого народу. Адже, як говорив Максим Рильський: «Хто не пам’ятає свого минулого, той не вартий свого майбутнього».
( На дошці запис «Народна творчість». Діти виходять і дописують жанри або вибирають вже готові з довідки. Залежно від підготовки класу)
Сьогодні ми будемо працювати з народними легендами.
V. Опрацювання й усвідомлення нового матеріалу
1.Читання учнями статті «Народні легенди».
— Що нового дізналися ще про легенди як жанр усної народної творчості?
Легенди — це народні сказання, невеликі за обсягом твори-розповіді про події, факти, людей, оповиті казковістю. Часто в них йдеться про історичні події чи про життя людей у минулому.
2. Робота над легендою «Звідки пішло прізвище та ім’я Богдана Хмельницького»
1. Читання легенди самостійно, прийомом «Інсерт»
- Ви самостійно читаєте легенду і робити олівцем помітки:
V – те, що ви вже знали
+ - те, що виявилося новим для вас
? – що незрозуміло, виникли питання
- Отже, чому ж хлопчика назвали Богданом Хмельницьким?
- Що ж нового дізналися з цієї легенди?
- Які виникли питання?
2. Словникова робота.
Читання слів «луною» за вчителем
перехрестився
пробирати
розступилися
хміль
перемагав
звідки
-Як ви розумієте їх значення?
- Які з цих слів почули вперше?
- Прочитайте тлумачення слова у підручнику після тексту.
Хміль — витка рослина.
Палата — великий будинок.
3.Читання твору учнями «ланцюжком»
- До якого жанру усної народної творчості відноситься текст? Доведіть!
- Хто знайшов Б. Хмельницького?
- Що сяяло в голові хлопчика?
- Що сталось, коли дід заніс дитину до хати?
- Як назвали хлопчика? Прочитайте.
- Ким став Богдан Хмельницький, коли виріс?
- Про яке ставлення народу до Богдана Хмельницького свідчить цей твір?
5. Хвилинка ерудита.
— Яке місто в Україні назвали іменем гетьмана?
6. Вправи для розвитку швидкості читання.
1) Учитель називає початок речення, а учні швидко знаходять продовження і дочитують його.
2) Утворити словосполучення з дієсловами із словникової роботи, використовуючи текст.
Переконав (ворогів), перехрестився (дід), розступилися (стіни), пробирати (руками).
7. Робота в парах
- Позначте речення, в яких розповідається про щось надзвичайне, фантастичне.
8. Розповідь вчителя «Це цікаво!»
9. Вправа «Ромашка Блума»
(Запропонувати учням самостійно або в групах (парах) скласти питання для ромашки. Опрацювати їх. Найцікавіші задати класу. Якщо є обмеження в часі, просто здати ромашки на перевірку вчителю)
VI. Рефлексія
- Виберіть найбільш цікаві питання і задайте їх класу.
P.S: «тонкі» питання – потребують односкладової відповіді;
«товсті» питання – потребують розгорнутої відповіді.
«тонкі» ??? |
«товсті» ??? |
|
|
|
|
|
|
2.Складання «Сенкану»
Тема: …
Прикметники:…
Дієслова:…
Суть теми: …
Синонім: …
ПРИКЛАД:
Тема: Богдан Хмельницький
Прикметники: сміливий, мужній
Дієслова: воював, звільняв, перемагав
Суть теми: він Україні волю здобував
Синонім: відомим гетьман він став
VIІ .Підсумок уроку
VIІІ. Домашнє завдання.
Виразно читати легенду (с.14-15). Підготуйтеся розповідати, як у легенді пояснюється походження прізвища та імені Богдана Хмельницького.
Завдання для допитливих! Підготувати інформацію про наявність пам’ятників Б. Хмельницькому в різних містах України і, насамперед, в м.Одесі.
Урок підготувала
вчитель початкових класів
Одеської СШ № 117
Сокур Ганна Олександрівна