Урок літературного читання в 4 класі " Легенди. "Звідки пішло прізвище та ім’я Богдана Хмельницького» (народна легенда)"

Про матеріал

Урок містить прийоми з розвитку критичного мислення: "Круги по воді", кластер, інсерт, "Ромашка Блума". Рефлексія виражена вправами по складанню "тонких" і "товстих" питань, складанням сенкану. В розробці наявний матеріал, що активізує знання учнів про козаків, цікаві факти з життя Богдана Хмельницького. Наявні вправи з елементами вибіркового читання, робота в парах, вправи на розвиток швидкості читання.

Перегляд файлу

Тема: Легенди. «Звідки пішло прізвище та ім’я Богдана Хмельницького» (народна легенда).

Мета: ознайомити учнів із легендою як жанром усної народної творчості; ознайомити з легендою про народного героя, гетьмана України; розвивати навички швидкого, виразного, свідомого читання; розвивати критичне мислення; виховувати любов до народної творчості, почуття гордості за свій народ.

Обладнання: портрет Б. Хмельницького, мультимедійна дошка, маркерна дошка, презентація.

Xід уроку

І. Організаційний момент

Видумуй, пробуй, твори!

Розум та фантазію  прояви!

Активним і уважним будь

І про кмітливість не забуть!

ІІ. Перевірка домашнього завдання.

Картка

1. Притча – це …

а) влучний народний вислів з повчальним змістом;

б) драматичний твір, призначений для вистави на сцені;

в) невеличке повчальне оповідання про якусь життєву пригоду, що 

утверджує справедливість народної моралі.

2. Познач цифрами послідовність процесу творення (появи) хліба.

Змолотив       , напік , намолов , виорав, вижав, посіяв , виросло ,

зійшло, поспіло, замісив.

3.Поясни зміст словосполучень, спираючись на конкретні приклади з тексту:

«Сталася пригода» (яка саме)

 

«Стати у пригоді» (як саме)

    4. Запиши слова, що характеризують названих персонажів у притчі «У пригоді»

Лев- ____________________________________________________________

Мишка-__________________________________________________________

 

ІІІ. Мовленнєва розминка

  1. Гра «Хто це?»
  • Прочитайте вислови і скажіть про кого йде мова:
  • Прості люди, справжні патріоти, які любили свою країну і волю.
  • Щедрі, вибагливі, сміливі, проникливі, яким байдуже багатство, повністю закохані в свободі, простоті.
  • Дужі, міцні тілом не боялися ні холоду, ні жари, ні голоду чи спраги. 
  • Найбільше умілості, хитрості виявляли у боротьбі табором, закриваючись возами.
  • Вправно і влучно стріляли з рушниці, орудували шаблею.
  • Здебільшого закінчували життя на полі слави, свободи, вбиті на війні.
  • Це козаки.
  • Хто пам’ятає з якої мови до нас прийшло це слово і що воно означає?

В турецькій мові слово «козак» означає вільна, незалежна людина».

  1. Гра «Круги по воді»

На кожну букву підберіть слово-іменник, що має відношення до слова «козак». Це може бути риса характеру, зброя, одяг, житло і т.д.

 

К –…                                       К – кмітливість, колективізм,

О –…                                       О – оптимізм, організованість, оселедець

З –…                                        З – здоров’я, Запорізька січ

А –…                                       А – активність, агресивність, альтруїзм

К –…                                       К – кобза, курінь, кафтан, кінь, кинджал

 

  1. Гра «Нумо прочитай»
  • Перед вами синоніми до слова козак та вони трохи переплутались, прочитайте їх.

ЖЕЦЬПОРОЗА, ВИКЧОСІ, РУБОКПА, ЛОМОДЕЦЬ, НАКЮ.

Відповідь: запорожець, січовик, парубок, молодець, юнак.

ІV. Повідомлення теми і мети уроку

— Сьогодні ми здійснимо мандрівку в минуле нашого народу. Адже, як говорив Максим Рильський: «Хто не пам’ятає свого минулого, той не вартий свого майбутнього».

  •                     Який розділ ми зараз вивчаємо?
  1. Гра «Кластер»
  •                     Давайте згадаємо все, що ми знаємо про жанри усної народної творчісті.

( На дошці запис «Народна творчість». Діти виходять і дописують жанри або вибирають вже готові з довідки. Залежно від підготовки класу)

C:\Users\Admin\Desktop\кластер. Усна народна творчість.jpg

 

Сьогодні ми будемо працювати з народними легендами.

 

V. Опрацювання й усвідомлення нового матеріалу

1.Читання учнями статті «Народні легенди».

— Що нового дізналися ще про легенди як жанр усної народної творчості?

 

Легенди — це народні сказання, невеликі за обсягом твори-розповіді про події, факти, людей, оповиті казковістю. Часто в них йдеться про історичні події чи про життя людей у минулому.

 

2.  Робота над легендою «Звідки пішло прізвище та ім’я Богдана Хмельницького»

1. Читання легенди самостійно, прийомом «Інсерт»

- Ви самостійно читаєте легенду і робити олівцем помітки:

V те, що ви вже знали

+  - те, що виявилося новим для вас

? – що незрозуміло, виникли питання

 

- Отже, чому ж  хлопчика назвали Богданом Хмельницьким?

- Що ж нового дізналися з цієї легенди?

- Які виникли питання?

 

2. Словникова робота.

Читання слів «луною» за вчителем

перехрестився

пробирати

розступилися

хміль

неподалік

перемагав

звідки

-Як ви розумієте їх значення?

- Які з цих слів почули вперше?

- Прочитайте тлумачення слова у підручнику після тексту.

Хміль  витка рослина.

Палата  великий будинок.

 

3.Читання твору учнями «ланцюжком»

 

  1. Аналіз змісту легенди з елементами вибіркового читання.

- До якого жанру усної народної творчості відноситься текст? Доведіть!

- Хто знайшов Б. Хмельницького?

- Що сяяло в голові хлопчика?

- Що сталось, коли дід заніс дитину до хати?

-  Як назвали хлопчика? Прочитайте.

- Ким став Богдан Хмельницький, коли виріс?

- Про яке ставлення народу до Богдана Хмельницького свідчить цей твір?

5. Хвилинка ерудита.

— Яке місто в Україні назвали іменем гетьмана?

 

6. Вправи для розвитку швидкості читання.

1) Учитель називає початок речення, а учні швидко знаходять продовження і дочитують його.

2) Утворити словосполучення з дієсловами із словникової роботи, використовуючи текст.

Переконав (ворогів), перехрестився (дід), розступилися (стіни), пробирати (руками).

 

7. Робота в парах

- Позначте речення, в яких розповідається про щось надзвичайне, фантастичне.

  •      Біля церкви ріс густий-густий хміль.
  •      Дитина лежала перед ним, а в голові в неї сяяло сонце.
  •      Сонце теж пішло за ним.
  •      Стіни розступилися, і на місці старої хати виросли палати.
  •      Сильною людиною був Богдан Хмельницький.

 

8. Розповідь вчителя «Це цікаво!»

  •         Богдан був дуже освічений. Він володів латинською, польською, турецькою та французькою мовою....
  •         Отримав золоту шаблю за порятунок польського принца, майбутнього короля Владислава IV під час війни з Московією.
  •         Пережив значну кількість замахів, починаючи з того часу як він служив на польського короля, так і під час Національно-визвольної війни.
  •         Був тричі одружений на Сомко Ганні, Гелені Чаплинскій і Золотаренко Ганні.
  •         Богдан надавав підтримку Київської академії, оскільки був дуже розташований до освічених людей.
  •         Він любив веселі застілля, народні пісні і був привітним господарем. Хмельницький грав на бандурі — українському народному струнному щипковому музичному інструменті.
  •         Гетьман вважався знавцем зброї і коней. Вів він просте козацьке життя без надмірностей.
  •         Хмельницький був хорошим оратором, прикрашав свою промову народними приказками і яскравими прикладами з життя....
  •         Помер Богдан Хмельницький 27 липня 1657 року в Чигирині від інсульту на шістдесят другому році життя. Поховали його в рідному селі Суботові у кам’яній гробниці, яку він сам же й збудував, поруч із сином Тимішем.

 

9. Вправа «Ромашка Блума»

 

апропонувати учням самостійно або в групах (парах) скласти питання для ромашки. Опрацювати їх. Найцікавіші задати класу. Якщо є обмеження в часі, просто здати ромашки на перевірку вчителю)

C:\Users\Admin\Desktop\ромашка блума. усна народна творчість.jpg

VI. Рефлексія

  1. Гра «Тонкі і товсті питання»
  • Складіть 3-4 «тонких» і «товстих» питання. Занесіть їх у свою таблицю та опрацюйте в парах.

- Виберіть найбільш цікаві питання і задайте їх класу.

P.S: «тонкі» питання – потребують односкладової відповіді;

«товсті» питання – потребують розгорнутої відповіді.

 

«тонкі» ???

«товсті» ???

 

 

 

 

 

 

 

2.Складання «Сенкану»

 

Тема:

Прикметники:

Дієслова:

Суть теми:

Синонім:

 

ПРИКЛАД:

Тема: Богдан Хмельницький

Прикметники: сміливий, мужній

Дієслова: воював, звільняв, перемагав

Суть теми: він Україні волю здобував

Синонім: відомим гетьман він став

 

VIІ .Підсумок уроку

  • Чи цікавим був урок?
  • Що найбільше сподобалось?

 

VIІІ. Домашнє завдання.

Виразно читати легенду (с.14-15). Підготуйтеся розповідати, як у легенді пояснюється походження прізвища та імені Богдана Хмельницького.

 

Завдання для допитливих! Підготувати інформацію про наявність пам’ятників Б. Хмельницькому в різних містах України і, насамперед, в м.Одесі.

 

 

                                                                  Урок підготувала

                                                                                   вчитель початкових класів

                                                                        Одеської СШ № 117

    Сокур Ганна Олександрівна

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Любас Ірина Миколаївна
    Цікавий урок, змістовний.
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
27 липня 2018
Переглядів
10953
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку